Ha! VTIs rapport #666. Say no more...
Magnesiumklorid skapar enligt denna rapport samma halka som våt vägbana. Det kan väl inte vara så faligt...?
Men våt vägbana, det "ser man" på ett annat sätt än detta. Man vet om att det regnar, eller har regnat - man kan läsa tecknen.
Men kör man på en gata och har en sorts friktion man kan "läsa" så är det inte så jädra okomplicerat att hamna på ett annat underlag runt hörnet.
Speciellt inte när stark vårsol och skuggor skapar optiska villor.
Friktionsmätningarna i VTIs rapport svarar mot korrekta blandningskoncentrationer och idealiska mängder påfört dammbindningsmedel.
Men kommer produkten färdigblandad i bulk, eller blandas den ute på fältet...?
Om någon snubbe i mörkret en natt skär upp en extra säck för att "vara på den säkra sidan", vad händer då?
Eller helt enkelt räknar fel?
Höftar lite?
Kanske är det någon som ställer upp spridarna lite extra?
Eller - samverkande faktorer: gör allt av det ovanstående och dessutom kör fel någon gång under natten och begjuter samma sträcka två gånger?
Vad har man för friktion då? Ingen som vet. Men man har en rapprot att luta sig mot där allting gjorts rätt...
Kommunerna har liv i sina händer när det gäller dammbindning av gator.
Men inte på det sätt man tror...
I veckan så verkar Mölndals Kommun ha sprutat vissa av sina gator - hej och hå. Inget anslaget någonstans som man kan läsa om på nätet, men smeten är utdragen av bilarna ut på exempelvis Söderleden och andra kringleder. Spåren förskräcker...
Man kan i VTIs rapport läsa sig till hur man mätt och räknat fram till en friktionsförlust i nivå med vattenbegjuten väg med 0,5 mm vattenfilm.
Well - det stämmer inte. Inte i verkligheten där jag kört på belagda vägar som blivit behandlad med dammbindningsmedel ivart fall.
Det uppstår en seg, trög lurig halka som är helt annorlunda än blöt asfalt.
Det närmaste jag kan jämföra med är en annan kemikalieinducerad halka - "salthalkan" som uppstår när någon klåfingrig jävel skickar ut saltbilarna långt under den temperatur det är lämpligt att salta i.
Ni vet - "återfrysning" men ändå inte; såpa blandat med björnklister, totalt oberäkneligt och mycket svårt att se från förarplats.
På vintern dör trafikanter under sådana förhållanden.
På våren är det acceptabelt att skapa liknade halka. Eftersom det görs i stan och eventuella bieffekter ändå bara leder till "plåtskador" efter som man effektivt tänker bort de oskyddade trafikanterna. Igen.
Hampe