sänkning dragstar

v-master

New member
tjena!

tänkte höra om det e någon här som vet vart man ska få tag i sänknings grejer te en dragstar 1100..vilka sätt finns det att göra på vet som sagt att byta ut 2 stag så den bli lägre men vart kan man få tag på allt sånt?

mvh marcus
 

powerglide

New member
Lite Off Topic men,
Varför vill du sänka en Drag Star?
Den skrapar ju redan i duktigt när man kör kurviga vägar.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Klart man vill sänka sin Dragstar, it's all about the looks. Kan maila bilder av den om du vill.
Jag köpte delar av Thunderbike, modellen kallas Kid: http://www.thunderbike.de/de/
När du köper delar, då får du också beskrivning vad du ska göra. Vet inte om någon säljer Thunderbike i Sverige längre, finns annars på nätet.
 

v-master

New member
Klart man vill sänka sin Dragstar, it's all about the looks. Kan maila bilder av den om du vill.
Jag köpte delar av Thunderbike, modellen kallas Kid: http://www.thunderbike.de/de/
När du köper delar, då får du också beskrivning vad du ska göra. Vet inte om någon säljer Thunderbike i Sverige längre, finns annars på nätet.

tackar skulle gärna vilja ha lite bilder på hur de ser ut :D


skrapar i? gör inte min iaf sen me de utseendet min har så skulle den vara snyggare om den var lite lägre :p
 

Chopperbyggarn

New member
Självklart ska du sänka din hoj om du tycker att det gör den snyggare!!

Jag har kört min stelbens shovelhead i 27 år med endast 7cm markfrigång och aldrig haft problem med kurviga vägar. Låg tyngdpunkt gör att du inte behöver luta hojen lika mycket i kurvorna och sen gäller det att ta det lugnt, lära känna hojens begränsningar och köra därefter...det sätter sig snart i ryggmärgen.
Det som jag har haft problem med när det gäller låg markfrigång är att jag inte kan köra upp på höga trottoarkanter utan att fastna samt korta och höga fartgupp i vissa länder som jag har fått åka kana på ramen över, dom svenska fartguppen är inga som helst problem då dom är långa så båda hjulen är uppe på fartguppen samtidigt.

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
Jag har kört min stelbens shovelhead i 27 år med endast 7cm markfrigång och aldrig haft problem med kurviga vägar. Låg tyngdpunkt gör att du inte behöver luta hojen lika mycket i kurvorna

:confused: Men hallå! Inte sätter väl en sänkning av hojen fysikens lagar ur spel? Samma fart med samma kurva kräver väl ända samma lutning av ekipaget oavsett tyngdpunkt och har man breda däck får man luta än mer p.g.a. att kontaktytan förskjuts inåt och den effekten förstärks av låg tyngdpunkt. :rolleyes:
 

v-master

New member
Självklart ska du sänka din hoj om du tycker att det gör den snyggare!!

Jag har kört min stelbens shovelhead i 27 år med endast 7cm markfrigång och aldrig haft problem med kurviga vägar. Låg tyngdpunkt gör att du inte behöver luta hojen lika mycket i kurvorna och sen gäller det att ta det lugnt, lära känna hojens begränsningar och köra därefter...det sätter sig snart i ryggmärgen.
Det som jag har haft problem med när det gäller låg markfrigång är att jag inte kan köra upp på höga trottoarkanter utan att fastna samt korta och höga fartgupp i vissa länder som jag har fått åka kana på ramen över, dom svenska fartguppen är inga som helst problem då dom är långa så båda hjulen är uppe på fartguppen samtidigt.

Anders.J


kolla lite på bilder å börjar fundera om den e sänkt lr inte men hitta iaf en sida som sålde dem där å som man kunde välja mellan 0,20,50 mm

vet hur det e med problem vid väg gupp å trortearer då man haft bilar med en markfrigång på 5 cm men på bilar har ju köregenskaperna gjort en stor skillnad å kan tänka mig att de blir skillnad på mc med
 

Chopperbyggarn

New member
:confused: Men hallå! Inte sätter väl en sänkning av hojen fysikens lagar ur spel? Samma fart med samma kurva kräver väl ända samma lutning av ekipaget oavsett tyngdpunkt och har man breda däck får man luta än mer p.g.a. att kontaktytan förskjuts inåt och den effekten förstärks av låg tyngdpunkt. :rolleyes:

Ja, på fysikletionerna satt jag och ritade motorcyklar i läroböckerna istället för att studera och på fritiden så skruvade o modifierade jag mopeder o motorcyklar istället för att läsa läxorna så du har säkert rätt..ialla fall teoretiskt.;) Sedan är det ju det här med "Burkning"...

