* Heja Stig och ni andra! Jag har följt denna debatt sedan starten och avvaktat för att se vartåt det skulle fortsätta... praktik och teori behöver mixas på olika sätt utifrån vilken trafiksäkerhetsaktör som deltar i moppeutbildningar bland ungdomar. Det gemensamma är att vi alla främst vill att ingen på ett tvåhjuligt motorfordon ska råka ut för att skadas eller omkomma i trafiken. Sekundärt kommer de ekonomiska vinsterna för sjukvård och trafikskadeförsäkringsutgifter. Det finns en hel del andra fördelar också i att vara ute bland mopedungdomar. OCH JA...jag önskar utvärderingen av gotlandsprojektet när den finns...du har min e-postadress Stig.
Ursprungligen postat av
Maria Nordqvist
SMCs årsmöte antog redan 1983 en motion .... Nu har det gått 25 år och det finns ff inte på schemat. Anneli Enochsson i riksdagens trafikutskott skrev en motion om detta till riksdagen som avslogs.
* Maria, när skrevs motionen och har du en länk till den så man kan läsa föredragningen och beslutet. Det har under flera år funnits ett intresse bland de politiker jag känner att satsa på trafiksäkerhetsinsatser för mopedister. Kan man lyfta upp det här igen på nåt sätt så ....
Ursprungligen postat av
Diversion
Det är väl ganska självklart vad falsk trygghetskänsla innebär? Att tro att man är bättre skyddad än man egentligen är.
* Just precis...känsla av trygghet kan vi i SMC på olika sätt bygga upp genom att prata med de unga som finns närmast oss, egna barnen i första rummet. Det funkar ibland. Rustan RL säger också att de kanske ska finnas mera förslag på vad man kan tycka att en mopedist bör ha på sig? Visst var det med Allt Om MC som det i somras följde med "Mopedboken" eller nåt sånt??? Där var det några sidor som beskriver vad en moppeåkare bör ha på sig och man tog bl.a. upp, förutom obligatoriska hjälmen, en heltäckande jacka, skinnhandskar och bra skor.
Vi är några i Västernorrland som i år har hjälpt till med förarbevisutbildning och där har vi till de praktiska körövningarna sett till att ungdomarna haft heltäckande klädsel på överkroppen och skinnhandskar på händerna. Sedan diskuteras valet av skor och andra skydd. Vi lät moppeförare förra helgen köra BKK på gokartbana i samma gruppp som gröna mc. Dom blev väldigt bra på att hantera sina fordon efter den dagen. NTF-samarbete i vårt distrikt finns också där NTF har frågat SMC-distriktet om vi kan hitta några förebilder som kan hjälpa till att vara ute i skolorna. Detta har dock ännu inte kommit längre än till en förfrågan. En kommun har också frågat om vi kan hjälpa till från SMC-håll med att fortbilda unga mopedister och det är några mc-instruktörer som sagt man kan tänka sig ställa upp på detta. Vi har inga stora krav på ekonomisk ersättning...men nåt ska det väl kunna komma ut så vi får in mer kapital att satsa på ännu fler utbildade instruktörer som kan fortbilda fler. Grytan ska koka. Det räcker med några få entusiaster till en början.
Rustan skriver också om önskan att få en trycksak i plånboksformat med goda råd till mopedister: Vi har ju SMC Kalender. Finns det plats att printa några generella mopedistråd där så är det ju 65 000 medlemmar som nås av budskapet. UNDRAR OM NÅN PÅ KANSLIET läser så här långa inlägg
och kanske ger en reflektion. Det finns trafiksäkerhetskalendrar och UNF-kalender m.fl. som reklamfinansieras och delas ut till högstadieskolor runt om i landet. I sådana skulle VV, NTF och Polisen tillsammans gå in och köpa en infosida om moppesäkerhet på nåt ungdomsspråkligt bra sätt...men det är bara en nattidé.
Gonatt!