Segt och långtråkigt, eller bara skriv vad du vill...

P LINDIS

New member
StairWay to Heaven

Led Zeppelin

Jag brukar spela musik när jag känner mig lite tom inombords. Tänkte denna tråden skall användas för detta,

alltså, dela musik-tips mellan SMC medlemmar!

Undvik helst youtube länkar och liknande ----- Tack på förhand
 
Last edited:

P LINDIS

New member
Whole Lotta love

Some background information:

Denna gruppen banade väg för alla hårdrock som nu skrivs.
Precis som gruppen Nirvana (tror det benämns "trash metal) öppnade upp för en ny typ av snabb hård-rock musik,
fast det är några år mellan deras album. Finns säkert bra information
i böcker eller tidskrifter för den som vill läsa mera.
 
Last edited:

P LINDIS

New member
True Colours - Eva Cassidy

Some background information:

När hon var verksam musik artist var hon inte känd för det stora flertalet.

En riktigt bra kvalitets artist i mina mått mätt ;)

Tyvärr så gick hon bort alldeles för tidigt och kunde därmed inte göra så
många album. Först efter hennes bortgång var och blev känd för det stora flertalet
blev hon en erkänd musik artist.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:tummenupp Jag blev lite glad när Mariestadstidningen hade en lång lista med konserter, kammarmusik o.s.v. som sträcker sig över hela sommaren. I samma veva kom programmet för "Musik i sommarkväll" i kyrkorna runtomkring. :)

Alls inte så tråkigt som det låter, musiken kommer med instrumentens/rösternas hela klang utan att öronen pinas av förstärkare som dundrar på med fullkraft och förvränger ljudet, för dom som sitter vid ljudborden verkar ha grava problem med hörseln. En (1) gång har jag varit på konsert med bra inställt ljud i ljudanläggning och då var det Lill Lindfors som uppträdde, men hon är ju extremt noga och proffsig som artist. :angel:
 

Ina

New member
Whole Lotta love

Some background information:

Denna gruppen banade väg för alla hårdrock som nu skrivs.
Precis som gruppen Nirvana (tror det benämns "trash metal) öppnade upp för en ny typ av snabb hård musik,
fast det är några år mellan deras album. Finns säkert bra information
i böcker eller tidskrifter för den som vill läsa mera.

Nirvana var en av förgrundsbanden för "grungen"...såg dem första gången i Roskilde 1991 eller -92. Magiskt!
Led Zeppelin var något väldigt nytt när jag såg dem 1969 - man begrep nog inte då vilket avtryck de skulle göra i musikhistorien
 

P LINDIS

New member
Tubular Bells - Mike Oldfield

Det blev en jätte hit när Mike gav ut sitt debut album. För den som inte direkt tycker om klassisk musik
typ Bach Mozart o.s.v kan det vara en inkörsport. En salig härlig blandning av olika instrument.

Det märkliga är att han spelade alla instrument helt själv på sina allra första debut studio producerade album (Tubular Bells, Ommadawn, Hergest Ridge,,,,)

Jag hade så gärna vilja sett honom live med dessa verk,,,, vem hade han då på scenen ?
Själv stod han bara där med sin mycket egna gitarr ljud,,,,

Sedan blev det album med mera vanliga, typ låtar med längden 5 minuters

Det sägs att han var inte lätt att göra med när har var privat,,,, Men så är väl alla stora konstnärer,,,, mycket egensinniga i sitt skapande :)

Låånga låtar, men, inte direkt samma ljud hela tiden
 
Last edited:

P LINDIS

New member
Nirvana var en av förgrundsbanden för "grungen"...såg dem första gången i Roskilde 1991 eller -92. Magiskt!
Led Zeppelin var något väldigt nytt när jag såg dem 1969 - man begrep nog inte då vilket avtryck de skulle göra i musikhistorien

Det här med namn på olika musik stilar kan vara lite förvillande. Beroende på vilken tidskrift man läser eller bok kan det ha olika
namn. Du kanske har rätt att det skall heta "grungen". Detta är inte direkt mitt special område inom musik.
Progressiv rock är jag bättre på läst inom. Sedan finns det alltid faktorn om namnet kommer från England eller USA.

(Inte för att det hör hit, men som ett exempel, spårvagn heter olika på engelska jämfört med amerikanska språket)
 

Hojkul!

New member
First Aid Kit:
"My silver lining" är en härlig cover på Mickey Gilley´s inspelning från 1979 (Wikipedia).
 
Top