snabellagning = mobbing?

swischmc

New member
Nej, jag har inte gått omkull.
Ja, det var skyltat.
Så var det sagt.

Jag blir bara så jäkla trött på dessa snabellagningar!!
Solen skiner, hojen är nyservad, det är helg och jag mår prima. På med kläderna och ut till favoritvägen. Körningen flyter på sådär bra som det gör ibland, allt är helt enkelt på topp. Då dyker skylten upp... Smågrus över vägen, helst i kurvorna. Samma färg på gruset som på asfalten, helt omöjligt att se mer än några meter innnan, var gruset finns. Bilarna har dragit runt gruset lite extra, det går inte ens att chansa på var fästet är bra.

Från att ha varit en härlig tur förvandlas utflykten till en uppvisning i krypkörning, bakhjulssläpp och framhjulssläpp. Kroppen är spänd som en båge och jag helt slut när jag kommer hem. Det var den turen det...

Nästa morgon, en vardag. Kör min vanlig väg till jobbet. Känner vägen väl, kan varenda kurva, men absolut ingen "bombning" då det finns vilda och tama djur längs vägen. Mitt på sträckan står den förhatliga skylten: varning för grus... Sakta ned, leta efter lagningar och grus spritt över vägbanan. Det var den roliga vägen till jobbet, mitt andningshål innan och efter dagens ekorrehjul. Morgonen efter tog jag bilen. Ingen idé att ta hojen så länge jag riskerar att hamna under en bil eller i diket för att jag råkar välja "fel" spår i en kurva.

Vem ringer man till när man känner sig mobbad av ett statligt verk? Att trafikverket hatar oss mc-ister är ju inget nytt, men nu är det personligt. De förstör min sköna tur till jobbet. De förstör en härlig sväng på en ledig dag. Jag tror att de gör det med flit.

Kan de inte färga gruset rött, blått eller grönt så man ser det i god tid? Kan de inte laga vägar när det är för kallt för oss mc-ister att vara ute och köra? Kan de inte sopa bort gruset när "massan" under stelnat?
Förresten så såg jag grus som inte ens hade någon "massa" under.

I kväll ska jag leta upp "osnablade" vägar. Kanske kan jag få en skön tur utan släpp både här och där. Några dagar hinner jag nog köra innan det ska snablas även där.
 

swischmc

New member
Krävs lite mer förberedelser för att köra bana, tyvärr.

Eftersom jag fortfarande är irriterad: varför har de bara grus ikurvorna? Aldrig på raksträckorna... Och varför bara på de roliga vägarna? Aldrig på motorvägen.
 

cleaner

New member
Krävs lite mer förberedelser för att köra bana, tyvärr.

Eftersom jag fortfarande är irriterad: varför har de bara grus ikurvorna? Aldrig på raksträckorna... Och varför bara på de roliga vägarna? Aldrig på motorvägen.

På motorvägen byter man ut hel och ospårig beläggning för de mångmiljonbelopp som man sparar in på att laga dom spruckna, håliga och spåriga småvägarna med snabelbilen....

Not sent from an iProduct...
 

swischmc

New member
Det är tyvärr inte så mycket att anmäla. Det var skyltat, riktigt bra t.o.m.
Det som stör mig, det jag benämner "mobbing", är att våra fina hojvägar förstörs mitt i hojsäsongen med snabellagningar och grus som är svårt att se. Det är så trist att komma till en härlig väg och få hela resan förstörd för att det här och där är rullgrus.

Tror du att Trafikverket tar upp en anmälan om mobbing? :)
 

JBG

New member
Enligt regelverket Standardbeskrivning Drift ska vägytan vara stenfri senast 2 dygn efter lagning. Så ring och klaga!
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 

swischmc

New member
Ah, det visste jag inte. Då ska jag höra av mig till dem och se till att det blir sopat.
Tack Jonnie :)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Enligt regelverket Standardbeskrivning Drift ska vägytan vara stenfri senast 2 dygn efter lagning. Så ring och klaga!
Sent from my Lumia 800 using Board Express

SMC fick till i början av 2012, att 48 timmar (2 dygn), i fortsättningen blir 24 timmar (1 dygn).
- Dock får vi har tålamod, eftersom att alla kontrakt med diverse entreprenörs bolag är gyldiga i 5 år - och därför kan inte tiden halveras för borttagning av gruset direcKt! Men, när avtalen förlängs kommer ändringen.

