SMC försäkring.

_rills_

New member
Varför ska man, om man tecknar smc försäkring, behöva stå och betala full försäkringspremie 12 månader per år, när man bar kan köra MAX 6 av dom.

Oavsett om man går alla fortbilldningar osv, så blir det ju ändå dubbelt så dyrt att försäkra genom smc*hmm* skulle denna försäkring inte gynna mc åkare:confused:

/mvh Ricard
 

Gunsan

New member
Lyckliga du som då bor så att du kan få ner försäkringen så mycket ändå.

När jag ringde för att kolla pris på min R6:a så visade det sig att det vart dyrare hos Folksam att ha den avstäld en månad på deras "vanliga" försäkring än vad det kostade påstäld med SMC-försäkring...

Tusen tack för SMC-försäkringen :)

Men den är ändå billigare än försäkringen på min bil, en standard citroen med motor... på 167hk.

/Maria
 

_rills_

New member
Allting är ju rellativt att man kan få ner den.

Men tänk då på hur mycket du hade kunnat få ner den om man kunde ställa av den även på smc försäkringen :eek:
 
Hej
Saken är den att försäkringsbolagen nycklar ut kostnad/risk på årets månader och i princip hela pengen ligger under maj-oktober eller något i den stilen så även om man skulle ställa av så blir det inte så många kronor över.....Samma sak är det för min båtförsäkring om jag köper försäkringen i mars och säljer båten i september så får jag inte tillbaka halva premien utan kanske en tredjedel.
Fredrik
 
Hej
Saken är den att försäkringsbolagen nycklar ut kostnad/risk på årets månader och i princip hela pengen ligger under maj-oktober eller något i den stilen så även om man skulle ställa av så blir det inte så många kronor över.....Samma sak är det för min båtförsäkring om jag köper försäkringen i mars och säljer båten i september så får jag inte tillbaka halva premien utan kanske en tredjedel.
Fredrik

Det bästa är att de argumenterar genom att säga att på så sätt slipper vi betala för hojförsäkringen under de månader vi inte kör. Personligen har inte jag några pengar över på sommaren för då går allt till bensin, vore bättre att betala på vintern eftersom jag har en försäkring som inte medger lägre kostnader vid avställning. Men de är väl rädda att jag ska sälja...
 

Avarage

New member
Försäkringsbolagen är företag med vinstintresse och driver verksamheten i syfte att...tjäna pengar! (= inget nytt).

Nu har Folksam jobbat fram en försäkring tillsammans med SMC som skall gynna den riskgrupp som man lyckades definiera för ett par år sedan i MC-OLA under förutsättning att de fortbildar sig vilket då ger oss en chans att påverka/utbilda dessa personer så olyckorna förhoppningsvis minskar = bra!

Det är, för mig, en självklarhet att ett sådant här försäkringskoncept inte kan gynna ALLA motorcyklister, mig och dig tex.. Och det "köper jag" för den goda sakens skull!

Är denna försäkringen dyrare för "dig" än någon annan försäkring. Välj då inte Folksams SMC-försäkring!

// Niklas
 

_rills_

New member
jag har inget emot fortbildningara, kommer jättegärna och kör nån i sommar även fast jag inte kommer att ha smc försäkring.

NU spelar det väll ingen roll vad man får tillbaka om man säljer hojen, kostar ju i allafall lika många kr/månad om man har kvar den, menar, varför ska jag behöva betala lika mycket i måndaden, när hojen står längst in i garagaget och sammlar damm, som när jag kör hojjen på sommaren?
 
varför ska jag behöva betala lika mycket i måndaden, när hojen står längst in i garagaget och sammlar damm, som när jag kör hojjen på sommaren?


Jo, jag kan köpa det argumentet. För min del är det dock bättre att sprida ut kostnaden likvärdigt över året. Min ekonomi är betydligt mer ansträngd sommartid, när hojen rullar ett par tre hundra mil per månad än när den står still i garaget i december. Därför gynas jag inte av det sättet att tänka eftersom kostnaden per år blir lika hög så är det betydliogt enklare att betala för hojen under vintern när det är lite mer tillgångar. Alternativet är att betyala lika mycket per månad vilket inte är möjligt på det försäkringsbolag som idag försäkrar min hoj.
Petrus
 

_rills_

New member
Alltså, om det är så för er, men på alla ställen där jag har mina grejer försäkrade(2mc, 1 bil och en veteranbil) så betalar jag lika mycket i månaden...hmmm...
 

lime

Skriver inte
varför ska jag behöva betala lika mycket i måndaden, när hojen står längst in i garagaget och sammlar damm, som när jag kör hojjen på sommaren?

