SMC i Skolorna?

Rustan RL

New member
Tjenare,, Ny här och har alltid undrat om en organisation som tex smc är ute och informerar i skolorna om vikten av att använda skydd i trafiken, eller på föräldramöten.

Då jag tycker att det är mycket ett föräldra ansvar att ungdomarna har skydd, tänker då i första hand på alla EU.moppar man ser där de kommer med en hjälm och floppa tofflor badbyxor med kompis bak på med kanske möjligen en hjälm på skallen.

Undrar om de sett vilka skador som kan bli när man kasar i 50 knyck som de allihopa rusar iväg i.

Borde ju vara en intressant grupp att vara och informera hos när det gäller info om ansvar och för att påtala seriösiteten hos SMC för blivande MC-Åkare
 

Skoghallskille

New member
En bra tanke!! :)

Det kan gå väldigt illa även med en EU-moppe som åker i 50 knyck. Som du säger, ofta enbart klädda i shorts o linne, och på sin höjd hjälmen på huvudet (ofta enbart hjälmen halvvägs på trekvart på huvudet/pannan).
Jäklar vilka skrapsår dom får om dom klappar sig i... :eek::eek::eek:!!!

Kanke något SMC borde sammanställa som informationsmaterial och sprida :rolleyes:
 

Diversion

New member
Tror inte det är skrapsåren vid en vanlig omkullkörning som är den verkliga faran (oftast). Den verkliga faran är om dom blir rammade av en bil och som många av dom kör är olyckan inte särskilt långt borta. Visst finns det undantag men de flesta jag personligen sett verkar inte ens kunna de mest grundläggande trafikreglerna.

Ska man gå "skrämselvägen" så är det nog bättre med bilder på vad som händer om man blir överkörd av en bil i en korsning för att man inte sett sig för.
 

Mathias

Active member
Oftast hjälper inget av det. Det som brukar hjälpa ett tag är när någon de känner kör omkull eller krockar och de får höra från den personen hur det var.

Har jobbat som fritidsledare i 9 år och tyvärr hjälper det inte att hota, inte som tredje part i vart fall.

Att hjälmen sitter på är var och ens ansvar MEN föräldrarna har en ENORM roll här att få ungdomarna att använda skyddet och att se till att de KAN framföra fordonet i trafiken.

Att vi som organisation går ut i skolor tror inte jag hjälper i det långa loppet. Det är den grundläggande "trafikutbildningen" som föräldrarna sköter som måste fungera.
 

Rustan RL

New member
Oftast hjälper inget av det. Det som brukar hjälpa ett tag är när någon de känner kör omkull eller krockar och de får höra från den personen hur det var.

Har jobbat som fritidsledare i 9 år och tyvärr hjälper det inte att hota, inte som tredje part i vart fall.

Att hjälmen sitter på är var och ens ansvar MEN föräldrarna har en ENORM roll här att få ungdomarna att använda skyddet och att se till att de KAN framföra fordonet i trafiken.

Att vi som organisation går ut i skolor tror inte jag hjälper i det långa loppet. Det är den grundläggande "trafikutbildningen" som föräldrarna sköter som måste fungera.
Jo så kan man nog tycka, och skrämsel är det ju inte fråga om, men däremot information vad det gäller om vad för skador som lätt händer när man kör oskyddat, och att uppmana föräldrar om att vara vaksammare i sitt ansvar kan nog aldrig vara fel, och att trafikreglerna idag inte sköts det bör ju alla fatta som har en tonåring som fått sitt EU-kort mer eller mindre på postorder.

Så ett engagemange av en organisation som SMC skulle nog kunna påverka både det ena och det andra, vilken statistik faller moppeolyckorna under föresten.

intresse att ta till sig råd och att lyssna tror jag många kunniga hojåkare skulle kunna ge ungdomar idag i synnerhet som de har respekt med sig vem gillar inte en fet hoj när man är en sådär en 15 bast ex.

Tror också att tex Fösäkringsbolag nog skulle kunna uppskatta en sådan aktivitet till kanske glädje för så väl premier som mindre skador.
 

Olsson

New member
Tjenare,, Ny här och har alltid undrat om en organisation som tex smc är ute och informerar i skolorna om vikten av att använda skydd i trafiken, eller på föräldramöten.