Självfallet kan man tycke att det här i rakettåldern sku vara möjligt att reparera vägen, utan att det blir lösgrus i efterskott.
JBG - kan säkert berätte lite mera om dom försök och test som han var med i för SMC:s del. Vi får se om detta kommer bli verklighet!
 

Skye

Kör Mycket!
Var ute 2/6 och skulle åka Ödenäs-Hindås i Västra Götaland på kurviga småvägar.
Vad möter man. Jo, en snabelbil och skyltat var det inte heller från något håll.
Gruset låg överallt och sen var den turen helt förstörd.
snabel.jpg
 

Ove 60+

Active member
Det är tyvärr inte så mycket att anmäla. Det var skyltat, riktigt bra t.o.m.
Det som stör mig, det jag benämner "mobbing", är att våra fina hojvägar förstörs mitt i hojsäsongen med snabellagningar och grus som är svårt att se. Det är så trist att komma till en härlig väg och få hela resan förstörd för att det här och där är rullgrus.

Tror du att Trafikverket tar upp en anmälan om mobbing? :)

Är det bara skyltat och gruset kommer bort inom rimlig tid är det inget större problem. Det går dessvärre inte att snabellaga under vintern när gruset skulle göra nytta så det måste ske under säsong. Men varningarna brister och gruset ligger kvar tills det regnat bort. Det är eländigt och något som borde jobbas med.
 

Hampe

Skriver massor!
Ödenäs-Hindås i Västra Götaland på kurviga småvägar.

Klassisk hojväg! Förbannat konstigt att man inte lär sig.
Jag levde ju om som tusan i våras med Trafikverket, Svevia och Peab som var aktuell entreprenör för ett illa genomfört jobb hemma i mina trakter. Resultat?

I Juli satte dom ut skyltar 3 dagar innan nästa lösgrusjobb - inte snabellagning utan mer stora sjok med tjära som sprutas ut och täcks med grus i fula fyrkanter här och var. Jobbet var eexxeemmppllaarriisskktt skyltat, och jag är fåfäng nog att inbilla mig att det kan haft att göra med att jag var en jobbig jävel i omgångar vid förra tillfället dom försökte fuska häromkring.

Anmäla, ifrågasätta, lägga tid på att jaga rätt på den som är ansvarig och ställa honom mot väggen - det är enda sättet att komma någon vart. Vara obekväm helt enkelt. Ju fler som är det desto mer hänsyn måste man ta till oss.



Hampe
 

Ove 60+

Active member
Anmäla, ifrågasätta, lägga tid på att jaga rätt på den som är ansvarig och ställa honom mot väggen - det är enda sättet att komma någon vart. Vara obekväm helt enkelt. Ju fler som är det desto mer hänsyn måste man ta till oss.
Hampe

:confused: Jag råkar på oskyltat snabellagat då och då. Problemet med att anmäla är - var är jag? Kör utan karta och GPS och försöka lista ut vägnummer och exakta positioner då är lite svårt ibland, men jag ska försöka skärpa mig. :tummenupp
 

swischmc

New member
Bra jobbat Norge!
Nu hoppas vi bara att Trafikverket kan lära sig och förstå att även motorcyklister ska ha en säker vägmiljö. Det verkar som om motorcyklister har en bättre ställning i Norge än i Sverige? Förmodligen har de inte Tingvall...
 

swischmc

New member
Körde till jobbet idag och såg den otrevliga skylten igen: varning för grus... Det är andra gången de snabellagar samma väg på en månad. Inte kan de fixa till hål och bubblor, men strö grus över hela vägen går utmärkt... Två gånger på en månad dessutom. :(

Nu måste det väl ändå vara mobbing??!!
Jag undrar vad den där Tingvall har emot mig. :confused:
 
Top