SMC i Skolorna?

jan-olovj

Active member
Men om trafiksäkerhet vore ett ämne så bör det ligga på skolans ansvar och ytterst hemkomunen för eleven.
Förr så kom polisen ut till skolorna och pratade trafiksäkerhet, vid ett enstaka tillfälle i småskolan det är inte tillräckligt utan borde följa med högre upp i åldrarna.
 

Rustan RL

New member
Men om trafiksäkerhet vore ett ämne så bör det ligga på skolans ansvar och ytterst hemkommunen för eleven.
Förr så kom polisen ut till skolorna och pratade trafiksäkerhet, vid ett enstaka tillfälle i småskolan det är inte tillräckligt utan borde följa med högre upp i åldrarna.
Hej, Håller fullständigt med dig och det borde ju vara ett mål så gott som något, frågan är bara hur man kommer dit, det är ju just där i det som jag menar att en organisation som SMC verkligen skulle kunna visa sin bredd och kompetens med alla de erfarenheter som finns samlade i den.

Genom att erbjuda in formationstjänster som det vi diskuterat i ovan tråd, så kanske man kan i slutet ha så mycket kött på benen att man kan börja att politiskt kräva en trafikundervisning i skolorna som är schemalagd och som innefattar grundläggande bas kunskaper så att det inte konkurerar med de kommersiella skolor som finns idag, med rätt mål och en konkret linje så tror jag att försäkringsbolag och kommuner skulle kunna tänka sig att satsa en slant på ett informativt äventyr.
 

Bänkad o Klar

New member
Förr så kom polisen ut till skolorna och pratade trafiksäkerhet, vid ett enstaka tillfälle i småskolan det är inte tillräckligt utan borde följa med högre upp i åldrarna.

Polisen kommer fortfarande till skolorna (högstadieskolor).
På gymnasiet kommer det i samband med temam t.ex. "alkohol och andra droger" långtradare inrymmande bilsimulator o dyl. Trafikpolisen finns även med.
Trots allt så görs det en hel del satsningar i skolorna -även om man skulle önska mer.
Jag sällar mig till dem som i denna tråd nämnt föräldrar, för det här är ett ansvar som vilar på föräldrar -ett ansvar föräldrar måste ta då det är deras egna barn det handlar om.
//Jojje
 

Rustan RL

New member
Polisen kommer fortfarande till skolorna (högstadieskolor).
På gymnasiet kommer det i samband med temam t.ex. "alkohol och andra droger" långtradare inrymmande bilsimulator o dyl. Trafikpolisen finns även med.
Trots allt så görs det en hel del satsningar i skolorna -även om man skulle önska mer.
Jag sällar mig till dem som i denna tråd nämnt föräldrar, för det här är ett ansvar som vilar på föräldrar -ett ansvar föräldrar måste ta då det är deras egna barn det handlar om.
//Jojje
Tjenare,,Håller helt klart med dig ett föräldraansvar är det!

Och varför inte då en liten trycksak i plånboksmodell med ex en almanacka på och ett antal goda råd till oss som föräldrar, och att ge bort från SMC tex som en början som då visar att vi tänker på varandra och som påminner oss om att det just är ett ansvar som föräldrar har!

Jag är helt övertygad om att SMC har mycket att komma med när det gäller denna debatten!

Hoppas att det läses vad som skrivs här på detta forumet så kanske sådana här idéer och förslag hamnar på någon dagordning.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMCs årsmöte antog redan 1983 en motion som innebar att vi ska arbeta för obligatorisk trafikutbildning i skolan. Nu har det gått 25 år och det finns ff inte på schemat. Anneli Enochsson i riksdagens trafikutskott skrev en motion om detta till riksdagen som avslogs. Under Tylösandsseminariet diskuterades detta och flera menade att skolan behöver moderniseras. Ut med gamla ämnen som slöjd och in med nya som trafikkunskap. SMC tycker alltså att obligatorisk trafikkunskap på schemat är ett bra förslag.
 

