Samordna en MCtripp någon/några?

Tjena!

Jag och tjejen vill väldigt gärna åka på en MCresa.
Vi vet inte riktigt var och hur vi skall börja men vi har drömt om att köra ned till Österrike.
Det må vara en lite för lång mcresa som första resa, men inte med lite sällskap. :cool:
Det är helt klart fördelaktigt om man är mer än 2 som är ute och reser på en MCresa tänker vi.

Därför tänkte vi höra bland folket här om det finns intresse?
Kom gärna med förslag på destinationer och idéer.

Vi: Förare + passagerare
Körstilen: Går att anpassa till alla stilar och vägar men i stort sett allt utom renodlad sport.
Personligen tycker jag det är jäkligt kul att färdas mer än en hoj på vägarna, så därför är vi/ni med på hela resan.
Mål: Njuta av utsikter gör vi gärna (GoPro kamera kommer tas med) men för övrigt är vi väldigt öppna med allt annat.
När? Under första halvan av juni eller valfritt under juli månad.
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Jag och fru gjorde vår premiär för 3 år sedan. Att åka själv var inte så farligt. Nu kom vi bara till Bretagne som visade sitt sämsta väder men upplevelsen var ändå kul och spännande. Åker man själva är man heller inte beroende av andras tidsscheman och viljor.
Sen är chansen att ni träffar fler folk utanför gruppen än om man åker i grupp. Då håller man gärna sig till varandra.

Reseberättelsen: http://wp.me/P24Uex-eb
 

Chopperbyggarn

New member
Åk själva eller endast 2hojar är mitt råd.
Förutom motiven som Sky har skrivit så ser jag körningen som betydligt trafiksäkrare med max två hojar vars förare känner varran väl än att åka fler i grupp.
I yngre år åkte jag lite då och då i grupp till mc-träffar och det hände att det var någon i gruppen som ville spela "Allan" och utsatte oss andra för fara och allra vanligast var att det var med någon "Hetsporre" som körde om alla i gruppen och drog upp tempot högre än vad alla var vana vid.
Extra rörigt blev det vid mycket trafik och omkörningar av bilar eller vice versa. Gruppkörning kräver mycket diciplin av alla deltagare i gruppen.

Mycket säkrare att åka själv eller med någon man känner väl är min uppfattning!:)

Mvh

Anders.J
 

gundj

New member
Ett par på en eller 2 hojar träffar mer nya bekantskaper än 4 på 2-4 hojar. Gammalt djungelordspråk.
 

Bighoj

New member
Klart ni ska ut och resa.Förutom allt praktiskt så behövs bara sunt förnuft.En liten VARNING bara-Det finns en allvarlig risk med att resa på mc semester och det är att ni kommer att göra om det många gånger framöver.
(Har skickat ett Pm till er med bl a lite tips)
 
Klart ni ska ut och resa.Förutom allt praktiskt så behövs bara sunt förnuft.En liten VARNING bara-Det finns en allvarlig risk med att resa på mc semester och det är att ni kommer att göra om det många gånger framöver.
(Har skickat ett Pm till er med bl a lite tips)


Läste igenom ditt pm och det motiverande än mer till att utföra en sådan MCresa! :) Tack för det!
Det direkt och första praktiska jag tänker på är GPS, det hade jag med mig när jag bilade ned till grekland förra året.
Resan hade lätt konstaterat varit mycket energikrävande utan en sådan.
Tält ja.... man kanske inte kan förlita sig på att alla ställen har öppet och mottagning dygnet runt.
 

Skye

Kör Mycket!
Ni kan skippa tältet. Ni kommer antagligen inte att använda det. Träffade ett touringpar utanför Tjolöholms slott och de sa att de slängde sitt tält för de hade inte använt det på 4 veckors mc semester i södra Europa. Det kostar ungefär lika mycket för tältplats som ett rum och eftersom "Allemansrätten" är ett begrepp som bara används i våra delar av Europa så har du inte den möjligheten att fricampa som här hemma och i Norge.

Om jag frågar Fru Skye om hon tältar eller sover på ett B&B är svaret givet. Rum med 4 väggar, tak och säng. Vet inte om det gäller alla damer som åker med men det har lite med bekvämlighet att göra... :eek:

(Nu hade jag med tält på min första resa, var ju tvungen att använda det men det tog plats helt i onödan)
 

Sageland

New member
om ni nu skulle åka med fler så kan dessa frågor vara intressanta: När? er stil (custom - långsam, touring - blandad, sport), ert intresse; vad är det ni vill se, uppleva. ska den gruppen ni åker ner med hålla ihop hela resan, eller delmoment.
 

