skotrar

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Som ni kanske vet så vurmar jag för automatlådor på motorcyklar och fick i fredags av provköra en honda silverwing 400 cc av en handlare i Linköping och måste säga att jag blev helt begeistrad av automatlådan och skotrar. Jag har hittills kategorisk avfärdat skotrar som en möjlig ersättare till min hoj.

Jag har hört och läst att yamaha T-max 500 är en av de bättre alternativen. Är det någon som har erfarenhet av de mer för mig okända märkena kymco 500 cc. Hur är kvaliten hos kymco?

Idag ser jag skoter som en möjlig ersättare till mig hoj till min egen förvåning:p

Är det någon som har åkt ngn längre sträcka med skoter?

All råd och tips kring skotrar uppskattas.

Mvh

Amir
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Hej,

Som ni kanske vet så vurmar jag för automatlådor på motorcyklar och fick i fredags av provköra en honda silverwing 400 cc av en handlare i Linköping och måste säga att jag blev helt begeistrad av automatlådan och skotrar. Jag har hittills kategorisk avfärdat skotrar som en möjlig ersättare till min hoj.

Jag har hört och läst att yamaha T-max 500 är en av de bättre alternativen. Är det någon som har erfarenhet av de mer för mig okända märkena kymco 500 cc. Hur är kvaliten hos kymco?

Idag ser jag skoter som en möjlig ersättare till mig hoj till min egen förvåning:p

Är det någon som har åkt ngn längre sträcka med skoter?

All råd och tips kring skotrar uppskattas.

Mvh

Amir

:) Jo jag har på 70-talet gjort en massa 20-milaresor på en scooter, en Vespa Touring. Det gick men var fan så kallt i Novembernätterna och med packning och bråttom var det väl inte helt rätt fordon. Det är helt annorlunda komfort på en modern storscooter.

Har bara provkört några stycken och den som passar mig bäst är just Kymcos 500 kubikare. Den ger något högre och bekvämare körställning än de andra märkena som har en körställning som glidare, d.v.s. obekvämt för mig.

När det gäller att hänga med i trafiken är den långt bättre än en vanlig mc bl.a. p.g.a. accelerationen som är häftig och att den är så smidig att hantera. :D

Kvaliten på Kymco tror jag inte ska vara något problem. Det är en Korean och Dom är väl närmast i samma klass som japanerna. Dessutom har de väl en hel del samarbete med Honda om jag inte fattat fel. Priset på Kymco är trevligare än på japanerna.

Gäller väl samma som för alla andra MC att man får prova tills man hittar det man är nöjd med. ;)

Ett minus om man nu ska bry sig - "Riktiga" knuttar vinkar inte tillbaka. :p
 
H

honda cbf 500

Guest
Just när det gäller silver wingen tyckte jag att den inte var stabil när den kom upp i motorvägs tempo men jag har läst och hört att just t-max 500 är känd för att den är stabil och inte känslig för sidvindar.

Jag blev förvånad över att den var så pigg. Jag blev förvånad när jag kollade på hastighetsmätaren. Var väldigt snabbt uppe i motorvägstempo. ÖVerhuvudtaget så tyckte jag att den var lättkörd och smidig. Jag ska även provköra T-max 500. Jag tycker att den är riktig snygg.

Som du nämnde folk var inte så benägna att vinka till mig:p men det gör mig inget :p

Hade Aprilia mana 850 varit av japansk börd så hade jag nog köpt den. Den är inte fulländad ur min synvinkel. Den behöver kardan, större bensintank samt en underhållsfri automatlåda.

Jag hoppas att honda eller yamaha får tummen ur och bygger en perfekt mana 850.

Sen jag provkörde denna skoter så har jag lyckats snäva in mitt val lite mer än tidigare.

Nu ligger valet mellan skoter, bulldog 1100 eller en glidarhoj som dragstar 650/1100 classic ller vtx 1300.

//Amir
 

Bob Sweden

New member
Körde en Yamaha Majesty 250 ett par hundra mil sommaren 2009.
Som längst 165 mil på ett dygn.
Tourade även i Norge med den, Oslo -> Bergen -> Oslo.
Ok då, snabbtouring, tog ett dygn det också...

