Skepp o hoj Göteborg-Kiel 20-22/11 2009?

Mariann

New member
Varför pratas det bara om hoj-X? Och varför ser man ingen reklam eller prat om Skepp o hoj-kryssningen till Kiel? Varken här på SMC's hemsida eller i klubbtidningen ser jag nån reklam. Varför? Är det inte SMC med och arrangerar??
Är det nån därute som tänker åka med på den här kryssningen? :confused:
(www.stenaline.se/skeppohoj)
 

Avarage

New member
Varför pratas det bara om hoj-X? Och varför ser man ingen reklam eller prat om Skepp o hoj-kryssningen till Kiel? Varken här på SMC's hemsida eller i klubbtidningen ser jag nån reklam. Varför? Är det inte SMC med och arrangerar??
Är det nån därute som tänker åka med på den här kryssningen? :confused:
(www.stenaline.se/skeppohoj)

Hej Mariann!

Du hittar reklam för det här http://www.svmc.se/templates/DistrictPage.aspx?id=326

I grund och botten är det ingen skillnad mellan arrangemangen mer än att Skepp & Hoj arrangeras av SMC Västra Götaland och HojX av SMC´s kansli!

Det är båda två SMC-arrangemang och också öppna för samtliga knuttar oavsett var i landet man bor eller vilket län man hör till!

Mvh!
// Niklas
 

Mariann

New member
Hej Mariann!

Du hittar reklam för det här http://www.svmc.se/templates/DistrictPage.aspx?id=326

I grund och botten är det ingen skillnad mellan arrangemangen mer än att Skepp & Hoj arrangeras av SMC Västra Götaland och HojX av SMC´s kansli!

Det är båda två SMC-arrangemang och också öppna för samtliga knuttar oavsett var i landet man bor eller vilket län man hör till!

Mvh!
// Niklas

Aha, det är därför jag ofta ser om HojX på hemsidan, och som annons i MC-folket, men om Skepp o hoj bara på Västra Götalands sida.
Men nog tycker jag att även Skepp o hoj ska ligga på Club-sidan bland andra arrangemang så man ser det direkt. Det är ju kul om så många som möjligt får infon och att arrangemanget blir fullbokat.

Det skulle också va kul att veta om det är några som ska åka med? Jag har sett att på sbw.se är det 15 st som har anmält deltagande. Men jag får då hoppas vi blir fler! :)
 

janric

New member
Antal anmälda

Aha, det är därför jag ofta ser om HojX på hemsidan, och som annons i MC-folket, men om Skepp o hoj bara på Västra Götalands sida.
Men nog tycker jag att även Skepp o hoj ska ligga på Club-sidan bland andra arrangemang så man ser det direkt. Det är ju kul om så många som möjligt får infon och att arrangemanget blir fullbokat.

Det skulle också va kul att veta om det är några som ska åka med? Jag har sett att på sbw.se är det 15 st som har anmält deltagande. Men jag får då hoppas vi blir fler! :)

Hej Mariann!

Enligt SMC-ansvariga för Skepp o Hoj var det 220 anmälda den 2 oktober. Det är säkert fler nu.

Anmäl dig snarast.
 
Skepp o Hoj Göteborg - Kiel 20-22/11 2009

Aha, det är därför jag ofta ser om HojX på hemsidan, och som annons i MC-folket, men om Skepp o hoj bara på Västra Götalands sida.
Men nog tycker jag att även Skepp o hoj ska ligga på Club-sidan bland andra arrangemang så man ser det direkt. Det är ju kul om så många som möjligt får infon och att arrangemanget blir fullbokat.

Det skulle också va kul att veta om det är några som ska åka med? Jag har sett att på sbw.se är det 15 st som har anmält deltagande. Men jag får då hoppas vi blir fler! :)


Hej Mariann!


Angående arrangemanget runt Skepp o Hoj.
Vi är en arbetsgrupp med representanter från MC Handlare, Stena och fyra personer från SMC Väst som samarbetar med projektet Skepp o Hoj.
Vi har gjort reklam på SMC Väst hemsida, annonssida i Gulingen, annons i senaste numret av MC – Folket samt haft affischer hos medverkande MC – handlare.