Rustan RL

New member
SMCs årsmöte antog redan 1983 en motion som innebar att vi ska arbeta för obligatorisk trafikutbildning i skolan. Nu har det gått 25 år och det finns ff inte på schemat. Anneli Enochsson i riksdagens trafikutskott skrev en motion om detta till riksdagen som avslogs. Under Tylösandsseminariet diskuterades detta och flera menade att skolan behöver moderniseras. Ut med gamla ämnen som slöjd och in med nya som trafikkunskap. SMC tycker alltså att obligatorisk trafikkunskap på schemat är ett bra förslag.
Hej, Vilken härlig läsning, Då passar det ju alldeles utmärkt att väcka en gammal tjur till liv genom att aktivt gå ut och prata med föräldraråd politiker och försäkringsbolag och på den vägen aktivera nya förhållanden i frågan, för visst borde det finnas intressen i SMC att på vintertiden kunna aktivera sig med sådana småtrevliga aktiviteter som att visa på att det är viktigt att mammor såväl som pappor får lite positiv kunskap om trätofflans betydelse för ökad skaderisk!
 

Stig

New member
Hej, Vilken härlig läsning, Då passar det ju alldeles utmärkt att väcka en gammal tjur till liv genom att aktivt gå ut och prata med föräldraråd politiker och försäkringsbolag och på den vägen aktivera nya förhållanden i frågan, för visst borde det finnas intressen i SMC att på vintertiden kunna aktivera sig med sådana småtrevliga aktiviteter som att visa på att det är viktigt att mammor såväl som pappor får lite positiv kunskap om trätofflans betydelse för ökad skaderisk!

Intressant diskussion! På distriktsnivå, så förekommer det i en del SMC distrikt sk. moppeprojekt i samarbete med bla. polisen o NFT. Det kunde kanske vara en ide att samla i hop dessa erfarenheter för att hitta ett fungerande koncept att använda sig av på fler ställen! Är själv som representant för SMC Gotland delaktig i ett försöksprojekt tillsammans med NTF och Länsförsäkringar där vi under året kört moppeutbildning för 2 skolor. Utvärdering skall göras för att se om det givit någon effekt, i form av ändrat beteende/attityd mm. Utan att föregripa utvärderingen, så kan jag konstatera att trafikerfarenheten är väldigt liten, trots detta så kör man snabba mopeder, ofta trimmade men tyvärr så har dom inte så bra "trim" på bromsar, belysning, blinkers och skyddsutrustning! Skyddsutrustning består oftast av hjälm, eftersom det är lagstadgat. Att den sedan inte har stängd hakrem, eller att remmen har 10cm glapp förstår dom inte konsekvenserna av. Vi har kört praktiska övningar typ MC avrostning, med bromsträning och manöverträning, varvad med riskmedvetenhet. Nyttigt för ungdomarna att se hur långt just deras moppe behöver för att stanna, rektionssträcka och bromssträcka beroende på hastighet och skick på bromsar o däck, så dom får med sig praktiska referenser. För att få bra effekt på sådan utbildning tror jag att föräldrar oxå behöver vara delaktiga! Sedan är det en ständigt pågående aktivitet - dom vi utbildar idag ersätts ju nästa år av en ny kull 15 åringar... Är någon intresserad av vår utvärdering så kontakta gärna mig så kan ni få ta del av den. Mvh// Stig MCT ansvarig SMC Gotland
 

Leif H..oj

New member
På distriktsnivå, så förekommer det i en del SMC distrikt sk. moppeprojekt i samarbete med bla. polisen o NFT. ......försöksprojekt tillsammans med NTF och Länsförsäkringar där vi under året kört moppeutbildning för 2 skolor. Utvärdering skall göras för att se om det givit någon effekt, i form av ändrat beteende/attityd mm. Är någon intresserad av vår utvärdering så kontakta gärna mig så kan ni få ta del av den. Mvh// Stig MCT ansvarig SMC Gotland

* Heja Stig och ni andra! Jag har följt denna debatt sedan starten och avvaktat för att se vartåt det skulle fortsätta... praktik och teori behöver mixas på olika sätt utifrån vilken trafiksäkerhetsaktör som deltar i moppeutbildningar bland ungdomar. Det gemensamma är att vi alla främst vill att ingen på ett tvåhjuligt motorfordon ska råka ut för att skadas eller omkomma i trafiken. Sekundärt kommer de ekonomiska vinsterna för sjukvård och trafikskadeförsäkringsutgifter. Det finns en hel del andra fördelar också i att vara ute bland mopedungdomar. OCH JA...jag önskar utvärderingen av gotlandsprojektet när den finns...du har min e-postadress Stig.