Då jag tycker att det är mycket ett föräldra ansvar att ungdomarna har skydd, tänker då i första hand på alla EU.moppar man ser där de kommer med en hjälm och floppa tofflor badbyxor med kompis bak på med kanske möjligen en hjälm på skallen.

Undrar om de sett vilka skador som kan bli när man kasar i 50 knyck som de allihopa rusar iväg i.

Borde ju vara en intressant grupp att vara och informera hos när det gäller info om ansvar och för att påtala seriösiteten hos SMC för blivande MC-Åkare

Ett mycket dåligt förslag. Det finns inget starkt vetenskapligt stöd för att skydd hjälper mot skador. Det finns däremot ett mycket starkt vetenskapligt stöd för mekaniken runt varför s k "skydd" inte har en skyddande effekt – och att det i många fall istället får motsatt verkan.

Sådana här förslag tenderar dessutom leda till en massa trista "moralpanikförbud".
 

Rustan RL

New member
Ett mycket dåligt förslag. Det finns inget starkt vetenskapligt stöd för att skydd hjälper mot skador. Det finns däremot ett mycket starkt vetenskapligt stöd för mekaniken runt varför s k "skydd" inte har en skyddande effekt – och att det i många fall istället får motsatt verkan.

Sådana här förslag tenderar dessutom leda till en massa trista "moralpanikförbud".[/QUOTE Tjenare,,ja så tycker du ja,,

Då kan man räkna med att Hjälmen enligt dig inte har något vetenskapligt stöd och ett par riktiga dojor att kunna sätta i backen är förenligt med okunskap, och att ett ryggskydd tex enligt dig inte har konstaterats skydda mot frakturer på kotor i ryggen i stället för att sprida ut energin i slaget så att kanske endast topparna på spinalerna bryts vilket kan göra skillnaden på att åka rullstol eller att fortsätta köra hoj.

Men jag respekterar att du tycker att pekpinnar är fel, och däri håller jag med dig, men att därför inte kunna på ett poisitivt kamratligt sätt prata med ungdomar och deras föräldrar om orsak och verkan, kan ju inte vara fel.
 

Mathias

Active member
Jag kan lungt säga att en stor fet HD är inte cool nog, är det då en "gubbe" som kör den så glöm det. Och en BMW kan man slänga i bäcken. Vad gäller de nya offroadarna, de skattar de åt.
I så fall får du nog dra dit killarna som kör fort som fanken på Bulten eller killarna som stuntar på Sjöborakan det är de som är de coola killarna i en 15 årings ögon.
Hur många videos på Youtube med unga killar på Stora glidare hittar du? Nä det ska vara R1´or, Ninjor eller andra RR´hojar av senaste modell med så mycket varv på att det inte finns.
Tyvärr men det är så det är.
Det handlar om ett föräldraansvar, om du som förälder tar och testar moppen då och då för att försäkra dig om att den inte är trimmad, att du som förälder påtalar hela tidan att huvudet ska vara i hjälmen, att du som förälder påverkar ditt barns kompisar. Det är så himla lätt att skylla på andra men det handlar helt enkelt om uppfostran (enl. mig).
Har hört någonstans att du begår en brottslig handling om du vet om att ditt barns moped är trimmad och inte gör något åt det.

Ang vad jag menade med hot i mitt senaste inlägg är att även om du visar och berättar vilka skador man kan få så hjälper (flesta gånger) inte det, en längre tid. Hur många ungdomar vet inte att det är farligt att röka och hur många gör det? Den inställning som en 15-åring oftast har är att de är "odödliga".

Måste bara säga det att en av "anledningarna" till att man kör med hjälmen på "tre kvart" är att om man kastar av sig hjälmen när man är jagad av polisen så slutar de att jaga.
 

jan-olovj

Active member
Som sakt det är föräldrarna som måste vara starka och inte ge med sig när ungarna trimmar eller anars kör olagligt och farligt, och det är föräldrarna som få stå för böterna, tänk bara när en ung mopedåkare ställer till så att en medtrafikant hamnar i rullstol för resten av livet vad kostar det det kanske skulle vara bra om ett försäkringbolar räknade ut detta och visade på ett föräldrarmöte i skolorna. Detta vore kanske något för pressen att skriva om bättre än att skrämma med vilka skador som kan suppstå.
 