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
kolla lite på bilder å börjar fundera om den e sänkt lr inte men hitta iaf en sida som sålde dem där å som man kunde välja mellan 0,20,50 mm

vet hur det e med problem vid väg gupp å trortearer då man haft bilar med en markfrigång på 5 cm men på bilar har ju köregenskaperna gjort en stor skillnad å kan tänka mig att de blir skillnad på mc med

Verkar som att du har koll på läget! Testa och se om du blir nöjd..detta är ju sådant som går att ändra tillbaks. Räkna med marginellt längre försprång om du bara sänker den bak.

Anders.J
 

Robbie

New member
:confused: Men hallå! Inte sätter väl en sänkning av hojen fysikens lagar ur spel? Samma fart med samma kurva kräver väl ända samma lutning av ekipaget oavsett tyngdpunkt och har man breda däck får man luta än mer p.g.a. att kontaktytan förskjuts inåt och den effekten förstärks av låg tyngdpunkt. :rolleyes:

Som jag ser det så spelar tyngdpunkten stor roll! Eftersom krafterna utåt i en kurva kan sägas sitta i respektive komponents viktcentrum så är avståndet från dessa viktcentrum till krafternas angreppspunkt mot underlaget av stor betydelse. En konsekvens av detta är att en förflyttning av överkroppen inåt i kurvan spelar större roll än att bara flytta ut höften. Dvs. Hävarmen till krafternas angreppspunkt är längre.

Däremot blir kanske den totala effekten av sänkningen i detta fall att minskningen av markfrigången inte uppvägs av sänkningen av tyngdpunkten. Något som kan vara en säkerhetsrisk vid en undanmanöver, men som ger lite mer kudos åt en glidarhoj på gatan.

/Rob
 

OH-

Member
Som jag ser det så spelar tyngdpunkten stor roll! Eftersom krafterna utåt i en kurva kan sägas sitta i respektive komponents viktcentrum så är avståndet från dessa viktcentrum till krafternas angreppspunkt mot underlaget av stor betydelse. En konsekvens av detta är att en förflyttning av överkroppen inåt i kurvan spelar större roll än att bara flytta ut höften. Dvs. Hävarmen till krafternas angreppspunkt är längre.
...................

Det här med lutande hojar tål att tänkas på. För att ta en sväng med en viss fart måste ekipagets (hoj, förare, last .....) tyngdpunkt ligga innanför däckens kontaktytor mot underlaget.

Var tyngdpunkten befinner sig i höjdled betyder inget när man redan befinner sig i en konstant sväng. Det intressanta är hur långt ut åt sidan man kan flytta lite vikt för att ramen inte skall behöva luta så mycket. Om man flyttar 10 kg huvud 200mm åt sidan eller 10 kg röv 200 mm åt sidan är helt likgiltigt.
Tänker man till lite så ser man oxå att "åt sidan" skall mätas vinkelrätt ut från ramen (nu antar jag att vi utgår från en situation helt utan "burkning"). Om jag ställer mig upp på hojen i sväng så ändras ju inte lutningen alls.
Det som däremot betyder mycket är förhållandet mellan förarens och resten av ekipagets vikt. Att försöka påverka en fullastad Rocket 3:a genom att hänga lite med överkroppen blir ju rent symboliskt medan minsta lilla kroppsrörelse påverkar en liten supermotard dramatiskt.
 

Ove 60+

Active member
Det här med lutande hojar tål att tänkas på. För att ta en sväng med en viss fart måste ekipagets (hoj, förare, last .....) tyngdpunkt ligga innanför däckens kontaktytor mot underlaget.

Var tyngdpunkten befinner sig i höjdled betyder inget när man redan befinner sig i en konstant sväng. Det intressanta är hur långt ut åt sidan man kan flytta lite vikt för att ramen inte skall behöva luta så mycket. Om man flyttar 10 kg huvud 200mm åt sidan eller 10 kg röv 200 mm åt sidan är helt likgiltigt.
Tänker man till lite så ser man oxå att "åt sidan" skall mätas vinkelrätt ut från ramen (nu antar jag att vi utgår från en situation helt utan "burkning"). Om jag ställer mig upp på hojen i sväng så ändras ju inte lutningen alls.
Det som däremot betyder mycket är förhållandet mellan förarens och resten av ekipagets vikt. Att försöka påverka en fullastad Rocket 3:a genom att hänga lite med överkroppen blir ju rent symboliskt medan minsta lilla kroppsrörelse påverkar en liten supermotard dramatiskt.

:) Helt rätt! ;)
 

Robbie

New member
Det som jag menar är att i samma kurva med samma fart så måste en hoj med samma vikt men högre tyngdpunkt lutas mer än en med låg tyngdpunkt.

Eller är det här åsikterna går isär?