För att det blir billigare så.

Ett enkelt räkneexempel. Din hoj kostar 1000 kr i försäkring under tiden 1 april - 30 september (6 månader) och 200 kr i "garageförsäkring" under tiden 1 oktober - 31 mars. Administrativ kostnad är 120 kr/år. Totalsumman blir då 110 kr/månad under hela året om du inte ställer på och av utan har en åretruntförsäkring.

Om du istället väljer att ställa på och av i april och september så behöver försäkringsbolaget ta ut 177 kr/månad under sommarhalvåret och 43 kr/månad under vintern för att nå samma. MEN det tillkommer även två extra administrativa avgifter á 120 kr för att varje år ställa på och ställa av din hoj, skriva ut nya försäkringsbrev o.s.v. Alltså behöver du lägga på ytterligare 20 kr/månad under hela året och betalar alltså under sommaren 197 kr och under vinter 63.

Så funkar företagsekonomi. Varje sak som orsakar en administrativ åtgärd kostar pengar och ofta ganska mycket pengar. Det betyder alltså att för varje administrativ åtgärd som vi slipper så spara vi pengar.

En annan sak är att om ALLA har samma antal dagar som de är påställda så blir försäkringsbeloppet mer rättvist. Det spelar ingen roll egentligen om det totala antalet dagar som en hoj är påställd är 3 eller 300 om kostnaderna för olyckor är 1 mille. Skillnaden är bara att du får betala mer per dag du har den påställd.

Personligen anser jag att ett fordon inte bör få ställas på och av om är trafikdugligt.
 

Ducatista

New member
Varför ska man, om man tecknar smc försäkring, behöva stå och betala full försäkringspremie 12 månader per år, när man bar kan köra MAX 6 av dom.

Att ett försäkringsbolag har krav på "helårsförsäkring" är inget unikt för Folksam.
Jag har min hoj försäkrad i Bilsport MC och det är samma krav där.

Man får se till helheten när man tecknar försäkring, för hade ett bolag varit billigast för alla hade det nog inte funnits så många andra försäkringsbolag på marknaden.
 

_rills_

New member
Jo nog kan jag köpa det, att den inte ska ställas av dom den är trafikduglig.
Problemet är ju abra att en hoj inte kan vara trafikduglig på vintern, för det finns ju inte vinterdäck,menar försök få igenom en hoj på besiktningen påvintern.

Man får ju icke "trafik duglig bil" om du kör med fel däck så.
 

Avarage

New member
Jo nog kan jag köpa det, att den inte ska ställas av dom den är trafikduglig.
Problemet är ju abra att en hoj inte kan vara trafikduglig på vintern, för det finns ju inte vinterdäck,menar försök få igenom en hoj på besiktningen påvintern.

Man får ju icke "trafik duglig bil" om du kör med fel däck så.

Däckkravet gäller, om jag minns rätt, INTE mc! Dessutom GÅR det att dubba även mc-däck!

Åke bak på ordonnanserna under hela vintern 85/86 samt 86/87 i norra sverige (Ösd + Umeå) utan dubba vilket funkade kanon! Så viss kan en mc vara trafikduglig även på vinterhalvåret! Däremot kanske föraren inte är det!?

Mvh!
// Niklas
 

Marie

Banned
Jo nog kan jag köpa det, att den inte ska ställas av dom den är trafikduglig.
Problemet är ju abra att en hoj inte kan vara trafikduglig på vintern, för det finns ju inte vinterdäck,menar försök få igenom en hoj på besiktningen påvintern.

Man får ju icke "trafik duglig bil" om du kör med fel däck så.

Två fel, min käre _rills_!

