Chopperbyggarn
New member
Du är en jäkel på att skriva må jag säga!! Ser fram emot fortsättningen! Håller med övriga här att många bilder är trevligt att titta på i reportage/reseskildringar.:tummenupp
Anders.J
Anders.J
Nåja, dom ligger där. Jag var inne nu och prövade att lägga någon vagnretur mellan hakparenteserna, och dom syns fortfarande för mig - tills jag uppdaterar sidan...
Swedie var ju inne idag och styrde i "Säkerhetstjattråden" - han hittar säkert hit med och reder ut detta med.
H
Hampe, du får lägga bilderna som inte fungerar här på nån extern bildlagringsplats. http://imgur.com är enkel att använda. Så kan du enkelt länka in bilderna med [img ] sen
Vi vänder inåt land strax efter Tupos, och givetvis börjar det snöa. Rejält!
Eller rättare sagt, det har snöat ett bra tag och det har samlats en hel del på marken som vi pluffsar runt i.
Men det är bästa sortens torrsnö; den far omkring, vrivlar, yr, dansar, är överallt och ingenstans på en och samma gång - den är omöjlig att fånga och sätter sig ingenstans, varken på oss eller på cyklarna.
Den bara är, och körningen blir bara bättre och bättre! Däcken håller emot och klarar sig bra förvånansvärt bra i snön.
Den som kört sträckan, eller bara tittat lite närmre på en karta undrar nog hur det står till när jag säger att körningen ner till Jyväskylä blev dygnets bästa. Platt, rakt - tråkigt enligt de flesta.
Men, jag bara älskar att köra i snö, och bättre än så här blir det inte. Det känns som max -3 eller så, men snöns uppträdande säger att det är minst -15, kanske -20.
Snön virvlar och far omkring oss och förstärker fartintrycket flera gånger om! Det är 80 och 100 km/h begränsning om vart annat, men vi dånar fram som stridspiloter i trädtoppshöjd med dubbla ljudhastigheten.
Det är en svindlande fartupplevelse, men i alldeles laglig fart!
Jag lägger mig närmre Sakke än tidigare, snett bakom till vänster. Det ger mig fri sikt förbi honom, samtidigt som jag har stora chanser att gå fri från honom när hans motor skär.
...och framfälgen rasar, samtidigt - vilket inte kommer att dröja länge. Det verkar nämligen vara det mest troliga nu - hojen går som skit, och allt annat än en KTM som låter på det viset hade rasat för länge sedan. Den alltså låter som ungefär vilken orange hoj som helst... Mer hur länge kan man köra med punkterat framhjul utan att grejerna säger upp sig, trasslar sig av från fälgen och drar till skogs?
Ja, det är det vi håller på att ta reda på!
Men framförallt ligger jag precis så nära att den snön som Sakkes cykel drar upp håller sig under mitt ansikte. Jag har alltså fri sikt, men bara framåt och åt vänster. Sakke snett framför mig framträder som en halv människa sittande på ett snömoln, jag ser hans huvud, axlar och ryggtavla ner till midjan. Av cykeln ser jag bara styre, framhjul, del av tanken och ett glimmande rött sken inne i snöröken.
Det skulle kunna vara hans baklampa, men det kan lika gärna vara det dämpade skenet av jetstrålen ur en efterbrännkammare.
Det låter så i vart fall... Jodå, tankarna virvlar lika vilt som snön omkring mig, men jag har koll!
Att ligga så här nära, om än förskjutna i sidled är en ren säkerhetsdetalj. Jag hör precis vad Sakke gör - en LC4a är svår att smyga med... Slår han på inför en stigning så hör jag det innan man ser resultatet i avstånd mellan hojarna, och jag kan gasa samtidigt som honom för att hålla oförändrat avstånd.
Minskar han bara lite, lite så hör jag det med - och kan skärpa blicken framåt för att se vad det är han reagerat på.
Framför allt är rotekörningen en säkerhetsdetalj vid möten! Inför ett möte gäller det att memorera så mycket som möjligt av vägsträckningen man kan överblicka. Man måste skaffa sig en mental karta att navigera efter under de sekunder man är blind, och man måste hålla sin position. MÅSTE!
Alltså, det är en rush utan dess like att hålla högerhanden oförändrad rakt in i det kompakta vita mörkret! Jag hör vad Sakke gör, och kan anpassa min körning därefter.
Alla nervtrådar är så alerta dom bara kan bli, och även om det inte är mycket trafik så här dags så är det spännande bortom beskrivning dom gånger vi får möte.
Vi kommer ikapp bilar också, och genom att lägga sig på avstånd och vänta in rätt tillfälle kan man ta sig förbi dem med marginal.
Undrar vad dom tänker...? Ett av besvären vi haft tidigare, med klar sikt är att bilister man kommer ikapp tappar koncepten och antingen förlorar fart, riktning eller både och när dom spanar i bakspegeln efter vad som måste tolkas som en väldigt högt placerad strålkastare på snöskotern som just kom ikapp... Som det är nu blir snöröken på sätt och vis vår vän eftersom det isolerar bilisten från oss när vi är på väg ikapp. Vi brummar förbi, också är det inte mer med det. Bara någon enstaka bilist höjer sitt tempo för att hänga med bakom oss några kilometer.
Däremot är det värre att bli omkörd - dom som kommer ikapp håller betydligt mycket högre fart än oss och piskar upp otroliga mängder av den torra, fina snön.
När det sker så släpper vi av under några minuter för att låta det värsta lägga sig.
Hur som helst är det varken möten eller passager som är så fantastiskt med denna sträckan.
Det är den meditativa, hypnotiska, psykedeliska känslan av att köra i den virvlande snön. Knark för tankarna.
Jag hör många säga att dom upplever det som tröttande att köra (bil) i yrande snö, men jag kan inte hålla med. Det är krävande, visst - men underbart roligt och på något skumt vis "mindexpanding".
Å vad dumt det låter, men ni var inte där, hade inte 16 timmars körning i kroppen - och hade inte The Doors drogimpregnerade musik ringande inuti i skallen - "Riders on the storm"
Faktum är att jag blir irriterad när Sakke bryter magin genom att svänga av vid Pyhäjärvi!
Jaså, behöver vi tanka? Hmmm... okay då, om det skall vara nödvändigt.
Jag hade kunnat rulla vidare för evigt! Eller tills soppan hade tagit slut om en halvtimme eller så, helt förlorad i mitt eget universum.
Bästa sträckan på dygnet! På topp 10-listan över allt jag kört på hoj!