Ursprungligen postat av Maria Nordqvist
SMCs årsmöte antog redan 1983 en motion .... Nu har det gått 25 år och det finns ff inte på schemat. Anneli Enochsson i riksdagens trafikutskott skrev en motion om detta till riksdagen som avslogs.

* Maria, när skrevs motionen och har du en länk till den så man kan läsa föredragningen och beslutet. Det har under flera år funnits ett intresse bland de politiker jag känner att satsa på trafiksäkerhetsinsatser för mopedister. Kan man lyfta upp det här igen på nåt sätt så ....


Ursprungligen postat av Diversion
Det är väl ganska självklart vad falsk trygghetskänsla innebär? Att tro att man är bättre skyddad än man egentligen är.

* Just precis...känsla av trygghet kan vi i SMC på olika sätt bygga upp genom att prata med de unga som finns närmast oss, egna barnen i första rummet. Det funkar ibland. Rustan RL säger också att de kanske ska finnas mera förslag på vad man kan tycka att en mopedist bör ha på sig? Visst var det med Allt Om MC som det i somras följde med "Mopedboken" eller nåt sånt??? Där var det några sidor som beskriver vad en moppeåkare bör ha på sig och man tog bl.a. upp, förutom obligatoriska hjälmen, en heltäckande jacka, skinnhandskar och bra skor.

Vi är några i Västernorrland som i år har hjälpt till med förarbevisutbildning och där har vi till de praktiska körövningarna sett till att ungdomarna haft heltäckande klädsel på överkroppen och skinnhandskar på händerna. Sedan diskuteras valet av skor och andra skydd. Vi lät moppeförare förra helgen köra BKK på gokartbana i samma gruppp som gröna mc. Dom blev väldigt bra på att hantera sina fordon efter den dagen. NTF-samarbete i vårt distrikt finns också där NTF har frågat SMC-distriktet om vi kan hitta några förebilder som kan hjälpa till att vara ute i skolorna. Detta har dock ännu inte kommit längre än till en förfrågan. En kommun har också frågat om vi kan hjälpa till från SMC-håll med att fortbilda unga mopedister och det är några mc-instruktörer som sagt man kan tänka sig ställa upp på detta. Vi har inga stora krav på ekonomisk ersättning...men nåt ska det väl kunna komma ut så vi får in mer kapital att satsa på ännu fler utbildade instruktörer som kan fortbilda fler. Grytan ska koka. Det räcker med några få entusiaster till en början.

Rustan skriver också om önskan att få en trycksak i plånboksformat med goda råd till mopedister: Vi har ju SMC Kalender. Finns det plats att printa några generella mopedistråd där så är det ju 65 000 medlemmar som nås av budskapet. UNDRAR OM NÅN PÅ KANSLIET läser så här långa inlägg :confused: och kanske ger en reflektion. Det finns trafiksäkerhetskalendrar och UNF-kalender m.fl. som reklamfinansieras och delas ut till högstadieskolor runt om i landet. I sådana skulle VV, NTF och Polisen tillsammans gå in och köpa en infosida om moppesäkerhet på nåt ungdomsspråkligt bra sätt...men det är bara en nattidé.

Gonatt!
 
Last edited:

Rustan RL

New member
Intressant diskussion! På distriktsnivå, så förekommer det i en del SMC distrikt sk. moppeprojekt i samarbete med bla. polisen o NFT. Det kunde kanske vara en ide att samla i hop dessa erfarenheter för att hitta ett fungerande koncept att använda sig av på fler ställen! Är själv som representant för SMC Gotland delaktig i ett försöksprojekt tillsammans med NTF och Länsförsäkringar där vi under året kört moppeutbildning för 2 skolor. Utvärdering skall göras för att se om det givit någon effekt, i form av ändrat beteende/attityd mm. Utan att föregripa utvärderingen, så kan jag konstatera att trafikerfarenheten är väldigt liten, trots detta så kör man snabba mopeder, ofta trimmade men tyvärr så har dom inte så bra "trim" på bromsar, belysning, blinkers och skyddsutrustning! Skyddsutrustning består oftast av hjälm, eftersom det är lagstadgat. Att den sedan inte har stängd hakrem, eller att remmen har 10cm glapp förstår dom inte konsekvenserna av. Vi har kört praktiska övningar typ MC avrostning, med bromsträning och manöverträning, varvad med riskmedvetenhet. Nyttigt för ungdomarna att se hur långt just deras moppe behöver för att stanna, rektionssträcka och bromssträcka beroende på hastighet och skick på bromsar o däck, så dom får med sig praktiska referenser. För att få bra effekt på sådan utbildning tror jag att föräldrar oxå behöver vara delaktiga! Sedan är det en ständigt pågående aktivitet - dom vi utbildar idag ersätts ju nästa år av en ny kull 15 åringar... Är någon intresserad av vår utvärdering så kontakta gärna mig så kan ni få ta del av den. Mvh// Stig MCT ansvarig SMC Gotland
Tjenare,,

