Jag har kört diverse både snabba och långsamma fordon och vill påstå att det är inte utbildning eller erfarenhet som avgör hur man är som förare utan mognad och i det inbegripet tankesätt.
Skall det var omöjligt att påverka sin premie bara för att man statistiskt sätt är en större risk? Skall jag behöva lida bara för att alla andra i min ålder kör för vårdslöst? Hur sjutton skall jag kunna påverka dem?
/Nubbpiraten
Du både ställer frågan och ger svaret ju.
Du säger själv att utbildning och erfarenhet inte är avgörande faktorer (men lägger sen fram din egen utbildning och erfarenhet som argument???).
Och svaret på frågan är ja. Det är omöjligt för dig att påverka. Så länge riskbedömarna är någorlunda pragmatiska så kommer sannolikt ålder vara en väldigt tung faktor för premien av just den anledning du tar upp. Yngre förare ÄR mer riskbenägna än äldre.
Jag har alltid kört för fort (fram till nyligen, men det är för att jag blivit snål). Men jag har också alltid gjort aktiva riskbedömningar, det har gett mig ca 40000 skadefria mil. Jag gillar inte heller att dela premie med folk som inte kan titta i spegeln innan de svänger ut från en P-ficka, som kör om i skymda kurvor eller håller stumt där folk tittar på, istället för där det är fri sikt och noll trafik.
Personligen har jag inget för att "glida" på hoj, åker hellre bil med ACC, stereo och en kaffe i handen. Det har gjort att jag i praktiken helt slutat åka gata. För jag vill kunna tillfredställa sambon om 10 år också, och slippa äta genom sugrör.
Men det undantar inte faktumet att åldern är en avgörande faktor (sen är antalet körkortsår en stor faktor också, som bara äldre med nytaget kort känner av).
Den slutgiltiga poängen är att det är MÖJLIGT att göra prissättningen mer finfördelad. Men kostnaden för att gå så djupt i statistik och personliga egenskaper/erfarenheter skulle bli så hög att den enda konsekvensen skulle bli att de som har det billigt skulle få samma premie, och resten betydligt dyrare.
För dig är det nog bara att gilla läget, bli lite äldre (tro mig, det går obehagligt fort) och tjäna lite mer (kommer med åren, förhoppningsvis).
Annars undrar jag lite vad du anser är FÖR dyrt? Jag betalade som 26-åring 3840:- / helår för en halvförsäkring på en flång ny SuperDuke. Och knappt 5000 för en HELförsäkring på en SuperMoto.. Dessa med 1000cc och 98 resp. 120 hk.
Om 5000 per år är DYRT i dina ögon, då får du nog revidera din syn på pengar, eller byta hobby. Tyvärr..