Saltlösning för att förhindra vägdamm i Sundsvall gör vägarna hala...

Ove 60+

Active member
Inget nytt problem, men det verkar bre ut sig. Begriper inte meningen för det vore bättre att spola på rent vatten. Saltet kommer vid första skur att tillsammans med regnvatten att försvinna ner i närmsta dagvattenbrunn och ställa till i miljön nedströms.

Kanske det handlar om att det är bra mutor i salt? Sist jag läste om det så var det Göteborg...
 

Hampe

Skriver massor!
Det är inte "salt" i vanlig mening, utan (i Göteborg) en lösning med magnesiumklorid som sprutas ut.
"Sommarsalt" kan man kalla det, möjligen något mindre frätande än natriumklorid - men snorhalt att köra på.

Göteborgs "trafiken.nu" skriver att:
Ett par timmar efter spridningen kan den blöta vägbanan upplevas som hal eftersom friktionen minskar.Trafikanter uppmanas att ta det extra försiktigt vid dessa tillfällen.

http://www.trafiken.nu/goteborg/Nyh...e-vagar-och-gator-under-perioden-32-till-254/

"Upplevas som hal eftersom friktionen minskar..."
Jo, något som är halt "upplevs" gärna som halt.... *rolleyes*


Dessa nidingsdåd skyltas inte, det anses räcka att man generellt varnar för att man kommer att såpa gatorna när man tycker att det passar, och detta skall trafikanterna anpassa sig efter.

Som vanligt så räknar man med att det kommer att stanna vid "plåtskador" för caged drivers och att något slags greater good står över risken för oskyddade trafikanter.

"Partikelfaran" diskuteras i vissa stycken fortfarande, men kommunerna såpar vägarna redan nu i något slags förebyggande syfte för att stadsbor inte skall dö på sikt. Istället gör man vägarna livsfarliga för oss på två hjul.

Hur fan kan detta tillåtas? Jag håller med killen i artikeln: man tar hellre problemet på sikt än dör knall fall av hala gator.



Hampe
 

TMax500

Member
"Det är inte halt. Det bara upplevs som halt, eftersom friktionen har minskat..." - detta är väl vad man egentligen säger, fast något anorlunda formulerat. Måste det till ett dödsfall innan man slutar med sådana här dumheter?
 

Ove 60+

Active member
Det är inte "salt" i vanlig mening, utan (i Göteborg) en lösning med magnesiumklorid som sprutas ut.
"Sommarsalt" kan man kalla det, möjligen något mindre frätande än natriumklorid - men snorhalt att köra på.

Salt är salt och beter sig som sådant. Skithalt i viss koncentration och har viss förmåga att dra till sig fukt. Kvarliggande fukt på metall ger korrosion.

Göteborgs "trafiken.nu" skriver att:
http://www.trafiken.nu/goteborg/Nyh...e-vagar-och-gator-under-perioden-32-till-254/

"Upplevas som hal eftersom friktionen minskar..."
Jo, något som är halt "upplevs" gärna som halt.... *rolleyes*

Så kan det gå när man förutsätter att läsaren är genomkorkad. :p Tyvärr är det nog så att dom som hittat på det idiotiska med saltet inte själva förstår sambandet mellan halka och minskad friktion.

"Partikelfaran" diskuteras i vissa stycken fortfarande, men kommunerna såpar vägarna redan nu i något slags förebyggande syfte för att stadsbor inte skall dö på sikt.
Hampe

Med saltning minskar partikelfaran momentant. När halkan av nylag saltlösning övergått i skithalt saltsnor kommer det att bli en glasliknande beläggning som släpper i solvärmen och virvlar omkring tillsammans med dom partiklar som bundits. Vinst ungefär = noll.
 

enhjuling

New member
Man kan ju undra varför de inte helt enkelt sopar eller suger bort dammet. Nu skall dammet bindas mha saltlösning (natrium eller magnesium spelar väl ingen roll) och vad händer när det torkat? Det dammar!!
Alla klagomål verkar ju sopas under mattan.
/Stefan
 

Hampe

Skriver massor!
Texten på trafiken.nu är ett utmärkt exempel på nyspråk.
Med frasen "upplevas som halt" vill man förminska allvaret i det hela. Det är ju bara en "upplevelse", eller hur?

Jo tjänare! En stor anledning för mig att köra motorcykel är just upplevelsernal, men alla upplevelser är sannerligen inte positiva.
Tack för det, Göteborgs Kommun! "Köra försiktigt" funkar i halkan för bilister, men det spelar ingen roll hur "försiktigt" man kör på MC i plötslig halka.

