SMC Skånes kurser - skandal?

Whissler

New member
Häromdagen började det skönjas i en tråd på sporthoj.com att en instruktör serverat ett antal personer
en gräddfil att kunna förhandsboka SMC Skånes kurser.
Tyvärr "försvann" denna tråd idag när det började ifrågasättas i den om det var rättvist mot
alla andra SMC medlemmar.
Misströsta inte för det finns skärmdumpar av många av inläggen om det skulle behövas presenteras
någonstans framöver.
Jag skulle vilja veta om ett sådant beteende är accepterat inom SMC?
Man kan ju dessutom börja undra varför SMC Skåne som enda distrikt håller inne med kurssläppet till ett
visst datum.
Är det för att förhandsbokning skall kunna ske i lugn och ro?
Men vad tycker ni andra medlemmar om att vissa kan förhandsboka?
Ni fårstår väl vad jag tycker.

wonderwizard

New member
Att du ens orkar lägga ner tid och ork på att gnälla om en sån struntsak, vad gör det om ett fåtal personer som vill köra tillsammans på en BKK får möjlighet att boka tillsammans ?

skaffa ett liv

Whissler

New member
Att du ens orkar lägga ner tid och ork på att gnälla om en sån struntsak, vad gör det om ett fåtal personer som vill köra tillsammans på en BKK får möjlighet att boka tillsammans ?

skaffa ett liv
Det kom ju verkligen från den rätte (gnället då alltså). :D

Struntsak för dig=hjärtesak för mig. Det är väl tur att vi är olika.

Appropå liv, går du inte in lite väl personligt nu?

Jag är inte ute efter att sätta dit någon utan bara få en ståndpunkt från beslutsnivå.
Det kan ju vara så att det är allmänt förekommande.
Min ståndpunkt är att det inte är ett rättvist förfarande och att det därför inte bör upprepas.
OBS!!! Min ståndpunkt.
Hålla på och mörka, vad fasiken menas med det? det är ju skumt om något?
Nej upp till ytan med skiten och få svart på vitt om det är accepterat beteende från "frivilligarbetarna" eller inte.
Svårare än så är det väl inte.

Varför jag skriver här på SMC är ju för att medlemmarna, dvs de som kan boka/köra kurserna bör få veta vad som försigår.
Det är majoriteten av medlemmarna som bestämmer vad som är rätt och vad som är fel. SMC/BKK ledningen beslutar.

Efoo

New member

skaffa ett liv

Om det är lite platser och t.ex inte du skulle få plats pga det så skulle du nog bli less. Man hoppas att det inte har gått tillväga på det sättet.

Whissler

New member
Om det är lite platser och t.ex inte du skulle få plats pga det så skulle du nog bli less. Man hoppas att det inte har gått tillväga på det sättet.
Tack Efo!
Då är jag inte ensam i alla fall.
Tyvärr så är det på det sättet nu. Bevisligen från 1 st frivilligarbetare.
Kanske är det så att alla instruktörer får bjuda in ett antal var?
Är det så, så är det inte rättvist då det är begränsat med platser.
Helt klart acceptabelt om det finns platser till alla.
Får de inte bjuda in ett antal var så bör bokningsförfarandet ändras så ingen kan förhandsboka.
Än så länge råder det tystnad från SMC/BKK ledningen.

Marie

Banned
Men det är väl en bagatell som det inte är mycket att hänga upp sig på?

Livet ÄR nu en gång för alla INTE rättvist, så rättvisa är väl någonting som kommer som en glad överraskning vid enstaka tillfällen, inte något man kan förvänta sig. Låt du innegänget ta för sig.

Det finns ju gator och vägar att köra på också!

Pathfinder_5555

New member
Håller med dig Whissler!...låter ju inte schysst.
Skall väl nämna att jag inte vet ett skit om detta, men det känns ju mysko om det skulle stämma, vi betalar väl allihop lika mycket i avgift till SMC antar jag...
Är kurserna aldrig fulla är det väl inget problem ifs...men det vet jag heller inget om....de e ju inte min gata i stan *s

Last edited:

Efoo

New member

Livet ÄR nu en gång för alla INTE rättvist, så rättvisa är väl någonting som kommer som en glad överraskning vid enstaka tillfällen, inte något man kan förvänta sig. Låt du innegänget ta för sig.

Visst finns det vägar att köra på. Men en del vill kanske utöka sin säkerhet på hojen. Och så länge man inte själv blir drabbad så är det kanske lätt att tycka det är bagateller. Men man kan ju hoppas de som tycker att denna orättvisa är ok själv kan drabbas av något liknanade och får se hur dom reagerar.

