Service yamaha

bluewonk

New member
Hej,
Måste kolla med några som har koll.
Jag har en Yamaha Fz6-s som jag tänkte sälja. Nu har den gått ganska precis 4000 och skulle behöva en stor service. Företaget jag pratade med sa att den skulle gå på 10-12 tusen.
Kan det verkligen stämma eller försöker dom lura mig?

Tacksam om någon kan ha svar
 

jpe70

New member
För de pengarna kan de plocka ut motorn och göra ventiljustering... Alltså ett pris mer passande Tuono V4 eller S1000RR. Låter väldigt dyrt för en FZ6, hälften är nog mer rimligt om det inte är väldigt mycket fel på hojen.
 

TMax500

Member
Är det en stor service med ventiljustering så kan det bli läskigt dyrt. När min trajja har ventilkoll (2000, 4000, 6000 mil) så vill verkstaden ha den en hel dag (=många timmars arbete).

Timpengen de tar dessutom väldigt hög. Märkesverkstäderna tar ofta lika mycket för en mekaniker som man får betala för en högskoleutbildad IT-utvecklare. Då har mekanikern gått ut gymnasiet och har en måttlig lön. Betydligt lägre är it-utvecklaren... Så man förstår ganska snabbt att servicejobben drar in mycket pengar åt handlarna.

Begär in pris från ett par-tre ställen till. Så kan du bilda dig en uppfattning. Nu vet jag inte var du bor, men jag sparade en del på att serva min dåvarande Yamaha i en närliggande stad istället för min hemstad.
 

TKH

New member
Ja det lät maffigt dyrt. Kolla absolut med fler verkstäder.
Jag känner inte till FZ6 modellen men det kan ju vara så att motorn
måste tas ur/delvis lossas för att kolla ventilspelet. Troligtvis så ingår detta moment
i den stora servicen för Yamaha brukar ha detta vid 3-4 tusen mil. Om fler verkstäder har liknande priser
kanske du kan komma ner i pris om du monterar av allt som krävs utom motorn.
Är det en gammal hoj där garantin gått ut så kanske det är idé att göra det själv.
Finns utomordentliga manualer att köpa som beskriver alla moment man skall göra, det kan ju
också vara så att en koll räcker.
 

bluewonk

New member
Tack för svaren

Det är en 06:a och jag har inte märkt av något. Den är pigg som aldrig förr men det kan säkert vara något så krångligt som att hela motorn lär lossas.

Jag ska absolut se om jag hittar någon i en annan by. Falun brukar vara bra när vi ska laga bil.
Eftersom tanken var att den skulle säljas vill jag inte lägga 12000 på en service och hade jag ett större garage skulle jag försöka mig på att göra mer själv.

Tack igen för alla svar
 

Bansaie

New member
Jag ska absolut se om jag hittar någon i en annan by. Falun brukar vara bra när vi ska laga bil.
Är det på nya Yamahacenter i Falun du kollat och som är så dyr?

Är det ingen garanti kvar på hojen så kan jag annars rekommendera Tony Solli, Tony's MC & Motor i Borlänge. Han servar i princip alla märken. Kontaktuppgifter och adress hittar du under 'About' på hans Facebook-sida
https://www.facebook.com/Tonys-MC-Motor-193767047477816
 
Last edited:

bluewonk

New member
Är det på nya Yamahacenter i Falun du kollat och som är så dyr?

Är det ingen garanti kvar på hojen så kan jag annars rekommendera Tony Solli, Tony's MC & Motor i Borlänge. Han servar i princip alla märken. Kontaktuppgifter och adress hittar du under 'About' på hans Facebook-sida
https://www.facebook.com/Tonys-MC-Motor-193767047477816
Nej, dom har jag inte kollat med. Det var ett ställe i Stockholm. Jag kolla där eftersom jag tänkte ta med en ny hem därifrån men jag servar inte en gammal hoj för dom pengarna när ingen garanti finns kvar [emoji6]

Tack för tipset. Jag har inget emot att åka till Borlänge med den nya sen [emoji106]
 

TMax500

Member
Eller så säljer du den oservad. Du får sämre betalt, och det är färre som vill köpa en oservad hoj. Men det blir mindre jobb för dig.

Det kan ju vara så att köparen är en händig en som vill göra sånt själv. Eller har en kompis som är mek-duktig. De kanske värderar "frånvaron av service" till ett lägre belopp än vad verkstaden vill ha. Det finns ju dem som älskar att pilla med motorer... :)

En tanke bara.
 

bluewonk

New member
Eller så säljer du den oservad. Du får sämre betalt, och det är färre som vill köpa en oservad hoj. Men det blir mindre jobb för dig.

Det kan ju vara så att köparen är en händig en som vill göra sånt själv. Eller har en kompis som är mek-duktig. De kanske värderar "frånvaron av service" till ett lägre belopp än vad verkstaden vill ha. Det finns ju dem som älskar att pilla med motorer... :)

En tanke bara.
Jo, jag hade nog sålt den oservad men nu hitta jag en handlare som inte brydde sig om servicen. Det blev ganska smidigt till slut men det är ju ändå bra att veta om en bra mekaniker till den nya [emoji106]
 

HkanB

New member
Tack för svaren

Det är en 06:a och jag har inte märkt av något. Den är pigg som aldrig förr men det kan säkert vara något så krångligt som att hela motorn lär lossas.

Jag ska absolut se om jag hittar någon i en annan by. Falun brukar vara bra när vi ska laga bil.
Eftersom tanken var att den skulle säljas vill jag inte lägga 12000 på en service och hade jag ett större garage skulle jag försöka mig på att göra mer själv.

Tack igen för alla svar

Har du kollat med Lundgrens Motor i Avesta?
 

bluewonk

New member
Har du kollat med Lundgrens Motor i Avesta?
Eh nej, det har jag inte men jag har hittat ett bra ställe att byta in den på så jag behöver inte serva den.
Dom som sa 12 tusen var också en handlare där jag tänkt byta in den. Jag ville bara kolla om det var ett rimligt pris för jag tyckte det var dyrt [emoji28]
 

HkanB

New member
Eh nej, det har jag inte men jag har hittat ett bra ställe att byta in den på så jag behöver inte serva den.
Dom som sa 12 tusen var också en handlare där jag tänkt byta in den. Jag ville bara kolla om det var ett rimligt pris för jag tyckte det var dyrt [emoji28]

Ok, bra att det löser sig...och smidigt dessutom vad det verkar.
 
Top