1) Vinterdäckslagen gäller inte för mc. Det är ett av huvudskälen till att jag kör hoj på vintern. Jag slipper skaffa vinterdäck då. Dessutom är det inte minsta problem att besiktiga en hoj vintertid - i alla fall inte större än det annars skulle vara.
2) Ett av undantagen i vinterdäckslagen (för personbil och lätt lastbil samt buss med totalvikt max 3,5 ton) gäller just färd till bilprovningen.
/Marie
 

_rills_

New member
Ja, så är det nog :p
Bara att göra som i alla andra lägen när företag är farten, bara Betala och se glad ut......:mad:
 

Gunsan

New member
Bilprovningen kollar inte om du har dubbdäck eller inte.
De bryr sig bara om mönsterdjup, Polisen däremot bryr sig i vinter-däck eller inte.

För hos Bilprovning menar man att du rent teoretiskt skulle ha kunnat komma med ditt fordon på släp för att genomföra besiktning.
Då finns ju inget skäl i världen att ha vinterdäck...:rolleyes:
 

Marie

Banned
Bilprovningen kollar inte om du har dubbdäck eller inte.
De bryr sig bara om mönsterdjup, Polisen däremot bryr sig i vinter-däck eller inte.
Kör du närmsta lämpliga väg till eller från bilprovningen för besiktning så har inte polisen rätt att klaga heller. Se Vägverkets information.
Och som jag tidigare påpekat, så gäller vinterdäckslagen över huvud taget inte för motorcykel (som tur är).
/Marie
 

_rills_

New member
Oavsett vad som är lag på eller inte, så, ska man väll ändå betala för det man använder sakerna till?

menar använder jag inte grejerna ska jag väll inte behöva betala för det?
Menar, om det skulle rent hypotetiskt vara så att det var en fast elavgift/månad...och du står och pyser på med massa el på vintern för att det är kallare, ska du betala samma summa på sommaren bara för att nån nisse tycker att det är lättare att betala då?

Som nån skrev ovan, "jag har lättare att betala på vintern"
Jag som är norrläning har ju fan svårare på vintern..då har man en skoter att betala på också, ska man betala efter när man har mest pengar eller?
 

lime

Skriver inte
Oavsett vad som är lag på eller inte, så, ska man väll ändå betala för det man använder sakerna till?

menar använder jag inte grejerna ska jag väll inte behöva betala för det?
Menar, om det skulle rent hypotetiskt vara så att det var en fast elavgift/månad...och du står och pyser på med massa el på vintern för att det är kallare, ska du betala samma summa på sommaren bara för att nån nisse tycker att det är lättare att betala då?

Som nån skrev ovan, "jag har lättare att betala på vintern"
Jag som är norrläning har ju fan svårare på vintern..då har man en skoter att betala på också, ska man betala efter när man har mest pengar eller?

Men ge dig _rills_!!! Du får betala för hela ditt användande oavsett om du betalar och använder den en dag eller 100 dagar. På ett eller annat sätt så får du betala. Eller någon annan i mc-kollektivet. Och eftersom det finns osolidariska och myglande personer som ställer på på fredagen och ställer av på söndagen för att få så få dagar som möjligt, så får vi andra betala för dem också.

Alltså står jag fast vid att ett trafikdugligt fordon, alltså ett som har godkänd besiktning och inte är skrotad, skall vara försäkrad hela året om. Även snöskotrar.

En idé är ju annars att försöka få ditt försäkringsbolag att göra skapa en kombiförsäkring mc/snöskoter...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
En idé är ju annars att försöka få ditt försäkringsbolag att göra skapa en kombiförsäkring mc/snöskoter...

Det jag har lärd när jag har kollad i SMC:s histriebok är att i riktigt gamla dagar - där var systemet så som _rills_ vill ha det!

Dengång i forntiden, var det jäffla jobbigt att ställa av och på och ibland hade vädret glömd att kolla i kalendern - så det var fina dagar att köra när det sku ha varit vinter. Och tvärtom..

Mycket av och på - och åka som inte blev av för att det inte funkade med administrationen..

Sen var det någon samling av motorcyklister som övertygede f-bolagen om att en året runt försäkring var att föredra för alla parter.. Mindra admoinistrativ, bättra kassaflöde, inga körningar utan försäkring, inga skadade som inte hade ställt försäkringen på etc., etc...

Alla blev glada och förnöjde med helårsförsäkringerna...

Nu när f-priset går upp, är det klart att man börjer fundera på möjliga sätt at reducera priset på - och just det att gå tillbaka till gammal beprövad teknik - kanske är vettigt igen....
 
Top