SMC Skånes kurser - skandal?

Slowroller

New member
Som ansvarig för BKK Skånes körningar på Ring Knutstorp blir jag glad att det är ett sådant intresse för våra kurser och att det engagerar så många. Jag noterar dock att det behöver tillföras en del fakta i debatten som pågår på detta SMC forum (och tidigare på Sporthoj.com).

Tillgång på kursplatser:
Antalet kursplatser 2010 BKK Skåne släpper för bokning imorgon 2010-02-01 har ökats med 200 stycken (30% fler) jämfört med 2009.

Att bidra med tid och energi:
Ett ökat antal kursplatser innebär ökad mängd arbete för de som arbetar ideellt i BKK Skåne (=all personal). Känner man att man vill hjälpa till med detta arbete tar vi tacksamt emot anmälan av frivilligarbetare på bkk@smcskane.com. Berätta i ett mail vad du tror att du kan hjälpa till med så ska vi nog hitta uppgifter. Genom att bli fler resurser kan vi förhoppningsvis erbjuda ännu fler kursplatser 2011.

Olycksfrekvens:
När det gäller olycksfrekvensen på våra kurser har den varit för hög 2010.
Målet för 2010 är att det inte ska ske några förutsägbara olyckor under våra kurser eller internubildningar. Det målet ska uppnås genom ett paket av åtgärder som styrgruppen för BKK Skåne tar beslut om på kommande styrgruppsmöte om en vecka.

Att säkra plats:
Det går att försäkra sig om en kursplats genom att anmäla sig som flaggvakt på följande mailadress: flaggvakter@smcskane.com.
Ersättningen för 2 flaggvaktsdagar på BKK-kurser är 1 BKK kursdag.

Jag skulle uppskatta följande:
1. Visa uppskattning för det ideella arbete som utförs med syfte att så många mc-åkare som möjligt ska få möjligheter att bli säkrare förare på våra kurser.
Tacka instruktörer och annan personal som bidrar till detta istället för att skälla på dem.
2. Hjälp gärna till in föreningen istället för att spendera din energi på att vara missnöjd.
3. Om du ändå känner att det är svårt att låta bli att gnälla, vänta med det tills det finns grund för det, det vill säga tills du försökt att anmäla dig och konstaterat att alla platserna för säsongen 2010 är uppbokade.

Med vänliga hälsningar Niclas Hanzon, ordförande BKK Skåne

Det var väl inte så svårt att svara på? Jag har försökt få detta svaret sedan i torsdags och mötts av tystnad.
För mig är det HELT ok att folk får fördelar om dom är med och hjälper till att få organisationen att fungera.
Tack för ett tydligt och uttömmande svar.

Linkan

New member
Så kom svaren från en insatt.
tackar för det,passar också på att tacka alla som jobbar idellt.
Synd bara att det inte framgått från början att det har varit kompensation och inte ett vanligt kursdeltagande,men då vet man framöver att det kan vara så och att det gäller samtliga som hjälpt till o vill utnyttja det.

Lycka till med arbetet att minska olyckorna,det är en huvuduppgift för den som arrangerar en kurs .att hålla den på en nivå som alla klarar och att se till att den genomförs på ett säkert sätt,det är illa om det uppfattas att det är fri körning.

Därmed har jag fått dom svar jag frågat efter,men tycker fortfarande att riks styrelsen har ett ansvar att övervaka o tillse att allt sker enligt reglerna.
Allt för att fostra bättre o säkrare mc förare.

Jag instämmer med detta och tidigare inlägg från 990 Adventure.

