SMC:s hastighetsundersökning har öppnat.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för synpunkter! Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att göra en perfekt enkät. Trafikverket vill att vi gör detta varje år. Upprepas enkäten tar vi oss en stor funderare igen på frågorna.
 

Carnivore

New member
Det var alldeles för platta frågor men jag gjorde hela formuläret.
Men där det är 50km/h för mig är oftast kring bostäder medans jag vet andra 50-vägar som ligger vid öppna åkrar med perfekta förhållanden... och hastighetsspannet var för specifikt istället för att vara ett spann.

Sen gillade jag inte frågan om jag varit nära att kollidera med ja, nej... jag har om jag inte hade varit uppmärksam och förutsätt vissa ageranden dagligen kunnat hamna i kollision men med konsekvenstänk, fokus och uppmärksamhet har jag helt odramatiskt kunnat undvika det i god tid med goooooda marginaler och således inte ens varit i närheten av att kollidera.
Men nu svarade jag som att det var nära då jag tolkade det som att det var vad ni var ute efter.
 
Last edited:

HkanB

New member
Evigt så omogen m.a.o

Klart att sänkt hastighet minskar olyckorna,att påstå något annat är ju så omoget.Sänker du hastigheten har du större chans att stanna i tid.Du har mindre bromssträcka och din uppfattning om vad som händer runtomkring dig blir större och tydligare.Du har större chans att upptäcka faror i tid och att agera därefter.
Sänkt hastighet i kombination med rätt avstånd till framförvarande samt ett aktivt körande vad gäller läsa trafik,förutse eventuella faror,bromsberedskap i vissa lägen m.m gör att du blir en bra förare och minskar risken för olyckor.

Alltså, ingen hastighet inga olyckor?

Hur i hela fridens namn skall vi då klara av att ha något som ens påminner om trafik kvar?
Att köra fort är inte det samma som att vara farlig! Det finns inget sådant samband!
Framförallt inte om jag eller någon annan är ensam på vägen vid tillfället.

Du dock alldeles väldigt rätt i att man skall köra aktivt! Och göra alla de bedömningarna du nämner.
Skillnaden verkar vara i att jag menar att de är väldigt mycket viktigare än i vilken fart de görs!

De finns de som vad det verkar aldrig gör det och blir då enligt min mening farliga oavsett hur långsamt det går...

Hellre någon som kör fort, gör det aktivt och medvetet än någon som bara transporterar sig i låg fart...hur låg som helst.

Plocka hellre bort från vägarna de som inte har och sannolikt i många fall aldrig heller haft nödvändiga förmågor för att säkert framföra sitt fordon. För sakens skull det är inte körkortet som sådant jag avser, det är bara ett bevis på att man klarat provet...inte att man förstått något eller har nödvändiga motoriska färdigheter och vettig varseblivning i rätt mängd.

När dessa minor är borta ur trafiken, tillsammans med fyllona o.s.v då kanske vi skall börja prata hastighet och fart.

Men jag som också tydligen är så omogen förstår väl inte bättre. :wink:
 
Last edited:

Bighoj

New member
Alltså, ingen hastighet inga olyckor?

Hur i hela fridens namn skall vi då klara av att ha något som ens påminner om trafik kvar?
Att köra fort är inte det samma som att vara farlig! Det finns inget sådant samband!
Framförallt inte om jag eller någon annan är ensam på vägen vid tillfället.

Du dock alldeles väldigt rätt i att man skall köra aktivt! Och göra alla de bedömningarna du nämner.
Skillnaden verkar vara i att jag menar att de är väldigt mycket viktigare än i vilken fart de görs!

De finns de som vad det verkar aldrig gör det och blir då enligt min mening farliga oavsett hur långsamt det går...

Hellre någon som kör fort, gör det aktivt och medvetet än någon som bara transporterar sig i låg fart...hur låg som helst.

Plocka hellre bort från vägarna de som inte har och sannolikt i många fall aldrig heller haft nödvändiga förmågor för att säkert framföra sitt fordon. För sakens skull det är inte körkortet som sådant jag avser, det är bara ett bevis på att man klarat provet...inte att man förstått något eller har nödvändiga motoriska färdigheter och vettig varseblivning i rätt mängd.

När dessa minor är borta ur trafiken, tillsammans med fyllona o.s.v då kanske vi skall börja prata hastighet och fart.

