per2010
New member
I senaste Bike porträtteras Claes Tingvall, Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör.(Bike nr 9, 2010 -sid.35)
Förutsatt att han blivit korrekt citerad i artikeln - så sågar han utbildning på bana, vilket han menar inte höjer trafiksäkerheten.
Vad säger vi som kör hoj? kör man säkrare ju bättre (tekniskt) utbildad man är? eller använder man den kunskapen till att flytta fram gränserna för sin egen körning i trafiken?
För min egen del tycker jag argumentet låter konstigt (även om utbildade förare skulle flytta ut gränserna i sin körning). Jag kan bara tolka hans argument som att en tekniskt sämre förare är mer osäker och håller därför ned sin hastighet - vilket i CTs värld är den viktigaste parametern för säker trafik.
Men, i så fall borde det vara kontraproduktivt att lära ut hur man sladdar med bil (halkbana) eller kräva att man hjälpligt kan hantera en Mc (hög-, och lågfartsprov vid förarprov). Ju sämre man är desto bättre - helt enkelt.
Förutsatt att han blivit korrekt citerad i artikeln - så sågar han utbildning på bana, vilket han menar inte höjer trafiksäkerheten.
Vad säger vi som kör hoj? kör man säkrare ju bättre (tekniskt) utbildad man är? eller använder man den kunskapen till att flytta fram gränserna för sin egen körning i trafiken?
För min egen del tycker jag argumentet låter konstigt (även om utbildade förare skulle flytta ut gränserna i sin körning). Jag kan bara tolka hans argument som att en tekniskt sämre förare är mer osäker och håller därför ned sin hastighet - vilket i CTs värld är den viktigaste parametern för säker trafik.
Men, i så fall borde det vara kontraproduktivt att lära ut hur man sladdar med bil (halkbana) eller kräva att man hjälpligt kan hantera en Mc (hög-, och lågfartsprov vid förarprov). Ju sämre man är desto bättre - helt enkelt.
Last edited: