Shadow eller Dragstar

Roka

New member
Tja

Jag har haft mckort i 5 år nu och har äntligen bestämt mig för att köpa båge =)

Hade en gammal häck när jag "övade" och en stund efter att jag tagit kortet men det var kortvarigt.

Nu ska jag äntligen göra slag i saken o köpa en cruiser efter många vårar med svåra kval och lite pengar ;) Jag står mellar en Dragstar 1100 och en Shadow 1100. Har varit inne på en Intruder också men tycker den ser så klen ut, det ser bättre ut med en robust hoj, men ska det vara intruder så kanske en 1500...

Frugan kommer att åka med bakom så det kommer att behövas en sissybar och att det är bekvämt då vi hade tänkt att göra några långresor. Min Budget ligger på runt 50.000 kläder inräknat, så jag vet att jag inte kommer att få en under 10 år gammal. Jag är inte jättehaj på att meka men jag lär mig snabbt :p men hellst vill jag ju ha en hoj som håller ett tag.

Jag hoppas jag kan få hjälp med rekomendationer här.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag har kört dragstar 1100 och tycker att den har flera fördelar jmf med shadow 1100 ur min synvinkel. Bland annat har den skruvjusterade ventiler och det kan vara en fördel om du tänker serva den själv. På många dragstar hojar har ju garantitiden gått ut och därför behöver man inte lämna in den för service utan man kan göra det själv tycker jag iaf.

Avsaknaden av kylaresystem har både sina fördelar och nackdelar. Om du bor tex i Stockholm där man kan lätt fastna i kön med en glidare är det fördelaktigt att ha kylare men för övrigt på lågeffektshojar tycker jag att det är en detalj som kan orsaka onödig krångel och kostnader.

Det är min syn iaf.

Här har du en länk till en recension om dragstar 1100.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/b.../Yamaha/Yamaha-XVS1100-1998-2006-/?&R=EPI-218

Skulle jag välja en modern glidare skulle jag välja dragstar 1100.

Mvh

Amir

Tja

Jag har haft mckort i 5 år nu och har äntligen bestämt mig för att köpa båge =)

Hade en gammal häck när jag "övade" och en stund efter att jag tagit kortet men det var kortvarigt.

Nu ska jag äntligen göra slag i saken o köpa en cruiser efter många vårar med svåra kval och lite pengar ;) Jag står mellar en Dragstar 1100 och en Shadow 1100. Har varit inne på en Intruder också men tycker den ser så klen ut, det ser bättre ut med en robust hoj, men ska det vara intruder så kanske en 1500...

Frugan kommer att åka med bakom så det kommer att behövas en sissybar och att det är bekvämt då vi hade tänkt att göra några långresor. Min Budget ligger på runt 50.000 kläder inräknat, så jag vet att jag inte kommer att få en under 10 år gammal. Jag är inte jättehaj på att meka men jag lär mig snabbt :p men hellst vill jag ju ha en hoj som håller ett tag.

Jag hoppas jag kan få hjälp med rekomendationer här.
 

Roka

New member
Hmm, recensionen var ju inte överväldigande positiv. men å andra sidan så var ju din erfarenhet det..

har ingen av dem kylsystem? är inte så haj på det. Min sista hade bara vanliga kylflänsar, och jag bor i Uppsala så det är inte så mycket köer
:cool:
 
H

honda cbf 500

Guest
Shadow är vätskekyld.

Hmm, recensionen var ju inte överväldigande positiv. men å andra sidan så var ju din erfarenhet det..

har ingen av dem kylsystem? är inte så haj på det. Min sista hade bara vanliga kylflänsar, och jag bor i Uppsala så det är inte så mycket köer
:cool:
 

martin_g

New member
Också sugen...

Hej, hänger på lite i din tråd här. Också sugen på en Dragstar 1100 men är orolig att jag är för lång? Jag är 195cm. Någon annan lång Dragstar ägare som har en åsikt kanske? Eller någon annan som provkört/provsuttit? Andra tips i samma prisklass?

/Martin
 

jan-olovj

Active member
Jag har ägt o kört Dragstar 1100 i två och ett halvt år. Hojen är bra och tillförlitlig men i mitt tycke lite tråkig, svänger gör han men det gäller att bryta lite i hurvorna, men det är en vanesak. Din längd är nog inget problem, att flytta fram fotpinnarna är enkelt det tillverkar du själv för någon hundring. Där emot tyckte jag att det fattades ett ryggstöd till föraren vilket jag monterade det var svårast att få tag på. Jag hade Silverteil på min och efter omjustering av förgasarna så blevdet betydligt bättre bottendrag med ett helt rätt muller. Det pratades om bilköer och det är riktigt då blir den varm men inte så att motorn tog någon skada mest otrevlig mellan knäna och det gäller nog också om du köper en vatten kyld.
 