Men jag som också tydligen är så omogen förstår väl inte bättre. :wink:
Nu är det ju så att trafik finns och olyckor inträffar så att ta bort all trafik är inte möjlig.Att blanda in fyllon osv ändrar ju inte fakta att om du kör fort har du mindre risk att stanna vid en fara.
Upptäcker du ett hinder på vägen och den som kör vettigt precis hinner stanna så har du som kör fort krockat innan du visste om det.Fakta säger att din bromssträcka blir längre vid högre fart än vid lägre fart oavsett hur skicklig du än må vara kan du inte ändra på detta.Fakta säger också att väggreppet minskar vid hög fart.Fakta säger också att du hinner rulla längre under reaktionstiden vid hög fart jämfört med lägre fart.
Om du trots allt skulle krocka så blir förödelsen mindre vid lägre fart.Du har alltså allt att vinna på att sänka din fart.
Ang fyllon på våra vägar så har du även där större chans att förhindra en kollision med ett fyllo som kör ut framför dig om du håller lite lägre fart.
 

HkanB

New member
Garanterat säkert = Garanterat trist

Nu är det ju så att trafik finns och olyckor inträffar så att ta bort all trafik är inte möjlig.Att blanda in fyllon osv ändrar ju inte fakta att om du kör fort har du mindre risk att stanna vid en fara.
Upptäcker du ett hinder på vägen och den som kör vettigt precis hinner stanna så har du som kör fort krockat innan du visste om det.Fakta säger att din bromssträcka blir längre vid högre fart än vid lägre fart oavsett hur skicklig du än må vara kan du inte ändra på detta.Fakta säger också att väggreppet minskar vid hög fart.Fakta säger också att du hinner rulla längre under reaktionstiden vid hög fart jämfört med lägre fart.
Om du trots allt skulle krocka så blir förödelsen mindre vid lägre fart.Du har alltså allt att vinna på att sänka din fart.
Ang fyllon på våra vägar så har du även där större chans att förhindra en kollision med ett fyllo som kör ut framför dig om du håller lite lägre fart.

Definiera, lägre fart.

Jämfört med 200 är 170 rätt långsamt 15 % långsammare, eller varför inte jämfört med 250 då är det ju ännu långsammare hela 32 % långsammare. Bra eller hur?

Högre hastighet lagrar upp mer energi som behöver eller kommer att behöva omvandlas för att hastigheten skall kunna reduceras kontrollerat eller okontrollerat det är väl inte något direkt nytt. Inte heller det mesta andra som har med fysiken att göra.
Att väggreppet skulle försämras är dock för mig något nytt. Händer det något med friktion eller normalkraft eller någon annan för mig okänd fysikalisk storhet? Eller försämras marktrycket så mycket att nettoresultatet blir sämre "väggrepp"?

Skall man alltid köra så att det alltid går att stanna kontrollerat inför varje -i vid bemärkelse- tänkbar fara som kan tänkas komma i ens väg så är det inget kul längre. Maximerad säkerhet = maximerad uttråkning.
Transport helt klart, köra hoj knappast, åka hoj möjligen.

Det här med fyllona då....jag anser att de och andra diskvalificerade trafikanterna skall bort ur trafiken först, sen kan vi börja prata hastigheter.

En aspekt på det här med hastigheter är att man faktiskt måste bli fartblind för att kunna köra fort...
Semestersvenskar på autobahn (Marie eller ngn annan rutinerad tysklandsresenär kanske känner till ngt bra tysk tillmäle för såna?)i svindlande hastigheter långt utanför sin komfortzon redan i med svenska mått mätt bara lite olagliga hastigheter...
Blicken alldeles för nära både framåt och bakåt och uppmärksamheten på fel saker....

Samma fenomen syns i vår trafik varje dag där trafikljusen, bilen vid vägkanten blir en överraskning i stället för ett i god tid observerat faktum...

Så, visst sjutton...den relativa fartupplevelsen blir ju så mycket bättre om man kollar riktigt nära framför...
50 knyck på 90-vägen med blicken fixerad 5-7 meter framför borde kanske kunna ge samma upplevelse, relativt sett?
Det mesta som händer blir plötsligt då!

Nej förresten, jag ser alldeles för mycket av sådant redan mer eller mindre varje dag, utan att behöva göra det själv också...
 

SGM

Moderator
Svårt det här...jag är personligen för att tänka själv, och har inga moraliska betänkligheter med att tulla på hastighetsgränser (där det är mindre o-lämpligt), samtidigt som jag kan skaka på huvudet åt diverse tilltag på snorhala vintervägar (folks förmåga att INTE köra mjukt, och lita på alla dessa anti-system övergår mitt förstånd iaf) där man själv ligger 10 under och tar det vackert.


