Rostskydd av bromsskiva?

TMax500

Member
Min nya (3 veckor) bromsskiva har fått ytrost. Inte på anläggningsytorna, förstås, de är blanka och fina. Men mer centralt, in mot infästningarna.

Spontant så tänker man ju "tvätta/avfetta/polera bort/rostskydda", men det finns kanske något bra husmorsknep?

Vad brukar ni använda för att skydda bromsskivorna mot rost? fett? lite olja? vax?
 
Last edited:

JoS

New member
Ingen olja vax eller liknande på bromsskivorna! Beläggen vill ha kontakt med metall, inget annat.

Rör inte bromsskivorna. Lev med rosten.

Edit: Autosol kan ju såklart fungera...
 
Last edited:

TMax500

Member
Ingen olja vax eller liknande på bromsskivorna! Beläggen vill ha kontakt med metall, inget annat.

Sorry om jag uttryckte mig oklart. Självklart tänker jag inte "smörja upp" anläggningsytorna. De poleras ju blanka och fina varje gång man bromsar.

Det är resten av skivan som fått röda fläckar. Det är nytt i min värld, det har jag aldrig haft på någon annan hoj.
 

JoS

New member
Jag förstog det. ;)

Det du skall tänka på är att det du smetar på i centrum av bromsskivan kan dras utåt av centrifugalkraften = mot anläggningsytan.

Autosol eller liknande medel som torkas av har såklart inte den förmågan. Olja eller vax är inte att rekomendera.
 

TMax500

Member
Det du skall tänka på är att det du smetar på i centrum av bromsskivan kan dras utåt av centrifugalkraften = mot anläggningsytan.

Det var just det jag funderade på... Men var inte säker på om det verkligen kunde vara på det viset, eller om jag var överdrivet misstänksam.
 

Spiff

New member
Har för mig att jag har hört något om att ISR lägger på något på sina skivor som gör att de inte rostar så mycket där inte beläggen ligger an.
 

SuperRetard

New member
Tunt tunt med 5-56 på en trasa.. Torka noga efter, låt sitta över en natt och ta det grönjävligt lugnt tills du bromsat ur eventuella rester på skivorna!

Inte by the book, men det funkar!
 

Bengt Allevad

New member
Bromsskivor som rostar är snarare än kvalitetsstämpel på att det är ett bra val av materialet i skivan.

Kör bara hojen och var nöjd med skivorna, om du har bra bromsverkan är mitt råd.
 

Blazer

New member
Vad du kan göra är att demontera skivorna, tvätta med thinner eller liknande, maskera ”bromsytan” och anliggningsytan mot navet, sedan lägger du att par lager med klarlack.

Viktigt att det inte finns någon klarlack på skivan där skruvar och navet har sin anliggningsyta.
 

TMax500

Member
Bromsskivor som rostar är snarare än kvalitetsstämpel på att det är ett bra val av materialet i skivan.

Jo, man hoppas ju det. Yamaha original för 1900 spänn.
It had better be good...! :)

Men T-Max är ju inte så vanlig i Sverige, och jag utgick från att Biltema inte hade något passande och köpte originalgrejor.
 
Top