SSF godkända MC-lås som ej är godkända

V-ström1000

New member
Jag letade lite efter lås till min MC och hittade flera på nätet från olika företag som marknadsfördes som "gokända" av SSF. Men ner jag gick in på SSFs hemsida och letade efter dem i deras databas över certifierade produkter fanns de inte där. Jag skrev en mail till SSF och frågade om detta och de sade då att det är så att det gått mer än 5 år sedan låsen testades och certifieringen normalt sett bara gäller 5 år. T ex så finns i dag inga "godkända" bromsskivelås. Kraven idag kan ju vara annorlunda på ett lås än det var för 5 år sedan. Detta är kanske något som SMC kunde skriva om i MC-folket.

Jag har skrivit till mitt försäkringsbolag och bett dem om en lista över lås de godkänner men inte fått något svar ännu.

Ulf
 

P-O Noren

New member
Kanske man ska börja ifrågasätta ett extralås i försäkringen?

Hur många gånger ser man en bil med rattkrycka, eller fastkedjad i marken...

Dom krävde att jag skulle ha ett extralås på min BMW som vägde 260kg i torrvikt, vilket jag ansåg vara befängt, efter många turer fick jag ett papper där dom accepterade bara styrlåset utan självriskförhöjning.

För som du säger, det är en djungel med alla dessa lås.
Personligen tycker jag man först ska klargöra att man bara undantagsvis skall kräva extralås.
(tydliga skäl)
 

Bänkad o Klar

New member
Kanske man ska börja ifrågasätta ett extralås i försäkringen?

Hur många gånger ser man en bil med rattkrycka, eller fastkedjad i marken...

Dom krävde att jag skulle ha ett extralås på min BMW som vägde 260kg i torrvikt, vilket jag ansåg vara befängt, efter många turer fick jag ett papper där dom accepterade bara styrlåset utan självriskförhöjning.

För som du säger, det är en djungel med alla dessa lås.
Personligen tycker jag man först ska klargöra att man bara undantagsvis skall kräva extralås.
(tydliga skäl)

Nyfiket undrar jag vilket försäkringsbolag som gjorde detta undantag för dig?
Jag har styrlås, tändningslås samt larm. Mitt försäkringsbolag (Moderna förs.) var endast intresserad av styrlåset samt
ett extra lås :eek: Ibland undrar man :confused: :mad:
 

P-O Noren

New member
Nyfiket undrar jag vilket försäkringsbolag som gjorde detta undantag för dig?
Jag har styrlås, tändningslås samt larm. Mitt försäkringsbolag (Moderna förs.) var endast intresserad av styrlåset samt
ett extra lås :eek: Ibland undrar man :confused: :mad:

Det var IF med märkesförsäkringen. Jag hade långa diskussioner med dessa om varför man ska ha extralås på framskivan eller runt hjulet. Säger ju sig själv att det är orimligt på en sådan hoj.
Jag tog upp några fakta:
- Den hojtypen stjäls väldig sällan. Färre stölder än medelsnittet.
- Hojen väger 260kg torr, fysiskt omöjligt om man inte är minst 4-5 killar och har ett släp att få iväg en sådan.
- hojen stod vid trappen till villan jag bodde i.
Jag menade bara att det är orimligt krav i försäkringen. Vet inte om dom till slut helst ville slippa mig eller höll med. Oavsett vilket slapp jag.
Alla är heller inte så viga och fräscha att det är helt utan problem att gå ned på knäna och hålla på med lås som dom vill...

Men på den jag har nu så har jag inte fått fram någon deal, så jag gissar att jag antagligen får förhöjd självrisk om den blir stulen...

En annan variant som många kör med är att helt sonika bara lämna in nycklar till låset (som sedan kastas i soporna) och hävda att den var låst. Försäkringsbedrägeri, visst, men det är så det går till tyvärr.

Samtidigt så ser man helyllesvensson på +40 år stå och låsa hojen med extralås på mc-träffar. Trots att det finns 300st som skulle märka om någon försökte knäcka styrlåset och fara iväg med hojen. För att dom "måste".
Märkligt vad saker vi finner oss i utan att ifrågasätta rimligheten...
 
