Självförtroende på kurs.

Insk

New member
Jag har nyligen tagit mitt körkort och har hunnit köra 3 smc-kurser.
De har varit bra på alla sätt, jag har känt mig välkommen och accepterad trots att jag är nybörjare, eller t.o.m extra välkommen just därför. Men nu i helgen var jag på en kurs, där jag inte hann mera än parkera förrän instruktören som besiktade hoj, utrustning och körkort, gav mig kommentaren: "jag såg att du var nybörjare när du parkerade."
Det är en harmlös kommentar men jag kände mig väldigt tilltrampad. Inte först för jag är ju nybörjare, det är klart att det syns. Men det var som att vederbörande satte en dumstrut på huvudet på mig som jag sedan körde runt med hela kursen. Jag körde verkligen som den nybörjare jag är, snabb med att fylla ut den roll jag blev tilldelad redan vid min ankomst.
Jag vet att jag är känslig, men jag vet också att jag hade kört bättre, kunnat höja mig en bit över min "nybörjar"nivå och fått ut mera av kursen om jag hade sluppit den öppningskommentaren. Det finns en kraft i "fake it til' you make it".
Den möjligheten togs ifrån mig direkt.
P.S: Det var inte något fel på min parkering. Hojen hamnade där jag hade avsett att ställa den, utan korrigeringar. Men det gick kanske inte så snabbt, jag tycker det är svårt att "paddla" bakåt då minsta lilla grus på asfalt gör att jag halkar och riskerar att tappa hojen.D.S.

I.
 

Listkid

New member
Trist.. Men man vill ju tro att det var en olycklig groda från instruktörens sida.
Har själv bara varit på två SMC-kurser men inte blivit annat än väl emottagen.

Ser fram emot nästa kurs...
 

Insk

New member
Jag har också bara blivit väl mottagen och blev det den här gången. Det var bara där dumstruten som inte riktigt ville falla av...
Jag ska åka på kurs så snart som möjligt igen, för att komma upp på hästen igen!
I.
 

roffe_s

Active member
Jag har nyligen tagit mitt körkort och har hunnit köra 3 smc-kurser.
De har varit bra på alla sätt ...gav mig kommentaren: "jag såg att du var nybörjare när du parkerade."
Det är en harmlös kommentar men jag kände mig väldigt tilltrampad.
...Jag vet att jag är känslig, men jag vet också att jag hade kört bättre, kunnat höja mig en bit över min "nybörjar"nivå och fått ut mera av kursen om jag hade sluppit den öppningskommentaren. Det finns en kraft i "fake it til' you make it".
Den möjligheten togs ifrån mig direkt...
Hej Insk,

Grattis till körkort och hoj, grattis till en klok insikt att Du vill fortbilda Dig och grattis till SMC att Du väljer att fortsätta Ditt lärande inom vår organisation.

Jag vill bara beklaga den kommentar som drabbade Dig och hoppas innerligt att Du skakar av Dig den. Jag har ingen aning om hur kommentaren gavs - ett misslyckat försök att vara rolig, kärvänlig eller avväpnande. Eller som rent översitteri. Hur som haver så hör dumstruten hemma på den som fällde kommentaren.

Grejen är att vi som jobbar på kurserna själva är ideella med vitt skilda bakgrunder, det enda som förenar oss är kärleken till våra fordon på två hjul och en önskan att efter bästa förmåga bidra till verksamheten. Så jag hoppas att Du kan ha lite fördrag med oss, lägga kommentaren och Din reaktion bakom Dig och i stället lyfta fram de fina erfarenheter Du har sedan tidigare. Jag vill bara tacka Dig för att Du tagit Dig tid att lämna feedback och kan lova att alla vi som läser detta rannsakar oss själva, våra sammanhang och kommer att anstränga oss ännu mer i framtiden för att Du och andra nybörjare ska känna Er välkomnade och inkluderade från första stund.

Okey?
 
Last edited:

Tasse

New member
Hej Insk,

Det är väldigt tråkigt att höra hur du blev bemött.
Bemötande och uppträdande från instruktörer behandlas noga i den senaste utgåvan av Råd&Riktlinjer som SMC-School gett ut och implementerat.
Tyvärr är det ibland svårt att rekrytera instruktörer och då kan dessvärre olämpliga personer komma ifråga. Det är allmänt känt att många blir instruktörer för att få köra gratis på bana, sk instruktörsdagar. De är inte så intresserade av traditionell utbildningsverksamhet med trafikkoppling utan är mer intresserade av apex och varvtider. Kännetecken är ofta oreglementsenlig klädsel tills man kränger på skinnstället för snabba banvarv. De kör ej heller MC i trafik utan kommer till kurserna i div race-bussar eller med allehanda släp med lastad MC efter bilen.

Hoppas att du i fortsättningen blir bättre bemött och säg annars till ansvarig MCT. Utbildning är bästa sättet för oss att bli bättre trafikanter.
 

DLC

New member
De med nytaget körkort brukar ha övat mycket på "garagevändningar", något som ofta faller i glömska hos mer erfarna motorcyklister eftersom man nästan aldrig gör det sedan i sitt praktiska MC-liv. Kanske menade personen att du hanterade din motorcykel särskilt bra och balanserat när du parkerade?

Uteslut självförtroende, prestige och prestaton ur ekvationen, det hör inte dit. Jobba bara metodiskt med din egen körning för att bli en säkrare MC-förare och ha kul. Alla har betalt lika mycket för kursen och alla har lika stor rätt att vara med och köra, oavsett tidigare erfarenhet, hur snabb man är eller vad som helst. Ingen kan säga annat. Öva bara lugnt vidare och hoppas vi ses på någon kurs senare i sommar.

Mvh / Mattias
 

adrian_vg

New member
Jag har nyligen tagit mitt körkort och har hunnit köra 3 smc-kurser.
De har varit bra på alla sätt, jag har känt mig välkommen och accepterad trots att jag är nybörjare, eller t.o.m extra välkommen just därför. Men nu i helgen var jag på en kurs, där jag inte hann mera än parkera förrän instruktören som besiktade hoj, utrustning och körkort, gav mig kommentaren: "jag såg att du var nybörjare när du parkerade."
Det är en harmlös kommentar men jag kände mig väldigt tilltrampad. Inte först för jag är ju nybörjare, det är klart att det syns. Men det var som att vederbörande satte en dumstrut på huvudet på mig som jag sedan körde runt med hela kursen. Jag körde verkligen som den nybörjare jag är, snabb med att fylla ut den roll jag blev tilldelad redan vid min ankomst.
Jag vet att jag är känslig, men jag vet också att jag hade kört bättre, kunnat höja mig en bit över min "nybörjar"nivå och fått ut mera av kursen om jag hade sluppit den öppningskommentaren. Det finns en kraft i "fake it til' you make it".
Den möjligheten togs ifrån mig direkt.
P.S: Det var inte något fel på min parkering. Hojen hamnade där jag hade avsett att ställa den, utan korrigeringar. Men det gick kanske inte så snabbt, jag tycker det är svårt att "paddla" bakåt då minsta lilla grus på asfalt gör att jag halkar och riskerar att tappa hojen.D.S.

I.

Är instruktören i fråga uppmärksammad på detta?

Jag är instruktör själv, och medveten om att en enskild instruktörs potientiellt olämpliga beteende smetar av sig på hela instruktörskollektivet.
Vi är ambassadörer för SMC och motorcykling i allmänhet, vare sig vi vill eller inte, och bör uppträda som sådana.
 

jan-olovj

New member
Det finns en trend i dag att folk är väldigt lättkränkta, det är skitsvårt att alltid behöva överväga allt som man säger, och det behöver inte var menat något illa. Detta gäller överallt i samhället.
OBS jag är inte instruktör.
 

Insk

New member
Tack för de svar jag fått.
Kommentaren jag fick var absolut inte illa menad, snarare tror jag avsikten var tvärtom; att ge mig en empatisk bekräftelse i stil med "jag vet hur det är att vara ny och osäker men här är du i trygga händer!". Tror jag. Problemet var att det landade fel hos mig och jag är medveten om att min känslighet har en roll i detta. Men när jag berättade det för min son, omtolkade han situationen väldigt träffsäkert: "om man spelar fotboll och gör en passning, och någon frågar; du har inte spelat så länge, va? Jag såg det på din passning- då får man ju sjukt dåligt självförtroende". Precis så var det.
Jag tog inte alls illa vid mig först men märkte under dagen att jag inte kunde sträcka mig förbi min egen uppfattning om min förmåga, min gräns var liksom satt redan. Den mentala kraften är stor, åt båda hållen.
Hur som helst är inte detta något jag blivit avskräckt av. Jag HAR mycket kvar att lära mig och jag tänker lära mig det. Jag ska se till att åka på en ny kurs så snart som möjligt för att liksom späda ut upplevelsen.
I.
 
Top