HOJ – X är ett riksarrangemang och vi SMC Väst får inte tillåtelse att komma in på SMC riks hemsida.och göra reklam för Skepp o Hoj.
Vill du ha mer information varför vi inte får göra reklam på riks hemsida så rekommendera jag dig att fråga Maria Nordqvist på SMC:s kansli i Borlänge.

För två veckor sedan var det 220 personer anmälda till Skepp o Hoj.

Hälsningar från
Ingvar Högström
En av fyra SMC:are i arbetsgruppen Skepp o Hoj
 

Marie

Banned
Jo man kan ju undra varför riksarrangemangen bara utgår från Sveriges baksida....

Och de dessutom skall skyddas från konkurrens av arrangemang på framsidan?

Skyddad verkstad som allting annat i Lappland? :p
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ifjol fanns en ikon med Skepp O hoj på SMC:s startsida. I år har inte jag fått någon fråga. Inte heller Swedie som är webmaster, frågade honom nyss. Får vi frågan i år kan vi ta ställning till den. Det har varken jag eller Johnny fått i år.
OM jag minns rätt, så hade vi förra året Skepp O Hoj-ikonen på startsidan tills bokningen för Hoj-X öppnade. Allt för att minska eventuella missförstånd vilket arrangemang det handlade om. Vi skulle kunna ha en Skepp O Hoj ikon nere till vänster precis som ifjol tills bokningen stänger för den kryssningen.

SMC har en kalender på startsidan, för att alla distrikt och klubbar ska kunna presentera sin verksamhet för alla medlemmar. Där är det tänkt att alla lokala arrangemang ska presenteras. Varje distrikt har en hemsida där man kan marknadsföra sina arrangemang.

SMC centralt har en hemsida där allt SMC gör ska få plats. Alla krigar om att synas så mycket som möjligt på startsidan med resor, kurser, aktiviteter och annat. Vi kommer aldrig att kunna tillgodose alla till 100 %.
 

Mariann

New member
Jag trodde att SMC va med och arrangerade Skepp o hoj och visste inte att SMC Väst är en helt egen och konkurrerande organisation.
Ärligt talat så tycker jag inte om det där revirtänkandet som verkar smyga fram här. SMC ska väl vara hela Sveriges organisation?? Sverige är ett avlångt land och består inte bara av någons respektive fram- eller baksida. Inte heller består det av Malung och dess omkringliggande fäbodar vilket en del i min egen hemtrakt tycks tro.
Jag är utflyttad från Malung till Göteborg för en massa år sedan. Det känns som jag varit medlem i SMC sedan urminnes tider. Jag har till och med döpt Dalarnas lokalblad vilket jag är väldigt stolt över.
Men om det visar sig att den organisation jag trodde va enig och för alla i hela landet bara är för en klick i mellansverige så kan det lika gärna kvitta.

Eftersom jag är en nomad har jag inget emot att röra på mig. Jag åker på Siljarocken och Classic Car Cruise Parade varje år och jag va med på SMC-kryssningen i mars. Men alltid från Stockholm. Och det är väldigt tidskrävande och inte minst dyrt med transport Göteborg-Stockholm och därför blev jag jätteglad att det äntligen ordnades nånting från den här kusten med Skepp o hoj. Jag va med förra året och jag bokade direkt jag fick veta att det skulle bli i år igen.

Därför försöker jag pusha för Skepp o hoj överallt jag kan. Har t.o.m lagt in det som ett evenemang på min facebook men vet inte hur jag ska folk att hitta det. Nån dataexpert blir jag ju aldrig..
Och därför tänkte jag kolla här varför det är så tyst i MC-folket och på SMC's hemsida. Nu vet jag ju varför.

Och endast 220 anmälda till Skepp o hoj när det är bara en månad kvar till avfärd visar ju att arrangemanget behöver marknadsföras och spridas bättre!
 