Jätte trevligt att läsa sådana här inlägg framför allt när man är intresserad av att diskutera och spåna om bla enkelheten i att genomföra sådana här aktiviteter när man låter förnuftet gå före prestigen som jag för övrigt inte sett något av ännu så länge i min provresa här i SMC.

När du skriver att det finns material att tillgå så måste det säkert finnas ett flertal i organisationen som tar till sig dessa, och för att sedan själva skapa liknande projekt, vad man kan rekommendera är ju just att börja med att kontakta föräldraråd studierektorer och andra lokala möjligheter och sedan komma och berätta om vad man skall tänka på som förälder och vad det innebär att ha en motor buren ungdom på så många möten som möjligt ,och för att därefter kunna erbjuda sådana kurser som ni är duktiga på, som på Gotland tex ,då har man ju först skapat ett intresse och rekryteringen borde ju gå galant!

Och för att sen inte tala om vad man kan göra med alla lokala klubbar när man talar om att SMC satsar på framtiden.

Vilken hit att komma till en skola med ett stort gäng Vulcan-Riders tex mullrande in på en skolgård och man får gasa och åka lite riktig hoj ,,skämt och sido, och i fronten står den aktive SMC,aren med infomaterial om vad ni kan erbjuda ungdomanarna.

Och att man får respons det vet jag och som du skriver så har det ju varit positivt hos er på ÖN, och jag kan berätta att det är mer än en mamma som har gått och köpt riktiga dojor till sin grabb, eller ännu mera sina döttrar när man berättar om vikten av och framför allt varför man inte skall ha trätofflor när man kör tvåhjuligt.

Och det då genom att bara göra det utan att överhuvudtaget bara berätta det när man fått chansen vid en fika eller busshållsplats!
 

Rustan RL

New member
* Heja Stig och ni andra! Jag har följt denna debatt sedan starten och avvaktat för att se vartåt det skulle fortsätta... praktik och teori behöver mixas på olika sätt utifrån vilken trafiksäkerhetsaktör som deltar i moppeutbildningar bland ungdomar. Det gemensamma är att vi alla främst vill att ingen på ett tvåhjuligt motorfordon ska råka ut för att skadas eller omkomma i trafiken. Sekundärt kommer de ekonomiska vinsterna för sjukvård och trafikskadeförsäkringsutgifter. Det finns en hel del andra fördelar också i att vara ute bland mopedungdomar. OCH JA...jag önskar utvärderingen av gotlandsprojektet när den finns...du har min e-postadress Stig.

Ursprungligen postat av Maria Nordqvist
SMCs årsmöte antog redan 1983 en motion .... Nu har det gått 25 år och det finns ff inte på schemat. Anneli Enochsson i riksdagens trafikutskott skrev en motion om detta till riksdagen som avslogs.

* Maria, när skrevs motionen och har du en länk till den så man kan läsa föredragningen och beslutet. Det har under flera år funnits ett intresse bland de politiker jag känner att satsa på trafiksäkerhetsinsatser för mopedister. Kan man lyfta upp det här igen på nåt sätt så ....


Ursprungligen postat av Diversion
Det är väl ganska självklart vad falsk trygghetskänsla innebär? Att tro att man är bättre skyddad än man egentligen är.

* Just precis...känsla av trygghet kan vi i SMC på olika sätt bygga upp genom att prata med de unga som finns närmast oss, egna barnen i första rummet. Det funkar ibland. Rustan RL säger också att de kanske ska finnas mera förslag på vad man kan tycka att en mopedist bör ha på sig? Visst var det med Allt Om MC som det i somras följde med "Mopedboken" eller nåt sånt??? Där var det några sidor som beskriver vad en moppeåkare bör ha på sig och man tog bl.a. upp, förutom obligatoriska hjälmen, en heltäckande jacka, skinnhandskar och bra skor.