Cawwa

New member
Ja frågan om tältets vara eller inte vara är en ständig diskussion.
2010 gjorde vi, min fru och jag, en c:a 800 mil tur i Europa. Göteborg-Danmark-Tyskland-Belgien-Frankrike-Spanien-Andorra-Frankrike-Schweiz-Tyskland-Danmark-Göteborg. Vi hade inget tält med oss utan förlitade oss på lediga rum, pensionat, stugor på campingplatser m.m. Ett och annat hotellrum också. I städerna är det inget snack - såklart man letar reda på ett smöget rum i centrum. På landsbyggden bara för att övernatta saknade vi tältet. Priset för en övernattning med tält var inte mycket - sisådär 5 - 15 E. Vill man köra länge på dan så är det rätt bra att leta upp en campingplats och bara slänga upp tältet OM det inte regnar. På vår 4-veckorstur hade vi kanske tre regndagar ... :)
 
Ja frågan om tältets vara eller inte vara är en ständig diskussion.
2010 gjorde vi, min fru och jag, en c:a 800 mil tur i Europa. Göteborg-Danmark-Tyskland-Belgien-Frankrike-Spanien-Andorra-Frankrike-Schweiz-Tyskland-Danmark-Göteborg. Vi hade inget tält med oss utan förlitade oss på lediga rum, pensionat, stugor på campingplatser m.m. Ett och annat hotellrum också. I städerna är det inget snack - såklart man letar reda på ett smöget rum i centrum. På landsbyggden bara för att övernatta saknade vi tältet. Priset för en övernattning med tält var inte mycket - sisådär 5 - 15 E. Vill man köra länge på dan så är det rätt bra att leta upp en campingplats och bara slänga upp tältet OM det inte regnar. På vår 4-veckorstur hade vi kanske tre regndagar ... :)

Ni kan skippa tältet. Ni kommer antagligen inte att använda det. Träffade ett touringpar utanför Tjolöholms slott och de sa att de slängde sitt tält för de hade inte använt det på 4 veckors mc semester i södra Europa. Det kostar ungefär lika mycket för tältplats som ett rum och eftersom "Allemansrätten" är ett begrepp som bara används i våra delar av Europa så har du inte den möjligheten att fricampa som här hemma och i Norge.

Om jag frågar Fru Skye om hon tältar eller sover på ett B&B är svaret givet. Rum med 4 väggar, tak och säng. Vet inte om det gäller alla damer som åker med men det har lite med bekvämlighet att göra... :eek:

(Nu hade jag med tält på min första resa, var ju tvungen att använda det men det tog plats helt i onödan)


Det låter som att tält bara skulle ta onödig plats. Baserat på tidigare stories klarar de flesta sig utan det. Vi kan lämna det öppet.
 

Bighoj

New member
Jo,det kan vara nog så vi viktigt att man har ungefär samma körstil,i vart fall om man ska längre sträckor.Det är kanske inte så kul om man kör ett touringlok och måste ligga i 70-80 km/h i 60 mil.Lika hemskt kan det bli att behöva köra coustomhoj i 150 km/h i 60 mil.
Vet man att man ska till samma ställe är det kanske inte så dumt att träffas vid slutdestination i stället för att behöva sitta på mc:n och vara irriterad,(Först fram beställer in ölen och sist fram får betala dom)
Det kan ju mycket väl vara så att man träffas nere i europa någonstans och kanske käkar lite och byter meningar med varandra för att sedan dra vidare nästa dag igen.Alla möjligheter finns ju bara man vill.
 

Ina

New member
Visst går det jättebra med billiga gasthaus o B&B runt om i Europa......men vi har alltid tält med för när man tex hamnar på MC-campingar så är det kul att tälta med alla andra....o tältet är en trygghet om det skulle strula till sig med andra alternativ. Visst tar det plats men vi lyckas bra med att ha det med under 3-4 veckor trots att vi är två på en hoj - Jag älskar att ligga i tält o vi tältar från slutet av april till början av november ...så alla "damer" söker inte bekvämlighet - säng har jag hemma...:wink:
Det låter som att tält bara skulle ta onödig plats. Baserat på tidigare stories klarar de flesta sig utan det. Vi kan lämna det öppet.
 

Skye

Kör Mycket!
I bekvämligheten ligger det oxå lite trygghet. Ett par steg utanför en tältduk klockan 3 på morgonen får många att sova dåligt. Även jag. Beror ju helt hållet på vilken plats man tältar.
 

Bighoj

New member
I bekvämligheten ligger det oxå lite trygghet. Ett par steg utanför en tältduk klockan 3 på morgonen får många att sova dåligt. Även jag. Beror ju helt hållet på vilken plats man tältar.
Helt riktigt.Nu har vi skippat tältet mest pga bekvämligheten och att kostnaden faktiskt inte behöver bli så mycket dyrare utan tält.
I Prag 2009 fick vi besök i vårt tält då vi låg och sov,och plötsligt hade vi ingen kamera längre.Så kan det gå.Jag inbillar mig att chansen för inbrott är lite mindre om man hyr typ stuga.Sen tycker jag att det är ganska skönt att komma fram och bara öppna dörren och gå in.I synnerhet när det är blött ute är det gött att slippa fajtas med tält.
 
Stöldrisken är det enda som oroar mig med tältandet. Det värsta som kan hända är att man vaknar och upptäcker att hojen inte står kvar. Men Annars låter MC camping väldigt trevligt!
 

V Saarela

New member
Jag snittar ca 20 tältnätter per sommar och så har det väl varit sen mitten av 80-talet. Ta i trä, men det enda som hänt är att i Holland blev ett regnställ stulet från hojen.
 
Top