SMC Index

Olsson

New member
SMC skriver:

SMC har analyserat utvecklingen av dödade motorcyklister sedan 1997 då Nollvisionen antogs, i förhållande till antalet motorcyklar i trafik. Utifrån detta har ett SMC Index beräknats,som visar utvecklingen av dödade motorcyklister i förhållande till fordonsbeståndet.Med stora ökningar i beståndet anser SMC att det blir ett mer rättvist mål om man nyttjar ett index.

Med en Nationell MC-Agenda och en aktiv insats av alla parter, är det SMCs mål att minska antalet dödade från 2007 års index på 2,13 till 1,5 fram till 2014. Det betyder en reduktionav index med 30%. När Nationell MC-Agenda implementerats och ger full effekt räknar SMC med att index fortsätter att sjunka även efter 2014 enligt Nollvisionens etappmål.



SMC vill använda ett index (eftersom det anses vara ”ett mer rättvist mål”). Men vad som framgår i texten är att SMC har som mål att minska antalet dödade från index på 2,13 till 1,5. Problemet är bara att ett index på 2,13 eller 1,5 inte säger någonting om antalet dödade – istället visar det ett förhållande ( [Dödade] / [mc i trafik] x [10000] ) och där fordonsbeståndet även är en parameter. Indexet "1,5" kan alltså nås även genom att förändra den andra parametern. Det innebär att man t ex kan fördubbla antalet omkomna förare, samtidigt som mål om uppfyllt index kan nås.

Men det är att lura läsaren, eller möjligen så har SMC ingen uppfattning i frågan. Kanske kan någon förklara om SMCs mål är att minska antalet omkomna, eller om målet är att minska index.
 

Rubbe

New member
istället visar det ett förhållande ( [Dödade] / [mc i trafik] x [10000] )
Ja, är det inte det som är det viktiga?
Om man bara kollade på det reella antalet döda kunde vi ju lika gärna lägga ned NTF (m.fl.) på en gång eftersom vi har så få döda i trafiken pga att vi är ett så litet land. Dessutom skulle inte positiva effekter i säkerhetsarbetet synas eftersom antalet MC uppenbarligen ökar hela tiden. Således betyder att minska index även att minska antalet döda i trafiken.
Ett index är det enda rättvisa sättet att jämföra på, och jag tror föga att SMC har några planer på att försöka minska antalet MC i Sverige... ;)

Jag är ingen representant för SMC mer än som medlem, men jag tyckte din fråga var en aning konstig och irrelevant, därför ville jag ge min syn på saken. :)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Synd att ingen har kommenterat resten av innehållet i MC-Visionen. Det hoppas jag snart kommer att hända här! MC-Visionen väckte stor uppmärksamhet i trafiksäkerhetssverige när den publicerades och är ett dokument som kommer att användas flitigt inom SMC. Dessutom är det ett levande dokument, detta är Version 1.0. Föreslår Olsson direktkontakt med Stig Björk som är statistikansvarig inom SMC för direktinput. Den kan laddas ner här för web eller utskrift: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=4613
Varför detta Index? Helt enkelt för att antalet mc i trafik mer än fördubblats på en 10-årsperiod. Det är mer rättvist att sätta dödstal i relation till fordonsbestånd. Oavsett om antalet mc i trafik fördubblas igen eller halveras kan dödstalen kopplas till index.
 

OH-

Member
SMC vill använda ett index (eftersom det anses vara ”ett mer rättvist mål”). Men vad som framgår i texten är att SMC har som mål att minska antalet dödade från index på 2,13 till 1,5. ...............

......... Kanske kan någon förklara om SMCs mål är att minska antalet omkomna, eller om målet är att minska index.

Konstig fråga. Om målet är att sänka index så är väl målet att sänka index? Eller?

Det blir ju väldigt förvirrande om man säger att målet är sänkt index men man egentligen har som mål att sänka antal.
 

Olsson

New member
Om målet är att sänka index så är väl målet att sänka index? Eller?

Ja det håller jag med om.



Det blir ju väldigt förvirrande om man säger att målet är sänkt index men man egentligen har som mål att sänka antal.

Jag tycker det är förvirrande om man skriver att målet är att minska antalet dödade från en punkt till en annan men använder referenser som inte beskriver dessa punkter.

Om målet berör indexet – varför inte då skriva så här:

"..är det SMCs mål att minska index från 2007 års index på 2,13 till 1,5 fram till 2014..."



