Smc 1981

Chopperbyggarn

New member
125:an var en stor fråga för SMC 1981. Är det överhuvudtaget någon nuförtiden som vill göra 125:an populär igen?

Anders.j
 
H

honda cbf 500

Guest
Japp, gärna. Ser ut som en riktig hoj men minimala kostnader.

http://www.bikepics.com/pictures/1168933/

Själv funderar jag på att när jag sålt min cbf 500 köpa en 125:a eller 250 och kombinera med en äldre veteran hoj som harley med fotkoppling och handväxel. Detta för att alltid ha ngn hoj att köra omkring med.

// Amir



125:an var en stor fråga för SMC 1981. Är det överhuvudtaget någon nuförtiden som vill göra 125:an populär igen?

Anders.j
 

Chopperbyggarn

New member
Jag tolkar din fråga som "Ska 16-åringar få köra motorcykel?"

16 åringar får fortfarande köra 125:a men hur många gör det? Vad kan göras för att underlätta för 16-17 åringar att få tillgång till 125.a ? jag tror att körkortsreglerna + kostnaderna är största hindret.
Exempel, nu när det blivit körkortskrav för EU-Moppe så borde detta automatiskt kunna gälla för effektbegränsad 125:a vid 16 års ålder (jag vet EU-direktiv).
Finns det överhuvutaget någon som bryr sig eller ens vill att deras barn/barnbarn i 16-17 års åldern ska ha rimling chans att köra 125:a nuförtiden??

Anders.J
 

Ellge

New member
125:an var en stor fråga för SMC 1981. Är det överhuvudtaget någon nuförtiden som vill göra 125:an populär igen?

Anders.j

16 åringar får fortfarande köra 125:a men hur många gör det? Vad kan göras för att underlätta för 16-17 åringar att få tillgång till 125.a ? jag tror att körkortsreglerna + kostnaderna är största hindret.
Exempel, nu när det blivit körkortskrav för EU-Moppe så borde detta automatiskt kunna gälla för effektbegränsad 125:a vid 16 års ålder (jag vet EU-direktiv).
Finns det överhuvutaget någon som bryr sig eller ens vill att deras barn/barnbarn i 16-17 års åldern ska ha rimling chans att köra 125:a nuförtiden??

Anders.J

Det är precis det jag menar, så dyrt och komplicerat som det är att ta körkort idag så är det få 16-åringar förunnat att ens tänka tanken att få köra 125:a och när man läser detta forum så verkar ju många tycka att det ska bli ännu besvärligare. Så man kan ju precis som du skriver undra om vi verkligen vill att våra 16-åringar skall köra mc.
 

AndersX

New member
Det är precis det jag menar, så dyrt och komplicerat som det är att ta körkort idag så är det få 16-åringar förunnat att ens tänka tanken att få köra 125:a och när man läser detta forum så verkar ju många tycka att det ska bli ännu besvärligare. Så man kan ju precis som du skriver undra om vi verkligen vill att våra 16-åringar skall köra mc.

Om 16-åringen har MC-engagerade föräldrar så blir det inte så dyrt eller komplicerat. 10 000:- för en beggad Yamaha DT125 och privat övningskörning , några lektioner på körskola och uppkörning via körskolan. ett par tusen till inkl. uppkörning. Båda mina söner och sambons dotter har tagit
A1-kort när de var 16 och sambons två yngre grabbar, varav en har tagit det nya AM-kortet, kommer ta A1-kort när de är 16år. Det blir inte dyrare än vad många lägger på annan fritidssyssla, tex hockey eller ridning. Det är en intresse- och prioriterings-fråga.
 

mikekop

New member
Jag kan tänka mig att fler ungdomar tänker tanken: "varför pröjsa för moppekort när jag kan vänta ett år till och få mc-kort för samma pengar?", i och med de nya reglerna för mopedkörkort.
Det stod nyligen i vår lokaltidning (Mora tidning) om en kille som fyllt 15 och ville åka moppe, lagligt, men det kunde han inte, för det fanns inga färdiga utbildningar, och även om det funnits, så skulle körkortsutbildningen för "högsta" klassen moppekort innehålla körövningar, vilket inte skulle hållas på vintern.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
.. lokaltidning (Mora tidning) om en kille som fyllt 15 och ville åka moppe, lagligt, men det kunde han inte, för det fanns inga färdiga utbildningar, och även om det funnits, så skulle körkortsutbildningen för "högsta" klassen moppekort innehålla körövningar, vilket inte skulle hållas på vintern.