Jag trodde att SMC va med och arrangerade Skepp o hoj och visste inte att SMC Väst är en helt egen och konkurrerande organisation.
Ärligt talat så tycker jag inte om det där revirtänkandet som verkar smyga fram här. SMC ska väl vara hela Sveriges organisation?? Sverige är ett avlångt land och består inte bara av någons respektive fram- eller baksida. Inte heller består det av Malung och dess omkringliggande fäbodar vilket en del i min egen hemtrakt tycks tro.
Jag är utflyttad från Malung till Göteborg för en massa år sedan. Det känns som jag varit medlem i SMC sedan urminnes tider. Jag har till och med döpt Dalarnas lokalblad vilket jag är väldigt stolt över.
Men om det visar sig att den organisation jag trodde va enig och för alla i hela landet bara är för en klick i mellansverige så kan det lika gärna kvitta.

Eftersom jag är en nomad har jag inget emot att röra på mig. Jag åker på Siljarocken och Classic Car Cruise Parade varje år och jag va med på SMC-kryssningen i mars. Men alltid från Stockholm. Och det är väldigt tidskrävande och inte minst dyrt med transport Göteborg-Stockholm och därför blev jag jätteglad att det äntligen ordnades nånting från den här kusten med Skepp o hoj. Jag va med förra året och jag bokade direkt jag fick veta att det skulle bli i år igen.

Därför försöker jag pusha för Skepp o hoj överallt jag kan. Har t.o.m lagt in det som ett evenemang på min facebook men vet inte hur jag ska folk att hitta det. Nån dataexpert blir jag ju aldrig..
Och därför tänkte jag kolla här varför det är så tyst i MC-folket och på SMC's hemsida. Nu vet jag ju varför.

Och endast 220 anmälda till Skepp o hoj när det är bara en månad kvar till avfärd visar ju att arrangemanget behöver marknadsföras och spridas bättre!

Hej igen!

I dag den 15 oktober är det 277 bokade till Skepp o Hoj.
För dem som vill hänga med men inte bokat, så går det bara att boka hos Stena.

MVH
Ingvar Högström
 

Thundercat

New member
...massa text...

Men det är ju storstilat att vi får möjligheten att ha en annons längst ner på vänster sida, så du måste scrolla för att se den.
Jag ser absolut ingen skillnad på HojX och Skepp O´hoj. Därför, i vår demokratiska organisation, borde Skepp O´hoj ligga överst där HojX ligger idag fram till anmälningstiden går ut. Sedan kan HojX stå där till det arrangemanget ej går att anmäla sig till.
Det är ju inte så att dom konkurrerar med varandra i tid eller ens geografiskt. Arrangemangen är likvärdiga och mycket välkommna i höst och vintermörkret för alla våra medlemmar i hela landet. Som någon skrev ovan: Det kan vara skönt att slippa åka till Stockholm eller mellersta Sverige för att kunna delta i SMC arrangemang.

Eller?
 
Last edited:

uffe

New member
Skepp Ö Hoj

Jag håller med till 100%
Skepp O Hoj ska ha samma exponering på första sidan som Hoj-x jag har åkt med på båda och skepp O Hoj e mycket trevligare tack vare en hel dag i Kiel bla.
Me de e la mindervärdeskomplex från Stora staden i vanlig ordning.
 

Mariann

New member
ja fast hojX 2010 går väl till Helsingfors? Då får man ju en heldag i Helsinki, vilket ju också är trevligt. Nu verkar de ställa in mc-mässan så kanske ett organiserat besök till Marcus Grönholms restaurang Sågen istället? Nej, han är nog inte hemma på krogen för då är det Swedish Rally så han befinner sig kanske vid "riktiga" Sågen. Förhoppningsvis bakom ratten på en tävlingsbil också :)
Nu hoppas jag att detta inte resulterar i nån löjlig pajkastning västkusten mot Stockholm. För som sagt, jag är nomad och föredrar inte nåt ställe framför det andra. Jag vill bara ha klart för mig vad som gäller och det ser tyvärr ut som kansliet gör "sina" grejer och skiter i resten.
Så det återstår för oss andra som vill ha aktiviteter i andra delar av landet att försöka på alla sätt och vis att få ut reklam och info till så många som möjligt. Jag börjar på en gång genom att bombardera div. gästböcker :D
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Lite info – det finns vad jag vett en överenskommelse från tidigare runt SMC webben om att Distrikten marknadsför sina aktiviteter på respektive distrikts sidor, och via kalendern på framsidan. Det kom alla överens om för några år sedan. Detta eftersom att det finns ett stort antal aktiviteter i Distrikten, och vem ska då ha platsen? Så beslutet är alltså från distrikts organisationerna.
Som Maria skrev tidigare i tråden, hjälper vi om möjligt om vi får ett önskemål in – idag la vi upp ett banner på framsidan, grundet medlems diskussion i tråden. Jag kan inte svara på i afton om det finns ett banner i rätt storlek, som matcher i en topposition. Jag har ej heller koll på ekonomin i denna placering, eftersom jag just nu är den enda på kanslitjänst. Viktigt att veta att Riks för sina annonser i f. ex. tidningen, såklart betalar samma pris som övriga annonsörer.