När man svänger in vill ju massan fortsätta rakt fram och då blir ju däckens kontaktyta som en momentpunkt runt vilken hojen vill "välta" utåt. Då får ju en 10kg tyngd större hävarm i huvudhöjd än i höfthöjd. Då borde ju det ju påverka med ett större moment utåt i kurvan. Ju mer man sen lutar så blir ju krafterna mer riktade "rakt ned" emot däcket och den del av kraften som ger ett vridande moment utåt blir mindre.

Det blir ju förstås så att vid en viss lutning så förkortas hävarmen av en vikt högt upp på cykeln mer än för ett ställe längre ned. Skillnaden som läget hos tyngdpunkten utgör borde med det resonemanget minska ju mer man lutar ned. Men då blir inte momentet utåt i kurvan runt däckens kontaktyta lika för de båda olika tyngpunkterna förrän cykeln lutas ned 90grader.

Så med det resonemanget vill jag nog luta en hoj med hög tyngdpunkt mer i kurvorna.

Vi får reda ut det här ;-)

/Robert
 

Ove 60+

Active member
Det som jag menar är att i samma kurva med samma fart så måste en hoj med samma vikt men högre tyngdpunkt lutas mer än en med låg tyngdpunkt. /Robert

:) Ganska enkelt: Samma fart och samma kurvradie ger samma lutning oavsett hur högt eller lågt tyngdpunkten sitter om man bortser från burkning, vikt, däcksbredd och allt annat sådant.

Att hänga ut påverkar naturligtvis olika beroende på hur tung man själv är i förhållande till hojen.

Vikten på ekipaget gör ingen skillnad, samma lagar gäller.

Däcksbredden påverkar: Ett brett däcks anliggning mot vägen kommer att flytta mer inåt i kurvans riktning än ett smalt. Hoj med brett däck måste alltså läggas ner mera för att kompensera den större förskjutningen av kontaktytan.

Egentligen är det inga större problem, vi snackar ju om glidare - ta det bara lite lugnare i kurvorna med en låg hoj med breda däck. Vill du köra fort på annat än en dragstrip så gäller rel. hög maskin och smala däck. :) ;)
 

OH-

Member
Det som jag menar är att i samma kurva med samma fart så måste en hoj med samma vikt men högre tyngdpunkt lutas mer än en med låg tyngdpunkt.

Eller är det här åsikterna går isär? ...................
Här går det isär ja! I kurvan påverkas hojen (i lutningsled) av 2 krafter (egentligen 3 krafter och en acceleration i sidled men det blir alltför trassligt för dom flesta). Dels centrifugalkraften som angriper i tyngdpunkten och vill vrida hojen "utåt" kring kontaktytan, dels tyngden (som oxå angriper i tyngdpunkten) som (på grund av lutningen) vill vrida hojen "inåt".

Båda krafterna får bättre moment om dom sitter långt ifrån däckens kontaktyta med underlaget. För en viss kurvtagningshastighet måste tyngdpunkten ALLTID befinna sig innanför kontaktytan med SAMMA vinkel (om vi bortser från finlir som t ex att hjulbasen inte är helt försummbar jämfört med kurvradien).

Eftersom vi inte kör på racer-trampcykel-däck kommer kontaktytan att flytta sig lite innåt i kurvan (som Ove påpekat) och för att då få samma vinkel från kontaktyta till tyngdpunkt måste resten av hojen flyttas innåt i kurvan, d v s att den måste luta mer.
Om man burkar så flyttar man ju massa inåt i kurvan och då måste resten av ekipaget luta lite mindre för att tngdpunkten skall ligga kvar på exakt rätt vinkel för att hojen inte skall varken resa sig eller falla innåt.
 

Chopperbyggarn

New member
Om man burkar så flyttar man ju massa inåt i kurvan och då måste resten av ekipaget luta lite mindre för att tngdpunkten skall ligga kvar på exakt rätt vinkel för att hojen inte skall varken resa sig eller falla innåt.

Och om du hamnar i fel vinkel i allt från krypfart till normal lagstadgad landsvägsfart vilken hoj anser du vara lättast att korrigera felet på? Den med hög tyngdpunkt eller den med låg tyndpunkt eller ingen skillnad ??

Jag har en 270kg hoj med mycket låg tyngdpunkt samt en 250kg hoj med mycket hög tyngdpunkt, så jag har min uppfattning klar...men vill läsa era andras uppfattning.

Anders.J
 

Robbie

New member
Känns som att det borde kunna upplevas som att det händer mer när du korrigerar på hojen med hög TP men det borde vara tyngre att ge styrimpulsen.

Borde följdaktligen vara lättare att ge styrimpulsen på hojen med låg TP men det kanske upplevs som att den reagerar mindre.

Ja det är ju min gissning iallafall :)

/Robert
 
Top