Service av MC på verkstad

Mimmi

New member
Hej!

Ser Du inte skillnad på en vattenkanna och en bensindunk rekommenderar jag att Du snarast uppsöker en optiker för synkontroll.:wink:

gundj

New member
Det var hundfodersäcken jag syftade på.
Vattenkannan såg jag inte ens. Att ha vatten i en mc är mig helt främmande.

Mimmi

New member
Hej!

Aha! Ursäkta mig om Du tyckte svaret var "tyket".

Men det är tyvärr fel ändå, det är ingen hundfodersäck, den säcken innehåller täckmaterial för rabatter (träflis), i detta fallet rödfärgat.
Någon hund finns inte, och kommer ingen in i huset heller, för den delen.
Vatten i en mc, så länge det är i kylsystemet är det tillåtet, men inte på andra ställen. Där kan det ställa till ohägn...:(

Wishbone

New member
Ja att serva själv är nog bra om man har möjlighet. Men det kan ju hända annat också. Verkar som man måste
tillhöra någon klubb eller liknande för att få hjälp. Hursomhellst en fråga är om Biltemas lyft funkar för tyngre mc
typ Vstrom 1000cc . Är annan lyft bättre?

Lottafia

Member
Ja att serva själv är nog bra om man har möjlighet. Men det kan ju hända annat också. Verkar som man måste
tillhöra någon klubb eller liknande för att få hjälp. Hursomhellst en fråga är om Biltemas lyft funkar för tyngre mc
typ Vstrom 1000cc . Är annan lyft bättre?

Varför skulle den inte funka?

Alexander76

Member
Varför skulle den inte funka?
Den kanske är för klen, kan ju vika sig eller nåt. Inte vet jag men jag skulle inte riskera min fina hoj bara för att en lyft råkar vara väldigt billig.

Med det sagt, när jag hade Versysen (650) så körde jag med biltemas lyft och den funkade asbra. Med "lyft" menar jag alltså en manick du baxar upp bakhjulet med ifall du saknar centralstöd, man skruvar fast bultar i navet och hakar i lyften i dem och sen bänder du ner allt mot marken så ploppar hela ekipaget upp någon decimeter. Den kändes ganska stabil och jag skulle förmodligen även våga mig på en tusenkubikare med tanke på att versysen vägde 235kg eller nåt.

Bra hoj förövrigt, saknar den ibland!

Last edited:

Hojkul!

New member
Vilken typ av lyft pratar ni om? Skilj på äpplen och päron.

Biltema har en 'MC-lyft' som klarar 680 kg och en 'minilyft' som lyfter 500 kg.
De typerna av lyftar är vanligen ganska knepiga att använda eftersom det är svårt att hitta en bra placering under motorblocket.

De säljer också MC-lyftbord som klarar 450 kg, och det är att rekommendera om man har plats på en slät och hård yta. Fungerar alldeles utmärkt. Nackdelen med denna är att spaken man pumpar upp bordet med sitter i vägen när man ska rulla upp hojen (de flesta leder hojen från vänster sida) samt för arbeten baktill på hojen. Den går att demontera men det är omständligt att hålla på med det varje gång... Lika gäller för spaken man sänker bordet med.
En annan nackdel är plattorna som framhjulet ska placeras emellan; de orkar definitivt INTE att hålla motorcykeln upprätt, utan man måste använda depåstöd/centralstöd också. Alternativt att placera hojen på sidstödet, men då kan man inte använda styrplattorna för framhjulet.

/H

gundj

New member
Det Alexander talar om är ett depåstöd, inte en lyft.
De flesta MC-lyft av typen domkraft under motorn fungerar bra på offroadhojjar och liknande men nästan aldrig på en vanlig utan att man pallar upp med brädbitar eller något.
Ett servicebord eller kryp på golvet så slipper man en vält mc.

