Smart väska gör din bil-GPS till hoj-GPS

Skoghallskille

New member
Hej på er,
Bara måste få tipsa er om en GPS-väska jag köpt. :)
Saken är den.., jag hade en Tomtom bil-GPS, men saknade GPS på hojjen och ville inte köpa en helt ny Tomtom Rider för dryga 5000kr. :eek:

Men, hittade på nätet en Navigon Navibag GPS-väska som är specialgjord för bil-GPS och utformad som en tankväska med magneter. Den är vattentät och justerbar i vinkel så man lätt ser sin GPS, och passar alla hojjar med plåttank.

Kolla nedan länk för mer info:
http://www.dustinhome.se/pd_5010113409.aspx

Jag köpte min ifrån Clickok.se (749:- inkl. moms), och fick den inom 2 dgr med posten. Helt supernöjd, nu kan jag använda min gamla GPS även på hojjen. :p

Tänkte att det kanske fanns fler med samma problem ;)
Ha det gôtt på hojjen!!

View attachment 1392
 

Rubbe

New member
Det ser ju ut som en strålande produkt! Jag har också samma problem, en bil-gps som jag brukar använda på hojen, men hittills har jag bara kunnat använda den när jag haft en hel tankväska på tanken, fullpackad dessutom för att gps'en ska ligga kvar i rätt höjd.

Funkar den på en custom också tror du, som ju har lite mer vinkel på tanken?
 

Skoghallskille

New member
Det ser ju ut som en strålande produkt! Jag har också samma problem, en bil-gps som jag brukar använda på hojen, men hittills har jag bara kunnat använda den när jag haft en hel tankväska på tanken, fullpackad dessutom för att gps'en ska ligga kvar i rätt höjd.

Funkar den på en custom också tror du, som ju har lite mer vinkel på tanken?
- - -
Tror jag säkert funkar. Vinkeln på GPS:en är ställbar med decimeter-lång kardborreflärp på framsidan (emot styret). Den har även en låsrem så väskan inte riskerar att ramla av, samt bärrem och extra fack för andra prylar (mobil etc) som man vill ha med sig. Enda "nackdelen" med väskan är väl att jag inte hör instruktionerna, bara ser dom, men det ska nog gå att koppla ljudet via bluetooth om jag förstått min GPS rätt.

Själv tänkte jag nu bara fixa ett 12V-uttag under sadeln, och dra matningen till GPS-en den vägen med cigg-kabeln när jag använder den.

Kan även tipsa om gratisprogrammet Tyre, som är perfekt att göra egna rutter med i datorn och bara ladda över till din GPS, och ut och köra :D
 

Goffen

New member
hmm Det verkar inte som att man kan använda en GPS med utfällbar antenn. Min Garmin 660FM har en liten antenn man fäller ut på baksidan ingen som vet nått om nån väska som passar till en sån?
 

hamre

Member
hmm Det verkar inte som att man kan använda en GPS med utfällbar antenn. Min Garmin 660FM har en liten antenn man fäller ut på baksidan ingen som vet nått om nån väska som passar till en sån?

Jag har en Garmin 310 med utfällbar antenn, den passar utmärkt i denna väskan.
Väskan har jag använt i 2 säsonger nu med gott resultat.
 

Bänkad o Klar

New member
Har en Navman 60i. Någon som har ett tips på var man kan finna något som kan passa. Tänkte på den föreslagna väskan som "Skoghallskille" föreslog och som verkar funka för en del av er övriga. Min Navman är ganska bred (138 x 80 mm) och när jag tittar på bilderna ser den lite "trång" ut, vad tror Ni?
//Jojje
 

Skoghallskille

New member
Har en Navman 60i. Någon som har ett tips på var man kan finna något som kan passa. Tänkte på den föreslagna väskan som "Skoghallskille" föreslog och som verkar funka för en del av er övriga. Min Navman är ganska bred (138 x 80 mm) och när jag tittar på bilderna ser den lite "trång" ut, vad tror Ni?
//Jojje

- - - -
Mätte GPS-väskan, och själva facket för GPS:en är ca 16cm bred x 11 cm hög, så din GPS bör gå in. Den går att få högre då det är en reglerbar hylla i väskan som själva GPS:en vilar emot, men ovan mått är det på själva fönstret i väskan.