Last edited:

Bänkad o Klar

New member
"...
Samtidigt så ser man helyllesvensson på +40 år stå och låsa hojen med extralås på mc-träffar. Trots att det finns 300st som skulle märka om någon försökte knäcka styrlåset och fara iväg med hojen. För att dom "måste".
Märkligt vad saker vi finner oss i utan att ifrågasätta rimligheten..."

Jo, jag känner väl igen det du berättar och det du till sist nämner om "helyllesvensson" blir man inte gladare av, men det är mycket riktigt som du säger, ibland går det får långt.
 

Marie

Banned
Jo, jag känner väl igen det du berättar och det du till sist nämner om "helyllesvensson" blir man inte gladare av, men det är mycket riktigt som du säger, ibland går det får långt.

Jag kan bara hålla med. Det är ju dock så att det enda man riskerar är ju ersättningen vid stöld alt. förhöjd självrisk vid stöld (beroende på försäkringsvllkor). Om jag då själv bedömer stöldrisken som obefintlig så ger jag höge hundan i extralåset. Jag "måste" ju knappast använda det. Har jag hojen under direkt uppsikt, t.ex. stannar och köper en korv, så är det inte säkert att jag ens bökar med styrlåset på BMW:n (den har inte styrlåset integrerat med tändlåset)...
 

P-O Noren

New member
Visst är det så Marie, men samtidigt så borde vi kunsumenter vara tydligare.

Jag accepterar resonemanget då det gäller stöldbegärliga hojar, som ett sätt att få ned premier. Men alla modeller?

Eftersom bilägare inte accepterar sådana här villkor får försäkringsbolagen arbeta mot att få biltillverkarna att fixa ordentliga lås från fabrik. Vi borde agera för att få samma utveckling.
Ger mig fan på att inte ens om du har sofistikerat larmsystem på hojen så slipper du skivlåset. Det har gått troll i det låsets skyddsnivå.
 

jan-olovj

Active member
Ger mig fan på att inte ens om du har sofistikerat larmsystem på hojen så slipper du skivlåset. Det har gått troll i det låsets skyddsnivå.


Det har jag frågat Bilsport Mc, och det gör ingen skilnad. Sedan som det sägs så skivbromslåset anväder åtminstone jag bara när det käns påkallat, för det vore hundan att komma och upptäcka att hojen är väck.
 

swischmc

New member
Å andra sidan är det bättre att låsa en gång för mycket än en gång för lite.
Jag är rädd om min ögonsten, oavsett om den är stölbegärlig eller inte.

Tillbaka till tråden, har du fått svar av försäkringsbolaget? Vad gäller?

Ett lås jag köpte för två år sedan var, när jag ville köpa ett till gubbens hoj, plötsligen inte godkänt längre. Det är en djungel...
 

V-ström1000

New member
Jag har fått svar från Folksam. Svaret var att de godkänner lås som finns på SFS lista. Det går dock inte att uttolka om de godkänner lås som inte finns på listan. Jag har skrivit tillbaka och påpekat att det är ytterst få lås för MC som finns på den listan och samtidigt frågat om mitt lås (Oxford Boss) som tidigare funnits på listan godkänns av Folksam.
 

OH-

Member
Jag letade lite efter lås till min MC och hittade flera på nätet från olika företag som marknadsfördes som "gokända" av SSF. Men ner jag gick in på SSFs hemsida och letade efter dem i deras databas över certifierade produkter fanns de inte där. Jag skrev en mail till SSF och frågade om detta och de sade då att det är så att det gått mer än 5 år sedan låsen testades och certifieringen normalt sett bara gäller 5 år. T ex så finns i dag inga "godkända" bromsskivelås. Kraven idag kan ju vara annorlunda på ett lås än det var för 5 år sedan. Detta är kanske något som SMC kunde skriva om i MC-folket.

Jag har skrivit till mitt försäkringsbolag och bett dem om en lista över lås de godkänner men inte fått något svar ännu.

