Jag kan lungt säga att en stor fet HD är inte cool nog, är det då en "gubbe" som kör den så glöm det. Och en BMW kan man slänga i bäcken. Vad gäller de nya offroadarna, de skattar de åt.
I så fall får du nog dra dit killarna som kör fort som fanken på Bulten eller killarna som stuntar på Sjöborakan det är de som är de coola killarna i en 15 årings ögon.
Hur många videos på Youtube med unga killar på Stora glidare hittar du? Nä det ska vara R1´or, Ninjor eller andra RR´hojar av senaste modell med så mycket varv på att det inte finns.
Tyvärr men det är så det är.
Det handlar om ett föräldraansvar, om du som förälder tar och testar moppen då och då för att försäkra dig om att den inte är trimmad, att du som förälder påtalar hela tidan att huvudet ska vara i hjälmen, att du som förälder påverkar ditt barns kompisar. Det är så himla lätt att skylla på andra men det handlar helt enkelt om uppfostran (enl. mig).
Har hört någonstans att du begår en brottslig handling om du vet om att ditt barns moped är trimmad och inte gör något åt det.
Ang vad jag menade med hot i mitt senaste inlägg är att även om du visar och berättar vilka skador man kan få så hjälper (flesta gånger) inte det, en längre tid. Hur många ungdomar vet inte att det är farligt att röka och hur många gör det? Den inställning som en 15-åring oftast har är att de är "odödliga".
Måste bara säga det att en av "anledningarna" till att man kör med hjälmen på "tre kvart" är att om man kastar av sig hjälmen när man är jagad av polisen så slutar de att jaga.
Tjenare, Intressant ämne onekligen och då narturligtsvis är det så som du säger att ungdomarna är ingen lätt grupp att informera till, och säkert är det så att många av dom är som du säger alldeles oförbätterliga genom att de anammar sätt som att använda hjälmen som ett skäl att slippa bli jagade av polisen som du skriver men det tror jag ändå är ytterligheter.
Att informera ungdomar och deras föräldrar kan aldrig vara fel då säkerligen de kommer att få reda på en annan sida av vad de har för skyldigheter och med rätt argument så kommer säkert en del att tänka till men att uppgivet bara strunta i att eventuellt kunna göra något i alla fall informativt det kan aldrig vara bra.
Har vid många tillfällen rent spontant pratat med föräldrar och då insett att de har av rent slarv kontra okunskap missat mycket av det tänket som vi som hojåkare av ren vana använder oss av, som tillexempel att inte skulle vi ge oss iväg ingen längre bit med trätofflor på fötterna iallafall, och det tänket det använder vi oss av just för att vi vet att det är inte speciellt klokt att stoppa ner toffeln i backen för att stoppa fart eller av annan anledning behöva ta för sig i backen.
Så all information man kan ge ut till ungdomar direkt till eller deras föräldrar i upplysande syfte för att öka förståelsen för att ett klokt tvåhjuls åkande är både ett praktiskt miljövänligt transportmedel som ett rent nöje rätt skött och med ett kollektivt ansvar kan inte vara fel.
Och kan man då få ett antal bakhjulsåkare att göra detta, så kan ju det vara en väg så god som någon för inte vet jag att jag sett många av dom köra varken med tofflor eller utan hjälm eller ryggskydd.
Man ser ju många brädåkare etc idag som har både det och det andra skyddet på sig kanske just för att de sätt så många fall på tuben och på andra ställen, så på rätt sätt så går det nog det gäller bara att finna det där rätta sättet att informera på och det tror jag att SMC har möjlighet till.