Schuberth hjälm

Bias

New member
Hej.
Någon som har någon erfarehet av deras S1:a?

Dom har även kommit med en som heter Sonicblue som tydligen skall ha blåtand inbyggt. Nån som testat den?
 

mule

New member
Ingen hjälm.

BlueSonic tycks inte vara nån hjälmtyp utan Schuberts egna bluetooth kommunikation. Enl. deras hemsida www.schuberth.de passar den bl.a till J1, R1, C2 och S1. Synd, det skulle va trevligt med en bra hjälm som är klar med bluetooth monterad.
 

mcmannen

New member
Jag köpte en S1 förra året. Det är den tystaste hjälm jag någonsin haft. Har
haft några nu efter 30 års mcåkning. Även inbyggda solglasögon. Ända klagomål jag kan ha är att den är ganska trång, fast det kan vara därför den
är så tyst.
 

redtop

New member
Köpte en S1 till denna säsongen. Har inte kört den så mycket ännu men är klart nöjd hittills. Den sitter inte lika bra på mitt huvud som min Shoei Z-One, men är betydligt tystare, vilket var det jag ville åt. Sen är den också en del tyngre.
S1an får vara touringhjälm och så kör jag Z-one på bana.

Jag beställde min från Tyskland och sparade ca 1500 kr. Den finns med både D-ringstängning och snabblås. Själv valde jag D-ring som inte är så klumpigt och som jag uppfattar som säkrare, men man väljer förstås själv.

/RedTop
 

Koljo

New member
Hej.
Någon som har någon erfarehet av deras S1:a?

Dom har även kommit med en som heter Sonicblue som tydligen skall ha blåtand inbyggt. Nån som testat den?

Hej!

Har avverkat Schuberths Concept hjälmar till antalet 5 vid skrivandets stund... Kalas sköna!!!

Köpte även Nolans Integrerade modell: N 84, "Target N-com/VPS.

Den kan man köpa till Nolans egna "Blåtandssystem"... Det funkar hur bra som helst!!!!

Har testat detta och det visar sig att ingen ännu som jag har pratat med har hört att jag suttit på MC och pratat... Väl godkänt!!!

Schuberths "Blåtands-system" är alldeles för dyrt och har inte blivit insläppt i Sverige än... Det lär dröja, vi får se...

Lycka till!!
 
Last edited:

Mmmorgan

New member
Intergralhjälm med bluetooth...

Hej.
Någon som har någon erfarehet av deras S1:a?

Dom har även kommit med en som heter Sonicblue som tydligen skall ha blåtand inbyggt. Nån som testat den?

Det finns ett företag som säljer en intergralhjälm med inbyggd bluetooth för endast 1599 kr, den är jättefin... adressen är följande; http://www.trendimport.se/ Förtaget ligger i Göteborg.
 

Lindeberg

New member
Jag ska ner till Tyskland i sommar och funderar på att köpa en Schuberth eller BMW-hjälm på plats för att spara ett gäng korvören.

Är tysksålda hjälmar märkta och testade på samma sätt som svensksålda? Vill ju inte gärna ligga där invalid och inte få ut ett öre på försäkringen för att inte ha haft en svenskgodkänd hjälm.
 

-ah

New member
Jag ska ner till Tyskland i sommar och funderar på att köpa en Schuberth eller BMW-hjälm på plats för att spara ett gäng korvören.

Är tysksålda hjälmar märkta och testade på samma sätt som svensksålda? Vill ju inte gärna ligga där invalid och inte få ut ett öre på försäkringen för att inte ha haft en svenskgodkänd hjälm.

Tja, det är ju CE-märkning som gäller, och den lär väl inte blivit nationell på senaste... ;)

Kronan har ju blivit en riktig peseta på senaste, så håll koll på kursen, om det verkligen är en besparing. Fast jag lyckades köpa en Shoei Mulitech för motsvarande 2.500 SEK i september, så visst finns det pengar att spara på en marknad där det finns äkta konkurrens.
 

Lindeberg

New member
Tack för svaret.