F800ST

Member
Så här ser det ut just nu i mitt garage, köpte biltemas enkelsving depåstöd bak, de sålde ut dom för 75kr i april-maj. Adapter fanns inte, men det kostade ca 150kr att göra en själv och köpa 2st kullager till den. Så 225kr för ett depåView attachment 8115stöd bak.
Xl moto körde drive för nån vecka sen på depåstöd och jag köpte ett där oxå för att kunna lyfta fram, ingen av de 3 medföljande adaptrarna funkade för en k1300 så jag moddade ena uppsättningen adaptrar.

Detta gör att jag klarar de flesta jobb hemma, dock inte demontering av fjädring fram eller bak då den står på de.

gundj

New member
Fick du inte med klykor till gaffelbenen?
Det där ser inte så jättestadigt ut på bilden.

hamre

Member
Hojkul!
Har du sett Biltemas lyftbord? Spaken du pumpar upp bordet med sticker ut 17 cm, spaken du sänker med är i det närmaste jämt med bordet!
Har svårt att tänka mej att det kan vara ivägen, jag har då aldrig ansett att det är ivägen!!

Mimmi

New member
Hej!

Jag har sedan tretton år tillbaka Verktygsbodens lyftbord, (det som syns på min bild) och det är jag mycket nöjd med. Det är mycket stabilt och klarar en så pass tung (310kg) mc som en BMW K1100LT galant. Pedalerna för höjning och sänkning är lätt avtagbara, de sitter på fyrkanttappar så de av- och påmonteras på någon sekund. Mot pristillägg kan man få hydropneumatisk höjning, men då behöver man självfallet ha tryckluft i verkstaden.

F3nix

New member
Precis som tidigare vill även jag tipsa om Abbas Skylift, visst den kostar lite men du får allt du kan önska både vad gäller meckande och förvaringsmöjligheter.

Antingen köper man den via joytime.se som är lite dyrare eller så köper du den från abbastands.co.uk direkt vilket även ger dig möjlighet till prisavdrag på eventuella tillbehör till Skyliften om du köper det samtidigt. AbbaStand Skylift klarar upp till 450 kilos hojar

Abba Skylift: https://abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=sky-lift&pid=44

Last edited:

banditan

New member
Antingen köper man den via joytime.se som är lite dyrare eller så köper du den från abbastands.co.uk direkt vilket även ger dig möjlighet till prisavdrag på eventuella tillbehör till Skyliften om du köper det samtidigt. AbbaStand
Du får motsvarande prisavdrag även från Joytime, så det behöver du inte oroa dig för. Vi far runt på en massa bandagar och vi brukar kunna fixa så vi möter upp kunden för överlämning, så du slipper frakt.
(Vi kommer finnas på Knutstorp 15 juli och Kinnekulle 16-17 juli om någon vill se SkyLift "live")

Ska du mecka med hojen finns inget bättre än en SkyLift. Är det däremot ett depåstöd du egentligen letar efter tycker jag att en SkyLift är att ta i för mycket - då skulle jag istället satsa på ett depåstöd från Pit-Bull ( https://www.joytime.se/depåstöd).
Ett annat alternativ är mekstödet SuperBike Stand från Abba (https://www.joytime.se/meckstöd)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Last edited:

F3nix

New member
Du får motsvarande prisavdrag även från Joytime, så det behöver du inte oroa dig för. Vi far runt på en massa bandagar och vi brukar kunna fixa så vi möter upp kunden för överlämning, så du slipper frakt.[/url])

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Inte för att vara den som är den men det är ganska stor prisskillnad tycker jag...

Det kostar mig att köpa en Abba Skylift direkt från Abba med adaptersats passande min hoj £459.95 utan frakt = ~5.130 kronor. Med frakt blir det £518.95 dvs ~6.010 kronor.

Beställer jag från Joytime kostar mig motsvarande 6.970 kronor (Skylift + adaptersats) utan frakt och 7.758 inkl. frakt.

Jag sparar med andra ord 1.748 inkl. frakt på att beställa direkt från England och får det hemkört till dörren.

AbbaStand:
View attachment 8121

JoyTime:
View attachment 8122

*Korrigering:
Kan vara så att adaptersatsen hos Joytime kostar 158 kronor och inte 217 kronor, men det gör knappast någon större förändring i prisbilden.

Last edited: