Skolka SHK

Iszoloscope

New member
Var på en SHK dag i fjol och den var inte fel. Men jag känner att det blev för lite körning,jag vill ligga och mala varv med helst så lite cyklar som möjligt på banan för att få flyt. Jag vet att det är bra med teori har visst lärde jag mig något av det men det är inte min grej. Jag vill bara köra! :)
Vad händer om man skadar sig själv eller ngn annan på övriga bandagsarrangörer än SMC? Tycker deras regler verkar flummiga och diffusa f.ö. Jag har inget syfte att börja tävla utan vill träna på bana med en gatcykel på ett så säkert sätt som möjligt.

Kristofer

New member
Detta är diffust, det håller jag med om.

Försäkringsbolagen hävdar att försäkring inte gäller och bandagsarrangörerna att det inte går att kringå trafikförsäkringslagen (tror jag den heter) och att försäkring gäller.

Du skall nog kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera vad de säger. Det viktiga är att tala om att ingen tidtagning görs och att det inte är träning för tävling.

Det är dock osäkert att du får mer utrymme på en vanlig bandag då de flesta tar in lika mycket folk per pass oms SMC gör. Fiver körde 3 x 20 min förra året och då blir det ju mer körtid per dag. Å andra sidan den dag de hade två licensgrupper och en gatgrupp var edt väldigt stor hastighetsskillnad i gatgruppen.

Om du ångrar dig är du välkommen tillbaks till SMCs kurser Om inte annat kan det vara ett bra komplement att gå kurs, träna på bandag för att nöta in det du lärt dig och sedan gå ytterligare steg inom SMC.

P.S. SMC är ingen bandagsarrangör, vi är en MC-utbildningsarrangör. ;)

Ricken

Member
Vi kikade på att försöka ordna nån slags trafikförs för alla som var inbokade å våran bandag som vi hade sist, det var inget förs bolag som var intresserade av detta.

Sen ringde jag runt lite o just då så var det bara folksam som sa att deras trafikförs gällde på bana om det inte var träning inför tävling utan enbart "trafikövning" eller vad det nu kallades. Det kan ju givetvis vara ändrat sen dess, men kolla pådet.

Men det gäller ju att motparten har en trafikförs om du ska få ut för att du blivit torpederad eller liknande. Men se till så att du har en gällande trafikförs o hoppas på att andra tänker likadant.

Roma55

New member
Men det gäller ju att motparten har en trafikförs om du ska få ut för att du blivit torpederad eller liknande. Men se till så att du har en gällande trafikförs o hoppas på att andra tänker likadant.

Jo det är ju helt riktigt om man blir påkörd eller själv kör på någon. Annars är det väl vagnskadan man tänker på vid bankörning. Åker man bara omkull så kan det bli dyrt.
Sen vet jag inte riktigt om jag bara skulle lita på en kundmottagare på försäkringsbolaget om dom inte kan visa i skrift att försäkringen gäller. Skulle det bli en tvist är ju ett sådant uttalande inte juridiskt bindande.
Någon som vet eller har erfarenhet?

//Ronnie