Schubert C3 läcker?

powerglide

New member
Jag är inne på min andra C3:a och undrar om någon mer än jag har problem med den i kraftigt regn?

För min del får jag på något sätt in vatten på insidan av visiret. Vilket ju gör att det inte går att torka bort under färd.
 

DearHunter

New member
Kan man inte justera anliggningen av visiret?
På min Shoei går det mha justerskruvar vid fästet så att det ligger an mot övre tätningen.

Annars så är det väl bra att testa i duschen och se efter var det läcker.
 

NeXTer

New member
Har precis fått hem min första C3 men fick tillfälle att testa den i skyfallet i går, bara hem från jobbet dock - var inte frestad att ta en längre tur. Visiret verkar hålla tätt så länge man kommer ihåg att dra ned det så långt att det knäpper fast i låset i nederkanten och givetvis även att fronten gått i lås korrekt, annars läcker det. Men om du nu är inne på din andra förmodar jag att det var det första du kollade?
 

powerglide

New member
Japp. Sista knäppet har jag koll på :)
Kör med omvänt vulcan mindgripp för att kunna fixa det med en hand :tummenupp

Får kolla lite närmare på inpassningen. Kände hur det blåste kallt uppifrån när jag var ute idag.
 

Mimmi

New member
Hej!

Jag har ingen C3, hade en C2 som jag inte trivdes med alls utan köpte återigen en Concept. Men C2 läckte in regnvatten i överkant på visiret, efter viss justering så fungerade det bra vad avser den delen. Men däremot så stänkte det in vatten genom hakventilationen på den, och det oavsett om det var öppet eller "stängt", för stänga riktigt går inte.
Kanske samma miss på C3?
 

adrian_vg

New member
Så fort visiret på C3 är det minsta öppet kommer det vatten på insidan. Det gäller förresten alla visirhjälmar jag har haft. Har en C3 också. Råkade ut för samma problem som du senast idag. Irriterande... :mad:

Men skulle det spela roll om den är helt igenknäppt i nedersta läget? Gummiläpparna ligger ju emot ändå.
 

Katarina

Helt okej
Jag har en C3, jag har inte märkt av nåt vatten innanför men jag har nog kanske inte provat den i regn ännu, får prova DearHunters förslag. Dock tycker jag också att trots att jag stängt till ovanpå hjälmen att det drar in kallt ovanifrån. Sommaren 2009 fick jag in en geting innanför, jag begriper inte hur den kom in men innanför var den. Det har jag grunnat på hela tiden, letat och kikat på hjälmen men jag hittar inget tillräckligt stort hål där den kom in. Annat än kanske via luftluckan fram under visiret (?).
 

NeXTer

New member
@Katarina: Enligt tegelstenen till instruktionsbok går det inte att stänga toppventilationen helt med reglaget, däremot finns det två flikar på kudden som sitter vid insläppen som de föreslår att man viker fram om man vill dämpa luftflödet ytterligare.
 

powerglide

New member
De flikarna har jag läst om. Men det var väl mest till för vinterkörningar?

Meb kan det vara den vägen som det regnar in? Känns mest som om det är huvudet man blir blöt om i så fall.
 

Mimmi

New member
Hej!

Intressant att höra att C3 av en skribent upplevdes som kall och dragig. Det var även en av anledningarna till att jag till slut gav upp min C2. Jag tål inte att det blåser i ansiktet/på huvudet, jag är överkänslig för drag nämligen.
Men det förvånar mig kanske inte, eftersom de i reklamen för C3 skrev/skriver ÄNNU bättre ventilation (än i C2).
Det var alltså en av anledningarna till att jag gick tillbaka till den äldre modellen Concept.

Men eftersom jag numera slopat glasögon och alltid använder (stabila) kontaktlinser blir nästa hjälm förmodligen en vanlig integralhjälm eftersom jag tror att en icke-öppningsbar hjälm är tystare än en öppningsbar d:eek:.
Åtminstone skall jag prova att få på mig en sådan, jag tycker det verkar svårt...
 

Zopilote

New member
Hej!
Men eftersom jag numera slopat glasögon och alltid använder (stabila) kontaktlinser blir nästa hjälm förmodligen en vanlig integralhjälm eftersom jag tror att en icke-öppningsbar hjälm är tystare än en öppningsbar d:eek:.
Åtminstone skall jag prova att få på mig en sådan, jag tycker det verkar svårt...