Jag ser, både privat, och i roll av instruktör, stup i ett ett problem hos de flesta som upplever att det känns som det går fort...blicken är fäst en meter framför motorhuven/framskärmen - och inte tittar man dit man är på väg heller.
Tittar jag på samma sätt, så känns 70 vansinnigt fort, och jag har full förståelse för att vinglar man runt på det viset, så ter sig 130 vansinnigt snabbt, och allt däröver är ju extremt beteende... :tummenupp

Problemet med blicken är att allt är relativt, tittar man på huven/framskärmen ser man hindret för sent ändå, trots att man åker 10 under och muttrar sig fram...

Privat åker jag (f'låt - kör xD ) mycket hellre i en liten grupp med folk jag vet kan köra hoj i väl momsad hastighet, mot en touring 10 under med livrädda förare som håller krampaktigt i styret och tittar på i bästa fall dikeskanten som närmar sig i varenda utgång...

/L.uttrad.
 
Last edited:

Bighoj

New member
Definiera, lägre fart.

Jämfört med 200 är 170 rätt långsamt 15 % långsammare, eller varför inte jämfört med 250 då är det ju ännu långsammare hela 32 % långsammare. Bra eller hur?

Högre hastighet lagrar upp mer energi som behöver eller kommer att behöva omvandlas för att hastigheten skall kunna reduceras kontrollerat eller okontrollerat det är väl inte något direkt nytt. Inte heller det mesta andra som har med fysiken att göra.
Att väggreppet skulle försämras är dock för mig något nytt. Händer det något med friktion eller normalkraft eller någon annan för mig okänd fysikalisk storhet? Eller försämras marktrycket så mycket att nettoresultatet blir sämre "väggrepp"?

Skall man alltid köra så att det alltid går att stanna kontrollerat inför varje -i vid bemärkelse- tänkbar fara som kan tänkas komma i ens väg så är det inget kul längre. Maximerad säkerhet = maximerad uttråkning.
Transport helt klart, köra hoj knappast, åka hoj möjligen.

Det här med fyllona då....jag anser att de och andra diskvalificerade trafikanterna skall bort ur trafiken först, sen kan vi börja prata hastigheter.

En aspekt på det här med hastigheter är att man faktiskt måste bli fartblind för att kunna köra fort...
Semestersvenskar på autobahn (Marie eller ngn annan rutinerad tysklandsresenär kanske känner till ngt bra tysk tillmäle för såna?)i svindlande hastigheter långt utanför sin komfortzon redan i med svenska mått mätt bara lite olagliga hastigheter...
Blicken alldeles för nära både framåt och bakåt och uppmärksamheten på fel saker....

Samma fenomen syns i vår trafik varje dag där trafikljusen, bilen vid vägkanten blir en överraskning i stället för ett i god tid observerat faktum...

Så, visst sjutton...den relativa fartupplevelsen blir ju så mycket bättre om man kollar riktigt nära framför...
50 knyck på 90-vägen med blicken fixerad 5-7 meter framför borde kanske kunna ge samma upplevelse, relativt sett?
Det mesta som händer blir plötsligt då!

Nej förresten, jag ser alldeles för mycket av sådant redan mer eller mindre varje dag, utan att behöva göra det själv också...
För det första har vi olika typ hastigheter,tycka vad vi vill om det.För att vi trafikanter tycker att det är urkorkat skyltat på många vägar betyder inte det att vi har rätt att köra hur fort vi vill.Många säger att jag kör hur fort jag anser att jag kan och att vägen är gjord för enligt mitt tycke.Är där skyltat får du enligt lag inte överskrida denna hastighet,tycka vad man vill om detta men så är det.
Definiera lägre fart.Till alla som kör fortare än tillåten hastighet är lägre fart att sänka farten till laglig fart.Högsta tillåtna fart är vid optimala förhållanden.Är förhållandena sämre t ex vid regn,grus på vägen,skola,halka,tätbebyggt område,mörker m.m m.m,så kan lägre fart innebära att du kör under skyltad maxfart.
Hur fel jag än tycker att det är skyltat så begår jag ett trafikbrott om jag överskrider maxhastigheten.Håller man den hastighet som skylten säger eller lägre om detta krävs så har man åtminstone gjort det man kan för att förhindra en olycka.Man har gjort vad man kan för att kunna stanna i tid vid ev fara.
Om detta inte är att köra hoj enligt någon utan menar att betydelsen köra hoj är att köra mot gällande bestämmelser tycker jag att dessa personer inte har på våra vägar att göra utan borde enbart få köra på inhägnad bana.
 

