Hjälm ?...fåsenu..hjälm....hjälm...hmmm... Jo jag har en oxå någonstans
Om jag skulle välja ny störtkruka så skulle jag göra följande:
1) Passformen. En hjälm ska sitta någorlunda tight och passa din skallform. Prova olika tillverkare. Har Du en rund eller oval skalle så spelar det roll.
Så det är bara att testa. Undvik sedan att polarna testar din hjälm. Har någon en skalle a la ''hinken hubert '' så kommer hjälmen garanterat att inte kännas lika bra efteråt.
Det finns nu hjälmar som är under utveckling där man försöker minimera det skadliga spinnet som kan inträffa. Dvs skallen snurrar men hjärnan hänger inte med. Så det gäller att hitta en optimal passform och konstruktion. Försäljaren hjälper dig med passformen.
2) Skalmaterialet är viktigt. Undvik renodlade plastskal för då lär din skalle och hjälm studsa som en basket boll mot asfalten. Dvs sämre dämpning där. Penetration är en sak. Sedan så har Du dämpningen som absorberar energi.
3) Nu är Du uppe i en budget som en Indien resande icke-materialistisk-yoga-lirare har svårt att förlika sig med av ren principip..
4) Därför så loggar Du in på:
http://www.fc-moto.de/
och beställer den hjälm Du har valt. Då kommer Du undan billigare. Glöm inte att man betalar dyra pengar för någon fancy lackering, som kanske iofs kan vara värd pengarna..
Sedan vad gäller öppningsbar eller inte så har vi följande:
- En integralhjälm skyddar bäst när det smäller.
- En öppningsbar kan skydda sämre MEN det är lättare att frigöra andningsvägarna då Du ligger medvetslös. Har Du en integralhjälm så kan din ev nackskada förvärras (invaliditet) om någon som inte vet hur man tar av hjälmen på rätt sätt kommer till undsättning.
Jag har 3 hjälmar. En integral, en öppen och även en öppningsbar som jag använder mest eftersom jag har glasögon. Sedan så gillar jag att fälla upp frampartiet när det är varmt, jag kör i stan eller säger hej till ngn snygging
En integralhjälm är generellt sett tystastare än en öppningsbar som även är ngt tyngre vilket inte är bra om det smäller.
Här är en ngrlunda bra länk där man rangordnar hjälmar efter säkerhet:
http://sharp.direct.gov.uk/
Hoppas Du fick lite tips!