Smart väska gör din bil-GPS till hoj-GPS

Roma55

New member
Det var inte så att laddaren gav för mycket stöm till batteriet så det blev överladdat, för då blir den väldigt varm så att den kan till och med explodera.

Jan-Olov

Nej, den var aldrig fulladdad, men jag förstår att det blev varmt i plastfickan solen gassade ju hela tiden där och det var ca: 30 grader i skuggan.
 

Roma55

New member
Själv har jag en rulle 1-liters fryspåsar i tankväskan, utifall det skulle bli regn.
100 stycken kostar ca 10:- på Biltema, om det behövs en teknikleverantör.
Finns även på Willys. ;)

Menar du att man kan kyla ner GPS:en med fryspåsar :D.
 

HMR

New member
En bil-GPS blir inte en MC-GPS bara för att man stoppar den i en plastpåse.

Bil-GPS:er är gjorda för att visa kortaste eller snabbaste vägen till målet. Dvs oftast hårt trafikerade vägar.

En MC-GPS är gjord för att visa den trevligaste vägen till målet. Det kräver ruttplanering på PC. I praktiken är det bara Garmins Street Pilot, GPSMap, Zumo och eTrex som klarar detta.

Men om man nu inte har råd till en Garmin MC-GPS för 5000 kr så kan man fundera på en Nüvi 200 för 900 kr + en plastpåse. Till den kan man nämligen tanka upp waypoints från PC:n och genom att rutta från punkt till punkt så kan man köra nästan som efter en riktig MC-GPS.

Om nu själva GPS:en kostar 900.-. Är det då värt 700.- för en plastpåse? Räcker ganska bra med en zip-påse för 2.- enligt min åsikt....
 

svehwa

New member
Skämtar du HMR? :) Du menar väl inte på allvar att det är någon skillnad på de olika GPS:erna vad beträffar kartvalet. Det som skiljer en för bil och MC är ju bara om den är gjord för att vara vattentät eller inte. Kartmaterialet är det samma. Om du vill ruttplanera ex TomTom så använd det utomordentliga programmet "Tyre" http://www.janboersma.nl/gett/index.php . Detta oavsett du ska åka med bil eller MC. :cool:
 

-ah

New member
En bil-GPS blir inte en MC-GPS bara för att man stoppar den i en plastpåse.

Bil-GPS:er är gjorda för att visa kortaste eller snabbaste vägen till målet. Dvs oftast hårt trafikerade vägar.

En MC-GPS är gjord för att visa den trevligaste vägen till målet. Det kräver ruttplanering på PC. I praktiken är det bara Garmins Street Pilot, GPSMap, Zumo och eTrex som klarar detta.

Men om man nu inte har råd till en Garmin MC-GPS för 5000 kr så kan man fundera på en Nüvi 200 för 900 kr + en plastpåse. Till den kan man nämligen tanka upp waypoints från PC:n och genom att rutta från punkt till punkt så kan man köra nästan som efter en riktig MC-GPS.

Om nu själva GPS:en kostar 900.-. Är det då värt 700.- för en plastpåse? Räcker ganska bra med en zip-påse för 2.- enligt min åsikt....

Ack så fel du har.
Men så går det när man kör BMW. :p

Planering framför datorn är inte för mig; jag har ett mål för dagen, och dit kommer jag med hjälp av min plastpåseGPS- men verkligen inte varken den kortaste eller snabbaste vägen.;)
 

jansandstrom

New member
Besök motorcyclelarry

Gör ett besök på adress http://www.motorcyclelarry.com/
Där finns massor med GPS-fästen
Jag hittade ett till min nya Burgman och Garmin 200
Men en extra plåt sitter mobilen bredvid och vid regn en plastpåse och förslutare nedtill, fast de sitter ändå skyddade bakom rutan men man måste ju stanna ibland.
 

badpitt

New member
Ack så fel du har.
Men så går det när man kör BMW. :p

Planering framför datorn är inte för mig; jag har ett mål för dagen, och dit kommer jag med hjälp av min plastpåseGPS- men verkligen inte varken den kortaste eller snabbaste vägen.;)

Du förstår nog inte riktigt skillnaden, en "bil gps" tar dig till en punkt, en "mc gps" kan du göra en rutt som inte leder någonstans ex som jag körde nu i lördags.
Fredag kväll mailar jag över en rutt till en kille som han lägger in på sin gps, på lördagen kör vi sedan 18 mil på delvis helt okända vägar, tack vare gpsen kunde vi turas om att köra först, start och mål var samma punkt så egentligen åkte vi ingen stans...
Även båtar använder sig av rutter, de vill åka en rolig väg det är inte målet som är det viktiga.

