Skillnad kurs SMC vS California kurs mer än pris

SUPERSTEEL

New member
Är det någon som testat båda kurserna och kan förklara skillnaden i grova drag förutom priset.Vad får man för en kurs som är dubbelt så dyr som en från Smc.
 

Gunsan

New member
Du får Andy Ibbot och hans killar.
En av världens bästa hojskolor.
De har sitt säte i US/UK... vilket också drar lite mer kostnader.

Jag tycker absolut att det är värt pengarna.
Men om du inte har gått en SMC-kurs heller tidigare så håller jag med att det är mycket pengar.

Lycka till, jag ska gå ett steg till hos dem i sommar.

Kram Maria
 

micke.r

New member
SMC är en ideellt arbetande organisation, där eldsjälar och medlemmar likt många andra föreningar lägger ner oerhört mycket fritid på sin verksamhet.

CSS är en organisation med avlönade instruktörerna och ett företag som är vinstdrivande

Därav skillnad i pris..

Många SMC instruktörer är oerhört duktiga :cool:

Störst skillnad för dig, är att i SMC försöker instruktörerna, förutom att få dig att köra snyggt, säkert och lägga snabba sköna varv på racerbanan även väva in vardagssituationerna i trafiken och försöker där få dig som deltagare att reflektera lite över vilka risker "vi" tar och hur "vår" riskbenägenhet påverkar risken för olyckor..

...och nej !! Det är (nu för tiden) inga pekpinnar, inga konor, ingen körning på led i SMC's avancerade kurser. Du övar i ditt eget tempo på den övning du fått och Instruktörerna bemöter varje deltagare individuellt med feedback och coachning :cool:

CSS är oerhört proffsiga men fokuserar till 100% på hur du tar en kurva på ett för motorcykeln optimalt sätt. De tappar, enligt mig, bort den personliga kontakten med deltagaren :rolleyes:

/ Micke
 

Josef

New member
Så här ser jag på det som instruktör för båda organisationerna:

CSS har ett proffsigare upplägg med 100% fokus på att deltagaren ska utvecklas så mycket som möjligt under en dag, SMC låter deltagaren utvecklas mer i sitt eget tempo. SMC kan kännas trevligare i bemötandet och väver in mer mys och trafiksäkerhetstänkande men CSS ger mer resultat rent körtekniskt per dag.
Om man räknar med transport, boende, bränsle, slitage, tidsåtgång och övriga kostnader för en dag så kan det löna sig att välja CSS.
Nu tycker jag iofs att bara Andys teorilektioner är värda prisskilnaden ändå.


Vad man tycker bäst om/är mest prisvärt varierar nog från person till person men innan man testat båda är det ju svårt att bedömma.
 

kaihp

New member
CSS är oerhört proffsiga men fokuserar till 100% på hur du tar en kurva på ett för motorcykeln optimalt sätt. De tappar, enligt mig, bort den personliga kontakten med deltagaren :rolleyes:

Så har vi forskellig oplevelse. Men det hjælper sikkert også for mig, at jeg havde Paul ("Hollywood") som instruktør på Level 2, 3 og 4!

Kai
 

Hansi

Skrivit för mycket
Får man prova de speciella hojarna med "stödhjul" avsedda för att känna hur det känns att bromsa till framhjulssläpp / köra med sladd på bakhjulet under CSS-dagarna på Gelleråsen?

(Jag har bokat in mig på alla tre dagarna + BKK:n som är dagen innan CSS som "uppvärming")
 

Kristofer

New member
Får man prova de speciella hojarna med "stödhjul" avsedda för att känna hur det känns att bromsa till framhjulssläpp / köra med sladd på bakhjulet under CSS-dagarna på Gelleråsen?

(Jag har bokat in mig på alla tre dagarna + BKK:n som är dagen innan CSS som "uppvärming")

Dom har tyvärr aldrig tagit med sig dessa till Sverige tidigare och jag betvivlar de gör det i år heller.:(
 

kaihp

New member
Dom har tyvärr aldrig tagit med sig dessa till Sverige tidigare och jag betvivlar de gör det i år heller.:(

Jeg spurgte Andy om slide/brake/no-BS-bike og han nedtonede øvelses momentet i dem. De bruger dem sjældent selv i UK, pga banerne vil have ekstra betaling for udenoms-pladsen det kræver.

Jeg tror du skal til USA for at prøve dem, eller på 2-day camps.
 
Top