Maria Nordqvist
Super Moderator
Tack för synpunkter! Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att göra en perfekt enkät. Trafikverket vill att vi gör detta varje år. Upprepas enkäten tar vi oss en stor funderare igen på frågorna.
Klart att sänkt hastighet minskar olyckorna,att påstå något annat är ju så omoget.Sänker du hastigheten har du större chans att stanna i tid.Du har mindre bromssträcka och din uppfattning om vad som händer runtomkring dig blir större och tydligare.Du har större chans att upptäcka faror i tid och att agera därefter.
Sänkt hastighet i kombination med rätt avstånd till framförvarande samt ett aktivt körande vad gäller läsa trafik,förutse eventuella faror,bromsberedskap i vissa lägen m.m gör att du blir en bra förare och minskar risken för olyckor.
Nu är det ju så att trafik finns och olyckor inträffar så att ta bort all trafik är inte möjlig.Att blanda in fyllon osv ändrar ju inte fakta att om du kör fort har du mindre risk att stanna vid en fara.Alltså, ingen hastighet inga olyckor?
Hur i hela fridens namn skall vi då klara av att ha något som ens påminner om trafik kvar?
Att köra fort är inte det samma som att vara farlig! Det finns inget sådant samband!
Framförallt inte om jag eller någon annan är ensam på vägen vid tillfället.
Du dock alldeles väldigt rätt i att man skall köra aktivt! Och göra alla de bedömningarna du nämner.
Skillnaden verkar vara i att jag menar att de är väldigt mycket viktigare än i vilken fart de görs!
De finns de som vad det verkar aldrig gör det och blir då enligt min mening farliga oavsett hur långsamt det går...
Hellre någon som kör fort, gör det aktivt och medvetet än någon som bara transporterar sig i låg fart...hur låg som helst.
Plocka hellre bort från vägarna de som inte har och sannolikt i många fall aldrig heller haft nödvändiga förmågor för att säkert framföra sitt fordon. För sakens skull det är inte körkortet som sådant jag avser, det är bara ett bevis på att man klarat provet...inte att man förstått något eller har nödvändiga motoriska färdigheter och vettig varseblivning i rätt mängd.
När dessa minor är borta ur trafiken, tillsammans med fyllona o.s.v då kanske vi skall börja prata hastighet och fart.
Men jag som också tydligen är så omogen förstår väl inte bättre. :wink:
Nu är det ju så att trafik finns och olyckor inträffar så att ta bort all trafik är inte möjlig.Att blanda in fyllon osv ändrar ju inte fakta att om du kör fort har du mindre risk att stanna vid en fara.
Upptäcker du ett hinder på vägen och den som kör vettigt precis hinner stanna så har du som kör fort krockat innan du visste om det.Fakta säger att din bromssträcka blir längre vid högre fart än vid lägre fart oavsett hur skicklig du än må vara kan du inte ändra på detta.Fakta säger också att väggreppet minskar vid hög fart.Fakta säger också att du hinner rulla längre under reaktionstiden vid hög fart jämfört med lägre fart.
Om du trots allt skulle krocka så blir förödelsen mindre vid lägre fart.Du har alltså allt att vinna på att sänka din fart.
Ang fyllon på våra vägar så har du även där större chans att förhindra en kollision med ett fyllo som kör ut framför dig om du håller lite lägre fart.
För det första har vi olika typ hastigheter,tycka vad vi vill om det.För att vi trafikanter tycker att det är urkorkat skyltat på många vägar betyder inte det att vi har rätt att köra hur fort vi vill.Många säger att jag kör hur fort jag anser att jag kan och att vägen är gjord för enligt mitt tycke.Är där skyltat får du enligt lag inte överskrida denna hastighet,tycka vad man vill om detta men så är det.Definiera, lägre fart.
Jämfört med 200 är 170 rätt långsamt 15 % långsammare, eller varför inte jämfört med 250 då är det ju ännu långsammare hela 32 % långsammare. Bra eller hur?
Högre hastighet lagrar upp mer energi som behöver eller kommer att behöva omvandlas för att hastigheten skall kunna reduceras kontrollerat eller okontrollerat det är väl inte något direkt nytt. Inte heller det mesta andra som har med fysiken att göra.
Att väggreppet skulle försämras är dock för mig något nytt. Händer det något med friktion eller normalkraft eller någon annan för mig okänd fysikalisk storhet? Eller försämras marktrycket så mycket att nettoresultatet blir sämre "väggrepp"?
Skall man alltid köra så att det alltid går att stanna kontrollerat inför varje -i vid bemärkelse- tänkbar fara som kan tänkas komma i ens väg så är det inget kul längre. Maximerad säkerhet = maximerad uttråkning.
Transport helt klart, köra hoj knappast, åka hoj möjligen.
Det här med fyllona då....jag anser att de och andra diskvalificerade trafikanterna skall bort ur trafiken först, sen kan vi börja prata hastigheter.
En aspekt på det här med hastigheter är att man faktiskt måste bli fartblind för att kunna köra fort...
Semestersvenskar på autobahn (Marie eller ngn annan rutinerad tysklandsresenär kanske känner till ngt bra tysk tillmäle för såna?)i svindlande hastigheter långt utanför sin komfortzon redan i med svenska mått mätt bara lite olagliga hastigheter...
Blicken alldeles för nära både framåt och bakåt och uppmärksamheten på fel saker....
Samma fenomen syns i vår trafik varje dag där trafikljusen, bilen vid vägkanten blir en överraskning i stället för ett i god tid observerat faktum...
Så, visst sjutton...den relativa fartupplevelsen blir ju så mycket bättre om man kollar riktigt nära framför...