I tillägg kan jag berätta att det tidigare år funnits en ett antal platser på SMC Skånes BKK körningar som varit vikta för sponsorer som t ex MC-Huset i Malmö, med vikta menas att dessa sponsorer har kunnat erbjuda utvalda att få förtur till bokningen någon vecka innan det öppnats för smc-medlemmar. När jag fick nys om detta ringde jag upp en ansvarig inom SMC Skåne och fick en förklaring som i korthet gick ut på att man var tvungen att göra på detta vis för att få ihop finansieringen till BKK-körningarna. Jag kan köpa denna förklaring, liksom att man ger de som ställer upp som flaggvakter eller hjälper till på annat sätt diverse förmåner. Men det får inte bli så att det skapas diverse "gräddfiler" som bara några få utvalda ges tillgång till utifrån personligt godtycke. Nu hoppas och tror jag inte att det går till på det viset inom SMC-Skåne. Förhoppningsvis kommer de ansvariga inom SMC-Skåne att vara mer proaktiva med sin information framöver om vilka förutsättningar som gäller, och då kan den här typen av missförstånd undvikas.

J-S

New member
BKK SKÅNE eller SMC SKÅNE ?

Som ansvarig för BKK Skånes körningar på Ring Knutstorp blir jag glad att det är ett sådant intresse för våra kurser och att det engagerar så många. Jag noterar dock att det behöver tillföras en del fakta i debatten som pågår på detta SMC forum (och tidigare på Sporthoj.com).

Tillgång på kursplatser:
Antalet kursplatser 2010 BKK Skåne släpper för bokning imorgon 2010-02-01 har ökats med 200 stycken (30% fler) jämfört med 2009.

Att bidra med tid och energi:
Ett ökat antal kursplatser innebär ökad mängd arbete för de som arbetar ideellt i BKK Skåne (=all personal). Känner man att man vill hjälpa till med detta arbete tar vi tacksamt emot anmälan av frivilligarbetare på bkk@smcskane.com. Berätta i ett mail vad du tror att du kan hjälpa till med så ska vi nog hitta uppgifter. Genom att bli fler resurser kan vi förhoppningsvis erbjuda ännu fler kursplatser 2011.

Olycksfrekvens:
När det gäller olycksfrekvensen på våra kurser har den varit för hög 2010.
Målet för 2010 är att det inte ska ske några förutsägbara olyckor under våra kurser eller internubildningar. Det målet ska uppnås genom ett paket av åtgärder som styrgruppen för BKK Skåne tar beslut om på kommande styrgruppsmöte om en vecka.

Att säkra plats:
Det går att försäkra sig om en kursplats genom att anmäla sig som flaggvakt på följande mailadress: flaggvakter@smcskane.com.
Ersättningen för 2 flaggvaktsdagar på BKK-kurser är 1 BKK kursdag.

Jag skulle uppskatta följande:
1. Visa uppskattning för det ideella arbete som utförs med syfte att så många mc-åkare som möjligt ska få möjligheter att bli säkrare förare på våra kurser.
Tacka instruktörer och annan personal som bidrar till detta istället för att skälla på dem.
2. Hjälp gärna till in föreningen istället för att spendera din energi på att vara missnöjd.
3. Om du ändå känner att det är svårt att låta bli att gnälla, vänta med det tills det finns grund för det, det vill säga tills du försökt att anmäla dig och konstaterat att alla platserna för säsongen 2010 är uppbokade.

Med vänliga hälsningar Niclas Hanzon, ordförande BKK Skåne

Niclas......

Är det BKK SKÅNE eller SMC SKÅNE som håller kurserna?

Kör man kurser i SMCs regi bör väl regler från SMC RIKS gälla eller ?
Kommer kontakta försäkringsbolaget i morgån & fråga om det är så att
eventuella skador på körningar med BKK Skåne regleras av försäkringarna.
Jag tror faktiskt inte det.

Så vitt jag vet så gäller det i stort sätt SMCs vidareutbildningar som vissa bolag godkänner.

Så kursdeltagare bör nog kolla vem som står som arrangör .... innan de anmäler sig på era kurser eller ?

Kurser som går igenom SMC Riks bör väl lämpligt vis vara SMC SKÅNE & inte BKK SKÅNE !

Somm instruktör i SMC så ska man kunna vara delaktig som instruktör på
alla SMCs kurser i hela landet.
Men det finns de som är instruktörer som velat vara i Skåne men det var tydligen en annan utbildning , deras utbildning gällde tydligen inte hos er ...
Varför?
De är ju godkända av SMC RIKS ...