påK-en

New member
Nu är det ju så att trafik finns och olyckor inträffar så att ta bort all trafik är inte möjlig.Att blanda in fyllon osv ändrar ju inte fakta att om du kör fort har du mindre risk att stanna vid en fara.
Upptäcker du ett hinder på vägen och den som kör vettigt precis hinner stanna så har du som kör fort krockat innan du visste om det.Fakta säger att din bromssträcka blir längre vid högre fart än vid lägre fart oavsett hur skicklig du än må vara kan du inte ändra på detta.Fakta säger också att väggreppet minskar vid hög fart.Fakta säger också att du hinner rulla längre under reaktionstiden vid hög fart jämfört med lägre fart.
Om du trots allt skulle krocka så blir förödelsen mindre vid lägre fart.Du har alltså allt att vinna på att sänka din fart.
Ang fyllon på våra vägar så har du även där större chans att förhindra en kollision med ett fyllo som kör ut framför dig om du håller lite lägre fart.

Ja det finns ju moped!
 

Z1-R 78

New member
ett j-a tjat av alla besserwissrar på forumet om 10-20 km/h hit o dit, kör som du själv tycker funkar och har plånbok till,
farten dödar, har du tur bara dig själv, om du har otur och överlever och kör ihjäl nån annan människa istället så har du
garanterat nåt att fundera över varenda natt i resten av livet.
om farbror blanka knappen istället började mera frekvent att mäta avstånd mellan olika fordon istället och bötfälla istället för 10-15km över gällande begränsning så skulle det vara oerhört mer trafiksäkerhetsfrämjande. ta tex. fjälltrafiken runt sportloven, nypolerade bilar med takbox och DVDskärmar i baksätet, GPS:en lyser på instrumentbrädan som tv:n hemma, och den som kör har fullt upp med att flippra med I-fånen, då hjälper inga säkerhetsanordningar i världen när idioten landar med facebookuppdateringen i ansiktet i bakluckan på bilen framför som tvärnitat för en plåtpolis i vägkanten.
ett annat exempel som jag lär bli halshuggen för är när man ser en(citat hastighetsundersökningen) större grupp mc-åkare köra vad dom tror är kollon(zick-zack)körning med mc.... i ett rakt led 5 meter bakom varandra, joduminsann då kvittar det vad som mätarn visar, då är det kört när nån i täten får för sig att stanna efter vägkanten.

kör försiktigt, så fort du vill, men håll avståndet för h-e

gomiddag
 

jan-olovj

Active member
Detta med att hålla avståndet håller jag med om att det är en av dom viktigaste säkerhets sakerna, håller man avstånd så minskar riskerna oerhört.
 

Cyborg

New member
Bromsar som inte gör som du vill, som inte går att finlira med, som inte går att dosera som passar för just den aktuella situationen och underlaget och som krånglar järnet när hojen blir några år.
Bilbromsar alltså. En del säkerhetsmänniskor anser att om det sitter bara bilbromsar på motorcyklar så blir allt mycket bättre.

Säkerhetsbälte, airbag och ISA är annan skit som bilmänniskor vill tvångsutrusta motorcyklar med.


Hampe

På allvar:

"Kopplade bromsar", "Combined brakes" - Kärt barn har många namn.
Dra i random spak för att få stopp. Motorcyklister anses inte klara av grundläggande saker som ansättning och sekvens...

Haha underbar förklaring av säkerhetsfanatikernas högsta dröm :tummenupp

ett j-a tjat av alla besserwissrar på forumet om 10-20 km/h hit o dit, kör som du själv tycker funkar och har plånbok till,
farten dödar, har du tur bara dig själv, om du har otur och överlever och kör ihjäl nån annan människa istället så har du
garanterat nåt att fundera över varenda natt i resten av livet.
om farbror blanka knappen istället började mera frekvent att mäta avstånd mellan olika fordon istället och bötfälla istället för 10-15km över gällande begränsning så skulle det vara oerhört mer trafiksäkerhetsfrämjande. ta tex. fjälltrafiken runt sportloven, nypolerade bilar med takbox och DVDskärmar i baksätet, GPS:en lyser på instrumentbrädan som tv:n hemma, och den som kör har fullt upp med att flippra med I-fånen, då hjälper inga säkerhetsanordningar i världen när idioten landar med facebookuppdateringen i ansiktet i bakluckan på bilen framför som tvärnitat för en plåtpolis i vägkanten.
ett annat exempel som jag lär bli halshuggen för är när man ser en(citat hastighetsundersökningen) större grupp mc-åkare köra vad dom tror är kollon(zick-zack)körning med mc.... i ett rakt led 5 meter bakom varandra, joduminsann då kvittar det vad som mätarn visar, då är det kört när nån i täten får för sig att stanna efter vägkanten.

