SMC:s hastighetsundersökning har öppnat.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi vill veta mer om motorcyklister och hastighet!
Att fler motorcyklister ska hålla hastighetsgränserna är en av fem prioriterade åtgärder för sänkta olyckstal bland motorcyklister. SMC har fått bidrag av Trafikverket för att genomföra en enkät om motorcyklisternas syn på hastighet. Den kommer att vara öppen 7 maj-31 augusti 2013. Alla motorcyklister kan svara på frågorna!

Enkäten genomförs av Maria Nordqvist, SMC, och professor Nils Petter Gregersen, VTI. SMC har skapat specifika frågor baserade på egna erfarenheter och djupstudier av dödsolyckor på motorcykel. Andra frågor är samma som ställs av Trafikverket till bilister vilket gör att vi kan jämföra resultaten mellan motorcyklister och bilister.

Alla som kör motorcykel är välkomna att svara på enkäten, både SMC-medlemmar och andra. Tipsa gärna mc-kompisar att fylla i också. Ju flera som svarar, desto säkrare blir resultaten. Du svarar helt anonymt och dina svar kan alltså inte spåras tillbaka till dig som person. Resultatet kommer att sammanställas i en rapport och presenteras på SMC:s, VTI:s och Trafikverkets hemsida och vid VTI:s Transportforum i januari 2014.

Enkäten tar cirka 15 minuter att fylla i: https://survey.vti.se/mrIWeb/mrIWeb.dll?I.Project=MCNPG
Har du frågor om undersökningen, kontakta mig.
 

Marie

Banned
Att fler motorcyklister ska hålla hastighetsgränserna är en av fem prioriterade åtgärder för sänkta olyckstal bland motorcyklister.

Rent och skärt trams. Sänkt hastighet minskar inte olyckstalen, möjligen blir resultaten av de olyckor som ändå sker något lite lindrigare.
 

MiaSyrra

New member
Rent och skärt trams. Sänkt hastighet minskar inte olyckstalen, möjligen blir resultaten av de olyckor som ändå sker något lite lindrigare.
Ungefär lika insiktsfull replik som att höra alkoholisten klaga över att brännvinet blitt för dyrt. Dags att kliva ner från de höga alphästarna och odla några gram förnuftigt tänkande.
 

nir_scorpio

New member
Då var det gjort men som vanligt i sådan här undersökningar lämnar både frågorna och svarsalternativen en del att önska. Med tanke på det senare så verkar det tveksamt att resultaten blir särskilt säkra oavsett hur många som svarar.
 

Bighoj

New member
Klart att sänkt hastighet minskar olyckorna,att påstå något annat är ju så omoget.Sänker du hastigheten har du större chans att stanna i tid.Du har mindre bromssträcka och din uppfattning om vad som händer runtomkring dig blir större och tydligare.Du har större chans att upptäcka faror i tid och att agera därefter.
Sänkt hastighet i kombination med rätt avstånd till framförvarande samt ett aktivt körande vad gäller läsa trafik,förutse eventuella faror,bromsberedskap i vissa lägen m.m gör att du blir en bra förare och minskar risken för olyckor.
 

Hampe

Skriver massor!
Vad menas med integrerade bromsar? Min hoj har bromsar iaf :confused:

Bromsar som inte gör som du vill, som inte går att finlira med, som inte går att dosera som passar för just den aktuella situationen och underlaget och som krånglar järnet när hojen blir några år.
Bilbromsar alltså. En del säkerhetsmänniskor anser att om det sitter bara bilbromsar på motorcyklar så blir allt mycket bättre.

Säkerhetsbälte, airbag och ISA är annan skit som bilmänniskor vill tvångsutrusta motorcyklar med.


Hampe

På allvar:

"Kopplade bromsar", "Combined brakes" - Kärt barn har många namn.
Dra i random spak för att få stopp. Motorcyklister anses inte klara av grundläggande saker som ansättning och sekvens...
 
Last edited:

challe

Member
Att fler motorcyklister ska hålla hastighetsgränserna är en av fem prioriterade åtgärder för sänkta olyckstal bland motorcyklister.

Nog borde det väl vara en prioriterad åtgärd att ALLA trafikanter ska hålla hastighetsgränserna. Det är vettigare att hålla trafiktempot så här måste gälla detsamma för alla trafikanter.
 
Om det står 70 på den där runda tavlan är det väl för helv.... inte så att jag MÅSTE köra i 70! Men då det inte finns något svarsalternativ där det står att jag anpassar hastigheten efter förhållandena, ja då kan jag inte fylla i den där idiotankäten.
Eftersom jag har förmågan att tänka själv kan det bli så att jag kör i just 70, men det kan även vara så att jag kör fortare eller långsammare än vad det står på skylten! Men vad skall enkäten egentligen vara bra för? Vi får ändå inte tänka själva, vare sig i trafiken eller enkäten. Det enda syftet med enkäten är att med hjälp av fan själv komma fram till att det måste vara fler fartkameror, mer övervakning, mer kontroll och framför allt ännu fler "säkerhetshöjande" elektronik som gör att jag som förare fråntas alla möjligheter att fatta egna beslut!
 