Själva ruttplanerandet tycker jag är roligt i sig, man sitter ibland och drömmer sig bort på kartan och ritar in en rutt på helt okända vägar (för mig), ibland blir det kanonlyckat ibland kommer man till en vägbom med en ilsken markägare bredvid, jag kör nästan bara grus, där är det ännu viktigare med en riktig rutt, vägskyltar saknas oftast ute i skogen.
 

mule

New member
Antal rutter.

Tänk på att om ni använder t.ex Garmin 200, eller dom flesta andra bil-GPSer, så kan man bara spara 1 rutt. Det innebär att man på en långsemester måste göra sina nya rutter i sin GPS istället för att i lugn och ro göra dom innan avresan. Det är ganska struligt att göra rutter direkt i en GPS jämfört med att göra dom i t.ex en PC. Ett alternativ kan förstås vara att göra rutterna innan och spara dom på ett minneskort och sen ladda dom dag för dag in i sin GPS. Om ni gör era rutter direkt i en GPS så är det viktigt att kolla INNAN ni åker att rutten verkligen går där ni önskar. En annan begränsning är att antalet viapunkter är mycket begränsat i många billigare GPSer.
 

-ah

New member
Du förstår nog inte riktigt skillnaden, en "bil gps" tar dig till en punkt, en "mc gps" kan du göra en rutt som inte leder någonstans ex som jag körde nu i lördags.
Fredag kväll mailar jag över en rutt till en kille som han lägger in på sin gps, på lördagen kör vi sedan 18 mil på delvis helt okända vägar, tack vare gpsen kunde vi turas om att köra först, start och mål var samma punkt så egentligen åkte vi ingen stans...
Även båtar använder sig av rutter, de vill åka en rolig väg det är inte målet som är det viktiga.

Själva ruttplanerandet tycker jag är roligt i sig, man sitter ibland och drömmer sig bort på kartan och ritar in en rutt på helt okända vägar (för mig), ibland blir det kanonlyckat ibland kommer man till en vägbom med en ilsken markägare bredvid, jag kör nästan bara grus, där är det ännu viktigare med en riktig rutt, vägskyltar saknas oftast ute i skogen.

Jorå, jag förstår precis.
Men användningsområden för GPS:ar är många, och vad jag vill använda min GPS till avviker uppenbart från vad du och han-som-sitter-fast-i-BMW-träsket vill använda era GPS:ar till.
Och med min "bil-GPS" ( som är en Mio) kan jag också göra precis som du beskriver. Men det tråkar ut mig outsägligt mycket.
Jag sitter framför en dator på mitt arbete 6-8 timmar om dagen och vill använda min lediga tid till annat än att sitta och drömma framför en annan dator - som tex att sticka iväg på hojen på vinst och förlust ;) . Ytterst sällan kör jag "en sväng" på några tiotal mil, utan sparar krutet till långa resor - och jag gör det gärna ensam.
 
Last edited:

badpitt

New member
Tänk på att om ni använder t.ex Garmin 200, eller dom flesta andra bil-GPSer, så kan man bara spara 1 rutt. Det innebär att man på en långsemester måste göra sina nya rutter i sin GPS istället för att i lugn och ro göra dom innan avresan. Det är ganska struligt att göra rutter direkt i en GPS jämfört med att göra dom i t.ex en PC. Ett alternativ kan förstås vara att göra rutterna innan och spara dom på ett minneskort och sen ladda dom dag för dag in i sin GPS. Om ni gör era rutter direkt i en GPS så är det viktigt att kolla INNAN ni åker att rutten verkligen går där ni önskar. En annan begränsning är att antalet viapunkter är mycket begränsat i många billigare GPSer.

