Skall snart serva, behöver hjälp.

Aniolas

New member
Köpte en hoj för några veckor sedan och är helt förälskad i den.
Det är en Kawasaki ZX9-R (i regpappret står det ZX 900 C),
förstår inte för fem öre varför den har två namn, någon
som vet?


Jag fick inte med någon instruktionsbok eller servicemanual,
den tidigare ägaren berättade att han hade gjort följande:
Bytte olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, bromsbelägg fram, packboxar+olja i framgaffeln. För cirka 300-400 mil sedan.

Av vad jag har hört så är det 600 mils intervaller på min hoj, varannan
gång en större och varannan en mindre.

Jag kommer med all säkerhet inte avverka några 200 mil innan vintersäsongen
(jag har inte kortet ännu, övningskör endast) men är dte att rekommendera
att jag ändå servar den innan vintern?

Vad är det isåfall som skall bytas/kollas?

Det finns två stycken olika verkstadshandböcker hos min lokala Kawasaki återförsäljare:

http://www.mcweb.se/ProductPopup.aspx?filename=kawa_service_manual_3461.jpg

Kostar 766 kr, samt:
http://www.mcweb.se/ProductPopup.aspx?filename=3721_3202.jpg
för 495 kr.

Är det här något jag borde köpa?

(Ja jag vet, det kanske jag kan fråga återförsäljaren om, men
om jag gissar rätt så tycker de nog att man skall köpa det mesta. :rolleyes:
Så när jag ändå har er på tråden liksom)


Sedan om ni har några andra allmäna tips inför vintern så uppskattas det hjärtligt. Det jag vet är att batteriet skall av och underhållsladdas, helst skall ju mc'n "lyftas upp" så inte däcken blir platta.

Själv har man bara sidostöd på sin hoj, tips om vad man skall göra där?
Rulla den lite då och då? :confused:

Slut på frågor, tack på förhand om någon orkar svara. :)
 

Kawasaki

New member
Hej.

1.En vilktig sak är att kolla frostskyddet (glykol) om den förvaras i kallgarage så att den inte fryser sönder.
2.oljan skulle jag byta då jag börjar använda den till våren
pga kondens som kan bildas på vintern om den förvaras kallt
3.ev dränera förgasarna
4.Tvätta av den ordentligt för att avlägsna väg smuts
5. Smörja in kedjan
 

Marie

Banned
1) OK
2) Tvärtom! Byt olja och filter innan du ställer undan. Mycket värre än ev. kondens (som snart ångar bort när du börjar köra) är de sura förbränningsrester som finns i begagnad motorolja. De kan gå hårt åt axlar och lager under stilleståndet (i synnerhet tillsammans med kondens).
3) OK
4) OK
5) OK
 

jan-olovj

Active member
Jag håller med Marie på pungt två, oljans skyddande egenskaper är bäst när den är ny.
 

Koljo

New member
Hej!

1/
Håller med Marie på punkt 2...

2/
Gällande att "hänga upp" MC:n... Är man noga , (det skall man vara om sin ögonstenen...), Så köp ett par "garageställ", som du sett man har på tävlingar.

Kostar inte så hemskt mycket och finns lite varstans... Reagerade på att jag tror faktiskt sett dessa på "Biltema" till och med...

Lycka till!!
 

Zopilote

New member
Hej!

1/
Håller med Marie på punkt 2...

2/
Gällande att "hänga upp" MC:n... Är man noga , (det skall man vara om sin ögonstenen...), Så köp ett par "garageställ", som du sett man har på tävlingar.

Kostar inte så hemskt mycket och finns lite varstans... Reagerade på att jag tror faktiskt sett dessa på "Biltema" till och med...

Lycka till!!

Ett litet påpekande bara: Det stämmer att Biltema säljer depåstöd, med det vete f-n om jag skulle våga vinterförvara min hoj på ett sådant. Jag har själv ett "dyrt" depåstöd för bakhjulet, men köpte ett biltemastöd att lyfta framänden med. Biltemastödet är avsevärt klenare i konstruktionen, och viker sig märkbart när jag lyfter framhjulet på min (260 kg lätta) hoj.
Jag rekommenderar också att skaffa bobbiner och krokar om hojen skall stå uppställd längre tid på depåstöd. Gummiklackarna som lyfter på svingen glider gärna framåt efter ett tag, med vält hoj som resultat om man har otur.
 

Red Bandit

New member
Manualer

Köpte en hoj för några veckor sedan och är helt förälskad i den.
Det är en Kawasaki ZX9-R (i regpappret står det ZX 900 C),
förstår inte för fem öre varför den har två namn, någon
som vet?


Jag fick inte med någon instruktionsbok eller servicemanual,
den tidigare ägaren berättade att han hade gjort följande:
Bytte olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, bromsbelägg fram, packboxar+olja i framgaffeln. För cirka 300-400 mil sen.

Hej

Jag vet inte hur gammal din hoj är. Men försök hos Carl Salter. Där finns en hel del manualer att hämta gratis.
http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp

Niklas the Bandit
 

Svampe

New member
Köpte en hoj för några veckor sedan och är helt förälskad i den.
Det är en Kawasaki ZX9-R (i regpappret står det ZX 900 C),
förstår inte för fem öre varför den har två namn, någon
som vet?

Du har ju redan fått svar på allt det andra.

"Alla" sportigare Kawasakis heter ZX i registreringspappret. Det började med GPZ900R 1984, Den heter i papprena ZX900A1. Siffran efter ZX900A talar om vilken årgång i den aktuella serien det är.
En ZX9-R från 1994 heter ZX900B1. Du har en ZX900C2 eftersom du har årgång 2 i den aktuella serien. Den kom ju som ny modell 1998.
 

Aniolas

New member
Du har ju redan fått svar på allt det andra.

"Alla" sportigare Kawasakis heter ZX i registreringspappret. Det började med GPZ900R 1984, Den heter i papprena ZX900A1. Siffran efter ZX900A talar om vilken årgång i den aktuella serien det är.
En ZX9-R från 1994 heter ZX900B1. Du har en ZX900C2 eftersom du har årgång 2 i den aktuella serien. Den kom ju som ny modell 1998.

Där ser man!
Det hade jag aldrig kunnat gissa mig till.

Tack för informationen. :)
 
H

honda cbf 500

Guest
personligen anser jag att det bästa sättet att underhålla hojen är att även köra med den på vintern då väglaget tillåter. Det mår både ägaren och hojen bra av.:p
 

Marie

Banned
personligen anser jag att det bästa sättet att underhålla hojen är att även köra med den på vintern då väglaget tillåter. Det mår både ägaren och hojen bra av.:p

ÄGAREN mår nog så bra av detta, men min gamla Yamaha som rullat tre vintrar i saltslask börjar se ut som om någon bogserat den baklänges genom helvetet......
Räkna med snabb värdeminskning (ännu snabbare än annars).
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag menar dagar då det är bar asfalt och det är bara lite kallt...är det slaskväder skulle jag också undvika....
 

Marie

Banned
Bara saltdammet som yrs upp torra dagar efter att saltsäsongen börjat, kombinerat med kvällsdagg eller annan fukt räcker låååångt....
 
Top