Rv 62 / Klarälven

Yxan

Member
Någon med 'kollen-på-läget' gällande rv 62 längs med Klarälven?

Jag och sonen planerar att göra en liten weekendtur i augusti. Startar en FRE fr Sthlm, transport mot trakterna av Karlstad. LÖR, drar norr över mot Munkfors/Råda/Hagfors, och i trakterna kring Edebäck och Ekshärad kan man välja att antingen köra öster el väster om Klarälven upp till Ransby och vidare mot den norska gränsen.

FRÅGA:
Vilken sida om älven är att föredra ur ett 'vackerhetsperspektiv', västra sidan? (då rv 62 mestadels går på den östra) Tanken är sedan att tälta i gränstrakterna av SE/NO... för att under söndagen rulla hemmåt.

OM det exakt blir detta upplägg återstår dock att se - sonderar terrängen lite.

Tack, Mange
 

mule

New member
Någon med 'kollen-på-läget' gällande rv 62 längs med Klarälven?

Jag och sonen planerar att göra en liten weekendtur i augusti. Startar en FRE fr Sthlm, transport mot trakterna av Karlstad. LÖR, drar norr över mot Munkfors/Råda/Hagfors, och i trakterna kring Edebäck och Ekshärad kan man välja att antingen köra öster el väster om Klarälven upp till Ransby och vidare mot den norska gränsen.

FRÅGA:
Vilken sida om älven är att föredra ur ett 'vackerhetsperspektiv', västra sidan? (då rv 62 mestadels går på den östra) Tanken är sedan att tälta i gränstrakterna av SE/NO... för att under söndagen rulla hemmåt.

OM det exakt blir detta upplägg återstår dock att se - sonderar terrängen lite.

Tack, Mange

Jag rekommenderar ÖSTRA sidan av älven dvs. väg 62 hela vägen ända till gränsen vid Långflon. Passera sedan gränsen och åk ca. 2,5 km till kraftverket. Sväng höger över/på kraftverksdammen och fortsätt till Rörbäcksnäs på den svenska sidan. Där finns bensin, affär, matservering och camping om du behöver. Sen kan du fortsätta fjällvägen till Sälen. Ett förslag är sedan att åka Vasaloppsvägen till Mora och hem mot Stockholm. Det blir en fin tur. Lycka till!
 

mule

New member
Jag glömde skriva att om ni åker i augusti så passa på att besöka en riktigt trevlig träff, Limaträffen i Limedsforsen. Den går av stapeln den 3-5 augusti i Limedforsens folkpark. Det ligger ca. 3 mil söder om Sälen. Ett måste om ni är i närheten.
 

Ina

New member
Vi har åkt där ett par somrar på raken nu.....väldigt vackert....Vägen mellan Ekshärad o Stöllet o vidare upp mot Norge är en njutning......Östra sidan är att föredra....Kan rekommendera campingen i Ekshärad. Ligger precis nere vid älven. Att sitta där o grilla...eller bara ta en öl o se älven sakta flyta förbi - helt fantastiskt. (ta med myggmedel)...Ni kommer att få en härlig helg....O Limaträffen är en riktig "kåseträff" - jättemysig.
Någon med 'kollen-på-läget' gällande rv 62 längs med Klarälven?

Jag och sonen planerar att göra en liten weekendtur i augusti. Startar en FRE fr Sthlm, transport mot trakterna av Karlstad. LÖR, drar norr över mot Munkfors/Råda/Hagfors, och i trakterna kring Edebäck och Ekshärad kan man välja att antingen köra öster el väster om Klarälven upp till Ransby och vidare mot den norska gränsen.

FRÅGA:
Vilken sida om älven är att föredra ur ett 'vackerhetsperspektiv', västra sidan? (då rv 62 mestadels går på den östra) Tanken är sedan att tälta i gränstrakterna av SE/NO... för att under söndagen rulla hemmåt.

OM det exakt blir detta upplägg återstår dock att se - sonderar terrängen lite.

Tack, Mange
 

Yxan

Member
mule/Ina - tack för informationen!

Well, tycks bli 62:an för hela slanten.
Dock mellan Edebäck och Åstrand/Fastnäs går 62:an väster om Klarälven.
Kan det östra alternativet ev vara ngt? (via Bergsäng/Ynäs) Jag är lite på jakt efter sk 'småvägar'....
Eller så gör man det lätt för sig o klipper hela 62:an fr Karlstad in vi NO till SE (Rörbäcksnäs/Sälen)!
Vasaloppsvägen låter som ett utmärkt val.

Repan är fn planerad till helgen 17-19 aug.

En liten undran: Hur gjorde man förr-i-tiden när 'Elektroniska Forum' inte fanns?
Satte man då upp en lapp i den lokala matvaruaffären och frågade; 'Någon som vet...' hehe ;-)

Mange
www.beronius.eu
 

Ove 60+

Active member
mule/Ina - tack för informationen!

