Snart kommer sommaren

Chopperbyggarn

New member
DearHunter;60689 Förbered er på att det blir varmt i ett mc-ställ. Det finns en anledning till varför så många kör i T-shirt. Jag jobbar i Spfanien (läspfningen kom där :p) regelbundet och där kör man inte i ställ inne i städerna när det är +30. Uttorkning och tappad koncentrationsförmåga upplever jag som en värre fara än att inte köra omkring i ett svettigt ställ och se ut som en blandning mellan Homer Simpsons farsa och Mr. Burns efteråt... :D :[/QUOTE skrev:
Helt riktigt! Innan man har varit och kört hoj i temperaturer 30-55 grader varmt så kan det vara svårt att föreställa sig att det till och med kan vara för varmt att dra på sig en skinnjacka. I dessa höga temperaturer så bränner solen ännu hårdare i fartvinden än när man står still "wind burn"...ögon och slemhinnor i näsan torkar ut..något som jag inte har provat men som rekomenderas i hög o torr värme är att smörja in näsborrarna med vaselin och om man inte vill kladda med solskyddskräm på armarna så kan en långärmad luftig skjorta vara att föredra framför t-shirt.
Fick lära mig av en bush gubbe i australien att man bör dricka fyra fulla munnar med vatten varje kvart för att behålla vätskebalansen...samma mängd vatten eller mer en gång i timmen eller längre förmår inte att hålla rätt vätskebalans i kroppen.
Uttorkning orsakar halucinationer och stannar du då och sätter dig ner så riskerar du att somna för att aldrig mer vakna.
Den här bush gubben hade varit med och hittat en död motorcyklist sittandes jämte sin hoj och motorcyklisten hade både vatten och bensin samt att hojen fungerade...han hade väntat för länge med att dricka vatten och det blev hans död.
Om man ska köra med krock/vurpnings skydd i mycket höga o i synnerhet torra temperaturer så bör man nog leta efter helt annan typ av hojkläder än vad man normalt använder här hemma.

Anders.J
 

påK-en

New member
Helt riktigt! Innan man har varit och kört hoj i temperaturer 30-55 grader varmt så kan det vara svårt att föreställa sig att det till och med kan vara för varmt att dra på sig en skinnjacka.


Anders.J

Håller med föregående "talare". Åkte i Colorado häromåret, vi svenskar (de flesta av oss) åkte i våra normala mc-kläder, personligen har jag väldigt svårt att åka "oklädd" även om det blev väldigt svettigt ibland. Amerikanerna åkte oftast i t-shirt o bakvänd keps, plus solglasögon naturligtvis. Det fanns dock ett fåtal som hade rätt så skaplig utrustning också.
 
B

Batman

Guest
då känns det perfekt med en öppningsbar hjälm och en vattenflaska i tankväskan
 

DearHunter

New member
då känns det perfekt med en öppningsbar hjälm och en vattenflaska i tankväskan

Mineralberikat vatten och salt. Man kan köpa utomlands mineralvatten utan ''bubblor'' dvs kolsyra. Största fördelen med att köpa mineralvatten är att kranvattnet inte alltid är friskt. Håller man kranvatten i en varm vattenflaska så når man snart ''limes rännskitus'' (på latrin) :D...

Mineralvatten en masse + alvedon = återställare efter vätskebrist.
Rekommenderas. Även sportdryck. :)

Första tecknet för mig att jag har vattenbrist är lätt illamående och hufvudvärk. Jag brukar även bli orolig i magen...Alea flatus est....:eek:... :eek:
 

K-Man

New member
Sommaren...? Jag drar till Daytona Bikeweek i Florida redan nästa vecka! :cool:
Ska se Sprintcars, Flat track, XDM Stunt och givetvis Daytona 200 :)
 
Top