Du menar att man kan köra en rutt i en 200?
Jag har en Nuvi 200 till bilen, det går att lägga in en rutt i den (den tar emot rutten) men jag vet inte hur jag startar rutten hittar inget i menyn eller i manualen om det.
 

Skoghallskille

New member
Hej på er,
Det var jag som först föreslog GPS-väskan, till oss med bil-GPS:er.
Först, jag kan spara massor med olika rutter/resvägar i min Tomtom XL, så det är inget problem. Älskar även programmet Tyre där jag kan sitta och leka/drömma fram en rutt i pc:n (med bättre översikt än i gps:en), för att sedan enkelt tanka över den till min GPS.

Angående GPS-väskans vara eller inte vara, kontra att en MC-GPS är bättre, eller använda en vanlig fryspåse, så tyckte jag att GPS-väskan var en klockren produkt till oss som redan har en bättre bil-GPS och som inte vill lägga ca 5000:- på en ny MC-GPS (ex. Tomtom Rider). Att sedan en MC-GPS ev. är mer anpassad med finesser efter mc-åkning tvivlar jag inte på, men jag har ju redan en GPS (om än till bil) och vill använda samma även på hojjen.

Visst, för dom som köpt en billig budget-GPS för 800:- så motiverar kanske inte priset på väskan och man kan göra en budget-variant med fladdriga fryspåsar som läcker etc (och hur fäster du den på hojjen och matar ström?). Men för oss som har en dyrare och bättre GPS, så anser jag väskan är en intressant lösning.

Personligen är jag supernöjd med GPS-väskan för mina behov. Den sitter kanonbra på tanken, man ser GPS:en perfekt och kan manövrera den trots att den sitter i väskan. Jag har även fixat strömmatning ifrån ett 12V-uttag under sadeln.
Så för oss/er med en bättre bil-GPS som ni även vill kunna använda på hojjen, så är detta helt klart en intressant lösning. Sedan finns det kanske andra lösningar som andra är nöjda med, och det är väl det som är huvudsaken - att man blir nöjd ;):D
 
Last edited:

-ah

New member
*(och hur fäster du den på hojjen och matar ström?).*

Baffat du frågar: med det RAM- universalfäste jag även använder när det är torrt, och matning på samma sätt som vanligt.
Skulle jag köra mycket långt i hällregn blev det nog motorväg i alla fall, å då behövs ingen GPS. Ens för mig. :D
Fö tycker jag att du har helt rätt btr. GPS:ar.
Den som har gott om kulor kan säkert kosta på sig både det ena o det andra, och möjligen kunde man köpt en vattentät GPS istället för den det blev, men så blev det inte, bla därför att den jag valde efter mycket hummande hit och dit hade just de egenskaper jag sökte.

(Och inte heller kör jag ensliga grusvägar i Norrland, alltså norr om Veberöd, utan föredrar att köra söderut mot sol o värme när tillfälle ges.. ;))
 

HMR

New member
Sedan finns det kanske andra lösningar som andra är nöjda med, och det är väl det som är huvudsaken - att man blir nöjd ;):D
Exaktamente! Du har förstått.

Men en del andra har nog inte riktigt insett vilka möjligheter som finns. Vi får jobba vidare på att sprida info om de alternativ som ligger och väntar på den som är nyfiken.

;)
 

ljunganz

New member
Garmin nüvi 500/550 - ny IPX7 klassad modell

Visst finns det specialanpassade GPS för hojar, såsom TomTom RIDER Europe 2ND edition och Garmin Zumo.

Jag har själv en Garmin nüvi 200 i bilen, till vilken jag provat på 30-dagars prenumerationen av fartkameravarnare, som fungerade utmärkt. Det går även att ladda in egna POI, men vad jag mest saknar hos denna budgetversion är möjligheten att ladda in egna rutter med flera stopp på vägen.

Jag har även kikat på TomTom, men har inte koll på om de har andra modeller än just RIDER som är stänkskyddade?

