Sidovagn- vilka regler gäller för besiktning

Oldbiker

New member
Jag funderar på att köpa en sidovagn till en hoj. Jag har ingen hoj, men tänkte köpa även det. Den aktuella sidovagnen är från mitten av 80-talet och har varit monterad påen Gold Wing. Själv tänkte jag mig något annat, men det är väl i sig ointressant vad,men något i samma ålder som sidovagnen.

Men det som jag funderar på, är hur ställer sig bilprovningen till detta, vilka regler gäller. Jag har för avsikt att göra nödvändiga fästen på egen hand och montera vagnen på hojen. Frågan är om den ska besiktas överhuvudtaget, får jag köra med ekipaget utan att besikta det. En annan fråga är natuligtvis, får jag använda hojen utan sidovagn om den besiktats med sidovagn.

Någon som kan och känner till regelverket?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tidigare var regeln sådan att en sidvagn skulle vara enkel att montera av och motorcykeln kunde därmed ha både två och tre hjul. I EU finns inte denna möjlighet, en MC har två eller tre symmetriskt placerade hjul. Därför blev sidvagnsekipage omöjliga att få godkända under något år. SMC arbetade med frågan tillsammans med sidvagnsorganisationerna och SFRO. Resultatet blev att en MC med permanent monterad sidvagn är att se som ett ombyggt fordon. Det besiktas och godkänns av SFRO innan slutlig registreringsbesiktning. Läs här, kap 27, § 1: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr044.pdf
Besiktningsmän SFRO: www.sfro.com

Man får testa ekipaget innan registreringsbesiktning. Alla som vill ha en hoj med/utan sidvagn beroende på vad man tänkt sig med resan, kan inte ha en MC med permanent monterad sidvagn. Vill du veta mer, ring mig på kansliet!
 
Top