Slowing down wont - kill you!

namn

New member
Jo den föraren är olaglig och då heter det Vårdslöshet i trafik och kan ge fängelse. även vållande till annans död kan komma att bli en av åtalspunkterna. problemet är inte skulden utan att bevisa den.

I övrigt bra film, mer sånt, kan få folk att faktiskt reagera.
 
Last edited:

HkanB

New member
Jo den föraren är olaglig och då heter det Vårdslöshet i trafik och kan ge fängelse. även vållande till annans död kan komma att bli en av åtalspunkterna. problemet är inte skulden utan att bevisa den.

I övrigt bra film, mer sånt, kan få folk att faktiskt reagera.

Vilka länder förutom Sverige, Albanien och nåt enda till mer är den explicita handligen att som förare använda mobiltelefon under färd fortfarande tillåten...ungefär ca 0 eller något sånt rätt litet tal.

Problemet är väl som jag ser det att det inte är "olagligt förräns något händer"...och som du nämner bevisfrågan/situationen kan bli intressant. Vore det förbjudet så skulle det istället ofta räcka med att analysera telefonen och trafiken till och från den under tiden närmast före olyckan.

Annars blir det som med det elektriska...vissa saker är tillåtna för Vem von Helst att göra om man har "nödvändig kännedom" och spänningsätter man sedan sig själv eller andra så har man ju bevisligen inte haft denna "nödvändiga kännedom". Och kör man bil och sms:ar samtidigt och krockar/ställer till det, så kunde man ju bevisligen inte det!

Vilken verklig preventiv effekt ett uttryckligt förbud sen skulle ha står skrivet i stjärnorna.
Men enligt min personlig och ödmjuka uppfattning skulle ett sådant förbud och efterlevnadskontrollen av det ha mer positiv inverkan på trafiken är nuvarande ensidiga inriktning på....km/h.

Och jag håller med...filmen är sevärd.
 

daniel74

New member
Hej
Bra filmer, man blir illa till mods när man ser på dem.
Vi alla måste bli mer uppmärksamma i trafiken.
mvh
Daniel
 

Carnivore

New member
Det er ulovlig i Norge, og det er NOK 1500,- i bot.

Hvis jeg hadde fått 1500,- for hver bil jeg hadde sett i Norge der føreren satt og ringte eller fiklet med mobiltelefon, hadde jeg vært millionær nå. Forbud er en ting - å håndheve forbudet og få folk til å forholde seg til det er noe helt annet.

Just därför har jag svårt att tro att en lagstiftning kring det skulle förbättra läget.
Jag kör ca 1mil till och från jobbet varje dag och får i stort sett dagligen tuta, gasa till eller väja för folk som prejas för att dem sitter och SMS:ar, facebookar, rakar sig, sminkar sig och allt möjligt.
 
Top