Idag åkte jag till Biltema och köpte ett 12V-uttag, lite kablage och hängsäkring, och monterade fast strömuttaget under sadeln vid verktygsfacket. Funkade perfekt att dra ut cigg-kabeln till GPS:en ut under sadeln och upp till GPS-tankväskan. Attans att semestern är slut, för nu vill jag ut på långtest - är supernöjd!! :)
 

Skoghallskille

New member
Är det bara jag som tycker att 749:- e lite väl dyrt för en liten väska :confused:
- - -
Där kan jag väl hålla med dig, men allt är relativt...
Alternativet för mig var en helt ny mc-GPS för ca 5000kr, och jämfört med det så var detta ett bra alternativ. Hade dessutom ingen tankväska tidigare, för hade jag haft det hade jag kunnat lagt GPS:en i kartfönstret.

Jag letade runt på nätet innan jag hittade den för 749kr, fanns samma väska för över 1000-lappen plus frakt.
 

svehwa

New member
Jag föredrar nog istället Touratechs grejor! Både billigare och håller nog en högre kvallité, tror jag?

Kolla in detta: http://www.touratech.se/default.asp?lang=swe
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-hallare/universal/

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-hallare/universal/01-065-0154-0.html 595:-

Köper du detta för 895:- så får du även ett stötdämpande fäste till som du fäste på styret och kan ställa n i vilken vinkel du vill för att kunna se så bra som möjligt. Rekommenderas verkligen. Denna har jag själv till min TomTom One.
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-hallare/universal/01-065-0102-0.html :)
 

Roma55

New member
- - -
Hade dessutom ingen tankväska tidigare, för hade jag haft det hade jag kunnat lagt GPS:en i kartfönstret.

Det var precis vad jag gjorde till min semester, kom ner till norra italien då stängde den av för överhettat batteri. Det batteriet var aldrig sig likt efter det, jag har fått beställa ett nytt.

Så det är inget jag rekomenderar.

//Ronnie
 

Skoghallskille

New member
Det var precis vad jag gjorde till min semester, kom ner till norra italien då stängde den av för överhettat batteri. Det batteriet var aldrig sig likt efter det, jag har fått beställa ett nytt.
Så det är inget jag rekomenderar.

Stängde den av sig av värmen? - vad mysko :confused:
Normalt sett sitter ju GPS:en precis vid framrutan på bilen med direkt stekande sol, som kan bli otroligt varmt på sommaren i en bil. Så det borde den ju klara. Det var knepigt....
 

Roma55

New member
Stängde den av sig av värmen? - vad mysko :confused:
Normalt sett sitter ju GPS:en precis vid framrutan på bilen med direkt stekande sol, som kan bli otroligt varmt på sommaren i en bil. Så det borde den ju klara. Det var knepigt....

Där fungerar den utmärkt förmoligen för att bilen har AC. Men när jag tog ur den ur tankväskan så brände jag mig på den. Så ja, det var varmt.
 

-ah

New member
Själv har jag en rulle 1-liters fryspåsar i tankväskan, utifall det skulle bli regn.
100 stycken kostar ca 10:- på Biltema, om det behövs en teknikleverantör.
Finns även på Willys. ;)
 

jan-olovj

Active member
Det var precis vad jag gjorde till min semester, kom ner till norra italien då stängde den av för överhettat batteri. Det batteriet var aldrig sig likt efter det, jag har fått beställa ett nytt.

Så det är inget jag rekomenderar.

//Ronnie

Det var inte så att laddaren gav för mycket stöm till batteriet så det blev överladdat, för då blir den väldigt varm så att den kan till och med explodera.

Jan-Olov
 
Top