Vi är några i Västernorrland som i år har hjälpt till med förarbevisutbildning och där har vi till de praktiska körövningarna sett till att ungdomarna haft heltäckande klädsel på överkroppen och skinnhandskar på händerna. Sedan diskuteras valet av skor och andra skydd. Vi lät moppeförare förra helgen köra BKK på gokartbana i samma gruppp som gröna mc. Dom blev väldigt bra på att hantera sina fordon efter den dagen. NTF-samarbete i vårt distrikt finns också där NTF har frågat SMC-distriktet om vi kan hitta några förebilder som kan hjälpa till att vara ute i skolorna. Detta har dock ännu inte kommit längre än till en förfrågan. En kommun har också frågat om vi kan hjälpa till från SMC-håll med att fortbilda unga mopedister och det är några mc-instruktörer som sagt man kan tänka sig ställa upp på detta. Vi har inga stora krav på ekonomisk ersättning...men nåt ska det väl kunna komma ut så vi får in mer kapital att satsa på ännu fler utbildade instruktörer som kan fortbilda fler. Grytan ska koka. Det räcker med några få entusiaster till en början.

Rustan skriver också om önskan att få en trycksak i plånboksformat med goda råd till mopedister: Vi har ju SMC Kalender. Finns det plats att printa några generella mopedistråd där så är det ju 65 000 medlemmar som nås av budskapet. UNDRAR OM NÅN PÅ KANSLIET läser så här långa inlägg :confused: och kanske ger en reflektion. Det finns trafiksäkerhetskalendrar och UNF-kalender m.fl. som reklamfinansieras och delas ut till högstadieskolor runt om i landet. I sådana skulle VV, NTF och Polisen tillsammans gå in och köpa en infosida om moppesäkerhet på nåt ungdomsspråkligt bra sätt...men det är bara en nattidé.

Gonatt!
Tjenare,,

En mycket trevlig sammanfattning av det som skrivits i denna tråden hittills, hoppas att den kan fortsätta med flera informations inlägg och kanske flera idéer på hur man skall kunna öka informationen till våra unga som du så riktigt påpekar endast blir flera konstant då det varje år kommer flera kullar av 15-åringar!
 

janric

New member
SMC-info i skolor - resursfråga!!

Hejsan!

Har inte läst allt som skrivits på denna tråd men chansar på att meningen i detta inte skrivits:

Finns det folk som kan och vill ställa upp? Finns ekonomi att ersätta de som förlorar inkomst när de ställer upp?

Att SMC eller någon annan organisation informerar i skolorna om skolorna själva inte klara trafiksäkerhetsutbildningen är väldigt lovvärt. Framför allt om det är rätt människor som kan vara förebilder (t.ex. inga gamla gubbar eller käringar på högstadiet).
Men den första frågan man bör ställa sig när en idé är kläckt, vilket gjordes för länge sedan i detta fall, är om resurser finns att genomföra den. Är tveksam. Ett par dagar per högstadieskola (ca 1800) i hela landet - hur många manår blir det varje år? Och vill skolorna avsätta den tiden?

Kan meddela att det saknas så mycket folk så t.o.m. jag blivit tillfrågad att besätta en styrelsesuppleantpost i SMC-Väst.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tråden handlar om två saker som jag ser det; trafikutbildning i skolan och SMC i skolan. Det är två olika saker. Motionen om trafikutbildning i skolan var bra, men avslogs av Sveriges riksdag. Det har inte varit den fråga som prioriterats högst av SMC i vårt politiska arbete, agendan över mer akuta saker är alldeles för lång. Här kan du läsa motionen: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2007/08&bet=Ub340

SMC i skolan: VId årsmötet i Uppsala 2005 avslogs en motion om att SMC ska arbeta med mopeder. Grunden är att SMC är en mc-organisation och inte ska fokusera på mopedproblemen. SMC sa dock att man såg positivt på det arbete som andra bedriver för mopeder, t ex McRF, NTF, FMCK med flera. Några av SMCs distrikt och klubbar arbetar med mopeder ute i skolor och gör det bra. SMC har inga resurser, vare sig personal eller pengar, att åka runt i svenska skolor och prata trafiksäkerhet. Och det är inte säkert att skolorna vill ha informationen.
VEM som ska bedriva trafiksäkerhetsundervisning i skolan är en helt annan sak än att få in ämnet på schemat.
 