Olsson

New member
Då kan man räkna med att Hjälmen enligt dig inte har något vetenskapligt stöd och ett par riktiga dojor att kunna sätta i backen är förenligt med okunskap, och att ett ryggskydd tex enligt dig inte har konstaterats skydda mot frakturer på kotor i ryggen i stället för att sprida ut energin i slaget så att kanske endast topparna på spinalerna bryts vilket kan göra skillnaden på att åka rullstol eller att fortsätta köra hoj.

Du blandar ihop olika saker. Det ena är (som du antyder) "vikten av att använda skydd i trafiken". Det andra är vad exempelvis ett ryggskydd gör för nytta. Men ett ryggskydd (eller hjälm) gör bara nytta när man kraschar och utsätter huvudet resp ryggen för krafter. När man inte kraschar, har de ingen skyddande verkan.

Att sprida ut energi som du beskriver kan möjligen vara helt riktigt. Men att på grundval av detta hävda att det är viktigt att använda skydd i trafiken är inte verklighetsförankrat. Man måste ta hänsyn till de riskdrivande effekter som skydden också medför. Om dessa är större än de skyddande effekterna mc-skydd kan ge – så har riskerna ökat istället för minskat.
 

Diversion

New member
Du blandar ihop olika saker. Det ena är (som du antyder) "vikten av att använda skydd i trafiken". Det andra är vad exempelvis ett ryggskydd gör för nytta. Men ett ryggskydd (eller hjälm) gör bara nytta när man kraschar och utsätter huvudet resp ryggen för krafter. När man inte kraschar, har de ingen skyddande verkan.

Att sprida ut energi som du beskriver kan möjligen vara helt riktigt. Men att på grundval av detta hävda att det är viktigt att använda skydd i trafiken är inte verklighetsförankrat. Man måste ta hänsyn till de riskdrivande effekter som skydden också medför. Om dessa är större än de skyddande effekterna mc-skydd kan ge – så har riskerna ökat istället för minskat.

Vad menar du med det? Att skydden skulle ge en falsk trygghetskänsla eller?
 

Olsson

New member
Vad menar du med det? Att skydden skulle ge en falsk trygghetskänsla eller?


Jag är osäker på vad du menar med "falsk trygghetskänsla". För mig är alla känslor sanna. Men skydd (i sig) ger trygghetskänsla, särkilt om man påverkats av marknadsföring som påstår att skydd är viktigt för säkerheten.
 

Rustan RL

New member
Jag kan lungt säga att en stor fet HD är inte cool nog, är det då en "gubbe" som kör den så glöm det. Och en BMW kan man slänga i bäcken. Vad gäller de nya offroadarna, de skattar de åt.
I så fall får du nog dra dit killarna som kör fort som fanken på Bulten eller killarna som stuntar på Sjöborakan det är de som är de coola killarna i en 15 årings ögon.
Hur många videos på Youtube med unga killar på Stora glidare hittar du? Nä det ska vara R1´or, Ninjor eller andra RR´hojar av senaste modell med så mycket varv på att det inte finns.
Tyvärr men det är så det är.
Det handlar om ett föräldraansvar, om du som förälder tar och testar moppen då och då för att försäkra dig om att den inte är trimmad, att du som förälder påtalar hela tidan att huvudet ska vara i hjälmen, att du som förälder påverkar ditt barns kompisar. Det är så himla lätt att skylla på andra men det handlar helt enkelt om uppfostran (enl. mig).
Har hört någonstans att du begår en brottslig handling om du vet om att ditt barns moped är trimmad och inte gör något åt det.

Ang vad jag menade med hot i mitt senaste inlägg är att även om du visar och berättar vilka skador man kan få så hjälper (flesta gånger) inte det, en längre tid. Hur många ungdomar vet inte att det är farligt att röka och hur många gör det? Den inställning som en 15-åring oftast har är att de är "odödliga".