Hem till Östergötland från Oslo via Göteborg, marchade 120 på motorvägen och var hemma på oväntat kort tid.
Det var ett par saker som störde mig:

1: Fjädringskomfort vid tjälskott etc. Ingen höjdare över Hardangervidda direkt...

2: Högvarvigt och vibrerande. Encylindrig som varvar utav tusan, det var ju en liten 250. Fick bygga om styret till vibrationsdämpat!

3: För låg vindruta för mig (190 cm) men det gick ju att bygga på förhöjning på.

4: Man "sitter tungt på baken" på ett sätt jag inte upplevt på någon annan cykel. Du har ju fötterna "på framaxeln" och hela kroppsvikten belastar de ädla bakdelarna...
Kan tänka mig att det är detsamma som att köra glidare ungefär. Jag hade lite bekymmer med domnande bakdel.
På en "vanlig" cykel tar man ju en del av vikten "med benen" och kan ju i vissa fall ställa sig upp under körning.
Prova inte det på en "scooter"...

Som "fattigmansalternativ" till ett fullstort touringlok (du har ju helkåpa och sitter rejält skyddad) är det mycket prisvärt!

Jag kör långt och länge när jag kör, och jag kan säkert tänka mig en scooter igen, om:
1: Fjädringskomforten är bättre (=längre fjädringsväg).
2: Sadeln är extremt bekväm.
3: Det inte är så surrigt och vibrerande.
4: Tanken rymmer mer än 6 liter (eller vad dom nu rymmer...).

/B
 

Bob Sweden

New member
Ett minus om man nu ska bry sig - "Riktiga" knuttar vinkar inte tillbaka. :p

Det är påfallande många "riktiga" knuttar ute på vägarna i dessa dagar...
Är det INGEN som vinkar längre?
Kanske är det trafiksäkerhetsarbetet som ger resultat, man vågar inte släppa styret...

Jag bestämde mig tidigt i år för att vinka till ALLA hojåkare jag möter och försöker hålla mig till det.

De jag upplever som absolut sämst på vinkningar är krom-pråm-lotsarna.


/B
 

TMax500

Member
Körde en Yamaha Majesty 250 ett par hundra mil sommaren 2009.... ....Som "fattigmansalternativ" till ett fullstort touringlok (du har ju helkåpa och sitter rejält skyddad) är det mycket prisvärt!

Jag kör långt och länge när jag kör, och jag kan säkert tänka mig en scooter igen, om:
1: Fjädringskomforten är bättre (=längre fjädringsväg).
2: Sadeln är extremt bekväm.
3: Det inte är så surrigt och vibrerande.
4: Tanken rymmer mer än 6 liter (eller vad dom nu rymmer...).
Jag har inte kört just Majesty 250 (men kört Piaggio 250 och Majesty 125) och du har rätt i mycket. 250 är ju lite klent om man skall ha en allroundscooter för all slags körning. Kan bli surrigt efter många mil i hög fart. I stan och för pendling - utmärkt! Men för längre färder vill man nog ha en större motor.

Sen så kommer nog även fjädringsväg/fjädringskomfort på köpet med de större maskinerna. En 200 kg-scooter för 100 000 kr bör ha bättre fjädring.

Vibrationerna kommer man undan genom att välja en twin istället för en encylindrig. Men jag tror (tror, alltså) att även de stora encylindriga 400-500orna (Piaggio, m fl) skall vara rätt så vibrationsfria.

Vet inte hur du tankade din 250 :) men jag vill minnas att tanken rymmer 12-13 l på en Majesty 250. Minst 20-25 mil mellan tankningarna, alltså. Min TMax har 14 l tank, och dricker 0,5 i snitt, dvs nära 25 mil i praktiken. Fast jag tankar tidigare än så, jag vill jag inte ha soppatorsk...

Det där med baken var intressant, har inte tänkt på det! :) Fast jag kan lätta med baken på min scooter över gupp och sådant. Det ser inte snyggt ut - låångt från grusvägskillarna - men funkar hjälpligt.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag tror att en twin av runt 500 cc passar mig bättre på grund av de nämnda aspekterna. Vibrationer,tempo med mera.

Vad är en rimlig tempo med sh300 och mindre skotrar?