Avarage

New member

Provokation (igen), med vilket syfte?

990 Adventure

New member
grunden i en medlemsförening.

Utan tvekan ett betende som bör ifrågasättas,är det meningen att man ska kunna göra privata kurser med hjälp av andra medlemmars pengar,Och framför allt utesluta andra från av SMC anordnad kurs för det är ju det det handlar om .
För att prata om moral om det har gått till på detta vis är ingen ide , för den kan inte finnas.
Rätt vore att boka banan själv,be den instuktör man vill ha medverka,bjuda in dom polare man vill åka med,betala själv.
Detta bör styrelsen undersöka och återkomma med ett svar om vad som hänt.
Min åsikt och den står jag för.

swischmc

New member
Om detta stämmer är det illa. Trodde att kurserna var till för alla medlemmar... Varför är det ingen från styrelsen som skriver ett inlägg? På så vis får alla svar på en gång. Har det inte hänt, då glömmer vi allt och går vidare, kanske med en ursäkt. Har det hänt - illa!

I allmänhet tycker jag att det är lite si och så med datum och kurssläpp. Tex Kemora släpptes några dagar innan utsatt datum. Det är orättvist mot de som kollat upp datum och gått och väntat - för att sedan inse att kursen redan är fullbokad. Fast kanske är det så att styrelsen vill ha en högre frekvens av besökande? Vet man inte när kurser släpps måste man ju in varje dag och kolla... ;)

J-S

New member
Det här bör nog Patrik Ericsson på SMC RIKS ta i tu med.
Hetl klart är det så att SMC SKÅNE gör på detta viset.
Har själv råkat ut för det så sent som förra året.
Försökte anmla mig men platseran var då slut.
En bekant som ofta kör med SMC SKÅNE skulle också köra under detta tillfället
men hade inte heller anmält sig. Men då det är så att han umgås med några
i Skåne som är huvudpersoner i så kallade "BKK SKÅNE" så löste han en plats till sig & sin tjej. Jag kontaktade personen i fråga som gav honom platsen & frågade om det var ok om jag också kunde köpa en plats till kursen?
Jag fick då först & främst ett otrevligt fråga & avvisande av vederbörande.
Han undrade vem jag var & hur jag hade fått reda på att de hade flera platser än de skrivit ut. Jag avslutade samtalet.
Fann ingen mening med att disskutera med honom då SMC BLEKINGE hade platser kvar. Kontaktade dem & fick ett bra bemötande där.
Jag gick deras kurs på Knutstorp & är supernöjd med det trots att det regnade.
Kommer även i år att köra på deras kurs på Knutstorp den 14/6
de är trevliga & duktiga motorcyklister.

Under våren & sommaren tog jag beslutet att även gå Kurs på Lockarp
då även SMC Blekinge även var där i samarbete med SMC SKÅNE.
Första tillfället var mycket bra & jag lärde mig mycket.
Jag beslutade ig då för att fortsätta gå kurser på Lockarp.
Vid nästa kurs tillfälle vad det till stor del BKK gänget från SMC SKÅNE som var på plats. Kursen var sämre tempot betydligt högre på banan.
Flera avåkningar & olyckor vilket det inte borde vara på en gokartbana.
Det kändes som BKK Nissarna ser sin chans till att köra som vettvillingar för en billig slant.

Nej nu är det dags för SMC RIKS att ta tag i dessa bekymmer.

Ett förslag är att SMC RIKS här med står för sådan kurser i framtiden.
Endast för att få bort sådan oseriösa distrikt som särbehandlar oss medlemmar. Vi vill vidareutbilda oss så att vi blir bättre i trafiken under ordnade former. Detta är det inte riktigt i SMC SKÅNes regi kan jag ju säga.

Skillnaden mellan att köra en öppen bandag där försäkringar inte gäller är hårfin mellan SMC SKÅNES SHJ eller BKK.... Det här kan leda till att försäkringsbolagen på långsikt sabbar så att vi inte vga köra på vidareutbildningar i SMC regi.

Kommer att gå kurser med de övriga distrikten i landet men inte med
SMC SKÅNE fortsättnings vis trots att jag bor i Malmö.
Det lär bli en del mil till kurserna men det är det värt tycker jag.

Men det borde inte vara det. Allt detta skulle fungera i Skåne tycker jag.

Hoppas SMC RIKS sätter ner foten & löser detta innan ni förlorar en massa medlemmar som vill vidareutbilda sig.

