Sänkt Deauvill, går inte att få upp på centralstödet

Honda Deauville

New member
Hej

Jag köpte i höstas en beg. 2013 Honda Deauville. Den är sänkt med en sats där man byter ut fästöglan på bakre stötdämpare. Detta ska tydligen sänka den ca 3 cm. Men min verkar att vara sänkt mer, okänt hur. Den är så låg att den inte går att få upp på centralstödet. Vinkeln på stödet verkar vara fel. Är det någon som har tips eller erfarenhet av detta?
 

TMax500

Member
Det är inte så konstigt att den är svår att få upp på stödet när den är sänkt. Geometrin kring stödet är ju förändrad i och med sänkningen och det kan vara närmast hopplöst att få upp den på centralstödet. Eller kan kräva att du har armar och lårmuskler som en styrkelyftare. :)

Det är rentav ganska vanligt. Jag har en hoj (Triumph Tiger 1050) som är sänkt och har därför inget centralstöd alls av det skälet.

Vilket är lite synd, tycker jag, för ett centralstöd hade varit bra ibland. T ex när jag skall smörja kedjan eller tvätta bakfälgen. (Nu har ju din Deauville kardan, så just kedjesmörjning är inte så aktuellt.)

Men det är smällar man får ta för lyxen att nå ned med fötterna! :)

Vill du använda centralstödet får du nog tänka dig att ta bort sänkningen.
 

Ove 60+

Active member
Eller korta centralstödets ben....

:tummenupp Helt rätt. Sänker man hojen så får man även sänka sidostöd och centralstöd lika mycket för att de ska fungera. Vet inte hur centralstödet på Deauvillen ser ut men jag gissar att man får svetsa en del för att det ska funka.
 

jan-olovj

New member
Har sänkt min Varadero och även kapat sido och centralstöd. Ta några till hjälp och ställ upp den på centralstödet då kan du mäta hur mycket du behöver kapa. Vinterpyssel.
 

mixen

man får inget gratis
det var så att jag sänkte syrrans deauville .....kortade sidostödet så det fungerade...men ändrade inte centralstödet.....det gick att få upp den med lite extra våld så jag lämnade det så.......hon bytte in den senare i gävle mot en ny trajja...
mixen
 
Last edited:
Top