Det börjar lukta lite illa här Nicklas , det förstår du säkert själv.

-eller ?
BKK Skåne eller SMC SKÅNE .....?

BKK SKÅNE är väl inte SMC SKÅNE eller ?

Kommer att se till att alla försäkringsbolag kolla upp er på måndag.
Är et så att ni agerat kurs i SMCs regi & sedan att det ä BKK SKÅNE som ligger bakom så lär det bli lite liv i luckan om de blivit några som kört av & nyttjat sin försäkring i tron om att kursen var i SMCs regi .

Det här kan bli dyrt & även skada SMC som organisation.

Jag hoppas SMC RIKS gör något åt detta innan det är försent.

Ni är fula fiskar i allt för grumligt vatten.

BKK Skåne har väl inte med detta att göra eller ?

Ditt svar var endast en lättförklarlig undanflykt för att rädda BKK SKÅNES skinn.
Du tänker inte ett skvatt på SMC som organisation.

Duck

New member
Vill först o främst tacka alla instruktörer, flaggvakter och andra personer som hjälpt till att utveckla och göra våra mc-säsonger fulländade med roliga och bra kurser

J-S du får nog skaffa lite mer kött på benen innan du kommer med en massa skitprat , lösa rykten och hot

BKK-Skåne är en arbetsgrupp inom SMC-Skåne vilket du borde veta om du nu har kört någon BKK-Skåne kurs

Börjar tro att det röra sig om så kallad FLAME-inlägg, som vill kasta skit

Yasha

New member
En massa smutskastning som börjar likna försmådd/icke godkänd instruktörsaspirant?!?

Hela SMC strävar mot att ha en jämn och bra kvalitet på kurser och instruktörer, samt den kringservice som behövs och erbjuds i form av andra resurser.

Några distrikt har varit föregångare vad gäller kursverksamheten OCH kvalitetssäkringen på storbana, däribland SMC Skåne genom BKK Skåne. SMC Skåne är väl också det sista distriktet att slutligen helt anamma Riks' koncept med steg, just därför att man varit mån om att kvalitet ska gå först och alla deltagare ska få samma innehåll oavsett vilken instruktör de får eller vilken dag de går på kurs OCH att man ska kunna göra en bra övergång från det "egna" till det "nationella".

Jag ser inget problem med att varje distrikt som arrangerar kurser också förbehåller sig rätten att göra bedömningen om en instruktör håller måttet. Bara för att man gått en kurs genom Riks' försorg, betyder det i dagsläget inte att man håller en viss kvalitet eller har en viss erfarenhet och vi har en bit kvar till vi har ett heltäckande "certifieringssystem" för instrutkörer på nationell nivå.

Ingenstans har man, vad jag vet, sagt nej till en instruktör eller aspirant som visat intresse. Hur man sedan bedöms, utifrån färdigheter och lämplighet är säkert väldigt olika.

Jag var godkänd instruktör i Sthlm och av Riks, flyttade ner till Skåne och blev antagen som instruktörsaspirant efter förfrågan. Ingen skillnad på mig jämfört med vilken annan nykomling som helst, utom på en punkt - det tog inte flera säsonger innan jag blev godkänd som självgående instruktör. Jag fick förtroendet att vara instruktör efter att ha visat att jag visste vad jag gjorde och följde konceptet. Inget konstigt med det.

Dessutom har jag vid ett flertal tillfällen sett och arbetat med instruktörer som varit med på kurserna i Skåne som hjälpinstruktörer, vilket är rätt skönt när man kommer in i ett nytt gäng. Man slipper huvudansvaret, får kolla in läget och ändå vara instruktör.