Om målet berör antal dödade – varför inte då skriva så här:

"..är det SMCs mål att minska antal dödade från 2007 års nivå på x-antal till y-antal fram till 2014..."
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Bästa Hoj-kollegor, så här skrivar SMC i MC-VISIONEN:

Med en Nationell MC-Agenda och en aktiv instas av alla parter, är det SMCs mål att minska antal dödade från 2007 års index på 2,13 till 1,5 fram till 2014. Det betyder en reduktion av av index med 30%. När en Nationell MC-Agenda implementerats och ger full effekt räknar SMC med att index fortsätter sjunka även efter 2014 enligt Nollvisionens etappmål.

Enligt uppmaning från OECD (vart SMC är en aktiv deltagare i MC frågor) har valt att kolla på index, när vi prater dödade, och vi anser att dessa experter har rätt i en del frågor.

ex.
2007; 286287 MC i trafik och 61 döda ger SMC index 2,13

Idag har vi 300.000 MCs i trafik, och det ger sig själv att med flera MC i trafik är det naturligt att olyckorna går upp. Dvs att har vi med årets bestånd kan ha 64 döda om index ska vara på nivå med 2007´s; 2,13.

Med den verklighet vi lever i kommer andra trafiksäkerhets organisationer att angripa MC igen med stigande dödsolyckor i antal, och man kräver regeringsingrep, ex. länk - kolla avsnitt 3. Och det är dessa attackar som vi oxå vill unvika, eller ha debatten på realistisk nivå.

MC kollektivet har växt med explosions kraft senasta åren - därför är det naturligt olyckorna ökar. Varje olycka är tragisk, men i trafiksäkerhets debatten, måste vi oxå förstå att med 300.000 MCs i trafik, är MC idag en naturlig del av samhället, och därför måste alla acceptera att MC finns.
Och det är det som är syftet med att SMC kaller till en Nationell MC Agenda med bl. a med hjälp av MC-VISIONEN.

Vi har fått kritik för att vi reagerer för sent - nu är vi på framkant!

Lite index exempel på Bestånd - Antal döda - Index:

300000451,50500000751,50200000301,50

som visar på skillnader i bestånd och antal döda.

Och vist är det vi alla vill minska antal av döda och skadade, samtidigt som vi vill ha friheten att åka hoj.
 

Smartswede

New member
Naturligtvis vill SMC få färre döda och skadade i trafiken både i absoluta tal och relativa tal (som index är). Det är i sig inte mostsägelsefullt. Dock så ger de lite olika resultat, särskilt om antalet mc i trafik fortsätter att öka kraftigt. Mest rättvisande vanligtvis är ett index medan absoluta dödstal är det som är enklast att förstå.

Om man bara tolkar absoluta talen är det lätt man drar felaktiga slutsatser:

Förbjud hojjåkning i Stockholm för de orsakar mest olyckor i landet. Stockholmare kan inte köra mc. Se bara på hur många mc-olyckor som skett i Stockholmsområdet jämfört med på Gotland.

Förbjud alla bilar. De står för 85% av alla dödsolyckor i trafiken. I synnerhet Stockholmarna står för väldigt många av olyckorna. Om alla hade kört mc hade vi haft många färre olyckor.


Kanon att SMC har börjat använda index :)

Det gäller att inte använda det fristående och bara prata index som gärna blir abstrakt utan snarare något sådant här:

"Nationella Mc-agendan framtagen av SMC har som mål att minska skade- och dödsrisken för mc i trafiken med 30% under de kommande 5 åren. Detta motsvarar att rädda 20 hojjåkare om året av dagens 56 dödade i trafiken (2007).
Risken för att dö mäts i form av index X. Målet innebär att antalet döda ska minskas från 2,14 per 10.000 mc i trafik till 1,5.
Målet ska nås genom X, Y, Z åtgärder."

Relatera det gärna till även målen för bilar. Har de någon snarlik? Lika ambitiösa mål? Och nu menar jag inte nollutopivisionen utan mer konkreta mål. Hur ser andra europeiska länders index ut?
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tack Smartswede - bra inputs..

MC-VISIONEN är ett levanda dokument så vi ska justera och förtydliga i kommanda up-date´s.

EU har ett agressivt mål om att halvera antal dödade i trafikken. Nya målen i noll-visionen är att halvera fram till 2020.


Sittar fortfarande kvar på Tylösand, och jagar igenom det sista - sen kommer vi under dom kommande veckor lägga upp på webben lite mera av det innehåll som vi hade med - här måste vi ha lite tid at få formuleringar ner på skrift..

Vi har ofte haft ett SMC som varit i defensiv i trafiksäkerhets debattan om MC. Äntligen är vi där vart vi börjer att sätta en agenda innan övriga aktörer gör det. Och jag väldigt glad att vi fått så positiv respons om detta från i princip hela Trafiksäkerhets Sverige.
 
Top