Måste bara säga det att en av "anledningarna" till att man kör med hjälmen på "tre kvart" är att om man kastar av sig hjälmen när man är jagad av polisen så slutar de att jaga.
Tjenare, Intressant ämne onekligen och då narturligtsvis är det så som du säger att ungdomarna är ingen lätt grupp att informera till, och säkert är det så att många av dom är som du säger alldeles oförbätterliga genom att de anammar sätt som att använda hjälmen som ett skäl att slippa bli jagade av polisen som du skriver men det tror jag ändå är ytterligheter.

Att informera ungdomar och deras föräldrar kan aldrig vara fel då säkerligen de kommer att få reda på en annan sida av vad de har för skyldigheter och med rätt argument så kommer säkert en del att tänka till men att uppgivet bara strunta i att eventuellt kunna göra något i alla fall informativt det kan aldrig vara bra.

Har vid många tillfällen rent spontant pratat med föräldrar och då insett att de har av rent slarv kontra okunskap missat mycket av det tänket som vi som hojåkare av ren vana använder oss av, som tillexempel att inte skulle vi ge oss iväg ingen längre bit med trätofflor på fötterna iallafall, och det tänket det använder vi oss av just för att vi vet att det är inte speciellt klokt att stoppa ner toffeln i backen för att stoppa fart eller av annan anledning behöva ta för sig i backen.

Så all information man kan ge ut till ungdomar direkt till eller deras föräldrar i upplysande syfte för att öka förståelsen för att ett klokt tvåhjuls åkande är både ett praktiskt miljövänligt transportmedel som ett rent nöje rätt skött och med ett kollektivt ansvar kan inte vara fel.

Och kan man då få ett antal bakhjulsåkare att göra detta, så kan ju det vara en väg så god som någon för inte vet jag att jag sett många av dom köra varken med tofflor eller utan hjälm eller ryggskydd.

Man ser ju många brädåkare etc idag som har både det och det andra skyddet på sig kanske just för att de sätt så många fall på tuben och på andra ställen, så på rätt sätt så går det nog det gäller bara att finna det där rätta sättet att informera på och det tror jag att SMC har möjlighet till.
 

Mathias

Active member
MMm, det blev en intressant diskussion.

Visst finns det alltid många som tar till sig, det finns det.
Jag tror faktiskt mer på ett obligatoriskt mopedkörkort, som man kan kugga på. Det skulle man kunna ta på skolorna kanske med någon SMC-representant som är med och utbildar (nästan så man skulle vilja ha det jobbet), samt att alla mopeder ska ha regskylt.
Jag vet inte varför men jag tror att det skulle lösa mycket.
Fördelar:
* alla får utbildning i trafikvett.
* alla vet högerreglen
* alla får riskutbildning (Det är det du eftersöker egentligen)
* alla får ett id-kort
* Skylt på moped - lättare identifiera mopeder

Det var några saker. Visst finns det nackdelar också.
Sen är alltid frågan vem som ska finansiera allt? och det svaret vet jag inte.

Även om man har bra utbildningar och bra information så ligger mycket på föräldrarna och hur de utbildat sina barn i trafikvett när de är små och nyfikna.
 
Last edited:

Linjus

New member
MMm, det blev en intressant diskussion.

Visst finns det alltid många som tar till sig, det finns det.
Jag tror faktiskt mer på ett obligatoriskt mopedkörkort, som man kan kugga på. Det skulle man kunna ta på skolorna kanske med någon SMC-representant som är med och utbildar (nästan så man skulle vilja ha det jobbet), samt att alla mopeder ska ha regskylt.
Jag vet inte varför men jag tror att det skulle lösa mycket.
Fördelar:
* alla får utbildning i trafikvett.
* alla vet högerreglen
* alla får riskutbildning (Det är det du eftersöker egentligen)
* alla får ett id-kort
* Skylt på moped - lättare identifiera mopeder

Det var några saker. Visst finns det nackdelar också.
Sen är alltid frågan vem som ska finansiera allt? och det svaret vet jag inte.

Även om man har bra utbildningar och bra information så ligger mycket på föräldrarna och hur de utbildat sina barn i trafikvett när de är små och nyfikna.