Har inte kollat på hjälmpriser över huvud taget än. Men jag ska köpa lite prylar från Touratech, och de är cirka 20% billigare i Tyskland än i Sverige.

Även om det inte blir billigare att köpa från Tyskland har jag ibland upplevt utbudet som rätt mycket större i vissa MCtillbehörsaffärer.
 

hamre

Member
Tack för svaret.

Har inte kollat på hjälmpriser över huvud taget än. Men jag ska köpa lite prylar från Touratech, och de är cirka 20% billigare i Tyskland än i Sverige.

Även om det inte blir billigare att köpa från Tyskland har jag ibland upplevt utbudet som rätt mycket större i vissa MCtillbehörsaffärer.

Jag köpte en BMW-hjälm i Tyskland för 2 veckor sen, 2900:-inkl. frakt. Priset på Bike trollhättan var 4900:-
 

V-ström1000

New member
Hej

Jag har en vit Schubert S1 Pro. Jag tycker det är en toppenhjälm. Jag har provat en del andra hjälmar men Schubert är den enda som sitter bra på min (egendomliga) skalle. Jag köpte den på nätet från Tyskland förra året. Jag har en Schubert S1 också men den använder jag sällan numera. Jag tycker Pro modellen känns bättre. Det är också enklare manövrering av det inbyggda solskyddet på den.

Ulf
 

Chris

New member
Schubert C2 o Concept

Är det någon som har erfarenhet hur C2 och Concept är gällande ventilation och imma?
Har idag en Nolan N-102 som är värdelös, bara immar igen vid minsta lilla funkt. Ventilationen är ur-kass och omöjlig att använda vid fuktig/regnigt väder. Märkligt att en modern hjälm skall vara så dålig.
Har provat Concept och blev mycket imponerad av tystheten men tyvärr var det fint väder då jag provade den för några år sedan.
 

DearHunter

New member
Hej!

Jag handlar nästan allt från Tyskland och England numera.
Vill man köpa hjälm eller mc-kläder så kan jag rekommendera

http://www.fc-moto.de

Bra service, lägre priser än i Sverige och stort utbud.
Jag sparade in nästan 1700 på hjälmen.

Lycka till
 

Ballhead

New member
Jag köpte min S1 pro i sommras. klart den bästa hjälm jag haft och provat.
Rekomenderar den starkt. enda nackdelen är att jag inte kan fästa högtalarna från mitt Scala Q2 i hjälmen, då tejpen inte fäster på fodret i hjälmen :mad:
 

sididi

New member
Jag köpte min S1 pro i sommras. klart den bästa hjälm jag haft och provat.
Rekomenderar den starkt. enda nackdelen är att jag inte kan fästa högtalarna från mitt Scala Q2 i hjälmen, då tejpen inte fäster på fodret i hjälmen :mad:
Jag löste det med lite Karlssons klister :)
Själv har jag en C2 som jag är mycket nöjd med! Gillar särskilt möjligheten att "putta fram" visiret. Köpte dock "Pinlock" efter en sesong...

/rolf
 

77mats

New member
Hej!

Jag handlar nästan allt från Tyskland och England numera.
Vill man köpa hjälm eller mc-kläder så kan jag rekommendera

http://www.fc-moto.de

Bra service, lägre priser än i Sverige och stort utbud.
Jag sparade in nästan 1700 på hjälmen.

Lycka till

För mig som inte kan ett ord tyska :confused: Vad blir frakten på en hjälm?
ca 900:- lägre pris i dagsläget mot här hemma då men frakten jämnar väl ut det lite?
 

Zopilote

New member
För mig som inte kan ett ord tyska :confused: Vad blir frakten på en hjälm?
ca 900:- lägre pris i dagsläget mot här hemma då men frakten jämnar väl ut det lite?

Du behöver inte kunna ett ord tyska ;) Högst upp till höger på sidan finns en liten engelsk flagga du kan klicka på, så vips blir sidan begriplig...
Tillbaka till ursprungsfrågan: Frakten till Schweden ligger på €8.90.
 
Top