Jag bytte själv den här säsongen från en öppningsbar Shoei till en Schuberth S1Pro helintegral. Du har rätt i att det är som att bli född på nytt varje gång man skall i eller ur den, men med huvudet väl på plats är det både bekvämt och TYST. har tillochmed slutat använda öronproppar, då hjälmen är nästan helt befriad från vindbrus. Däremot fick jag sätta tillbaka insatserna i avgassystemet eftersom det ljudet verkar komma igenom ljuddämpningen.
 

JER

New member
Jag har en säsongs erfarenhet av Schuberts C3, en bra och bekväm hjälm med fina finesser.
Tyvärr åkte den i backen och fick en misstänkt spricka vilket jag ville få kontrollerad av ngn. från Schuberts importör (i Danmark). Efter ett fullständigt ointresse från deras sida och glest med Schubert-förhandlare i området runt Gbg (närmaste i Lidköping eller Ängelholm) beslutade jag mig för en BMW-hjälm som ersättare. Den är tillverkad av Schubert men säljs som en BMW-hjälm, dvs. det är enkelt att få service och reservdelar gnm. BMW.
Det är den sk. "Sport"-modellen - en helintegral, jämfört med C3 som är öppningsbar. Det ÄR en väsentlig skillnad på ljudläckaget till helintegralens fördel, ingen tvekan. En ngt. obekväm av och på-procedur är det man får betala för en totalt bättre komfort. Trots allt vad som sägs och skrivs, även en säkrare hjälm.
Vad jag också noterat är skillnaden i synfält hjälmarna emellan. Sitter man mer sportigt framåtlutad har C3 lite begränsat synfält i överkant av visiret. Innervisirets skarv hamnar i synfältet och stör. Sitter man däremot mer upprätt är det inga problem.
Någon större erfarenhet av regn och vattenläckage på C3 har jag inte, men skarven mellan den nedre hak-delen och övriga hjälmen skapar en del buller när fartvinden passerar och det uppstår lokal turbulens. Kanske blir det stående vatten här som kan pressas in?
 

Marie

Banned
Jag har en säsongs erfarenhet av Schuberts C3, en bra och bekväm hjälm med fina finesser.
Tyvärr åkte den i backen och fick en misstänkt spricka vilket jag ville få kontrollerad av ngn. från Schuberts importör (i Danmark). Efter ett fullständigt ointresse från deras sida och glest med Schubert-förhandlare i området runt Gbg (närmaste i Lidköping eller Ängelholm) beslutade jag mig för en BMW-hjälm som ersättare. Den är tillverkad av Schubert men säljs som en BMW-hjälm, dvs. det är enkelt att få service och reservdelar gnm. BMW.
Det är den sk. "Sport"-modellen - en helintegral, jämfört med C3 som är öppningsbar. Det ÄR en väsentlig skillnad på ljudläckaget till helintegralens fördel, ingen tvekan. En ngt. obekväm av och på-procedur är det man får betala för en totalt bättre komfort. Trots allt vad som sägs och skrivs, även en säkrare hjälm.
Vad jag också noterat är skillnaden i synfält hjälmarna emellan. Sitter man mer sportigt framåtlutad har C3 lite begränsat synfält i överkant av visiret. Innervisirets skarv hamnar i synfältet och stör. Sitter man däremot mer upprätt är det inga problem.
Någon större erfarenhet av regn och vattenläckage på C3 har jag inte, men skarven mellan den nedre hak-delen och övriga hjälmen skapar en del buller när fartvinden passerar och det uppstår lokal turbulens. Kanske blir det stående vatten här som kan pressas in?

Vad är det för en åf-lista du använt?
Den måste härstamma från den förre importören.

