Har 125 hästar orginal på min och jag tycker det räcker.
Men då är det ju BMWn, den är ju tysk. Nästan Österrike
!
Skämt åsido.
Vad jag reagerar på är inte effekten. En 600 med 75 häst duger långt effektmässigt för de flesta. Det jag reagerar på är volymhysterin bland customåkare, och att diskussionerna alltid handlar om just volym så fort n hoj känns "seg", "tung" eller "trött".
Det finns bara ett mått för att mäta kraft i verkligheten, och det är effekt. Nm är inget värt utan varv, varv är inget värt utan Nm. Det finns heller inget egenvärde i att köra på låga varv, däremot kan det finns ett värde i att slippa växla som en tok, eller slippa jobbiga vibrationer.
Tjejens 600 levererar drygt 100 häst, jämförbart med en custom med mer än dubbla volymen. Dock kräver den massa varv, och körs lugnt mellan 3,5-5,5 krpm. Jobbigt säger många, inte alls säger jag då den är hur jämn och fin som helst gällande ljud, vibrationer etc. Däremot måste man växla ner 3 steg för att få rejäl effekt.
Duken puttar ur sig drygt 120 hk, och jag fick senast igår kommentaren om det att: "Men då är den väldigt högvarvig va?". Och självklart måste jag upp på 8-10 krpm för att få ur max, men den ger gott mos från 3,5 också. Tillräckligt för att köra aktivt även med skjuts, mer än tillräckligt egentligen för ger man full från de varven i lägre hastigheter (under 80-100) så bör man nog förvarna den som sitter bakpå så att de inte ramlar av om de inte håller i sig.
Samma motor, men borrad till 1,2 liter ger i RC8:an 185 häst med lite modd. Fortfarande med betydligt mer botten än motsvarande radfyror.
Vad jag menar är, att customtillverkarna bygger stooora maskiner för att köparna tror att det är coolt, inte för att det finns nåt faktiskt värde i det. Sen vet jag också att en 600 på så mkt vikt inte riktigt räckt, men nu är motorerna så stora att de volymmässigt kan skicka en bil 0-100 på under 7-8 sek, är det verkligen volymen som saknas på hojarna då? Eller borde man bara börja bygga bättre motorer?