Sliten bromsskiva påverka ABS:en?

Insk

New member
Jag har precis köpt en Yamaha XJ6 2012.
ABS:en kickar in tidigare på denna än på de jag kör på körskolan och vid en närmare inspektion upptäckte min "expert" att bakre bromsskiva är rätt sliten. Den och beläggen ska nu bytas.
Kan detta ha påverkat att ABS:en aktiverades tidigare än den "ska"?

I.
 

CB_Tobbe

New member
Vad har du däck ? En tänkbar förklaring är att dina däck har sämre väggrepp än däcken på körskolehojen.
 

Insk

New member
Sprillans nytt Michelin-däck bak. Fram sedan förra året, billigare märke men inte billigaste.
 

Bob Sweden

New member
Jag har precis köpt en Yamaha XJ6 2012.
ABS:en kickar in tidigare på denna än på de jag kör på körskolan och vid en närmare inspektion upptäckte min "expert" att bakre bromsskiva är rätt sliten. Den och beläggen ska nu bytas.
Kan detta ha påverkat att ABS:en aktiverades tidigare än den "ska"?

I.

-Det vi talar om är enbart ABS avssende bakhjul?
-När du säger "aktiveras tidigare", är det då att ABS kliver in redan vid en mindre retardation eller "när jag tryckt in bromspedalen kortare väg"?
-Det kanske inte är otroligt att det är lite olika mjukvara i hojarna som hanterar ABS på lite olika sätt?
-Variationer i underlag / temperatur / däck /typ av bromsbelägg ger alla olika väggrepp vilket kan upplevas som "avvikelser"?
-En väl insliten bromsskiva med "greppiga" belägg i kombination med hårt däck (du nämner inget om typ av däck) och kanske lite kallt underlag kan däremot säkert få det att verka som att ABS kliver in tidigt.
-I vilken situation kliver ABS in tidigt? Enbart bakbroms? Hård inbromsning med 90% frambroms + bakbroms? Underlag? Hastighet?


Ursäkta de många frågorna men det är lite så det funkar med hojar: Många variabler, det är svårt att svara på frågor av typen "hur långt är snöret" om du förstår hur jag menar... :wink:

Kortfattat:
Jag har mycket svårt att se att en sliten bromsskiva skulle få ABS att aktiveras tidigare.

Men låt det inte påverka dig för mycket. Alla hojar är olika. Punkt.
Lär dig bromsa effektivt med frambromsen och hojja lugnt. :tummenupp
 

enhjuling

New member
Om det inte är nåt fel på ABSen så är det väl så egentligen att din Yamaha XJ6 låser bakhjulet lättare än vad körskolehojjen gjorde. Det kan ju bero på ett antal variabler, däck, bromsbelägg, hojens viktfördelning, pedalens placering osv.
Jag har aldrig hört att ABSen släpper på bromsen för tidigt dvs innan hjulet börjar låsa. Det vore ju fullkomligt livsfarligt och borde inte kunna hända.
Att ABSen fallerar och låter hjulet låsa kan hända och ha flera orsaker, fel på nån sensor eller dåligt batteri t.ex.
 
Top