Skep o´Hoj, är en underbar aktivitet och den ska såklart stödjas av hela SMC – och tro mig det är inget revir-tänk från kansliets sida. Jag hoppas verkligen att alla förstår detta. Jag är bokad i möten hela fredagen, men jag ska se om vi snabbt kan hitta på en klok lösning – som samtidigt inte medför att 21 distrikt alla ska ha topplacering på sina aktiviteter.

Det sku ju vara kul om vi kan fylla båten med glada SMC medlem.
 

Mariann

New member
Lite info – det finns vad jag vett en överenskommelse från tidigare runt SMC webben om att Distrikten marknadsför sina aktiviteter på respektive distrikts sidor, och via kalendern på framsidan. Det kom alla överens om för några år sedan. Detta eftersom att det finns ett stort antal aktiviteter i Distrikten, och vem ska då ha platsen? Så beslutet är alltså från distrikts organisationerna.
Som Maria skrev tidigare i tråden, hjälper vi om möjligt om vi får ett önskemål in – idag la vi upp ett banner på framsidan, grundet medlems diskussion i tråden. Jag kan inte svara på i afton om det finns ett banner i rätt storlek, som matcher i en topposition. Jag har ej heller koll på ekonomin i denna placering, eftersom jag just nu är den enda på kanslitjänst. Viktigt att veta att Riks för sina annonser i f. ex. tidningen, såklart betalar samma pris som övriga annonsörer.

Skep o´Hoj, är en underbar aktivitet och den ska såklart stödjas av hela SMC – och tro mig det är inget revir-tänk från kansliets sida. Jag hoppas verkligen att alla förstår detta. Jag är bokad i möten hela fredagen, men jag ska se om vi snabbt kan hitta på en klok lösning – som samtidigt inte medför att 21 distrikt alla ska ha topplacering på sina aktiviteter.

Det sku ju vara kul om vi kan fylla båten med glada SMC medlem.

Min revir-kommentar kängade jag lika friskt åt alla håll, både kansli och medlemmar och alla. Eftersom jag, som ni nog förstått nu, absolut inte vill ha den tramsiga pajkastningen. Jag bor i SVERIGE och är svensk.. eller nja, det är jag ju inte.. jag är 75% norsk.. och våga er inte på några pajer om det nu! haha!
Och det glädjer mig att se att min start av tråden resulterade i att det kom upp en banner - även om jag helst hade sett den längst upp just nu :)
Naturligtvis förstår jag att alla distrikts-aktiviteter kan inte ha topplacering. Det vill jag faktiskt inte ha. Det blir för plottrigt.
Men såna här stora arrangemang som hojX och Skepp o hoj vill jag gärna se. Så jag inte missar nåt kul och intressant som är på gång. För ska jag va ärlig så sitter jag inte och surfar runt på alla distrikts hemsidor.

Jag gör mitt bästa för att försöka hjälpa till att fylla båten med glada människor. Hoppas ni andra gör det också!
 

aRWe

Member
Och det glädjer mig att se att min start av tråden resulterade i att det kom upp en banner - även om jag helst hade sett den längst upp just nu :)
Naturligtvis förstår jag att alla distrikts-aktiviteter kan inte ha topplacering. Det vill jag faktiskt inte ha. Det blir för plottrigt.
Men såna här stora arrangemang som hojX och Skepp o hoj vill jag gärna se. Så jag inte missar nåt kul och intressant som är på gång. För ska jag va ärlig så sitter jag inte och surfar runt på alla distrikts hemsidor.

