Skaffa hjälm - vad man bör tänka på

Pledians

New member
Skulle behöva lite tips på vilka hjälmar är bra på vad för att ha lite mer kött på benen vid köp av en ny hjälm.

Användningsområdet är touring. Hjälmen bör vara lätt att ta av/ta på sig, ha ett ganska stort visir så att man ser omgivningen bra. Den ska ha en god ljudisolering så att man slipper det tröttsamma dånandet i motorvägsfart. Ventilationshål är en välkommen bonus.

Är en öppningsbar hjälm att rekomendera utifrån ovannämnda behov? Skönt att slippa ta av sig hjälmen för att tex äta en korv eller ta en dricka. Vilka märken bör jag i första hand titta på?

fredda78

New member
" Skaffa hjälm - vad man bör tänka på "

att öppningen ska vara framåt...*garvar för mig själv*.. ursäkta kunde inte hålla mig, gubben till höger har en sån däringa korv-hjälm du fråga efter hihi.Ventilationshål o bra runtomkring-dig-syn, verkar passa in på alla era önskemål. good luck

Last edited:

Triumph int

New member
Jag köpte nyss en AGV och jag har sökt ny hjälm ganska länge.

När jag provade så tog jag tag med en hand runt delen som
sitter framför munnen och den andra på bakhuvudet och försökte
trycka/dra hjälmen fram och tillbaka.

Sedan ska man prova mindre och mindre storlekar, för det är först
då du känner när du har rätt storlek.

Det sämsta är att alla hjälmar jag har provat, integral eller
öppningsbara är att det är lite obekvämt att ta på dom för att
passformen runt kinderna är så tajt att öronen nästan lossnar.

DearHunter

New member
Hjälm ?...fåsenu..hjälm....hjälm...hmmm... Jo jag har en oxå någonstans :D

Om jag skulle välja ny störtkruka så skulle jag göra följande:

1) Passformen. En hjälm ska sitta någorlunda tight och passa din skallform. Prova olika tillverkare. Har Du en rund eller oval skalle så spelar det roll.
Så det är bara att testa. Undvik sedan att polarna testar din hjälm. Har någon en skalle a la ''hinken hubert '' så kommer hjälmen garanterat att inte kännas lika bra efteråt.

Det finns nu hjälmar som är under utveckling där man försöker minimera det skadliga spinnet som kan inträffa. Dvs skallen snurrar men hjärnan hänger inte med. Så det gäller att hitta en optimal passform och konstruktion. Försäljaren hjälper dig med passformen.

2) Skalmaterialet är viktigt. Undvik renodlade plastskal för då lär din skalle och hjälm studsa som en basket boll mot asfalten. Dvs sämre dämpning där. Penetration är en sak. Sedan så har Du dämpningen som absorberar energi.

3) Nu är Du uppe i en budget som en Indien resande icke-materialistisk-yoga-lirare har svårt att förlika sig med av ren principip.. :D

4) Därför så loggar Du in på:

http://www.fc-moto.de/

och beställer den hjälm Du har valt. Då kommer Du undan billigare. Glöm inte att man betalar dyra pengar för någon fancy lackering, som kanske iofs kan vara värd pengarna..

Sedan vad gäller öppningsbar eller inte så har vi följande:

- En integralhjälm skyddar bäst när det smäller.
- En öppningsbar kan skydda sämre MEN det är lättare att frigöra andningsvägarna då Du ligger medvetslös. Har Du en integralhjälm så kan din ev nackskada förvärras (invaliditet) om någon som inte vet hur man tar av hjälmen på rätt sätt kommer till undsättning.

Jag har 3 hjälmar. En integral, en öppen och även en öppningsbar som jag använder mest eftersom jag har glasögon. Sedan så gillar jag att fälla upp frampartiet när det är varmt, jag kör i stan eller säger hej till ngn snygging :)

En integralhjälm är generellt sett tystastare än en öppningsbar som även är ngt tyngre vilket inte är bra om det smäller.