kör försiktigt, så fort du vill, men håll avståndet för h-e

gomiddag

Det är inte farten i sig som dödar, det är plötsliga stopp :wink:
 

Smurfen

Airhead Traveller
Svar på enkäten

Svarat.

Inte så tokigt frågeformulär - om folk bara vill svara ärligt :rolleyes:. Jag avstår övriga kommentarer.
 
Svarat.

Inte så tokigt frågeformulär - om folk bara vill svara ärligt :rolleyes:. Jag avstår övriga kommentarer.

Det är ett "fritt"? land. Tycker du att frågeformuläret är bra så har du all rätt i världen att tycka det. Men jag tycker det är ett dåligt utformat "verk" av förmodligen helt insnöade superbyråkrater.
Om du som du antyder har svarat ärligt, kan du inte tala om vad du svarade på frågan; - Om du äger fler motorcyklar än en, har motorcykeln någon betydelse för vilken hastighet du håller?
1. Ja, min hastighet påverkas av vilken motorcykel jag väljer.
2. Nej, det har ingen betydelse för hastigheten vilken motorcykel jag väljer.
3. Jag äger bara en motorcykel. ( Frågeställningen inleds med "om du äger fler motorcyklar än en") Det vimlar av konstiga formuleringar i enkäten. Om du svarat 3, hur tolkar man det svaret? Om jag bara äger en motorcykel kör jag alltid lagligt! eller?
Har du svarat 1, eller 2 kan byråkraten använda svaret till sina syften, båda svaren kan nämligen vändas mot dig,oss.
Om du svarat 1 kan byråkraten tänka; var väl det jag trodde, en stark och snabb mc så kör dom fortare. Då skall vi se till att få bort dom, kanske damma av det där förslaget från 70-talet om max 100 hk, men det är ju inne att sänka så 50 hk känns bättre!

Om du svarat 2 kan byråkraten tänka; jaha så dom kör lika vansinnigt fort oavsett det är en gammal hoj med trumbromsar och utan all modern säkerhetsutrustning, eller en modern med all tänkbar utrustning för förarstöd. Då måste vi se till att det åtminstone blir lag på allt som tänkas kan i säkerhetsväg, för så här kan vi inte ha det!

Men jag målar nog fan på väggen i onödan, inte kan det väl finnas så illasinnade personer i lilla Sverige! Vi som har röda stugor och allt, dom vill oss bara väl, det är vi som inte förstår, men en dag skall vi nog komma till insikt! Amen.
 

SuperRetard

New member
Det är ett "fritt"? land....


...Men jag målar nog fan på väggen i onödan, inte kan det väl finnas så illasinnade personer i lilla Sverige! Vi som har röda stugor och allt, dom vill oss bara väl, det är vi som inte förstår, men en dag skall vi nog komma till insikt! Amen.


Orwell
 

HkanB

New member
I-landsproblem eller civil olydnad?

En del bortklippt...
Definiera lägre fart.Till alla som kör fortare än tillåten hastighet är lägre fart att sänka farten till laglig fart.Högsta tillåtna fart är vid optimala förhållanden.Är förhållandena sämre t ex vid regn,grus på vägen,skola,halka,tätbebyggt område,mörker m.m m.m,så kan lägre fart innebära att du kör under skyltad maxfart.

Om det bara vore så att det funnes någon koppling och helst begriplig sådan mellan väg, vägstandard och vad mer som skulle kunna ha betydelse och skyltat hastighet! När 13 metersvägar med mkt god sikt är skyltade 60 och 7 metersvägar genom tät skog med "usel" sikt är skyltade 90 så har jag iaf mycket svårt att förstå hur det på något sätt skulle vara representativa gränser för optimala förhållanden?


