Chopperbyggarn
New member
125:an var en stor fråga för SMC 1981. Är det överhuvudtaget någon nuförtiden som vill göra 125:an populär igen?
Anders.j
Anders.j
125:an var en stor fråga för SMC 1981. Är det överhuvudtaget någon nuförtiden som vill göra 125:an populär igen?
Anders.j
125:an var en stor fråga för SMC 1981. Är det överhuvudtaget någon nuförtiden som vill göra 125:an populär igen?
Anders.j
Jag tolkar din fråga som "Ska 16-åringar få köra motorcykel?"
125:an var en stor fråga för SMC 1981. Är det överhuvudtaget någon nuförtiden som vill göra 125:an populär igen?
Anders.j
16 åringar får fortfarande köra 125:a men hur många gör det? Vad kan göras för att underlätta för 16-17 åringar att få tillgång till 125.a ? jag tror att körkortsreglerna + kostnaderna är största hindret.
Exempel, nu när det blivit körkortskrav för EU-Moppe så borde detta automatiskt kunna gälla för effektbegränsad 125:a vid 16 års ålder (jag vet EU-direktiv).
Finns det överhuvutaget någon som bryr sig eller ens vill att deras barn/barnbarn i 16-17 års åldern ska ha rimling chans att köra 125:a nuförtiden??
Anders.J
Det är precis det jag menar, så dyrt och komplicerat som det är att ta körkort idag så är det få 16-åringar förunnat att ens tänka tanken att få köra 125:a och när man läser detta forum så verkar ju många tycka att det ska bli ännu besvärligare. Så man kan ju precis som du skriver undra om vi verkligen vill att våra 16-åringar skall köra mc.
.. lokaltidning (Mora tidning) om en kille som fyllt 15 och ville åka moppe, lagligt, men det kunde han inte, för det fanns inga färdiga utbildningar, och även om det funnits, så skulle körkortsutbildningen för "högsta" klassen moppekort innehålla körövningar, vilket inte skulle hållas på vintern.
Här är länken till artiklen som jag har läst med största förfärdelse
http://www.dt.se/lokus/lokus_motor/article550955.ece
Nu tar man död på moppen....
Nb: Jag vett att SMC har börjad jobba med frågan - Maria, är på saken..
Ja,det var ingen rolig läsning. Man undrar vad som är "drivkraften" hos vissa myndighetspersoner o politiker när man hela tiden försöker att förbjuda/göra livet krångligare för mäniskor
Anders.J
Nollvisionen = Blinda byråkrater![]()
Vi bor ju i "trygghetsnarkomanernas land" det är paniksyndromet som är drivkraften. Iaf enligt boken av David Eberhard.Ja,det var ingen rolig läsning. Man undrar vad som är "drivkraften" hos vissa myndighetspersoner o politiker när man hela tiden försöker att förbjuda/göra livet krångligare för mäniskor
Anders.J
Vi bor ju i "trygghetsnarkomanernas land" det är paniksyndromet som är drivkraften. Iaf enligt boken av David Eberhard.
hej igen! Tillbaka igen efter 5 veckor semester down under. Kallt i Sverige.
125-an finns kvar. Orsaken till krångliga körkortsregler är EU. 2013 kommer nya regler som gör det möjligt för länder att ha 16-18 år som instegsålder för MC-kort. Sverige kommer att bibehålla 16 år.
Allt färre tar dock MC-kort för 125-a. Antalet sjunker för varje år och det beror på mängder av orsaker. De flesta 16-17-åringar som tar MC-kort har förmodligen entusiastiska föräldrar som köper MC, övningskör och bistår med pengar. Medelåldern för övriga MC-behörigheter stiger för varje år. Det hänger nog ihop med att man pluggar längre, börjar jobba senare och har annat för sig i livet, utöver att köra MC.
År Antal prov A1 Godk
2000 956 604
2001 1035 673
2002 1157 768
2003 1256 814
2004 1592 1004
2005 1656 992
2006 1617 985
2007 1667 1000
2008 1318 839
2009 1108 691