50 knyck på 90-vägen med blicken fixerad 5-7 meter framför borde kanske kunna ge samma upplevelse, relativt sett?
Det mesta som händer blir plötsligt då!
Nej förresten, jag ser alldeles för mycket av sådant redan mer eller mindre varje dag, utan att behöva göra det själv också...
Nu är det ju så att trafik finns och olyckor inträffar så att ta bort all trafik är inte möjlig.Att blanda in fyllon osv ändrar ju inte fakta att om du kör fort har du mindre risk att stanna vid en fara.
Upptäcker du ett hinder på vägen och den som kör vettigt precis hinner stanna så har du som kör fort krockat innan du visste om det.Fakta säger att din bromssträcka blir längre vid högre fart än vid lägre fart oavsett hur skicklig du än må vara kan du inte ändra på detta.Fakta säger också att väggreppet minskar vid hög fart.Fakta säger också att du hinner rulla längre under reaktionstiden vid hög fart jämfört med lägre fart.
Om du trots allt skulle krocka så blir förödelsen mindre vid lägre fart.Du har alltså allt att vinna på att sänka din fart.
Ang fyllon på våra vägar så har du även där större chans att förhindra en kollision med ett fyllo som kör ut framför dig om du håller lite lägre fart.
Bromsar som inte gör som du vill, som inte går att finlira med, som inte går att dosera som passar för just den aktuella situationen och underlaget och som krånglar järnet när hojen blir några år.
Bilbromsar alltså. En del säkerhetsmänniskor anser att om det sitter bara bilbromsar på motorcyklar så blir allt mycket bättre.
Säkerhetsbälte, airbag och ISA är annan skit som bilmänniskor vill tvångsutrusta motorcyklar med.
Hampe
På allvar:
"Kopplade bromsar", "Combined brakes" - Kärt barn har många namn.
Dra i random spak för att få stopp. Motorcyklister anses inte klara av grundläggande saker som ansättning och sekvens...
ett j-a tjat av alla besserwissrar på forumet om 10-20 km/h hit o dit, kör som du själv tycker funkar och har plånbok till,
farten dödar, har du tur bara dig själv, om du har otur och överlever och kör ihjäl nån annan människa istället så har du
garanterat nåt att fundera över varenda natt i resten av livet.
om farbror blanka knappen istället började mera frekvent att mäta avstånd mellan olika fordon istället och bötfälla istället för 10-15km över gällande begränsning så skulle det vara oerhört mer trafiksäkerhetsfrämjande. ta tex. fjälltrafiken runt sportloven, nypolerade bilar med takbox och DVDskärmar i baksätet, GPS:en lyser på instrumentbrädan som tv:n hemma, och den som kör har fullt upp med att flippra med I-fånen, då hjälper inga säkerhetsanordningar i världen när idioten landar med facebookuppdateringen i ansiktet i bakluckan på bilen framför som tvärnitat för en plåtpolis i vägkanten.
ett annat exempel som jag lär bli halshuggen för är när man ser en(citat hastighetsundersökningen) större grupp mc-åkare köra vad dom tror är kollon(zick-zack)körning med mc.... i ett rakt led 5 meter bakom varandra, joduminsann då kvittar det vad som mätarn visar, då är det kört när nån i täten får för sig att stanna efter vägkanten.
kör försiktigt, så fort du vill, men håll avståndet för h-e
gomiddag
Svarat.
Inte så tokigt frågeformulär - om folk bara vill svara ärligt . Jag avstår övriga kommentarer.
Svarat.
Inte så tokigt frågeformulär - om folk bara vill svara ärligt . Jag avstår övriga kommentarer.
Det är ett "fritt"? land....
...Men jag målar nog fan på väggen i onödan, inte kan det väl finnas så illasinnade personer i lilla Sverige! Vi som har röda stugor och allt, dom vill oss bara väl, det är vi som inte förstår, men en dag skall vi nog komma till insikt! Amen.
En del bortklippt...
Definiera lägre fart.Till alla som kör fortare än tillåten hastighet är lägre fart att sänka farten till laglig fart.Högsta tillåtna fart är vid optimala förhållanden.Är förhållandena sämre t ex vid regn,grus på vägen,skola,halka,tätbebyggt område,mörker m.m m.m,så kan lägre fart innebära att du kör under skyltad maxfart.
Hur fel jag än tycker att det är skyltat så begår jag ett trafikbrott om jag överskrider maxhastigheten.Håller man den hastighet som skylten säger eller lägre om detta krävs så har man åtminstone gjort det man kan för att förhindra en olycka.Man har gjort vad man kan för att kunna stanna i tid vid ev fara.
Om detta inte är att köra hoj enligt någon utan menar att betydelsen köra hoj är att köra mot gällande bestämmelser tycker jag att dessa personer inte har på våra vägar att göra utan borde enbart få köra på inhägnad bana.
En del bortklippt...
Vad är rätt hastighet? Det är helt omöjligt att svara på! Rätt hastighet på en raksträcka bredvid en åker kan vara 30-110 km/h. Det beror på hur vägen ser ut, beläggning, skador, kurvor, bredd osv. Det beror lika mycket på vad som finns vid sidan av vägen. Kor i inhägnad, vildsvin, barn som leker osv. Att påstå att man gjort allt för att minska olycksrisken genom att hålla lagstadgad hastighet är att lura sig själv. Ansvaret är inte ens eget utan det är väghållarens, det är ju den som bestämt hastigheten. Har man inget eget ansvar?? Hellre tar jag skit för att jag kör för fort/för långsamt och anpassar min hastighet efter rådande omständigheter!