Sänkning av hoj

Ella

New member
Jag läser vad som står som nyhet på första sidan att det finns hjälp för korta personer. Ni som känner mig vet att det har varit mitt störta problem - att hitta en hoj som jag når ner på. Nu har jag gett och upp och ska köra en hoj jag bara når ner med tåspetsarna på ena sidan, men jag har ju ändå inte tänkt köra med fötterna i backen! ;)

Jag vill bara ge samma råd som jag har fått: köp inte sänkningssats - köp en annan fjädring istället... Så klart är det Lunkan från MotoSpeed som säger det, men jag litar på honom fullständigt. Faktum är att jag hade den inställningen redan innan jag fick en snabbföreläsning av honom: jag vill inte mixtra med hojen för det förstör ju köregenskaperna! Att byta länkage mm innebär ju bara att du pressar ihop hojen, men du har samma fjädring kvar... Detta kan på många sätt påverka din körning, men det bidrar även till att bakdäcket slits onormalt fort.

Bara något att tänka på... :D
 
Last edited:

Esquire

New member
MotoSpeed tycker alltså att det bästa vore om man införskaffade helt nya grejjer från Öhlins istället? Så chockerande... :p

Visst, något sånt vore självklart det bästa alternativet. Men samtidigt så skulle det kosta en sjujäkla massa pengar. Och det kanske det inte är värt om man just har tagit lappen och ska köpa sin första hoj. Har man däremot kört några år, kör mycket varje år, ska ha kvar hojen ett par säsonger och vet vad man vill ha för hoj så kan det vara däremot vara värt att tänka på.

Förutom S-Racing, som det tipsas om på förstasidan, så har även MC-Kompaniet sänkningssatser.

Tänk på att inte bara sänka hojen bak, utan även fram. Då kan man behålla styrgeometrin något som när och vägegenskaperna ändras inte lika mycket som om man bara monterar en sänkningssats för bakdelen. En sån sänkning kan man t.ex. göra genom att sänka ner gaffelkronorna lite på gaffelbenen. Så att gaffelbenen alltså tittar upp högre ur den övre gaffelkronan. Man ska dock vara lite försiktig och inte sänka så mycket att framskärmen tar i något vid inbromsning eller så att köregenskaperna ändras så mycket att hojen blir nervös i styrningen.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har ägt sex motorcyklar genom åren och är 159 cm lång. Har sänkt samtliga, på olika sätt. Genom byte av stötdämpare, genom byte av länkage, genom urgröpning av dyna med mera. Innan sänkningarna har jag kollat med generalagent och/eller handlare och fått OK samt tips om hur sänkningen ska göras för att bli bra både fram och bak. Jag har aldrig haft problem med någon variant och varit nöjd eftersom resultatet blev att jag nådde ner till asfalten. Tyvärr ger en del korta hojåkare upp eftersom utbudet inte marknadsförs särskilt mycket. Många ringer SMC med frågor om sänkningar. Därför tyckte jag att nyheten förtjänade uppmärksamhet på vår hemsida.
 

Lotta

New member
Höjja skorna.

Sen kan man ju också bygga på stövlarna några centimeterar.

En tjej som inte är så lång och kör R6:a har både sänkt hojen och byggt på sina stövlar hos en skomakare. Ett billigt och bra tips om något, kanhända slipper man att göra ingrepp på hojen.
 

Ella

New member
Tyvärr ger en del korta hojåkare upp eftersom utbudet inte marknadsförs särskilt mycket. Många ringer SMC med frågor om sänkningar. Därför tyckte jag att nyheten förtjänade uppmärksamhet på vår hemsida.

Du har så rätt så Maria! :) Det är bra att få tips och sedan är det upp till var och en hur man vill göra!
 

Kungen

New member
sänka hojen i länkaget, byta saker hit och dit, bygg upp sula på stövlarna, gräv ett dike att parkera i..

Jag vill med bara säga..
kolla vilken hoj du har innan du tänker

Sture Stelben skrev att jag skulle byta fjädrar för att sänka den
detta är så beroende från mc till mc märke till märke. modell till modell..

så är du osäker så kör till 2-3 olika verkstäder och be dem ge dig ett pris samt förslag på hur du skall sänka den..

Det är mitt förslag.
 

carpelux

New member
jag vill inte mixtra med hojen för det förstör ju köregenskaperna! Att byta länkage mm innebär ju bara att du pressar ihop hojen, men du har samma fjädring kvar... Fjädringen pressas ihop och fungerar så klart inte som tänkt eftersom den redan är ihoptryckt.

Genom att ändra länkage pressar du inte ihop fjädringen alls. Det du möjligen gör är att ändra utväxlingen något och framför allt ändrar du gaffelvinkeln vilke påverkar köregenskaperna. Därför är det viktigt att man sänker lika mycket fram som bak.
 

asterix

New member
Har liksom svårt att förstå problemet,med att nå ner.Är själv 1.60 över havet,har aldrig nått ner mer än med en fot.Har klarat mig i 30 år o cirka 35.000 mils körning.Tre ggr har jag s.a.s. tappat den,utan några skador.Bättre en fot i backen,än att stå o "balansera" på tåspetsarna.Gäller att öva,slajda på sadeln så man når ner med HELA fotsulan i backen, sen håller man balansen utan problem, även med semesterpackning och 85 kgs spätta ,fram o tebaks till Belgien,med alla stopp.Visar gärna på nån träff om vi syns.Kör själv en BMW R100RS, inte speciellt låg! Så ut o testa,det funkar!!
 

morsan

New member
Har liksom svårt att förstå problemet,med att nå ner.Är själv 1.60 över havet,har aldrig nått ner mer än med en fot.Har klarat mig i 30 år o cirka 35.000 mils körning.Tre ggr har jag s.a.s. tappat den,utan några skador.Bättre en fot i backen,än att stå o "balansera" på tåspetsarna.Gäller att öva,slajda på sadeln så man når ner med HELA fotsulan i backen, sen håller man balansen utan problem, även med semesterpackning och 85 kgs spätta ,fram o tebaks till Belgien,med alla stopp.Visar gärna på nån träff om vi syns.Kör själv en BMW R100RS, inte speciellt låg! Så ut o testa,det funkar!!

Gäller att ha den balansen också :eek:
Ella, se mitt inlägg under "däck" också :)
 
Top