På Riksnivå, alltså på av Riks arrangerade kurser, har träningsledaren möjligheten och "makten" att välja instruktörer, men mindre möjlighet att göra den noggranna individuella bedömning som man gör om man ansvarar själv för ett antal dagar och kan utvärdera en grupp mer kontinuerligt. Bra eller dåligt? Det är så det ser ut idag, om vi fortsätter framåt med den vilja och riktning som finns idag, kommer alla instruktörer att vara kvalitetssäkrade. Men, vet du vad? Det kommer högst troligt att ske på distriktsnivå och jag är övertygad om att fler distrikt kommer ta sig friheten att kvalitetssäkra och testa sina "egna" instruktörer, för Riks tar inte på sig ansvaret för all utbildning. Inte än iaf.

Det är onödigt att fara med hot och smutskastning, speciellt när verksamheten är en del av SMC:s verksamhet och därmed godkänd på alla sätt och vis, oavsett om det är Riks eller SMC Skåne som betalar bantiden.

SMC Skåne/BKK Skåne har dessutom ett väl fungerande system som belönar funktionärer så att det ska vara attraktivt att jobba för att alla andra ska få köra. Något som även SMC Sthlm har använt, jobba två dagar, kör kurs en eller varianter därav. Det är dock i och med att vi alla använder det här centrala bokningssystemet som man blir tvungen att hantera "belöningsdeltagarna" mer officiellt, förut kunde man ju bara reservera ett antal platser och så var det bra med det.

Det är bra att det blir större synlighet, då fattar kanske fler vad som faktiskt görs för att kurserna ska kunna genomföras och genomföras med den kvalitet som alla kräver. Att ifrågasätta är faktiskt också bra, men att ifrågasätta genom att kasta skit är rent ut sagt korkat.

En eloge till alla som orkar.

/ Veronica (instruktör lite överallt) :)

Last edited:

Niclas Hanzon

New member
Svaret är redan givet ett par gånger: BKK Skåne är en del av SMC Skåne.

Kurserna bokas på SMC Schools hemsida.

Samma villkor gäller för deltagande på BKK Skånes kurser som alla andra SMC-kurser i landet.

Instruktörerna inom BKK Skåne har den utbildning som krävs för att arbeta med utbildning på vilken SMC-kurs som helst i landet.

Eftersom det inte alltid finns möjligheter för mig att svara på forumfrågor ombedes du att ringa mig på 0733-364004 om du vill ha svar på ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning Niclas Hanzon,
ordförande i BKK Skåne och ansvarig för BKK i SMC Skånes styrelse.

Whissler

New member
Nu kom det så äntligen ett svar svar från någon inom BKK.

Först vill jag givetvis ge en eloge till alla frivilligarbetare för deras insatser.
Det blir inga kurser utan er, det skall ni veta och det blir inga kurser utan oss betalande heller.
Jag har själv funderingar på att bli frivilligarbetare men har inte riktigt tiden än så jag får vara betalande ett tag till.

En liten sidostickare först bara:
Om jag inte fått fel gör mig så är BKK fristående från SMC men svarar inför SMCs ledningsgrupp.
Vad det innebär försäkringsmässigt har jag inte en aning om.

Tillbaks till kärnfrågan igen.
Tack Nicklas att du svarade, jag vet att det är helg och ni är lediga som alla andra.
Det är bara vi som inte har något liv som är inne och "gnäller".
Men jag vill väldigt gärna få reda på spelreglerna.
Du har givit ETT svar nu och det kan jag acceptera, att de som hjälper till får förtur.
Detta må vara självskrivet bland er men jag och fler visste det inte, lösning, mer information.
Men jag misstänker att det finns fler svar, mycket beroende på vad som hände på SH.

Lite historia.
SH-medlemmar med access till ett s.k. "privat forum" fick en möjlighet att förhandsboka.
Man tappade kontrollen på vem som hade access till det och det togs ner.
Instruktören skapade då en ny tråd som var läsbar för hela SH. Däri lästes typ "alla som ville fick boka".
Hur många detta var/är har jag inte en susning om, det kan vara 0 eller 1 person eller fler.
Det lutar åt fler eftersom:
vad gör det om ett fåtal personer som vill köra tillsammans på en BKK får möjlighet att boka tillsammans?
I tråden fick trådskaparen massor av frågor som antagligen var för jobbiga.
Det framgick inte heller att det gällde frivilligarbetare.
Till slut blev det outhärdligt för TS så det bads om hjälp.
Tråden togs helt enkelt bort. Mörkning kallar jag det för normalt så stänger
man tråden så inget mer kan kommenteras.