Marie

Banned
Jag kryssade i "annan säkerhetsutrustning" för min hoj har bromsar, däck, belysning, färdriktningsvisare, fjädring, stötdämpare, styre och mycket annat, men inte det där idiot-lullullet som var uppräknat....
 

Igge

New member
Om det står 70 på den där runda tavlan är det väl för helv.... inte så att jag MÅSTE köra i 70! Men då det inte finns något svarsalternativ där det står att jag anpassar hastigheten efter förhållandena, ja då kan jag inte fylla i den där idiotankäten.

Jag håller med.

Inne i "stan" (Köping, hehe) är det på många ställen 50 trots att det är dumt att köra så fort.
Där ligger jag ofta i ca 40km/h

I kanten av staden kanske det blir några km/h över 50 då det är rak väg, men att man saktar in till korsningar/övergångsställen

Sedan finns det exempelvis en rak 50-sträcka där du har området fördelat så här:
stor åker
dike
vägen man kör på
dike
cykelbana
>30m gräsfält
villor

Där har man bra översikt på hur det ser ut med gångtrafikanter etc och kan se dessa 500 meter i förväg. Det kan ju ha hänt att man kört 70 där när man inte ser en själ inom de närmsta 500 metrarna.
Men några hundra meter senare är det krön, korsning och närliggande skog. Där är det mycket dumt att hålla 70 för du kan inte se tioåriga Kalle som ska cykla över vägen 300 meter i förväg längre, utan du har betydligt mycket mindre tid på dig.
Här kommer några bildexempel på 50-sträckor.
View attachment 5673

Samma sak gäller utanför "staden" men där har jag inte lika tydliga exempel.
Jag kan väl säga som så att jag gasar gärna på när det är en väg som slingrar sig genom öppna fält och kan eventuellt även överskrida hastighetsgränsen mer än 30km/h.
Men precis som att jag kan tänka mig köra fortare än hastighetsgränsen där det är öppet lägger jag mig gärna en bra bit under den om det är skymd sikt och hus i närheten.
Nyckelordet är anpassning. Jag väljer mina platser att gasa på helt enkelt. :)

Detta gör att jag har svårt att besvara enkäten ärligt och korrekt
 

Lotek

#82 Superbike
Klart att sänkt hastighet minskar olyckorna,att påstå något annat är ju så omoget.Sänker du hastigheten har du större chans att stanna i tid.Du har mindre bromssträcka och din uppfattning om vad som händer runtomkring dig blir större och tydligare.Du har större chans att upptäcka faror i tid och att agera därefter.
Sänkt hastighet i kombination med rätt avstånd till framförvarande samt ett aktivt körande vad gäller läsa trafik,förutse eventuella faror,bromsberedskap i vissa lägen m.m gör att du blir en bra förare och minskar risken för olyckor.

Anmäler mig som "så omogen".
 

Ove 60+

Active member
:mad: Avbröt mitt i enkäten då frågorna var ställda på ett sådant sätt att de var omöjliga att besvara och det gick inte att komma vidare.
 

Tyko

New member
Jag har försökt svara på frågorna efter bästa förmåga.
Det känns som denna undersökning enbart inriktar sig på hastighetsgränser.
Om en väg har hastighetsgräns 90km/h så är det väl inte säkert att "rätt" hastighet är 45km/h ena dagen eller 110km/h den andra dagen. Allt beroende på omständigheter såsom väglag och övriga medtrafikanter. Det borde finnas utrymme för sunt förnuft.
Var nere i Rumänien i fjol och körde hoj. Totalt kaos. Men, där fanns det ett stort utrymme för folk att tänka själva. I lilla Svergie så bara för att det står 80 på en skylt så kan vi räkna med att alltid bli prejade av vissa förare.
Dessutom så finns det inga fartkameror på de flesta mindre vägar som jag åker på.
Problemet uppstår då man kommer ut på en större väg så vet man inte vad det är för hastighetsgräns. Förr visste man att det var 70km/h som bashastighet. Idag kan det vara allt från 30-120km/h
 

Peter1980

New member
Saknar alternativet "skyltad hastighet +29kmh" på samtliga frågor, tror att det är en vanlig riktlinje för många hojåkare.
Nu fick man istället t ex på frågan om 90-väg välja 120kmh eller högre, vilket låter som att man kör 250kmh.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Självklart, ökad hastighetsefterlevnad rankas som viktigaste åtgärden för samtliga trafikanter. SMC har påpekat att säker förare = förare som har körkort för det fordon han/hon kör. bör vara den viktigaste faktorn av samtliga.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, syftet är precis tvärtom. Att ta reda på fakta. Jag är övertygad om att MC-förare INTE vill ha ISA (stöd för att anpassa hastighet) och att MC-förare inte vill ha registreringsskylt fram för att kunna avläsas i ATK osv. Men, vi behöver stöd, underlag och fakta för att föra fram våra åsikter. Därför genomför vi enkäten. Den förra vi genomförde har fått enormt genomslag och visar att MC-förare är säkerhetsmedvetna trafikanter, precis som alla andra. Och den visade klart att sänkta hastigheter rankas lägst av alla trafiksäkerhetsåtgärder. http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/ntf_rapport_low.pdf
 
Top