Ängelholm är helt inaktuellt, däremot skall det finnas en lite närmare dig, Vincents i Varberg....
http://www.schuberth.dk/1/forhandler/

Jag hör också till dem som föredrar den gamla Concept, pga den överdrivna ventilationen i C2 och som påstås vara ännu värre i C3. När Concept lades ned köpte jag på mig ett knippe vita Concept så att jag har några år framöver.
När de tar slut så får jag väl köpa C3 och tejpa över ventilationsluckorna, för de går ju inte att stänga. De har ju bara två lägen; tvärdrag resp. orkan i hjälmen....
(inte undra på om de läcker med den luftströmningen! Gamla Concept har jag aldrig fått in vatten i, inte ens vid 80 mils Autobahnkörning i ösregn)
 
Last edited:

JER

New member
Japp, den åf-lista som gällde sommaren 2009 har numera ändrats ,till det bättre. Bättre och kanske mer värdiga förutsättningar för ett kvalitetsmärke som Schubert?
Menar dock att agenturen för Schubert i Sverige m.fl. länder fortfarande ligger i Danmark vilket inte utgör något problem i sig, bara de sköter sig och kan leverera ev. reservdelar inom rimlig tid.

Det där med luftdrag i hjälmar; Kan hålla med om att det blåser lite väl mycket i C3 även med allt stängt. Detsamma upplever jag i den ersättningshjälm jag införskaffade från BMW. Visst, man lider knappast av syrebrist men får i gengäld snabbt en kall nästipp, nästan oavsett temperatur.
Har ingen lösning på det annat än att tillsvidare dra upp halsskyddet så det täcker näsa och mun.
 

Marie

Banned
Japp, den åf-lista som gällde sommaren 2009 har numera ändrats ,till det bättre. Bättre och kanske mer värdiga förutsättningar för ett kvalitetsmärke som Schubert?
Menar dock att agenturen för Schubert i Sverige m.fl. länder fortfarande ligger i Danmark vilket inte utgör något problem i sig, bara de sköter sig och kan leverera ev. reservdelar inom rimlig tid.

Det där med luftdrag i hjälmar; Kan hålla med om att det blåser lite väl mycket i C3 även med allt stängt. Detsamma upplever jag i den ersättningshjälm jag införskaffade från BMW. Visst, man lider knappast av syrebrist men får i gengäld snabbt en kall nästipp, nästan oavsett temperatur.
Har ingen lösning på det annat än att tillsvidare dra upp halsskyddet så det täcker näsa och mun.

Kruxet var nog att åf-listan du hittade sommaren 2009 var den som gällde fram till importörsbytet. Gerts i Ängelholm t.ex. hoppade av direkt när man bytte importör 2008. Det tog evigheter innan danskarna började bearbeta svenska marknaden ordentligt, och fixade åf-lista mm.
Nog om det, det är historia nu.

Kör man på vintern som jag, är de moderna Schuberthhjälmarna rena frysskåpen. Och ännu har jag inte svimmat av syrebrist i de äldre, så varför denna orkanventilation?
 

adrian_vg

New member
Kör man på vintern som jag, är de moderna Schuberthhjälmarna rena frysskåpen. Och ännu har jag inte svimmat av syrebrist i de äldre, så varför denna orkanventilation?

Jag körde hela vintern med min C3 också. Hade den lilla flärpen över hjässan inuti hjälmen otäckt. Funkade bra. Blev inte alls kall. Flärpen ovanpå hade jag i mellanläge hela vintern också.

Jag tycker bra ventilation under vintern är bra, då mina glasögon annars immar igen nåt fabulöst. C3:ans ständiga 30 procentiga ventilation, även om allt är stängt, tycker jag är mumma!

Däremot kan jag hålla med om att om hakventilationen är helt öppen i motorvägsfart riskerar man att blåsa av bågen av orkanen inuti... :rolleyes: Med hakflärpen stängd är ventilationen lite för låg tycker jag, fullt öppen lite för hög. Borde finnas ett mellanläge. Kommer väl i C4:an. ;)
 

JER

New member
Att återigen konstatera är väl att smaken är som baken, eller att vi är olika känsliga för drag, buller etc.
Hjälmar är personligt och skall testas ordentligt för att hitta den som passar bäst, vilket ta´r tid!
Synd då att det är så svårt att få chansen att testa ut rätt objekt innan man lägger ut åtskilliga tusenlappar på dessa ömtåliga underverk.
 

powerglide

New member
Synd är att jag för regn på insidan av visiret som inte går att torka bort under körning :mad:

Fast mina handlare har insisterat på att jag ska provköra hjälmen i någon timme innan köp :tummenupp

Får bara tänka på att nästa inhandling får bara ske om det ösregnar ute ;)
 
Top