Här är en ngrlunda bra länk där man rangordnar hjälmar efter säkerhet:

http://sharp.direct.gov.uk/

Hoppas Du fick lite tips!

Last edited:

Triumph int

New member
Ja jag fattar vad du menar. :eek:

Jag bläddrade ner till min modell direkt och såg inte
att de "omålade" högst upp var mycket billigare.

DearHunter

New member
Ja jag fattar vad du menar. :eek:

Jag bläddrade ner till min modell direkt och såg inte
att de "omålade" högst upp var mycket billigare.

Och lägg sedan till alla försäljare som säger att en hjälm är färskvara och bör bytas ut efter 3 säsonger .... 5 lök...

Undrar om man även bör byta luften i däcken :D

Triumph int

New member
Ja det är mycket sånt då man går in till nån handlare.

Jag sökte efter en helvit, men det fanns bara Ago kvar. :cool:

UglyJazz

New member
Skulle man råka vara bärare av glasögon eller rökare, så ska man absolut ha en öppningsbar hjälm. Kostar liite mer, men mycket mer praktiskt.
Lättare att spotta snus med en sån också...

Schubert gör suveränt sköna hjälmar, inte alldeles billiga, men passform är individuellt, så märke är därför inte alldeles lätt att rekommendera.

Köp en som sitter lite trångt när du provar, för den kommer att rätta sig lite efter din form på skallen. Ska göra lite ont, en stund...
Trycker den lite på just något speciellt ställe kan man trycka ut inredningen lite med tummarna, men det är inte det allra bästa man kan göra, men ska man dit med högtalare för musik eller telefon, så går det alldeles utmärkt att skapa lite extra utrymme...

Kom ihåg att varje handlare med minsta självaktning låter dig prova hjälmen en timme eller två, även i trafik, innan du måste upp med en halv månadslön på bordet...

Ove 60+

Active member
:) Biltema har bra hjälmar också. Problemet är att dom inte är så dyra så att folk tror att dom är nåt att ha. :D:rolleyes:

DearHunter

New member
Biltema är bättre än ingenting.

Ett märke som är MYCKET prisvärt är ju Lazer LZ6...är det inte Belgiska krukor?

Ballhead

New member
Jag körde med en Nolan hjälm förut, som var öppningsbar. Inget jag skulle köpa igen, då det brusar rejält i den. Kör nu med en Schubert RS1pro och är klart den bästa hjälm jag provat. Jag är 110% nöjd med den.

Triumph int

New member
Jag tror detaljkvaliteten är högre på dyrare hjälmar,
den uppfattningen jag fått efter att ha sökt ny hjälm.

Om man ska köpa hjälm på Lidl eller Biltema så kanske
man ska köpa ett extravisir direkt, då är man säker på
att ha ett helt visir när det går sönder.

Hoke

New member
Som redan nämts, är nog det viktigaste att hjälmen sitter bra och tight på huvudet.

Tex Nolan brukar göra sin hjälmar för att passa runda huvuden, Shoei och Arai avlånga etc. Ofta har märkerna olika modeller med lite annorlunda passform, man får testa modellerna helt enkelt.
Det går inte att säga att köp "den och den" hjälmen utan att veta din huvudform och sett hur den passar.

Rent genrellt brukar man säga att mot pannan töjjer sig hjälmen ganska lite , medan på sidorna lite mer. Detta innebär att den nya hjälmen man provar inte skall trycka hårt i pannan, men den kan klämma lite på sidorna som ny.

Den skall passa huvudet helt enkelt och inte glappa åt något håll.
Kan man dra ner den över ögonen är de för stor tex.
Att hakan inte skall ta i om man skjuter fram den är nog också en bra måttstock.

En tight hjälm blir ofta tystare i praktiken oavsett resten, men ju mindre utstickande delar och ventilationer etc som en hjälm har -desto tystar blir den nog.

Sök efter oberoende tester och se att priset och testresultaten i säkerhet ofta inte går hand i hand;)

Detta är mina 5c iaf:)

Frank S

New member
Jag har inga problem med att vara glasögonsmurf och ha vanlig integralhjälm. Korvätarhjälm är ingen nödvändighet för glasögonbärare.
Bra tips på hur tight en hjälm skall sitta kring sidorna när man testar, är att man biter sig i kinderna om man försöker tugga. ( Med hjälmen på dårå)

Last edited:

UglyJazz

New member
Det går inte att säga någonting om ljudegenskaperna eller om det brusar med mindre än en provkörning, så gör inte det hela svårare än nödvändigt för den som undrar.
Alla hojar skapar olika luftvirvlar bakom lyktan eller kåpan, och därför SKA hjälmen provköras, gratis, utan att först betala för den...

Går inte handlaren med på det, så finns det fler handlare.
Jag köper inte en bil eller ett hus heller utan att titta och prova...

BlackTiger955

New member
:) Biltema har bra hjälmar också. Problemet är att dom inte är så dyra så att folk tror att dom är nåt att ha. :D:rolleyes:

Biltemas hjälmar (och andra lågprishjälmar) är säkert lika bra som en dyrare hjälm om man bara tittar på hur väl den tar upp en smäll (när den är ny). Det som gör Shoei, Arai och andra "märkeshjälmar" dyrare är i främsta hand komfort och kvalitetskänsla. Jag har provat en biltemahjälm och jag tog den av mig lika snabbt igen, den går inte att jämföra med min Shoei trots att försäljaren påstod att den var MINST lika bra som en hjälm för 4000 hos en mchandlare... Jag är inte en av dem som kategoriskt hävdara att allt Biltema säljer är skit, men hjälmarna och övriga mc-skydd, kläder och stövlar som de säljer andas verkligen lågbudget och man har en hjälm minst 4-5000 mil eller 4-5 år, det blir många gånger man hinner bli förbannad för att man varit dumsnål... :) Biltemas hjälmar duger möjligtvis som moppehjälm eller reservhjälm.

Om man vill ha en billig och prisvärd hjälm så rekommenderar jag KBC, de har flera modeller runt 2000kr.

Ove 60+

Active member
Biltemas hjälmar (och andra lågprishjälmar) är säkert lika bra som en dyrare hjälm om man bara tittar på hur väl den tar upp en smäll (när den är ny). Det som gör Shoei, Arai och andra "märkeshjälmar" dyrare är i främsta hand komfort och kvalitetskänsla. Jag har provat en biltemahjälm och jag tog den av mig lika snabbt igen, den går inte att jämföra med min Shoei trots att försäljaren påstod att den var MINST lika bra som en hjälm för 4000 hos en mchandlare... Jag är inte en av dem som kategoriskt hävdara att allt Biltema säljer är skit, men hjälmarna och övriga mc-skydd, kläder och stövlar som de säljer andas verkligen lågbudget och man har en hjälm minst 4-5000 mil eller 4-5 år, det blir många gånger man hinner bli förbannad för att man varit dumsnål... :) Biltemas hjälmar duger möjligtvis som moppehjälm eller reservhjälm.

Om man vill ha en billig och prisvärd hjälm så rekommenderar jag KBC, de har flera modeller runt 2000kr.

:confused: Jag har flera hjälmar, Lazer, Arai + någon mer "kvalitetshjälm" och sen har jag en från Biltema. På min skalle sitter Biltemahjälmen bäst och den är dessutom tystast. Inte behöver jag behålla den så länge för den kostar bara högst 1/4. Visir och sånt är inget bekymmer för när det är dags att byta för att det blivit repigt av användnig så är det bara att byta till en ny och fräsch hjälm. Kostar väl inte stort mer än ett nytt visir till en s.k. "kvalitetshjälm". :)