Där är mitt skäl till varför jag tror det finns fler svar.
Jag vill inte hela tiden hålla på och gissa men en kvalificerad gissning är att
ni inte har någon koll på/eller bryr er om hur många som förhandsbokas.
Ni är nog bara glada så länge kurserna blir fullbokade.
Så snälla Niclas, gör ett försök till att övertyga mig om ärligheten i denna hantering av förhandsbokningen
så här dagen innan stora bokningsdagen.

Patrik Ericsson

New member
Niclas......

Är det BKK SKÅNE eller SMC SKÅNE som håller kurserna?

Kör man kurser i SMCs regi bör väl regler från SMC RIKS gälla eller ?
Kommer kontakta försäkringsbolaget i morgån & fråga om det är så att
eventuella skador på körningar med BKK Skåne regleras av försäkringarna.
Jag tror faktiskt inte det.

Så vitt jag vet så gäller det i stort sätt SMCs vidareutbildningar som vissa bolag godkänner.

Så kursdeltagare bör nog kolla vem som står som arrangör .... innan de anmäler sig på era kurser eller ?

Kurser som går igenom SMC Riks bör väl lämpligt vis vara SMC SKÅNE & inte BKK SKÅNE !

Somm instruktör i SMC så ska man kunna vara delaktig som instruktör på
alla SMCs kurser i hela landet.
Men det finns de som är instruktörer som velat vara i Skåne men det var tydligen en annan utbildning , deras utbildning gällde tydligen inte hos er ...
Varför?
De är ju godkända av SMC RIKS ...

Det börjar lukta lite illa här Nicklas , det förstår du säkert själv.

-eller ?
BKK Skåne eller SMC SKÅNE .....?

BKK SKÅNE är väl inte SMC SKÅNE eller ?

Kommer att se till att alla försäkringsbolag kolla upp er på måndag.
Är et så att ni agerat kurs i SMCs regi & sedan att det ä BKK SKÅNE som ligger bakom så lär det bli lite liv i luckan om de blivit några som kört av & nyttjat sin försäkring i tron om att kursen var i SMCs regi .

Det här kan bli dyrt & även skada SMC som organisation.

Jag hoppas SMC RIKS gör något åt detta innan det är försent.

Ni är fula fiskar i allt för grumligt vatten.

BKK Skåne har väl inte med detta att göra eller ?

Ditt svar var endast en lättförklarlig undanflykt för att rädda BKK SKÅNES skinn.
Du tänker inte ett skvatt på SMC som organisation.

Hej
Du vill att SMC reagerar innan det är för sent så vi gär det nu. Jag tycker att du ska ta reda på fakta innan du gör ett sådant här påhopp. SMC Skåne kör via BKK Skåne kurser på storbana. Kurserna ÄR en viktig del i hela SMCs arbete. Jag har under dagen idag hållt en utbildning där jag har haft en hel del av dessa instruktörer i BKK Skåne. Att du har fått för dig att detta är en hemlig organisation som raserar SMCs grund är felaktig.

Jag är lite frånvarande på forumet i dagsläget då jag är på resande fot men det går bra att ringa även mig vid frågor.

Patrik 0243-66977
Ansvarig för School i SMC

Mr_Hayabusa

Moderator
Hårt arbete med SH kurs eller BKK

Kan ju börja med att tacka alla flitiga instruktörer & medarbetare
för att få mc-förare till bättre förare!
Ett stort tack till alla funktionärer som helt fri vilja lägger ner
många timmar & säkerligen åsidosätter både familjer med mera.

Vilket bra jobb ni gör!

Jag tycker att Nicklas, Yasha och inte minst Patrik svarat på
frågorna som ni ställt.

Snart är våren här.
Det kan man inte tro, men det är faktiskt så att vi går mot ljusare tider.

Snart hör vi motorcyklisterna surra igen. . . .