"Ryck"/"vibrationer" i fotpinnarna på Kawasaki ZZR-600, 1992

stalbe

New member
Hoj: Kawasaki ZZR-600, årsmodell 1992

a) Det inte går att starta hojen om kopplingen är intryckt. Däremot, om man har i neutralen och låter kopplingen vara utsläppt så startar den. Borde det inte vara tvärtom, dvs att man måste dra in kopplingen när man startar? Sidostödet är uppe. Fötterna är på backen för att ballansera hojen.

b) När man släppt ut kopplingen helt och ger gas så "rycker"/"vibrerar" det i fotpinnarna eller kanske drivpaketet, känns det som, när motorn får arbeta/seg-dra lite tungt. Kan det vara ryckutjämnarna som behöver bytas?
 
Last edited:

Zopilote

New member
a) Det är inte så att du försöker starta hojen med sidostödet nere? Stödbrytaren brukar fungera så att tändningen slås av så fort växel läggs i, vare sig kopplingen är inne eller ej. Kopplingsbrytaren däremot hindrar bara startmotorn från att aktiveras om växel är i och kopplingen INTE är dragen.

b) Jag skulle först titta på drivpaketets kondition. Kolla så kedjespänningen inte varierar med hjulets läge. Kolla så inga länkar är skurna och hur dreven (speciellt framdrevet) ser ut.
Annars är ryckutjämnaren en svag punkt på många Kawor. Lätt att kolla med hjulet i backen och friläge i. Kolla även så inte drevhubbens lager är glappt när du ändå är där bak och rycker :) Lätt och billigt att byta oftast. Ibland kan man tillochmed använda lappar av innerslang (bil eller mc) för att tighta upp ryckutjämnaren. Använd mycket vaselin vid monteringen, så brukar det gå bra...
 

Zopilote

New member
Kan brytaren i kopplingshandtaget vara defekt, så att den inte indikerar att kopplingen är dragen? Startar hojen med neutral i och kopplingen dragen?
 

stalbe

New member
Den startar på neutralen och kopplingen utsläppt. Inget annat. Alla andra kombinationer av växlar och handhavande har inte fungerat för att få startmotorn att gå igång, vilket resulterat i att jag har rullat igång hojen varje gång på tvåans växel. Av någon anledning fick en annan MC-kille för sig att testa med utsläppt koppling och då fungerade startmotorn, men han sa att "så här ska det väl inte vara..."
Kan det vara så att själva brytaren är polvänd och behöver kopplas om? Om det nu går att ändra på polariteten...
 

tersan

New member
Den startar på neutralen och kopplingen utsläppt. Inget annat. Alla andra kombinationer av växlar och handhavande har inte fungerat för att få startmotorn att gå igång, vilket resulterat i att jag har rullat igång hojen varje gång på tvåans växel. Av någon anledning fick en annan MC-kille för sig att testa med utsläppt koppling och då fungerade startmotorn, men han sa att "så här ska det väl inte vara..."
Kan det vara så att själva brytaren är polvänd och behöver kopplas om? Om det nu går att ändra på polariteten...
:confused: Men om den startar på neutral med utsläppt koppling, varför måste du då rulla igång den?

Är det nån särskild anledning till att du vill starta hojen med växeln i? Jag startar alltid med växeln i neutral och rör inte kopplingen, men jag är ju lite grön på hoj och kan ha missat nåt grundläggande...
 

Hojkul!

New member
:confused: Men om den startar på neutral med utsläppt koppling, varför måste du då rulla igång den?

Är det nån särskild anledning till att du vill starta hojen med växeln i? Jag startar alltid med växeln i neutral och rör inte kopplingen, men jag är ju lite grön på hoj och kan ha missat nåt grundläggande...

Innan han visste att den går att starta med "knappen" (och kopplingsgreppet utsläppt) så var han tvungen att rulla igång den ;-)

Så vitt jag känner till är det så att de flesta "moderna hojmotorer" INTE kan startas om man inte håller kopplingsgreppet intryckt. Har jag fel? Det ska väl ha att göra med att man inte ska kunna starta med en växel i, som jag läste någonstans.

Håll med om att det är väldigt märkligt att den inte vill ge kontakt om man håller in kopplingsgreppet?! Kanske någon mindre vetande tidigare ägare/"mek" som har demonterat kontakten och satt ihop den felaktigt...
 
Top