Senaste nummer av MC-Folket

BMW R90s

New member
Magnus Klys ifrågasätter varför det är så dålig uppslutning på SMC-årsmöte?
Min åsikt är den att lägger man ett årsmöte vid den tiden då halva Sverige förfarande har vinter så
inte ökar det på intresset.
Men vi som inte var där kanske skulle åkt bil dit?
Till o m. Sydsverige har de flesta inte plockat ut hojen förrän i maj månad!
 

banditan

New member
Min åsikt är den att lägger man ett årsmöte vid den tiden då halva Sverige förfarande har vinter så
inte ökar det på intresset.
Visst kan årstid, väder och vind vara en delorsak, men om man tittar på de föregående 50 åren (då årsmötet låg i september) kan man konstatera att det inte heller då var någon gigantisk uppslutning....

Kan svaret istället tänkas ha med den rena demokratifrågan att göra? Att man antingen "bara är medlem" men inte är intresserad av att påverka hur organisationen styrs, eller att man är okunnig om hur en ideell förening funkar?
Eller har det med tidsåtgången att göra? Man kan/vill inte lägga den tid ett årsmöte kräver p.g.a. familj/jobb/annat?

Jag vet ärligen inte vad det beror på, luftar bara lösa funderingar. Frågan är dock väldigt intressant och det vore bra med mer inspel på möjliga orsaker samt konstruktiva förslag på åtgärder.
 

HkanB

New member
Visst kan årstid, väder och vind vara en delorsak, men om man tittar på de föregående 50 åren (då årsmötet låg i september) kan man konstatera att det inte heller då var någon gigantisk uppslutning....

Kan svaret istället tänkas ha med den rena demokratifrågan att göra? Att man antingen "bara är medlem" men inte är intresserad av att påverka hur organisationen styrs, eller att man är okunnig om hur en ideell förening funkar?
Eller har det med tidsåtgången att göra? Man kan/vill inte lägga den tid ett årsmöte kräver p.g.a. familj/jobb/annat?

Jag vet ärligen inte vad det beror på, luftar bara lösa funderingar. Frågan är dock väldigt intressant och det vore bra med mer inspel på möjliga orsaker samt konstruktiva förslag på åtgärder.

Som så ofta numera i föreningssverige så tycker man oroväckande ofta att man köper sig fri från vidare engagemang i och med att medlemsavgiften betalats. Den [medlemsavgiften] är numera oavsett om det är fotboll, innebandy, gymmet eller som nu SMC köpeskillingen för en produkt, vara eller sysselsättning av telningarna medans man själv gör något annat.

Tyvärr så efter som de flesta idrottsföreningar än så länge drivs på ideel basis så funkar det inte så bra i längden då en allt mer krympande skara av aktiva har allt mer att ta hand om.

Jag antar att antalet medlemmar på årsmötet bara är ytterligare ett tecken på det. Det personliga, individbaserade självförverkligandet verkar gå före allt annat. Barnen köper man sig fria från ett antal timmar genom att dumpa dem i knät på lämplig idrottsförening efter att då betalat först den så befriande medlemsavgiften.
 
Last edited:

gundj

New member
Jag undviker årsmöten i alla föreningar jag betalar medlemskap till.
Efter att i många år alltid gått på dessa tillställningar och varje gång konstaterat att de som är där huvudsakligen ägnar sig åt att tjafsa, personliga vendettor och föreningsrättshaveri så får det vara för min del.
Jag är medlem för att jag anser att SMC, och då kanske främst de anställda som t ex Maria och Jesper (och många fler) gör ett bra jobb.
 

Baggen

Member
Mulig det er feil av meg, men jeg kommer vanligvis ikke på årsmøter i foreninger jeg synes fungerer bra. (Hvis det da ikke foregår i nærheten av der jeg befinner meg og at jeg har tid til å gå.)

Jeg synes SMC fungerer så bra som det gjør at jeg ikke har noe å tilføye ved å delta på møtet.

En annen landsdekkende (entusiast)klubb jeg er medlem av hadde for noen år siden problemer i styret, med indre motsetninger, intriger og store uoverensstemmelser med økonomistyring. Det var også en klubb der det vanligvis ikke var store årsmøter, men det året møtte det opp mange, meg selv inkludert (25 mil). Medlemmene fant seg ikke i at noen brushaner i styret skulle ødelegge for noen tusen medlemmer. Møteleder ledet årsmøtet med vennlig jernhånd, så det ikke ble noe aggressiv tone, men helt nytt styre ble valgt etter grundige diskusjoner, og etter det ble det bra igjen.

Årsmøter etter dette har blitt avviklet med normalt (lavt) antall møtedeltagere og klubben fungerer fortsatt bra.
 

nir_scorpio

New member
Magnus Klys ifrågasätter varför det är så dålig uppslutning på SMC-årsmöte?
Min åsikt är den att lägger man ett årsmöte vid den tiden då halva Sverige förfarande har vinter så
inte ökar det på intresset.
Men vi som inte var där kanske skulle åkt bil dit?

Min erfarenhet av föreningsliv både som aktiv i föreningsstyrelser och som mer passiv medlem är att föreningsmöten, årsmöten inkluderade, sällan är särskilt engagerande förutom för en ganska liten grupp personer. Om det är en välskött förening handlar det mest om att ta sig igenom formalia och bocka av de obligatoriska punkterna - inget som lockar någon större skara. Att engagera sig för att påverka, i det här fallet för en väldigt stor förening, tar dessutom väldigt mycket tid. Tid som förmodligen redan är ganska uppbokad av annat.

Kombinationen av vinter och avstånd bidrog nog inte heller till att locka medlemar i det här fallet. Själv hade jag haft runt 40 mil enkel resa för att ta mig till årsmötet i år. Sträckan, tiden och kostnaderna var definitivt faktorer som gjorde att jag inte tog mig dit.
 
Top