Shadow eller Dragstar

Bajen-Sam

New member
Om jag med ynka 999cm2 skickar upp framhjulet på ren gas från 3000 rpm (1500 = tomgång) om jag har skjuts, hur kan 1100 inte räcka för att tuffa runt med skjuts?

Japp du verkar ha klös i din hoj. :D

Har många vänner som har haft hojar från 800c till runt 1100cc och det har fungerat hur bra som helst till de skaffa tjej som ville följa med.

Då tyckte de att hojen tappa kraft och många valde då att köpa en större hoj och blev då nöjda.

Skall man åka runt på små kvälsturer spelar det nog ingen roll, men skall du på långkörningar och då med passagerare så rekomonderar jag en motor över 1100cc på en custom v twin.

Det är mitt råd. :D
 

Bajen-Sam

New member
Citerar här Guzzi-Leif från ett annat forum.

Guzzi-Leif2007-07-13, 14:24
Här kommer då Bror Duktig himself...

En förbränningsmotor kan mycket väl ha enormt vridmoment men låg effekt (man väljer att inte upprepa så värst mycket vrid/tid, alltså lägre toppvarv samt att gasflöde m.m. optimerats för låg- o mellanvarv).
Man kan däremot ALDRIG få ut hög effekt ur en motor som har lågt maximalt vridmoment - Nm är mumsmums för kW, liksom.

Typiskt för en STOOOOR motor är väl förutom *piiip*-förlängningsfaktorn och möjligheterna till mulligt ljud att man kan plocka ut max vridmoment på ett relativt lågt varvtal samt att momentkurvan blir rejält flack. En sådan "traktormotor" är väldigt vilsam att köra, man slipper växla så ofta och hela framtoningen blir mera åt det coola, slappa hållet utan att för den skull behöva bli långsamt o slött.


På vissa marknader har alltid STORT varit lika med BRA. I motorcykelns barndom var litermotorer ganska vanliga, bland annat för sidvagnsdragning. På sportiga maskiner var dock 500 kubik länge det normala, bland annat kopplat till mc-sport samt till oviljan att bygga multicylindermaskiner.


Tycker det är ett ganska bra svar.
 

SuperRetard

New member
Japp du verkar ha klös i din hoj. :D

Har många vänner som har haft hojar från 800c till runt 1100cc och det har fungerat hur bra som helst till de skaffa tjej som ville följa med.

Då tyckte de att hojen tappa kraft och många valde då att köpa en större hoj och blev då nöjda.

Skall man åka runt på små kvälsturer spelar det nog ingen roll, men skall du på långkörningar och då med passagerare så rekomonderar jag en motor över 1100cc på en custom v twin.

Det är mitt råd. :D

"...så rekomonderar jag en motor över 1100cc på en custom v twin."

Huvet på spiken!

Det handlar inte om att små motorer inte orkar. Det handlar om att customhojars motorer inte orkar.

Ang. "klöset" i min hoj så stannar det vid ca 120 kusar.. Men med en grym botten.

En vän hade en Bulldog 1100. 2 twinnar varav den med 10% extra volym. Den var DÖD i jämförelse (mot min förra hoj) på alla varvtal, det enda den gjorde bättre var att låta högt. Och det hade jag nog kunnat matcha någorlunda om jag inte haft originalsystem.

Hojen jag jämför med var en KTM950SM. 949cm2 V-twin med 98 häst på topp. 990:n (som jag har nu) är värre även om den upplevs lite tröttare i botten pga högt växlad 1:a.

Att en custom släpar på en massa extrakilon gör säkert sitt till. Men kan jag åka med 90kg skjuts och fokusera på problemet att hålla framhjulet i backen när man ger på så är det fan inte volym som krävs på customhojarna, utan lite ingenjörskonst!
 

Bajen-Sam

New member
"...så rekomonderar jag en motor över 1100cc på en custom v twin."

Huvet på spiken!

Det handlar inte om att små motorer inte orkar. Det handlar om att customhojars motorer inte orkar.

Ang. "klöset" i min hoj så stannar det vid ca 120 kusar.. Men med en grym botten.

En vän hade en Bulldog 1100. 2 twinnar varav den med 10% extra volym. Den var DÖD i jämförelse (mot min förra hoj) på alla varvtal, det enda den gjorde bättre var att låta högt. Och det hade jag nog kunnat matcha någorlunda om jag inte haft originalsystem.

Hojen jag jämför med var en KTM950SM. 949cm2 V-twin med 98 häst på topp. 990:n (som jag har nu) är värre även om den upplevs lite tröttare i botten pga högt växlad 1:a.

Att en custom släpar på en massa extrakilon gör säkert sitt till. Men kan jag åka med 90kg skjuts och fokusera på problemet att hålla framhjulet i backen när man ger på så är det fan inte volym som krävs på customhojarna, utan lite ingenjörskonst!

Vi kan kanske ta ett rödljus race om vi ses. ;)

Skämt och sido alla gillar vi olika typer av hojar, och som tur är finns det lite att välja i mellan. Har nu 3 men gumman tycker det räcker med en så det är bara att lyda.

Ha en trevlig hoj helg. :D
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Vi kan kanske ta ett rödljus race om vi ses. ;)

Skämt och sido alla gillar vi olika typer av hojar, och som tur är finns det lite att välja i mellan. Har nu 3 men gumman tycker det räcker med en så det är bara att lyda.

Ha en trevlig hoj helg. :D


Även om jag har svårt att förstå hela customgrejen, så är smaken som sagt delad. Men vad jag verkligen inte fattar är hur det kan byggas så stora motorer med så lite kraft.

Visst kan dessa tvinnar, tom HDs leverera rejält. Herr Karlsson i Sthlm med sin grönjävligt snabba Sportster är ett ypperligt exempel. MEN han har lagt helt sanslösa summar trim i den motorn för att få fram effekten.

Det känns som att tillverkarna bygger medvetet dåliga motorer för att få sälja eftermarknadstrim.
 

SuperRetard

New member
Har 125 hästar orginal på min och jag tycker det räcker. :D

Men då är det ju BMWn, den är ju tysk. Nästan Österrike :p!


Skämt åsido.

Vad jag reagerar på är inte effekten. En 600 med 75 häst duger långt effektmässigt för de flesta. Det jag reagerar på är volymhysterin bland customåkare, och att diskussionerna alltid handlar om just volym så fort n hoj känns "seg", "tung" eller "trött".

Det finns bara ett mått för att mäta kraft i verkligheten, och det är effekt. Nm är inget värt utan varv, varv är inget värt utan Nm. Det finns heller inget egenvärde i att köra på låga varv, däremot kan det finns ett värde i att slippa växla som en tok, eller slippa jobbiga vibrationer.

Tjejens 600 levererar drygt 100 häst, jämförbart med en custom med mer än dubbla volymen. Dock kräver den massa varv, och körs lugnt mellan 3,5-5,5 krpm. Jobbigt säger många, inte alls säger jag då den är hur jämn och fin som helst gällande ljud, vibrationer etc. Däremot måste man växla ner 3 steg för att få rejäl effekt.

Duken puttar ur sig drygt 120 hk, och jag fick senast igår kommentaren om det att: "Men då är den väldigt högvarvig va?". Och självklart måste jag upp på 8-10 krpm för att få ur max, men den ger gott mos från 3,5 också. Tillräckligt för att köra aktivt även med skjuts, mer än tillräckligt egentligen för ger man full från de varven i lägre hastigheter (under 80-100) så bör man nog förvarna den som sitter bakpå så att de inte ramlar av om de inte håller i sig.

Samma motor, men borrad till 1,2 liter ger i RC8:an 185 häst med lite modd. Fortfarande med betydligt mer botten än motsvarande radfyror.

Vad jag menar är, att customtillverkarna bygger stooora maskiner för att köparna tror att det är coolt, inte för att det finns nåt faktiskt värde i det. Sen vet jag också att en 600 på så mkt vikt inte riktigt räckt, men nu är motorerna så stora att de volymmässigt kan skicka en bil 0-100 på under 7-8 sek, är det verkligen volymen som saknas på hojarna då? Eller borde man bara börja bygga bättre motorer?
 

Bajen-Sam

New member
Nej det är inte BMW.n den har 90hk. :eek:

Det är M1800R jag menar.

Motor Vätskekyld 54º V-twin, DOHC 2-cylindrig

Borr x Slag mm 112.0 x 90.5
Slagvolym (cm³)(cc) 1783
Effekt kw(hk)/varv 92(125)/6200
Vridmoment Nm/varv 160/3200
Kompression 10.5:1
Bränslesystem Insprutning
Transmission 5 växlar
Generatoreffekt W 375
 
Top