Rustan RL

New member
Tråden handlar om två saker som jag ser det; trafikutbildning i skolan och SMC i skolan. Det är två olika saker. Motionen om trafikutbildning i skolan var bra, men avslogs av Sveriges riksdag. Det har inte varit den fråga som prioriterats högst av SMC i vårt politiska arbete, agendan över mer akuta saker är alldeles för lång. Här kan du läsa motionen: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2007/08&bet=Ub340

SMC i skolan: VId årsmötet i Uppsala 2005 avslogs en motion om att SMC ska arbeta med mopeder. Grunden är att SMC är en mc-organisation och inte ska fokusera på mopedproblemen. SMC sa dock att man såg positivt på det arbete som andra bedriver för mopeder, t ex McRF, NTF, FMCK med flera. Några av SMCs distrikt och klubbar arbetar med mopeder ute i skolor och gör det bra. SMC har inga resurser, vare sig personal eller pengar, att åka runt i svenska skolor och prata trafiksäkerhet. Och det är inte säkert att skolorna vill ha informationen.
VEM som ska bedriva trafiksäkerhetsundervisning i skolan är en helt annan sak än att få in ämnet på schemat.
Tjenare,,

Väldigt konkreta och informativa svar du skriver och det tyder på ett starkt engagemang komplimanger till dig.

Det har varit trevigt att skriva i detta ämne och ser ett klart intresse för sådana här aktiviteter, och kan också se att SMC, stöttar dom som idag håller på med moppefrågor så med andra ord kan man inte säga att ni är stelbenta.

Och för att få ett stöd för en politisk motion så kanske det krävs ett litet jobb på så att säga golvet för att få ett gehör för en sådan och då kan ju det vara bra med lite olika aktiviteter som dom på Gotland gör tex och kan man göra det med enkla medel på flera ställen så kanske motionen är på G igen.

Och att sedan stötta och uppmuntra dem som eventuellt kan finna lite tid att informera med hjälp av kanske lite trycksaker etc kan ju alldrig vara fel.

Allt för möta framtiden med så små medel som möjligt, för hur vi än vrider och vänder på saker och ting så är den nye moppeägaren också den kommande SMC medlemmen.

Och pengar i all ära men jag tror att det finns fortfarande gott om folk som kan tänka sig att göra väldigt mycket Ideelt om de bara får uppgifter som de själva förstår och enkelt kan genomföra då tror jag att kraften hos kvinnan och mannen är Enorm.

Som provåkare här hos er så måste jag säga att det smakar att vara här och skall bli trevligt att se hur framtiden formar sig.
 

Leif H..oj

New member
.......Motionen om trafikutbildning i skolan var bra, men avslogs av Sveriges riksdag. ........Här kan du läsa motionen: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2007/08&bet=Ub340.......VEM som ska bedriva trafiksäkerhetsundervisning i skolan är en helt annan sak än att få in ämnet på schemat.

Tack för länken. Nu har jag läst och konstaterar att det vid förra höstens motionstid i riksdagen behandlades ca 260 motioner som rör skolan. Jag ser att det är ett tydligt beslut att avslå alla motioner som rör skolan av en så enkel anledning som att man vill avvakta en ny kommande skollag.

Trafikundervisningsmotionen berör tre saker: 1/ införande av obligatorisk trafikundervisning i skolan 2/ ge Skolverket i uppdrag att utforma kunskapsmål för ämnesområdet trafik i skolan 3/ se över ansvaret för att lärare i förskola, grundskola och gymnasium får det stöd de behöver när det gäller trafikundervisningen.

Som föräldrar får vi väl helt enkelt se om det blir så att alla barn får samma rättigheter och möjligheter till kunskapsinhämtning i ny skollag. Nu är det som ett lotteri där man får ha tur om man bor på en skolort där det finns engagerade trafiksäkerhetsaktörer som med lust och glädje hjälper till om (läs OM) skolan frågar om hjälp. Trygghet och säkerhet i trafiken byggs inte på ett par dagar i högstadiet.

- Leif...även moppepappa
 
Top