Hur fel jag än tycker att det är skyltat så begår jag ett trafikbrott om jag överskrider maxhastigheten.Håller man den hastighet som skylten säger eller lägre om detta krävs så har man åtminstone gjort det man kan för att förhindra en olycka.Man har gjort vad man kan för att kunna stanna i tid vid ev fara.
Om detta inte är att köra hoj enligt någon utan menar att betydelsen köra hoj är att köra mot gällande bestämmelser tycker jag att dessa personer inte har på våra vägar att göra utan borde enbart få köra på inhägnad bana.

Brott och brott...lagar skall spegla det allmänna rättmedvetandet och inte den för veckan rådande moralpaniken.
Jag och vad det verkar andra också har inte några större problem med relationen med privat etik och moral och förhållandet till vår trafiklagstiftning. Det finns mycket som går att göra med både etik och moral i behåll.

Och nej, även om du håller skyltad hastighet så innebär det inte att du gjort vad du kan...det finns ett antal andra potentiella och enligt min och andras mening mycket viktigare lagar/bestämmelser att bryta mot ändå...det är och skall vara möjligt att vara vårdslös även om man håller skyltad hastighet t.ex.

Som någon ovanför i tråden så fint påpekade så finns det ställen där man ogärna knappt ens försöker hålla skyltad hastighet, då det är spännande nog ändå redan ganska långt under tillåtet. Omvänt så finns det helt klart ställen där man undrar om skyltad hastighet måste varit dragen ur en tombola eller att lagret av skyltar med rätt hastighet tagit slut så man tog 60-skylten som fanns i lager i stället!

Ni få ursäkta mig om jag upprepar mig men det finns fortfarande ingen koppling mellan lag=bra, lag=gott!
Vi har oroväckande mycket lagar i vårt land som stiftats för att kortsiktigt tillfredställa opinoner eller vad det verkar för leverera det man fått betalt för verkställa.

För att runda av det hela med en upprepning, igen...

Gick det att förstå och se utan sinnesutvidgande eller perceptionsförändrande substanser att det fanns vettiga, rimliga och anpassade kopplingar mellan aktuellt skyltad hastighet och vart skylten sitter någonstans så skulle det vara mycket enklare att vara laglydig!
 
Last edited:

swischmc

New member
Lite OT, men jag kommer att tänka på en sak en bärgare berättade för mig förra vintern. Han hade hämtat en stor SUV långt ut på en åker. När killen sätter sig i bärgningsbilen säger han: Hur kunde det här hända? Du kör utan vinterdäck, svarar bärgaren. Jag behöver inte vinterdäck, jag har antisladd, antispinn, abs, trackingkontroll..., säger killen. What?!

Som vanligt handlar denna tråd (och formuläret) om hastigheter. Är det rätt eller fel att hålla dem? Är det rätt eller fel skyltat? Vad är rätt hastighet? Det är helt omöjligt att svara på! Rätt hastighet på en raksträcka bredvid en åker kan vara 30-110 km/h. Det beror på hur vägen ser ut, beläggning, skador, kurvor, bredd osv. Det beror lika mycket på vad som finns vid sidan av vägen. Kor i inhägnad, vildsvin, barn som leker osv. Att påstå att man gjort allt för att minska olycksrisken genom att hålla lagstadgad hastighet är att lura sig själv. Ansvaret är inte ens eget utan det är väghållarens, det är ju den som bestämt hastigheten. Har man inget eget ansvar?? Hellre tar jag skit för att jag kör för fort/för långsamt och anpassar min hastighet efter rådande omständigheter!
 

HkanB

New member
Bra sammanfattat

En del bortklippt...
Vad är rätt hastighet? Det är helt omöjligt att svara på! Rätt hastighet på en raksträcka bredvid en åker kan vara 30-110 km/h. Det beror på hur vägen ser ut, beläggning, skador, kurvor, bredd osv. Det beror lika mycket på vad som finns vid sidan av vägen. Kor i inhägnad, vildsvin, barn som leker osv. Att påstå att man gjort allt för att minska olycksrisken genom att hålla lagstadgad hastighet är att lura sig själv. Ansvaret är inte ens eget utan det är väghållarens, det är ju den som bestämt hastigheten. Har man inget eget ansvar?? Hellre tar jag skit för att jag kör för fort/för långsamt och anpassar min hastighet efter rådande omständigheter!

Huvudet på spiken! Och bra sammanfattat.
Hoppas att din vinkling når längre än mina och andras försök på samma tema verkar ha gjort.
 
Top