Undrar om Jonny i artikeln är SMC-medlem...?
Hade varit intressant att följa hans diskussioner med väghållaren.



H
 

Hudik-Lars

New member
Denna skit upplevs som hal det kan jag lova

Men den "upplevelsen" är när man kör bil eller sitter på kontorsstol.
Kör man mc så ÄR det halt, riktigt jävla äckligt att åka på.

Skyltning kommer säkert upp efter ett antal olyckor och minst en dödsolycka.

Dom får skylla på vad dom vill för min del, men i mina ögon är det rätt tydligt att "kör man mc så får man skylla sig själv"-mentaliteten fortfarande råder
 

Paerhc

New member
Är det lagligt för underentreprenörer att använda vad de vill och kan hitta på, när de underhåller vägar? Eller måste det till ett nationellt tillstånd? Är det något "verk" som kommer på de här lösningarna eller ligger det på kommunal nivå och så sprids det från kommun till kommun? Någon som vet?
 

Hampe

Skriver massor!
Ha! VTIs rapport #666. Say no more...

Magnesiumklorid skapar enligt denna rapport samma halka som våt vägbana. Det kan väl inte vara så faligt...?

Men våt vägbana, det "ser man" på ett annat sätt än detta. Man vet om att det regnar, eller har regnat - man kan läsa tecknen.
Men kör man på en gata och har en sorts friktion man kan "läsa" så är det inte så jädra okomplicerat att hamna på ett annat underlag runt hörnet.
Speciellt inte när stark vårsol och skuggor skapar optiska villor.

Friktionsmätningarna i VTIs rapport svarar mot korrekta blandningskoncentrationer och idealiska mängder påfört dammbindningsmedel.

Men kommer produkten färdigblandad i bulk, eller blandas den ute på fältet...?
Om någon snubbe i mörkret en natt skär upp en extra säck för att "vara på den säkra sidan", vad händer då?
Eller helt enkelt räknar fel?
Höftar lite?

Kanske är det någon som ställer upp spridarna lite extra?

Eller - samverkande faktorer: gör allt av det ovanstående och dessutom kör fel någon gång under natten och begjuter samma sträcka två gånger?
Vad har man för friktion då? Ingen som vet. Men man har en rapprot att luta sig mot där allting gjorts rätt...

Kommunerna har liv i sina händer när det gäller dammbindning av gator.
Men inte på det sätt man tror...

I veckan så verkar Mölndals Kommun ha sprutat vissa av sina gator - hej och hå. Inget anslaget någonstans som man kan läsa om på nätet, men smeten är utdragen av bilarna ut på exempelvis Söderleden och andra kringleder. Spåren förskräcker...

Man kan i VTIs rapport läsa sig till hur man mätt och räknat fram till en friktionsförlust i nivå med vattenbegjuten väg med 0,5 mm vattenfilm.
Well - det stämmer inte. Inte i verkligheten där jag kört på belagda vägar som blivit behandlad med dammbindningsmedel ivart fall.

Det uppstår en seg, trög lurig halka som är helt annorlunda än blöt asfalt.
Det närmaste jag kan jämföra med är en annan kemikalieinducerad halka - "salthalkan" som uppstår när någon klåfingrig jävel skickar ut saltbilarna långt under den temperatur det är lämpligt att salta i.
Ni vet - "återfrysning" men ändå inte; såpa blandat med björnklister, totalt oberäkneligt och mycket svårt att se från förarplats.
På vintern dör trafikanter under sådana förhållanden.
På våren är det acceptabelt att skapa liknade halka. Eftersom det görs i stan och eventuella bieffekter ändå bara leder till "plåtskador" efter som man effektivt tänker bort de oskyddade trafikanterna. Igen.



Hampe
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Det finns friktionskrav på vägarna, beroende på årstid. Dessa friktionskrav bör gälla både statliga och kommunala vägar. Alla dammbindningsmedel medför bristande friktion konstaterade VTI i en studie för några år sedan. http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/effekter-av-dammbindning-av-belagda-vagar.pdf

Visst är det väl underligt att det finns friktionsKRAV, samtidigt som dessa krav BÖR gälla både statliga och kommunala vägar?! BÖR har inte samma betydelse som MÅSTE. BÖR är en slags rekommendation och alltså MÅSTE inte staliga och kommunala verk följa dem...
Suck...
 
Top