skotrar

TMax500

Member
Det verkar som de flesta av T-max cyklarna som finns på blocket har bara gått drygt 2000 mil och haft flera ägare. Jag trodde att skotrar användes som bruksfordon och används flitigt av dess ägare eller har jag fått fel uppfattning om skotrar och skoterägare? //Amir
Kan bara svara för mig själv... Kör 300-400 mil per år, blandad vardagskörning i jobbet, några halvlånga turer (15 mil) då och då, kanske någon tur till landet (35 mil t o r). Brukar bli "lite mindre än ett oljebyte" (=500 mil) per år. I och med att jag inte långpendlar, eller ens kör varje dag, så blir det inte mer än så. Vissa veckor går scootern 5-6 dagar av 7, andra veckor står den helt - det är avhängigt av hur mitt transportbehov ser ut (och i viss mån vädret).
 

Pledians

New member
Redan 1921 hade man svaret på alla dina böner!

Lösningen heter Megola och vips så behövs varken kardan, koppling, handväxel, automatlåda eller något så komplicerat!
Enda nackdelen är nog att den kan vara lite knepig att krypköra med. :D

Mera information finns här.

Och en film finns här.

Märkligt egentligen att inte alla hojar byggs så, tänk så enkelt och genialiskt!
Eller... :confused: ;)

/B
Hur går det till när man inleder åkturen? Släpper ner hojen från stödet och gör en burnout med framhjulet? :confused: För att inte tala om att stanna vid röljus...
 

Bob Sweden

New member
Hur går det till när man inleder åkturen? Släpper ner hojen från stödet och gör en burnout med framhjulet? :confused: För att inte tala om att stanna vid röljus...

stanna alltid i nerförsbacke så löser det sig.
Troligen finns det en anledning till att de flesta cyklar i dag inte har stjärnmotor i framhjulet....

:D
 

Ove 60+

Active member
Återigen, hur inleder man åkturen...

:cool: Enkelt! Ned från stödet med motorn avstängd - puttar igång den och sen gäller det att själv slänga sig i sadeln jäkligt fort när den startar! :eek: :D

:confused: Stannar gör man väl genom att stänga av motorn och vid sista hicket gäller det att sätta ner fötterna. :cool:

Måste nog fungera på det sättet annars vet jag inte? Som någon sa - kökörning kan vara liiiiite marig.
 

Pledians

New member
Oki, lite omständigt men det går, helst ska man både stanna och starta i nerförsbacke. :) Nu lämnar vi detta, tror ändå inte att Amir kommer köpa en Megola...
 

Bertil54

New member
Jag har just köpt en ny Suzuki Burgman 400 efter att ha silat nätet på all info om skotrar som jag kunnat hitta och Burgman verkar vara den skoter som står högst i kurs bland sina ägare och bland testare av mc och skotrar. Främsta argumenten är att den är pålitlig, stabil på vägen och väldigt bekväm att köra, dessutom är den i mitt tycke absolut snyggaste skotern på marknaden. Valet förr på 400 snarare än 650 därför att den är lättare att hantera och serva men tillräckligt vass för att fungera bra på långturer.
 

TMax500

Member
Jag har just köpt en ny Suzuki Burgman 400 efter att ha silat nätet på all info om skotrar som jag kunnat hitta och Burgman verkar vara den skoter som står högst i kurs bland sina ägare och bland testare av mc och skotrar. Främsta argumenten är att den är pålitlig, stabil på vägen och väldigt bekväm att köra, dessutom är den i mitt tycke absolut snyggaste skotern på marknaden. Valet förr på 400 snarare än 650 därför att den är lättare att hantera och serva men tillräckligt vass för att fungera bra på långturer.
Ny? Begagnad?
 
Top