Well, tycks bli 62:an för hela slanten.
Dock mellan Edebäck och Åstrand/Fastnäs går 62:an väster om Klarälven.
Kan det östra alternativet ev vara ngt? (via Bergsäng/Ynäs) Jag är lite på jakt efter sk 'småvägar'....
Eller så gör man det lätt för sig o klipper hela 62:an fr Karlstad in vi NO till SE (Rörbäcksnäs/Sälen)!
Vasaloppsvägen låter som ett utmärkt val.

Samma väg framåtebax? Nä, det finns ett bra alternativ: Över till Fryksdalen till Torsby och sen följa östra sidan av Frykensjöarna till Nilsby där det går att komma över till Deje eller fortsätta till Kil fastän då på västra sidan och då är vägen inte så kul längre.

En liten undran: Hur gjorde man förr-i-tiden när 'Elektroniska Forum' inte fanns?
Satte man då upp en lapp i den lokala matvaruaffären och frågade; 'Någon som vet...' hehe ;-)

:confused: Man gjorde väl som vissa teknikmotståndare gör än i dag: Bara kör och försöker lista ut var man var efteråt. Eller, vilket också förekommer - tittar i kartan först. :tummenupp
 

Ina

New member
Kör man ändå via Nilsbyn skall man verkligen inte missa att svänga vänster o köra östra sidan av Fryken ...förbi Präsbol o upp till Sunne. Riktigt rolig mc-väg......flera mil kurvor. Sedan kan man dra rakt österut till Ekshärad där man kör norrut o vidare mot norska gränsen.
mule/Ina - tack för informationen!



Samma väg framåtebax? Nä, det finns ett bra alternativ: Över till Fryksdalen till Torsby och sen följa östra sidan av Frykensjöarna till Nilsby där det går att komma över till Deje eller fortsätta till Kil fastän då på västra sidan och då är vägen inte så kul längre.



:confused: Man gjorde väl som vissa teknikmotståndare gör än i dag: Bara kör och försöker lista ut var man var efteråt. Eller, vilket också förekommer - tittar i kartan först. :tummenupp
 

Ove 60+

Active member
Kör man ändå via Nilsbyn skall man verkligen inte missa att svänga vänster o köra östra sidan av Fryken ...förbi Präsbol o upp till Sunne. Riktigt rolig mc-väg......flera mil kurvor. Sedan kan man dra rakt österut till Ekshärad där man kör norrut o vidare mot norska gränsen


:tummenupp Japp! Det var en bit på samma väg men åt andra hållet. ;)
 

TMax500

Member
Jag skall köra den vägen på söndag. Så tack för läsvärda inlägg!
Öster om Fryken-Sunne-Torsby-Nilsby å allt det där hade jag koll på - fin hojväg! Men att Ekshärad-Stöllet skulle vara ett bra val var ny info för undertecknad! :)
 

Ove 60+

Active member
Men att Ekshärad-Stöllet skulle vara ett bra val var ny info för undertecknad! :)

:) Jodå! I större delen av Klarälvsdalen finns det dessutom väg på båda sidorna av älven. "Stora vägen" byter sida några gånger, bl.a. i Ekshärad och då kan man skifta sida åt andra hållet för att komma på mindre väg. Vissa bitar norrut bjuder nog fortfarande på gruskörning som en extra bonus för dom som gillar det. Gillar man inte så är det asfalt på andra sidan :)
 

TMax500

Member
Nu tänker jag vara lite besvärlig.

Jag körde delar av 62:an och Vasaloppsvägen mellan Sälen och Mora nu i helgen. RV 62 från Långflon till Stöllet (Värmlandsporten) var faktiskt ett sömnpiller. Rakt fram, någon kurva här och där, då och då såg man älven (vackert!). Och så fortsatte det. Inte jätteinspirerande som mc-väg, tycker jag. Annat än att det är vackert på många ställen, förstås. Nu hade vi visst fokus på att förflytta oss söder ut med god fart, och hade vi haft mer tid hade vi kanske letat upp parallellvägarna på "fel" sida älven.
Slutsats: nästa gång letar vi upp parallellvägarna.

Efter Stöllet mot Torsby blir det lite roligare. Och sträckan som också nämndes tidigare Torsby-Sunne-Kil på ostsidan om sjöarna är kalastrevlig. Något rak och halv-inspirerande de första milen men efter ett kort tag blir det bättre och mot slutet svänger det som tusan! Rekommenderas till dig som är "kurvmissbrukare"!

Testade även Vasaloppsvägen som nämns tidigare i tråden. Den sista biten, nedåt Mora, var vacker, rätt kurvig och trevlig. Fin väg. Men de övre delarna (Sälen, Mångsbodarna, Oxberg, Evertsberg - minns jag rätt nu?) var tradig körning. Mil efter mil rakt fram bland 100 000 granar.
 

Yxan

Member
Har nu också testkört 62:an i samband med vår hemkomst fr NordNorge 21-22/6 (tältade straxt S om Sysslebäck, myggit som FAN!).

Kan till fullo instämma med TMax500! Troligen lutar det åt några alternativvägar runt/kring 62:an...
Huvudsyftet är dock att spenderar sk 'kvalitetstid' med sonen (15 år), kommer att bli ett o annat glass/korvstopp ;-)

TACK alla för er input!
Mange
 
Top