Ur en mailväxling med Bilsport & MC samt SSF:

From: Patrik Lindhe [patrik.lindhe@bilsport-mc.com]
Sent: 18/5/2009 11:26:28 AM
To: XXXXX
Subject: VB: Fråga om mc-lås

Hej!
Se svr nedan i din text.

Med vänliga hälsningar
Patrik Lindhe
Bilsport-Mc Skadeavdelningen
Box 8020
350 08 VÄXJÖ
+46470 - 76 59 77



Från: XXXXX
Skickat: den 17 maj 2009 08:59
Till: info@bilsport-mc.com
Ämne: Fråga om mc-lås

Hej!

I era försäkringsvillkor står följande:

”När motorcykel lämnas ska den låsas med två lås (rekommenderade eller registrerade av Stöldskyddsföreningen).”

Nu har jag varit i kontakt med SSF om hur lås för MC presenteras på deras hemsida. Deras svar:

----------

Hej!

När en produkt lämnas in för provning till oss så provas den enligt den normen som gäller för just den produkten.
Klarar produkten normens alla kriterier så utfärdas ett certifikat som är giltigt i 5 år.Sedan kan tillverkaren antingen välja att förnya certifikat eller kanske komma in med en ny produkt för provning.
Så vi har bara dom produkter som har ett giltigt certifikat på vår hemsida.

Med Vänlig Hälsning
Petra Eriksson
Produktansvarig Nyckelbrickor Företag
08-7837468
www.stoldskyddsforeningen.se

----------

Menar ni med “rekommenderade” i era villkor att låsen skall vara provade och godkända av SSF?Det ska ha godkänts av SSF.

Vad menar ni med att ett lås är ”registrerat” av SSF?Det ska ha godkänts av SSF.

På marknaden finns en uppsjö av motorcykellås, som är märkta med SSF:s symbol, och som alltså är provade och godkända av SSF, men vars certifikat har gått ut. Dessa produkter uppfyller ju SSF:s krav enligt normen för mc-lås och jag förutsätter därför att ett lås som är märkt SSF:s symbol också uppfyller era krav, även om certifikatet kan ha gått ut.
Är det korrekt uppfattat?Det är riktigt.

Vidare undrar jag om motorcykeln verkligen skall vara låst med TVÅ extra lås, förutom original styrlås. Det normala villkoret brukar vara två lås, varav det ena kan vara styrlås. Styrlåset räknas som ett av de två låsen som krävs , viktigt är också att det verkligen är låst.
 

gundj

New member
kollade med SSF o Bilsportförs.

Jag ringde idag först till Bilsport o Mc försäkringar och frågade om lås.
Svaret var att allt som står i SSF-listan godtas, inget annat duger.
Tänkte inte på o fråga om äldre modeller men det verkar ju vara OK.
Sen ringde jag Stöldskyddsföreningen och fick veta att dom inte vet vilka lås som testas just nu och listan uppdateras när nya lås kommer till eller andra faller för femårsgränsen.

Jag köpte ett skivbromslås, ABUS Detecto, det fanns iallafall i listan just nu.
Hittade en lista på Klass3-lås hos en butik som jag tappat länken till, men dom hade en lista som innefattade även äldre godkända lås.

Hittade: http://www.rpm-mc.se/tbh/las/index.html

/ Gunnar
 
Last edited:

V-ström1000

New member
Folksam har svarat mig nu och de säger att de är endast de lås finns listade på STF som gäller. Det är endast en bråkdel av alla de lås som säljs med ögonmärkning som finns på STFs lista. Biltema har ett billigt klass 3 certifierat lås som finns på listan.
 

gundj

New member
Folksam har svarat mig nu och de säger att de är endast de lås finns listade på STF som gäller. Det är endast en bråkdel av alla de lås som säljs med ögonmärkning som finns på STFs lista. Biltema har ett billigt klass 3 certifierat lås som finns på listan.

Vilket Biltemalâs är godkänt Klass 3?
 

V-ström1000

New member
Jag har kontaktat Folksam och frågat om det måste vara så att låset är speciellt certifierat för MC och de svarar att de inte är nödvändigt utan enda kravet är att låset finns på STFs lista. Så i alla fall Folksam godkänner m a o Biltemas klass 3 lås.

Ulf
 
Top