Sänka en cykel

999

New member
Jag har köpt en Enduro cykel Husqvarna TE 450 Problemet är att jag är ganska kort vilket ger mig problem med alla Enduro cyklar kan jag sänka den på något sätt om jag sänker den med fjädringen. hur mycket vilka konsekvenser får det, hur mycket vågar jag sänka den. Karva i sadeln hjälper ej fullt ut. :confused:

Snälla hjälp mig.....:(
 

guldwingen

New member
fjädringsväg

Jag har köpt en Enduro cykel Husqvarna TE 450 Problemet är att jag är ganska kort vilket ger mig problem med alla Enduro cyklar kan jag sänka den på något sätt om jag sänker den med fjädringen. hur mycket vilka konsekvenser får det, hur mycket vågar jag sänka den. Karva i sadeln hjälper ej fullt ut. :confused:

Snälla hjälp mig.....:(
Jag vet inte hur lång fjädringväg det är på Din enduro
den enda tanke som slår mig är, sätt i kortare men hårdare fjädrar. Jag är inte säker på att det skulle fungera, försök få tag i en enduroåkare han eller hon kanske kan hjälpa Dig.
good luck önskar Guldwingen
 

redtop

New member
Jag vet inte hur lång fjädringväg det är på Din enduro
den enda tanke som slår mig är, sätt i kortare men hårdare fjädrar. Jag är inte säker på att det skulle fungera, försök få tag i en enduroåkare han eller hon kanske kan hjälpa Dig.
good luck önskar Guldwingen

Helt fel metod att sänka en hoj. Fjädern och fjäderns föspänning använder du för att justera in fjädringen för att fungera optimalt för din vikt. På Öhlins hemsida finns bra info om hur man gör en sån grundinställning.

Vill du ha en lägre hoj skaffar du en stötdämpare med ställbar ride height eller modifierar fästena för stötdämparen. Vissa hojar har inställbar ride height med något stag i bakfjädringens länkage.

Fram kan du sänka hojen genom att flytta gaffelbenen så att mer sticker upp ovanför övre styrkronan. Se upp bara att du inte sänker så mycket så att framhjulet tar i någonstans nä'r gaffeln är fullt komprimerad.

Tänk också på att om du ändrar höjden fram eller bak så kommer det att påverka gaffelvinkel och hjulbas och därmed hojens styregenskaper.

//RedTop
 

Esquire

New member
Tänk också på att om du ändrar höjden fram eller bak så kommer det att påverka gaffelvinkel och hjulbas och därmed hojens styregenskaper.
Och därför ska man tänka på att inte sänka hojen bara bak eller bara fram. Utan både bak och fram.
 
Top