Duck

New member
Så ni tycker det är fel att personer som varit på plats och varit flaggvakt på ett par körningar , inte ska få någon ersättning alls?:confused:
Ska SMC-Skåne hyra in flaggvakter och tvingas höja priset på körningar?:eek:
Utan flaggvakter så får ingen köra, vill ni hellre det?:confused:

990 Adventure

New member
var står det att det är så

Så ni tycker det är fel att personer som varit på plats och varit flaggvakt på ett par körningar , inte ska få någon ersättning alls?:confused:
Är det någon information som gått ut att om man ställer upp som flaggvakt så får man förtur på nästa kurs!!!
Har inget emot att om man ställer upp och hjälper till med något att man får ex gå en kurs eller något annat som är relevant till innsatsen men då bör det tydligt framgå att ex denna kurs i första hand är för medlemmar som hjälpt till.

Lotek

#82 Superbike

Jag blev också en smula förvånad när jag såg detta på SH, men Duck`s inlägg förändrar saken väsentligt.
Om det förhåller sig på det viset är det helt ok. Jag har ju varken sett eller hört att de fått platsen utan kostnad, utan endast att de fått boka i förtid. Det är helt ok i sådant fall och det minsta man kan begära för att man gjort en sådan berömvärd insats som det faktiskt är. Det gagnar alla som vill köra och dessutom är det en förutsättning för att vi skall kunna köra.
Men varför kan ingen i styrelsen bemöta förstainlägget och tala om att det är så det är? Då kanske man skulle få lättare att få flaggvakter dessutom?
"J-S" ställer säkert gärna upp som flaggvakt om det kan ge honom en säker plats på kurserna...eller hur?

@Marie..vad är det du vill säga med ditt inlägg?

LC4ever

New member
Är det någon information som gått ut att om man ställer upp som flaggvakt så får man förtur på nästa kurs!!!
Har inget emot att om man ställer upp och hjälper till med något att man får ex gå en kurs eller något annat som är relevant till innsatsen men då bör det tydligt framgå att ex denna kurs i första hand är för medlemmar som hjälpt till.

Word!
Visst kan dessa få rabatt/gratis körning på ett tillfälle, men de skall väl anmäla sig som alla andra.

Fd. Sydskanesemse

990 Adventure

New member
!!!

Word!
Visst kan dessa få rabatt/gratis körning på ett tillfälle, men de skall väl anmäla sig som alla andra.

Fd. Sydskanesemse

Hur dom anmäller sig vet jag inte om det är en kurs som ska kompensera en insats,
Däremot som jag skrev(se tidigare inlägg) bör det tydligt framgå att det är kompensation.

Men fortfarande anser jag att kurser som annordnas av eller med hjälp av SMC ska vara till för alla medlemmar,förutsatt att man gått dom steg som krävs.

Är det i SMC Skåne som arrangerar en kurs för funktionärer är det inte en öppen anmällan och det bör /skall stå om det läggs ut på ex nätet.

Ser fram emot ett svar från ansvarig

Last edited:

admth

New member
Hej alla. Jag har stått flaggvakt vid några tillfällen och då jag bokat körning så har jag fått besked direkt vid bokning huruvida det finns plats eller ej. Är kurserna fulla så finns det således inte plats för mig. Jag tänker däremot inte uttala mig om någon annan fått favören av förtur eftersom jag inte känner till det. I mitt fall har det varit turordning samt tillgång till plats som gällt.

Niclas Hanzon

New member
BKK Skåne kurser på storbana 2010

Som ansvarig för BKK Skånes körningar på Ring Knutstorp blir jag glad att det är ett sådant intresse för våra kurser och att det engagerar så många. Jag noterar dock att det behöver tillföras en del fakta i debatten som pågår på detta SMC forum (och tidigare på Sporthoj.com).

Tillgång på kursplatser:
Antalet kursplatser 2010 BKK Skåne släpper för bokning imorgon 2010-02-01 har ökats med 200 stycken (30% fler) jämfört med 2009.

Att bidra med tid och energi:
Ett ökat antal kursplatser innebär ökad mängd arbete för de som arbetar ideellt i BKK Skåne (=all personal). Känner man att man vill hjälpa till med detta arbete tar vi tacksamt emot anmälan av frivilligarbetare på bkk@smcskane.com. Berätta i ett mail vad du tror att du kan hjälpa till med så ska vi nog hitta uppgifter. Genom att bli fler resurser kan vi förhoppningsvis erbjuda ännu fler kursplatser 2011.

