Slut på könsdiskrimineringen !

Kenneth

New member
[QUOTESkall det var omöjligt att påverka sin premie bara för att man statistiskt sätt är en större risk? Skall jag behöva lida bara för att alla andra i min ålder kör för vårdslöst? Hur sjutton skall jag kunna påverka dem?

/Nubbpiraten[/QUOTE]

Ett tips är att bosätta sig utanför städerna!
När jag flyttade från centrum ut på vischan fick jag mig en riktig aha upplevelse!
Betalar mindre för en bil och två hojar här än vad jag betalade för en hoj i centrum!
Så visst kan man påverka!

Peter1980

New member
Kvotering kallas det..

Och jag blir lika irriterad på det i det här fallet som i alla andra, även om det kanske påverkar min premie positivt! Fel är fel, vem som än vinner på det!

Påverka din premie positivt lär det knappast göra, snarare så höjs den för damerna.

Med tanke på hur debatten ser ut idag så tycker jag av ren princip att det är helt rätt att den här typen av könsdiskriminering förbjuds.

Speciellt med tanke på alla feminister som står och skanderar om hur jämnställt allt skall vara. "Konstigt" nog så skall det bara vara jämnställt i de fallen där män annars eventuellt kan gynnas.

Skall man ha en 100%-ig jämnställdhet som en del vill ha så skall det vara lika på alla områden. Eller så inser man att det faktiskt är så att genomsnittskvinnan och genomsnittsmannen ofta skiljer sig på vissa områden, t ex riskbeteenden och därmed accepterar vissa skillnader.

(och "kvotering" är det i särklass sämsta påhittet de senaste 200 åren)

zuzzuki

New member
Påverka din premie positivt lär det knappast göra, snarare så höjs den för damerna.

Med tanke på hur debatten ser ut idag så tycker jag av ren princip att det är helt rätt att den här typen av könsdiskriminering förbjuds.

Speciellt med tanke på alla feminister som står och skanderar om hur jämnställt allt skall vara. "Konstigt" nog så skall det bara vara jämnställt i de fallen där män annars eventuellt kan gynnas.

Skall man ha en 100%-ig jämnställdhet som en del vill ha så skall det vara lika på alla områden. Eller så inser man att det faktiskt är så att genomsnittskvinnan och genomsnittsmannen ofta skiljer sig på vissa områden, t ex riskbeteenden och därmed accepterar vissa skillnader.

(och "kvotering" är det i särklass sämsta påhittet de senaste 200 åren)

jaha å varför ska jag få betala en högre premie bara för att det finns rödstrumpor( som säkert inte kör hoj) ;(

M_Q

New member
Jag tycker synd om tjejjerna,... men så tycker jag att det är alldels för höga premier i allmänhet!!!!

Ghost79

New member
hade jag varit FB så hade jag gjort såhär.

Nuläget:
* Pris för kille 200kr på en försäkring.
* Pris för tjej 100kr för en likadan försäkring.

Nytt pris efter lagändringen:
Pris för alla 150kr.

SuperRetard

New member
hade jag varit FB så hade jag gjort såhär.

Nuläget:
* Pris för kille 200kr på en försäkring.
* Pris för tjej 100kr för en likadan försäkring.

Nytt pris efter lagändringen:
Pris för alla 150kr.

Fel. Nytt pris för alla = 195:-

Antalet tjejer är alldeles för litet för att det skulle göra någon nämnbar positiv skillnad för oss.

SuperRetard

New member

Så 2 fel blir 1 rätt då menar du?

Om vi vill få "sann" jämställdhet på andra plan, vilket vi i kör gapar om i alla andra lägen, så måste vi stå upp för det idealet även när vi förlorar på det.

SuperRetard

New member
...men jag tycker fortfarande att personlig mognad är en större faktor för trafiksäkerhet.

För mig kostar en Yamaha XVS 950 10.000:- om året i helförsäkring.

1.
Visst är det den personliga mognaden, benägenheten att utmana gränser, förmågan att hantera fordonet, temperament och trafikbeteende, stresshantering osv i trängda situationer som är de absolut mest avgörande faktorerna. Ingen hävdar något annat.

Men om du lyckas utforma en metod för att bedöma och gradera det hos en för dig okänd individ, så är du rik när du säljer det till FB.

2.
10.000:- för en helförsäkring är ganska billigt, framförallt om du är ung och inte haft kortet så länge. Hoj ÄR betydligt mer riskfyllt (och för FB dyrt) än bil, och jag hade nog betalat nästan 10.000 för bilen också om vi inte haft vagnskadegaranti.

Jag skulle betala 9600 för hel/hel, just därför kör jag halvförsäkrat istället. Med en krasch var 3e år så har jag (3*6000+3000) 21.000 på kraschkontot innan jag förlorat på att inte vara försäkrad. Och 21 lax kan man laga mkt för, och att räkna med att krascha var 3e år är för mig oförsvarbart.

Jag är ledsen, men jag ser inte riktigt problemet. Har du inte råd för att hojen blir dyr när den är ny, köp en äldre.