Bajen-Sam

New member
Skulle rekomendera

Suzuki VZ 1600 Marauder
Kawasaki 1600 Meanstreak
Dessa 2 ligger i priser lite över din budjet, men är kanon hojar.

Suzuki intruder VL 1500
Är en riktigt bra hoj med vrid och kraft för 2, här kan du hitta hojar i din budget.

Suzuki VS 1400 Intruder.
Är en riktigt bra hoj med mycket vrid och kraft.

Men skall du ha min favorit så välj Suzuki Intruder M1800R. :D
 

Bajen-Sam

New member
Ok, låter bra. har du lust att utveckla om varför?

Jag personligen tycker en 1100cc är för liten om du skall ha någon på bönpallen ofta, det är väll den enkla förklaringen jag kan ge.

Men som sagt ta dig tid och prova olika modeller, gärna då med frugan bak, då även hon bör sitta bekvämt om hon skall åka med ofta.
 

jan-olovj

Active member
Jag vet inte om jag är en fegis, men att lära känna en ny hoj lite innan man låter någon åka med är väll tryggast, fast har man som mcåkare stor vana så kvittar det kanske.
 

Jaouws

New member
Verkar ju lovande med en dragstar alltså, ingen som har erfarenhet av en Shadow?

Inte själv men en kompis som är mellan 185-190 med långa ben och han bytte till en Guldvinge (äldre) efter en säsong på en Shadows, ryggen tog stryk efter några timmar på cykeln.
Bästa vore väl att provköra om du har en firma i närheten eller hittat nån privat. Låt bara inte glädjen att köra motorcykel ta överhand så du köper första bästa.
 
Last edited:

sannybo

Member
Jag själv har haft en Shadow 1100 och kompisen har en Dragstar.
Hondan har en något bättre dyna för passageraren, Dragstarens dyna är en ren katastrof att sitta på enligt kompisens fru/passagerare. Hon har köpt en gelkudde som hon sitter på men klarar inte några längre sträckor ändå. Hondans dyna är som sagt något bättre, men inte bra för passagerare.
Dragstaren är lite piggare i motorn än hondan, samt bränslesnålare i alla fall de två hojarna vi kunde jämföra.
Jag har varit iväg på långresor med hojen, bla i Skottland där vi körde ca 300 mil utan några problem med rygg, ben eller någon annan kroppsdel. Hur det hade gått med passagerare på den resan vet jag inte.
Jag var väldigt nöjd med min Shadow, men har bytt bort den då det inte var riktigt min typ av MC. Jag vill köra lite aktivare än vad man kan göra med customhojarna, men det är ju en smakfråga hur man vill köra.
Det viktigaste är nog att frugan får vara med och provåka innan köp, jag tror att det är hon som kommer att få träsmak om någon av er får det.

Lycka till med hojköpet, vilken hoj det än blir.
/Sanny
 

Roka

New member
Massa bra tankar o tips, klart jag ska åka o prova massor, men det kan vara bra att höra vad andra tycker. Speciellt om saker som man inte får reda på vid en provkörning. tex om det är mycket problem med någon av dem eller någon kanske drar exeptionellt mycket soppa.

Nån tanke på hur jag ska tänka när det gäller hur långt den gått. Bilar brukar man ju säga 20.000 mil tex. Det kanske inte stämmer med dagens bilar men det är ett bra riktvärde, finns det något liknande för mc eller specefikt för dessa modeller?
 

jan-olovj

Active member
När det gäller dragstars passagerardyna så håller jag med att den är lite klen men köper du en clasick så är dynan vesentligt bättre det gäller även förarplatsen. Däremot enligt mitt tycke så är den enklare modellen snyggast. Jag hade en 00 röd och den var jättefin.
 

SuperRetard

New member
Jag personligen tycker en 1100cc är för liten om du skall ha någon på bönpallen ofta, det är väll den enkla förklaringen jag kan ge.

Nu handlar ju inte det om volym, utan vrid och effekt. Jag har "bara" 999cm2 och problemet med skjuts är att hålla ner framhjulet, oavsett varvtal!

Så det där argumentet håller inte.
 

Bajen-Sam

New member
Nu handlar ju inte det om volym, utan vrid och effekt. Jag har "bara" 999cm2 och problemet med skjuts är att hålla ner framhjulet, oavsett varvtal!

Så det där argumentet håller inte.

Är det något en stor V twin har så är det väll vrid?

Och vill du även ha hästkrafter så finns det modeller även för detta. :D
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Är det något en stror V twin har så är det väll vrid?

Och vill du även ha hästkrafter så finns det modeller även för detta. :D

Om jag med ynka 999cm2 skickar upp framhjulet på ren gas från 3000 rpm (1500 = tomgång) om jag har skjuts, hur kan 1100 inte räcka för att tuffa runt med skjuts?
 
Top