Här är länken till artiklen som jag har läst med största förfärdelse
http://www.dt.se/lokus/lokus_motor/article550955.ece

Nu tar man död på moppen....

Nb: Jag vett att SMC har börjad jobba med frågan - Maria, är på saken..
 

Chopperbyggarn

New member

Lucky Luke

Moderator
Ja,det var ingen rolig läsning. Man undrar vad som är "drivkraften" hos vissa myndighetspersoner o politiker när man hela tiden försöker att förbjuda/göra livet krångligare för mäniskor:confused:

Anders.J
Vi bor ju i "trygghetsnarkomanernas land" det är paniksyndromet som är drivkraften. Iaf enligt boken av David Eberhard.
 

Hasse

New member
Nollvisionen är nog drivkraften att hitta på så mycket regler som möjligt
så att ingen skall förlora jobbet på nämda instutition.

Går det att få till en nollvision
utan att allt står stilla ?

125 or är nog det första som stannar=nollvision


Vi bor ju i "trygghetsnarkomanernas land" det är paniksyndromet som är drivkraften. Iaf enligt boken av David Eberhard.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
hej igen! Tillbaka igen efter 5 veckor semester down under. Kallt i Sverige.
125-an finns kvar. Orsaken till krångliga körkortsregler är EU. 2013 kommer nya regler som gör det möjligt för länder att ha 16-18 år som instegsålder för MC-kort. Sverige kommer att bibehålla 16 år.
Allt färre tar dock MC-kort för 125-a. Antalet sjunker för varje år och det beror på mängder av orsaker. De flesta 16-17-åringar som tar MC-kort har förmodligen entusiastiska föräldrar som köper MC, övningskör och bistår med pengar. Medelåldern för övriga MC-behörigheter stiger för varje år. Det hänger nog ihop med att man pluggar längre, börjar jobba senare och har annat för sig i livet, utöver att köra MC.
År Antal prov A1 Godk
2000 956 604
2001 1035 673
2002 1157 768
2003 1256 814
2004 1592 1004
2005 1656 992
2006 1617 985
2007 1667 1000
2008 1318 839
2009 1108 691
 

Chopperbyggarn

New member
hej igen! Tillbaka igen efter 5 veckor semester down under. Kallt i Sverige.
125-an finns kvar. Orsaken till krångliga körkortsregler är EU. 2013 kommer nya regler som gör det möjligt för länder att ha 16-18 år som instegsålder för MC-kort. Sverige kommer att bibehålla 16 år.
Allt färre tar dock MC-kort för 125-a. Antalet sjunker för varje år och det beror på mängder av orsaker. De flesta 16-17-åringar som tar MC-kort har förmodligen entusiastiska föräldrar som köper MC, övningskör och bistår med pengar. Medelåldern för övriga MC-behörigheter stiger för varje år. Det hänger nog ihop med att man pluggar längre, börjar jobba senare och har annat för sig i livet, utöver att köra MC.
År Antal prov A1 Godk
2000 956 604
2001 1035 673
2002 1157 768
2003 1256 814
2004 1592 1004
2005 1656 992
2006 1617 985
2007 1667 1000
2008 1318 839
2009 1108 691

Välkommen hem! Nu skulle man allt vilja sitta på hojen Down Under!!!:)

Säkerligen så spelar det mycket stor roll att man börjar arbeta senare i livet nu än tidigare.

Men även med entusiastiska föräldrar som har god ekonomi och i synnerhet efter (2013), 15år Moppekörkort, 16 år 125:a körkort,18år Mellan klass körkortkort +Bil körkort, 2 år efter godkänt mellan klass körkort..körkort Tung MC + utbildningstider o väntetider på teoriprov/körprov....5 stycken körkortsutbildningar/prov inom loppet av 5-6 år + Skolstudier med läxor och då är inte övriga körkort behörigheter inräknade som för en del kan vara aktuella. Undrar hur många ungdommar som orkar med detta även om dom har motiverade föräldrar med god ekonomi???

Jag har inte några egna barn och dom flesta av mina syskonbarn har redan passerat den här åldern..så jag bekymrar mig inte av eget intresse men jag vet hur mycket dessa körkort betyder för motor intresserad ungdom och jag tycker verkligen synd om dagens motorintresserade ungdom!!!

Jag vet att SMC försöker att göra det bästa möjliga utifrån EU direktiven, så detta är ingen kritik riktad mot SMC. Jag hoppas innerligt att det så småningom ska gå att påverka EU i denna fråga för att underlätta för motorintresserad ungdom!!

Anders.J
 
Top