Till TomTom finns ett ypperligt shareware-program TYRE som man kan läsa mer om här:
http://www.tyre.tk/
http://www.janboersma.nl/gett/download.htm

TYRE nyttjar Google Maps och är ett alldeles ypperligt hjälpmedel för att planera rutter. Jag använder det ofta, trots att jag inte har någon TomTom att sedan ladda ner dessa i. Bara detta program är en anledning för att inhandla en TomTom GPS.

Nu har det kommit två nya produkter Garmin nüvi 500/550 (med kartmaterial över Norden/Europa) som dessutom är åtminstone stänkskyddad, dvs IPX7 klassad. En lång recension finns här: http://www.gpsmagazine.com/2008/07/garmin_nuvi_500_review.php.

Jag har ingen erfarenhet av Garmins ruttplaneringsverktyg, men undrar om det är lika lättillgängligt som just programmet TYRE med Google Maps.

TomTom Rider har pekskärm, medan Zumo även har ett antal extra knappar. Bägge har trådlös blåtandsanslutning.

Garmin nüvi 200 samt den nya nüvi 500/550 har alla bristerna att de saknar hörlursutgång, samt även saknar blåtand. Frågan är hur viktig den funktionen är, eftersom jag ändå har proppar i öronen när jag kör hoj. Visst, ska man in i en främmande stad, så vore det praktiskt med röstnavigation. Garmins Zumo börjar kännas lite gammal, så en uppgradering av modellserien samt lansering till en lägre prisnivå, vore det incitament jag skulle behöva för att slå till på en sådan.
 

-ah

New member
Garmin nüvi 200 samt den nya nüvi 500/550 har alla bristerna att de saknar hörlursutgång, samt även saknar blåtand. Frågan är hur viktig den funktionen är, eftersom jag ändå har proppar i öronen när jag kör hoj. Visst, ska man in i en främmande stad, så vore det praktiskt med röstnavigation. Garmins Zumo börjar kännas lite gammal, så en uppgradering av modellserien samt lansering till en lägre prisnivå, vore det incitament jag skulle behöva för att slå till på en sådan.

Se där ja; ännu en fördel med en bra "bil"-GPS. Höjer jag volymen till max hörs högtalaren genom både hjälm och öronproppar, samt skrämmer slag på getter, gamla, lytta och små barn i stadstrafik. :D
 

ljunganz

New member
Garmin nüvi 510 all weather for motor scooters

Enligt http://www.pocketgpsworld.com så lanserar nu Garmin modellen nüvi 510, som är en miljötålig men enklare GPS för tvåhjulingar försedd med Bluetooth, dock inte lika robust som deras Zumo-serie.

Recently we reported that Garmin had launched a new multi-purposed device with Road, Trail and Marine mapping. We had a lot of comments about waterproof and motorbike usage, but lacking the capability to transmit the voice commands wirelessly. Well that has now been addressed with the Nuvi 510.
Essentially the Nuvi 510 has the same specification as the Nuvi 500, but has a bike mount as well as a car mount. The most important feature though is the transmission of the audible navigation commands via bluetooth.
 

Skoghallskille

New member
GPS-väskan till salu

Hej på er,

Då jag sålde min hoj i somras, så är nu denna kanonbra GPS-väska till salu (den som tråden handlade om - jag som startade tråden och tipsade om den).
Den tillverkas inte längre, och går därför inte att köpa ny.

Perfekt om ni vill använda er bil-gps även på hojjen. Ställbar i olika vinklar, så man lätt kan se gps:e oavsett tankmodell. Enbart använd i trafik 1 gång, och är i nyskick!!

Fakta:
Med den här kvalitetsväskan för mc kan du använda navigation även när du kör mc. Snabb och enkel att fästa på motorcykeln med speciellt utformade magneter.

Features:
• Vattenavvisande
• Riktbar display
• Passar alla motorcyklar med ståltank
• Passar till alla navigationsapparater (PNA, PDA och mobiler)
• Dessutom mycket plats för annat (solglasögon, nycklar, osv.)
• Kan även användas som väska


Pris: 500:- plus frakt (kostade 750kr som ny)
Finns i Skoghall
E-mail: skoghallskille@hotmail.com
 
Top