Jag gör mitt bästa för att försöka hjälpa till att fylla båten med glada människor. Hoppas ni andra gör det också!

Tyckte Jespers förklaring är klockren.

"Det finns vad jag vet en överenskommelse från tidigare runt SMC webben om att Distrikten marknadsför sina aktiviteter på respektive distrikts sidor, och via kalendern på framsidan. Det kom alla överens om för några år sedan. Detta eftersom att det finns ett stort antal aktiviteter i Distrikten, och vem ska då ha platsen? Så beslutet är alltså från distrikts organisationerna."

Vad är det som gör "Skepp o Hoj" så speciell att den ska läggas på SMC:s framsida då det arrangeras av ett distrikt? Är med och arrangerar SMC-körningar på gocartbana och vi vill också dra mer folk till våra arrangemang.
Kanske ska ha det så att det aktuella distriktet som vill arrangera något får betala annonskostnaden för att lägga det på förstasidan.
 

Mariann

New member
Tyckte Jespers förklaring är klockren.

"Det finns vad jag vet en överenskommelse från tidigare runt SMC webben om att Distrikten marknadsför sina aktiviteter på respektive distrikts sidor, och via kalendern på framsidan. Det kom alla överens om för några år sedan. Detta eftersom att det finns ett stort antal aktiviteter i Distrikten, och vem ska då ha platsen? Så beslutet är alltså från distrikts organisationerna."

Vad är det som gör "Skepp o Hoj" så speciell att den ska läggas på SMC:s framsida då det arrangeras av ett distrikt? Är med och arrangerar SMC-körningar på gocartbana och vi vill också dra mer folk till våra arrangemang.
Kanske ska ha det så att det aktuella distriktet som vill arrangera något får betala annonskostnaden för att lägga det på förstasidan.

Vad är det som gör hojX så speciell att den ska läggas på framsidan då??
och jag åker inte land och rike runt för att köra gocart.. men jag åker gärna till Stockholm för att va med på SMC-kryssningar!
 

Thundercat

New member
Den jämförelsen haltade väl lite? Kurser finns det hur många som helst och därtill en helt egen avdelning för, där marknadsförs allt på samma sätt. Oberoende av tillhörighet.
Detta handlar ju om två likvärdiga arrangemang men på två olika platser. Då borde marknadsföringen vara den samma, precis som den faktiskt är för utbildningarna du nämnde.

Tyckte Jespers förklaring är klockren.

"Det finns vad jag vet en överenskommelse från tidigare runt SMC webben om att Distrikten marknadsför sina aktiviteter på respektive distrikts sidor, och via kalendern på framsidan. Det kom alla överens om för några år sedan. Detta eftersom att det finns ett stort antal aktiviteter i Distrikten, och vem ska då ha platsen? Så beslutet är alltså från distrikts organisationerna."

Vad är det som gör "Skepp o Hoj" så speciell att den ska läggas på SMC:s framsida då det arrangeras av ett distrikt? Är med och arrangerar SMC-körningar på gocartbana och vi vill också dra mer folk till våra arrangemang.
Kanske ska ha det så att det aktuella distriktet som vill arrangera något får betala annonskostnaden för att lägga det på förstasidan.
 

aRWe

Member
Vad är det som gör hojX så speciell att den ska läggas på framsidan då??
och jag åker inte land och rike runt för att köra gocart.. men jag åker gärna till Stockholm för att va med på SMC-kryssningar!
Därför att HojX arrangeras av riks och all överskott går till dem! Och tyvärr funkar det inte så att bara för att man har liknande arrangemang skall man ha lika exponering.
Och jag tog jag upp gocarten som ett exempel.
Den jämförelsen haltade väl lite? Kurser finns det hur många som helst och därtill en helt egen avdelning för, där marknadsförs allt på samma sätt. Oberoende av tillhörighet.
Detta handlar ju om två likvärdiga arrangemang men på två olika platser. Då borde marknadsföringen vara den samma, precis som den faktiskt är för utbildningarna du nämnde.
Nu tog jag upp gocarten som exempel, kunde ha vart vilken aktivitet som hellst!
 
Last edited:
Top