Olycksfrekvens:
När det gäller olycksfrekvensen på våra kurser har den varit för hög 2010.
Målet för 2010 är att det inte ska ske några förutsägbara olyckor under våra kurser eller internubildningar. Det målet ska uppnås genom ett paket av åtgärder som styrgruppen för BKK Skåne tar beslut om på kommande styrgruppsmöte om en vecka.

Att säkra plats:
Det går att försäkra sig om en kursplats genom att anmäla sig som flaggvakt på följande mailadress: flaggvakter@smcskane.com.
Ersättningen för 2 flaggvaktsdagar på BKK-kurser är 1 BKK kursdag.

Jag skulle uppskatta följande:
1. Visa uppskattning för det ideella arbete som utförs med syfte att så många mc-åkare som möjligt ska få möjligheter att bli säkrare förare på våra kurser.
Tacka instruktörer och annan personal som bidrar till detta istället för att skälla på dem.
2. Hjälp gärna till in föreningen istället för att spendera din energi på att vara missnöjd.
3. Om du ändå känner att det är svårt att låta bli att gnälla, vänta med det tills det finns grund för det, det vill säga tills du försökt att anmäla dig och konstaterat att alla platserna för säsongen 2010 är uppbokade.

Med vänliga hälsningar Niclas Hanzon, ordförande BKK Skåne

990 Adventure

New member
uppskattar idellt arbete

Som ansvarig för BKK Skånes körningar på Ring Knutstorp blir jag glad att det är ett sådant intresse för våra kurser och att det engagerar så många. Jag noterar dock att det behöver tillföras en del fakta i debatten som pågår på detta SMC forum (och tidigare på Sporthoj.com).

Tillgång på kursplatser:
Antalet kursplatser 2010 BKK Skåne släpper för bokning imorgon 2010-02-01 har ökats med 200 stycken (30% fler) jämfört med 2009.

Att bidra med tid och energi:
Ett ökat antal kursplatser innebär ökad mängd arbete för de som arbetar ideellt i BKK Skåne (=all personal). Känner man att man vill hjälpa till med detta arbete tar vi tacksamt emot anmälan av frivilligarbetare på bkk@smcskane.com. Berätta i ett mail vad du tror att du kan hjälpa till med så ska vi nog hitta uppgifter. Genom att bli fler resurser kan vi förhoppningsvis erbjuda ännu fler kursplatser 2011.

Olycksfrekvens:
När det gäller olycksfrekvensen på våra kurser har den varit för hög 2010.
Målet för 2010 är att det inte ska ske några förutsägbara olyckor under våra kurser eller internubildningar. Det målet ska uppnås genom ett paket av åtgärder som styrgruppen för BKK Skåne tar beslut om på kommande styrgruppsmöte om en vecka.

Att säkra plats:
Det går att försäkra sig om en kursplats genom att anmäla sig som flaggvakt på följande mailadress: flaggvakter@smcskane.com.
Ersättningen för 2 flaggvaktsdagar på BKK-kurser är 1 BKK kursdag.

Jag skulle uppskatta följande:
1. Visa uppskattning för det ideella arbete som utförs med syfte att så många mc-åkare som möjligt ska få möjligheter att bli säkrare förare på våra kurser.
Tacka instruktörer och annan personal som bidrar till detta istället för att skälla på dem.
2. Hjälp gärna till in föreningen istället för att spendera din energi på att vara missnöjd.
3. Om du ändå känner att det är svårt att låta bli att gnälla, vänta med det tills det finns grund för det, det vill säga tills du försökt att anmäla dig och konstaterat att alla platserna för säsongen 2010 är uppbokade.

Med vänliga hälsningar Niclas Hanzon, ordförande BKK Skåne

Så kom svaren från en insatt.
tackar för det,passar också på att tacka alla som jobbar idellt.
Synd bara att det inte framgått från början att det har varit kompensation och inte ett vanligt kursdeltagande,men då vet man framöver att det kan vara så och att det gäller samtliga som hjälpt till o vill utnyttja det.

Lycka till med arbetet att minska olyckorna,det är en huvuduppgift för den som arrangerar en kurs .att hålla den på en nivå som alla klarar och att se till att den genomförs på ett säkert sätt,det är illa om det uppfattas att det är fri körning.

Därmed har jag fått dom svar jag frågat efter,men tycker fortfarande att riks styrelsen har ett ansvar att övervaka o tillse att allt sker enligt reglerna.
Allt för att fostra bättre o säkrare mc förare.