Skada på däck pga snabelbilsgrus

timm

New member
På hemväg från jobbet idag upplevde jag efter en korsning att hojen bitvis jazzade lite ovanligt. Aha, potthålslagning utfört. Naturligtvis medelst snabelbil (antar jag iaf.) Modellen var klet och sedan grus över. Såklart var gruset i ungefär samma färg som själva vägen och entreprenören tyckte uppenbarligen det var synd om det inte skulle räcka. Nåväl. Efter att ha kört på sträckan ett par km så satt en liten skylt som varnade för stenskott. Tack för det. Tur man har ögon och körde tämligen fint o försiktigt redan.

Den "lagade" vägen tog slut och färden fortsatte på 70-90-väg ca någon mil till en mack. Det blev besök på macken pga olustig bränslenivå. Där noterar jag att halva vägen sitter kvar på mina däck. Vaffals? När jag då börjar borsta med näven så får jag nästan skrubbsår i handflatan då gruset både är vasst och sitter fast i däcken. Vissa stenar fick jag peta och pilla på för att få ut. Kvar blev ett antal tämligen osnygga hål i både fram- och bakdäck.

Som en känd Sverker skulle sagt: "Ska det va så här?"

View attachment 7448
 

Yxan

Member
Faaan va're klagas på en massa små skitsaker - vi bor ju i världens bästa (och felfria) land, väl?!
OBS - IRONI.

NEJ, det borde inte vara så där.

Mange
 

timm

New member
Jomen, jag kan absolut hålla med om att det klagas på skitsaker ibland. Det är ett generellt Sverige-problem. Min ömma moder brukar säga att om man inte är nöjd med något så har man två alternativ: 1.Stå ut 2.Gör något åt det ... Men oavsett alternativ så gnäll inte. Mammor har ju så gott som alltid rätt. :star:

Dock upprepas sådana här felsteg i och omkring väghållning om och om igen och ingen bättring i metoder verkar ju finnas inom direkt synhåll. Det gör mig lite småsur.

Kontaktade mitt försäkringsbolag, men eftersom ingen direkt skada egentligen skett så fanns det inget att anmäla dit. Tack o lov stannade jag och fick bort guckan som satt fast på däckytan, annars vet i tusan vad som kunnat hända.

Jag har skickat in en skadeanmälan till TV och där bett om ersättning för en uppsättning däck. Mest för att få framfört problematiken. Det kommer naturligtvis inte hända ett smack, men är det tyst så uppfattas ju deras jobb som felfritt och allt är frid o fröjd.
 

Hampe

Skriver massor!
Jag har skickat in en skadeanmälan till TV och där bett om ersättning för en uppsättning däck. Mest för att få framfört problematiken. Det kommer naturligtvis inte hända ett smack, men är det tyst så uppfattas ju deras jobb som felfritt och allt är frid o fröjd.


Preciiis!
Go get em'!






Hampe
 

challe

Member
Jag upptäckte härom dagen en träskruv mitt i slitbanan på mitt framdäck. Det ver en kort skruv och när jag nu tagit bort den kan jag inte upptäckta att däcket tappar luft. Däcket har många mil kvar, men törs jag fortsätta köra med det eller bör jag byta snarast?
 

Cyborg

New member
Jag upptäckte härom dagen en träskruv mitt i slitbanan på mitt framdäck. Det ver en kort skruv och när jag nu tagit bort den kan jag inte upptäckta att däcket tappar luft. Däcket har många mil kvar, men törs jag fortsätta köra med det eller bör jag byta snarast?

Tappar det inte luft och du kollat med en mätare = kör på!
 

timm

New member
Så. Det gick ju efter lång väntan precis som väntat. Det är ju såklart jag som inte iakttagit försiktighet och anpassat min körning till rådande omständighet. Självklart, så dum jag är som bara drog ned farten markant och kryssade mellan högarna på sträckan det handlade om. :p

Lite smått irriterad över deras motivation undrar jag nu hur jag istället skulle ha gjort för att, enligt TV, ha "iakttagit särskild försiktighet" för att undvika skadan på mitt framdäck?
- Hoppat av, tagit hojen på axeln och gått? - Kört på åkern vid sidan om vägen? - Vänt och kört tillbaks till jobbet?
View attachment 7500
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
I stort sett alla får detta svar, oavsett hur skadan på fordon uppstår. Jobbar just nu igenom alla ansökningar och svar från 2014.
 

TMax500

Member
Slutsatsen från Trafikverket skulle alltså vara att så länge de inte är vårdslösa så kan de göra hur dåligt jobb som helst? Som innebär skada på annans egendom?

Fast det är kanske att anse som vårdslöst att använda så dåligt material ("brukligt") att det orsakar skador och i värsta fall även punktering och en olycka?

Go get them, Maria! Buss på! ;) Vi är många som har stort förtroende för SMCs och din förmåga att driva frågor och röra runt i Trafikverkssoppan!
 
Last edited:

Hoke

New member
Då jag nyligen slagit sönder bilen för andra gången på Essingen (iof nattetid) håller jag speciellt med föregående skribent just nu. Heja Maria och kansliet!!

Förra gången lagade de vägskadan men jag fick ingen som helst återkoppling på mitt skadeärende för det. Var min anmälan tagit vägen är oklart.
Svaret jag fick när jag ringde och anmälde den aktuella vägskadan då var "Nej det är ingen skada där eftersom ingen anmält det". Efter påtalande om orimligheten i detta iom jag sekunder innan just anmält den kom svaret "Underligt att vår entreprenör inte anmält det". Detta efter att jag även påtalat att skadan i mindre omfattning funnits där en längre tid.

Kulturen att inte ha någon ambition att leverera något som kan liknas som professionellt till oss medborgare i dessa ärenden verkar vara djupt rotad på denna myndighet enligt min uppfattning.

Helt strålande att Maria och ni andra på kansliet jobbar mot detta på ett kreativt sätt!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tyvärr är det bara en bråkdel som får rätt. Oavsett hur resultatet blir kan vi i alla fall konstatera att många skador på fordon och person beror på vägarbeten. Om en stor mängd fordon får punktering samtidigt på ett vägarbete borde det vara självklart att felaktigt grus använts. Tyvärr är svaret att trafikanten inte iakttagit den hänsyn/omsorg/kört i laglig hastighet och därför ersätts skadan inte. Frågan är om vi ska leda fordonen genom vägarbetena?
Timm - du kan begära omprövning - om något nytt framkommit. Hör av dig om du vill ha tips.
 
Top