//Amir
 

Ove 60+

Active member
Man "sitter tungt på baken" på ett sätt jag inte upplevt på någon annan cykel. Du har ju fötterna "på framaxeln" och hela kroppsvikten belastar de ädla bakdelarna...
Kan tänka mig att det är detsamma som att köra glidare ungefär. Jag hade lite bekymmer med domnande bakdel.

Som "fattigmansalternativ" till ett fullstort touringlok (du har ju helkåpa och sitter rejält skyddad) är det mycket prisvärt!

/B

Precis vad som jag har konstaterat på just den modellen. Man sitter lika illa som med framflyttade fotpinnar på en glidare och alla gupp smäller till i ändan så att ryggen tröttnar väldigt fort. :mad:

Med rätt modell, i mitt fall Kymco, skulle jag inte dra mig för en ganska lång resa med packning och passagerare. Det är förvånansvärt vilsamt att sitta och köra med hela kroppen vindskyddad och utan turbulens bakom rutan. :)

Sen det där med grusvägar :eek: :rolleyes:
 

Bighoj

New member
Hur är det med suzuki burgman vad gäller comfort ? Många säger ju att burgman är kungen bland skotrar.Utseendemässigt ser dom ju bekväma ut.
 

Marie

Banned
Som ni kanske vet så vurmar jag för automatlådor på motorcyklar

Hej Amir!

Kul att hitta en själsfrände!
Med tanke på att automatlådor funnits i minst sjuttio år är jag förundrad över att det fortfarande säljs fordon utan denna självklara finess. Även på en motorcykel skulle automatväxellåda vara en underbar förbättring, men fortfarande är det "bara" skotrar som ståtar med denna finess.

Jag drömmer om ett riktigt touringlok med sexcylindrig motor och klassisk automatlåda (inte några variomatic-avarter här tack!)

Varför säljer inte BMW sin K1600GT/GTL med (riktig) automatlåda?
 

Bob Sweden

New member
Vet inte hur du tankade din 250 :) men jag vill minnas att tanken rymmer 12-13 l på en Majesty 250. Minst 20-25 mil mellan tankningarna, alltså.

Kör man 160 mil per dygn så är även 25 mil mellan tankningarna för lite...
Men ok, jag medger, det var nog inte jag som stod modell för målgruppen när Yamaha konstruerade Majesty så vem är jag att gnälla... :D
 

TMax500

Member
Det där låter knappast som de avstressande lite glidande/slirande växlingarna i en riktig automatlåda med planetväxlar och momentomvandlare. Inget att ha enligt min uppfattning.
Det är Lambon som hörs, Gileran är tystare så den blir blir överröstad. Testade en sådan på MC Live förra året.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det verkar som de flesta av T-max cyklarna som finns på blocket har bara gått drygt 2000 mil och haft flera ägare. Jag trodde att skotrar användes som bruksfordon och används flitigt av dess ägare eller har jag fått fel uppfattning om skotrar och skoterägare?

//Amir
 

suzuki-micke

New member
Det är påfallande många "riktiga" knuttar ute på vägarna i dessa dagar...
Är det INGEN som vinkar längre?
Kanske är det trafiksäkerhetsarbetet som ger resultat, man vågar inte släppa styret...

Jag bestämde mig tidigt i år för att vinka till ALLA hojåkare jag möter och försöker hålla mig till det.

De jag upplever som absolut sämst på vinkningar är krom-pråm-lotsarna.


/B



väghållning Bob..... väghållning.......
du kan inte köra en skottkärra med en hand heller.........
 

Pledians

New member
Skulle inte ett specialbygge vara något för dig - fotkoppling, handväxel, automatlåda, kardan och kick i en och samma hoj! :)
 

Bob Sweden

New member
Skulle inte ett specialbygge vara något för dig - fotkoppling, handväxel, automatlåda, kardan och kick i en och samma hoj! :)

Redan 1921 hade man svaret på alla dina böner!

Lösningen heter Megola och vips så behövs varken kardan, koppling, handväxel, automatlåda eller något så komplicerat!
Enda nackdelen är nog att den kan vara lite knepig att krypköra med. :D

Mera information finns här.

Och en film finns här.

Märkligt egentligen att inte alla hojar byggs så, tänk så enkelt och genialiskt!
Eller... :confused: ;)

/B
 
Top