Finanserna är alltid besvärliga. Men sjukvården kostar ju åxå och då är det kanske lättare att motivera anslag till utbildning. Når budskapet fram till iallafall några i skolan så blir det troligen inte så många som behöver lappas ihop på sjukan. Med tanke på all skatt vi betalar på soppan, bilar och Mc som vi inte ser röken av så skulle en hel del av det kunna sponsra lite utbildning tycker jag.
 

Rustan RL

New member
Finanserna är alltid besvärliga. Men sjukvården kostar ju åxå och då är det kanske lättare att motivera anslag till utbildning. Når budskapet fram till iallafall några i skolan så blir det troligen inte så många som behöver lappas ihop på sjukan. Med tanke på all skatt vi betalar på soppan, bilar och Mc som vi inte ser röken av så skulle en hel del av det kunna sponsra lite utbildning tycker jag.
Hej, det här med finanser är ju alltid ett aber och jag har inte i heller något bra svar på det men det kanske SMC har någon lösning på bland alla sina medlemmar och kontakt personer kanske rent av skolväsendet skulle vara intresserade av att lyssna, och stat om något arbete skulle kunna ligga som underlag för ett tex Mopedkörkort, de lyssnar ju mycket på andra frivillig organisationer som tex SKK, SBK när det gäller Hundar och deras vara eller inte vara i olika varianter av om man skall ha ett visst tillstånd för att bruka vissa raser etc.

Men sådant tillvägagångssätt inbillar jag med finns kunskap för i organisationen
Och kan ju bara ses som positivt för oss.
 

Diversion

New member
Jag är osäker på vad du menar med "falsk trygghetskänsla". För mig är alla känslor sanna. Men skydd (i sig) ger trygghetskänsla, särkilt om man påverkats av marknadsföring som påstår att skydd är viktigt för säkerheten.

Det är väl ganska självklart vad falsk trygghetskänsla innebär? Att tro att man är bättre skyddad än man egentligen är.
 

Rustan RL

New member
Det är väl ganska självklart vad falsk trygghetskänsla innebär? Att tro att man är bättre skyddad än man egentligen är.
Javist är det så och man skall narturligtsvis inte jobba för mera skydd än vad som är relevant, Och då menar jag att det som är viktigt att kunna uppnå bör enligt mitt sätt att se det är,1, Hjälm på skallen, bra dojor så man kan ta för sig där det är eventuellt lite grus eller så, och ett ryggskydd.

Någonstans så bör man ju ha ett grundpaket som är logist riktigt, men där borde kanske finnas mera förslag på vad man kan tycka att en moppedist bör ha på sig?
 

jan-olovj

Active member
Finanserna är alltid besvärliga. Men sjukvården kostar ju åxå och då är det kanske lättare att motivera anslag till utbildning. Når budskapet fram till iallafall några i skolan så blir det troligen inte så många som behöver lappas ihop på sjukan. Med tanke på all skatt vi betalar på soppan, bilar och Mc som vi inte ser röken av så skulle en hel del av det kunna sponsra lite utbildning tycker jag.

Det där med att finansiera borde gälla samma regler som vanligt körkort, låt den som vill köra moppe betala själv, varför skall det belasta sammhället. Är det körkortskrav för moped så måste vara detta som gäller. Gör som mckortet bestämm ett datum från när det är krav, så kommer vi ifrån mycket krångel.
Sedan det där med utbildning i skolorna så borde det vara ett ämne precis tex sammhälskunskap och religion mm.
 

Rustan RL

New member
Det där med att finansiera borde gälla samma regler som vanligt körkort, låt den som vill köra moppe betala själv, varför skall det belasta sammhället. Är det körkortskrav för moped så måste vara detta som gäller. Gör som mckortet bestämm ett datum från när det är krav, så kommer vi ifrån mycket krångel.
Sedan det där med utbildning i skolorna så borde det vara ett ämne precis tex sammhälskunskap och religion mm.
Tjena, jo så får det nog bli i slutändan att alla får betala sitt eventuella kort själv, men jag tror inte att det var just det som åsyftades i tanken kring ekonomin utan snarare vem som man kan tänkas få ekonomi av för att vara ute bland skolor och på andra ställen för att prata om vikten av ett körkort etc, eller upplysning av vikten av att ha dojor i stället för träskor när man kör.
 
Top