SMC school och försäkringar

Ricken

Member
Fast är det ett problem med däcksvärmare på knix???

Vilken funktion fyller det där liksom.

Nu är jag inte speciellt bevandrad i knix-världen.
Men det är ju i princip supermotobanor. Så det är väl självklart att det ska vara värmare. ;)

Men du menar förstås hur många som har med sig värmare?

Inte lika rolig fråga tycker jag.
 

Lotek

#82 Superbike
SMC Skåne kör enbart grön och gul grupp på KNIX på andra halvan av säsongen :tummenupp

Ehh..jaha? Vad innebär det mht den ställda frågan då? Att man utesluter snabbare deltagare under andra halvan av säsongen så att de kan köra gata istället eller?
Nej, jag är inte ironisk eller sarkastisk, jag förstår bara inte vad du menar :confused:
 

powerglide

New member
Ehh..jaha? Vad innebär det mht den ställda frågan då? Att man utesluter snabbare deltagare under andra halvan av säsongen så att de kan köra gata istället eller?
Nej, jag är inte ironisk eller sarkastisk, jag förstår bara inte vad du menar :confused:

Nej, det är pragmatiskt.
De snabba har kört upp sig såpass mkt under första delen av säsongen att en gocart-bana kanske inte räcker till längre.

Det är ingen som förbjuder ngn som kör snabbt att gå en Skåne KNIX under senare halvan.
Men det är väldigt tydligt uttalat att det är lågt tempo som gäller iom. frånvaron av blå och röd grupp :)

Det skapar dessutom bättre utrymme för fler som verkligen har behov av grundkursen (KNIX) och de som redan är duktiga har ju storbana istället (vilket ändå är roligare än KNIX i det tempot de snabbare grupperna håller).

Vad jag hört är det ingen som klagat på detta upplägget hos mina hojkompisar.

I Skåne har vi ju både Knutstorp och Sturup Raceway inom bekvämt avstånd :yoparty
 
Last edited:

SGM

Moderator
Hmm...det där tycker jag är lite underligt, varför skulle inte man ha nytta av mängdträningen knixkörningarna ger om man har ett högre grundtempo i kroppen?

Det är sällan det går sådär överdrivet fort även i snabba grupper, även om det säkerligen ser ut att göra det från nybörjares perspektiv.

Och från en instruktörs vinkel är det lika kul att coacha alla, det blir på olika nivåer, och är en bra plantskola för aspiranter att träna på alla moment, skulle vi bara köra knix som grundkurser med lugna grupper, skulle det bli lite trist anar jag, och om man får vara lite ofin...mer erfarna instruktörer skulle enbart köra storbana.

Redan nu är det lite svårt att får med resurser när storbanedagarna konkurrerar om tiden.

/J


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

powerglide

New member
Hmm...det där tycker jag är lite underligt, varför skulle inte man ha nytta av mängdträningen knixkörningarna ger om man har ett högre grundtempo i kroppen?
Naturligtvis har man nytta av det.

Jag försöker säga att det är roligare att hålla högre tempo på storbana än KNIX.
 
Last edited:

powerglide

New member
He, he.
Det är kul med KNIX:en också och smaken skiftar efterhand som jag kör mig "mätt" på de olika banorna.
 

Ricken

Member
Kan nån dra det där med färgerna, ännu en gång, för mig som inte har en jävla susning om vad som är vilket.
 

SGM

Moderator
Kan nån dra det där med färgerna, ännu en gång, för mig som inte har en jävla susning om vad som är vilket.

Jag har en rosa väst åt dig Ricken. :star:


Grön - Gul - Blå - Röd

...brukar vara någorlunda standard häromkring, i stigande tempoindelning, lugn till snabb.
 

Ricken

Member
Jag har en rosa väst åt dig Ricken. :star:


Grön - Gul - Blå - Röd

...brukar vara någorlunda standard häromkring, i stigande tempoindelning, lugn till snabb.

Tack, om vi hamnar i nån mer tråd ang något där någon skulle råka nämna en eller flera västfärger så får du gärna dra det igen. Eller om det hela drar ut till nästa sida så slipper jag hoppa fram och åter hela tiden för att hänga med.
 

powerglide

New member
Eller så får du gå några av kurserna så att du får på dig lite västar själv ;)

Men tänk annars trafikljus-extra-pre-EU

Grön - "ofarligt"
Orange/Gul - "se upp"
Röd - "gör du fel så gör det ont"

Sista färgen blå hittade jag ingen analogi för utan den hänger jag bara in innan röd ;)

Skulle kunna vara ngt med "utryckningsuppmärksamhet"?
 
Top