Jag har en säsongs erfarenhet av Schuberts C3, en bra och bekväm hjälm med fina finesser.
Tyvärr åkte den i backen och fick en misstänkt spricka vilket jag ville få kontrollerad av ngn. från Schuberts importör (i Danmark). Efter ett fullständigt ointresse från deras sida och glest med Schubert-förhandlare i området runt Gbg (närmaste i Lidköping eller Ängelholm) beslutade jag mig för en BMW-hjälm som ersättare. Den är tillverkad av Schubert men säljs som en BMW-hjälm, dvs. det är enkelt att få service och reservdelar gnm. BMW.
Det är den sk. "Sport"-modellen - en helintegral, jämfört med C3 som är öppningsbar. Det ÄR en väsentlig skillnad på ljudläckaget till helintegralens fördel, ingen tvekan. En ngt. obekväm av och på-procedur är det man får betala för en totalt bättre komfort. Trots allt vad som sägs och skrivs, även en säkrare hjälm.
Vad jag också noterat är skillnaden i synfält hjälmarna emellan. Sitter man mer sportigt framåtlutad har C3 lite begränsat synfält i överkant av visiret. Innervisirets skarv hamnar i synfältet och stör. Sitter man däremot mer upprätt är det inga problem.
Någon större erfarenhet av regn och vattenläckage på C3 har jag inte, men skarven mellan den nedre hak-delen och övriga hjälmen skapar en del buller när fartvinden passerar och det uppstår lokal turbulens. Kanske blir det stående vatten här som kan pressas in?