"Roligaste cruisern" ?

Pisken

New member
Kollar lite här efter synpunkter , ska byta upp mig till i vår , den andra hälften propsar lite på att det skall bli något stort,tungt och chromat om hon någonsin ska sätta sig på den .... själv så sneglar jag på något mera "sportigt"(fnulade på antingen en Bandit 1250 eller nått sånt) ... men man kan ju alltid kompromissa :rolleyes:

Har provkört både Suzkas m1800 å m1500'an , 1800' an en trimmad med runt 125 bakhjuls hästar ... gillade faktiskt orginal 1500'an bättre , kändes inte lika seg å klunsig (fast 1800an gick nåttförjävligt rakt fram) , fast vettefasiken om det verkligen sade *klick* på nån av dom.

V-Max ?
Meanstreak ?
Sportster 1200 ?
Roadwarrior ?
Hur är en GSX1400 (ingen cruiser , men jag gillar stuket på dom...lite 80tals känsla :) ) ?
1400 intrudern ?(gillar stuket på dom)
Kawwa VN900 ? .... finns massor till som ser mysiga ut , är rätt öppen i mitt nästa hojval , men ska kunna "sälja in" köpet till gumman åxå :D


Budgeten kommer ligga upp till 100k .... och det kommer bli en rolig vår med massor av provkörningar :) ... men massa tips och ideer emottages tacksamt
 

TMax500

Member
Kanske Triumph Thunderbird? 1600 cc med 86 hk eller 1700 cc med 98 hk. Snygga att se på, går tillräckligt fort, och, svänger fint när det blir kurvigt.

Som nya klarar de inte din budget, men kanske finns det någon begagnad på blocket?
 

Pisken

New member
Thunderbirden såg klart trevlig ut , fasen har missat Triumph helt i mina drömmar (fast nog har jag sneglat lite på Tigern , lite som en storebrorsa till min XT :rolleyes: ) ... kommer åka till Lelles eller nån annan nasare å provköras iaf :)

och hoppas det kommer nån beggad , men T-birden är väll en rätt ny modell eller ?

Kom att tänka på "lill cruisers" (700cc-1000) , inte några effektmonster men möjligen roliga ? (tänkte lite på teset i MC nytt ..Hondan vekade ju "busig" :)) eller tröttnar man rätt snart på avsaknaden av effekt?...


//Edit http://www.triumph.co.uk/sweden/4926_4929.aspx JÖSSES , habegäret kom smygandes något enormt ... men waaay utanför budget
 
Last edited:

Thomas_7i

New member
Kawa VN 1500/1600 kanske vore nåt? Väldigt trevliga, fast föredrar den nyare 1600, tanken gör att hela hojen ser mycket slankare ut.

Kanske Honda VTX? Finns väl mig veteligt som både 1300 och 1800. :)

MvH Thomas
 

phastas

New member
Triumph 1600 Thunderbird.

Den var t o m rolig efter att ha provat Street Triplen, och något som är roligt efter ha kört det lilla redbullbuspillret till motorcykel, det är inte illa det.

Den svänger helt ok, har fina bromsar, bra stånk i motorn och med en brutal svängmassachock vid varje växling så kan man ha oförskämt kul med den.
En av få cruisers som beter sig som en motorcykel.
 
H

honda cbf 500

Guest
vn 900 har jag kört och min uppfattning är att om du ska köra med skjuts och packning och kanske lite längre sträcka så bör du undvika den.

Motorn har inget att ge över 120 km/h.

Sen beror ju det på viket tempo man kör med.

Gsx 1400 är rejäl och rolig hoj, dock upplevde jag motorn död över 7000 varv. Jag har visserligen inte kört men jag tror att hondas motsvarighet, honda cb 1300, är bättre.

Vad ska du använda hojen till? Ju mer info du ger lättare är det att ge tips!

//Amir
 
Last edited:

Zopilote

New member
Gör inte misstaget att köpa en glidare bara för att "den bättre hälften" tycker det... Jag gjorde exakt så, och den hojen blev INTE långvarig i mitt garage :)
Hojar jag har haft / har, som både är roliga att köra själv och helt ok att ha passagerare på:
Honda CB1300.
Kawasaki GPZ1100 (ZZR1100)
Och så nuvarande favoriten: Yamaha MT-01 :D
 

Pisken

New member
Kommer nog köra "solo" 90% av tiden ,men bör finnas möjlighet för att ta med sig tanten nån helg å bränna iväg å ha lite mysigt utan ungar å hundar :) , lär åka till jobbet dagligen sommarhalvåret....nån mil E4 samt den omåttligt populära Essingeleden (vilket XT'n iofs passar ypperligt till)

Gillar att dra iväg nån solig lördag å åka ett par timmar och bara meditera på diverse småvägar , med XT'n kunde det bli väldigt små vägar ibland åxå (sånna med gräs i mitten typ ;) ) , men det passar nog inte nästa hoj till (har iofs dregglat lite på "stor KTM'erna" och Trajja Tigern...vem vet :)

Har väl inga ambitioner på att köra långtouring eller harva ett par timmar motorvägs fart ... möjligen om vi kanske drar ner till Sölvesborg och kollar på lite festival...men då vettefan om inte bilen är ett smartare val

Problemet är nog mest att gumman vägrar sätta sig på XT'n (eller något som ens liknar den :rolleyes: ) samt att jag å den lille Yamahan inte riktigt kommer överens , så nästa hojval tänkte jag försöka få till någon slags kompromiss , pappa behöver något med lite mera klubba i (och som är lite biffigare) å mamma vill att den ska vara "ball" (som i hennes ögon är en HD/cruiser och mullrar)

//Edit CB1300 såg rätt intressant ut den med :)
 
Last edited:

Pisken

New member
En XL1000 Varadero då? Kompromisshoj med fin motor sägs det. :)

Mjo , har faktiskt provat suzkas V-strom 1000 ... den föll mig inte på läppen , lite samma stuk som Varaderon så..."tung offroad" faller bort , KTM'en 900 eller Tiger 800 ser dock rätt trevliga ut (aldrig ens suttit på nån med dom ser iaf smidigare ut...men blir nog ingen "offroadhybrid" som nästahoj)

Jösses vad mycket ideer man fick här , Thunderbirden SKA jag bara iväg å prova (när vädret tillåter) , över budget rätt rejält dock :(

MT-1 är ett helrätt koncept men jag tyckte man satt lite för mycket "sporthoj" på den (har bara provsuttit ej kört)...samt att jag tycker den ser förjävlig ut :D
 
H

honda cbf 500

Guest
Är man intresserad av vn 900 classic, som är iofs en fröjd för ögat att titta på, så passar det en person som gillar att glida runt 100 km/h. Motorn tycker jag är goo upp till 120km/h. Vill man köra fortare bör man satsa på en större glidare som tex dragstar 1100 classic.

Om du gillar cb 1300 stuket, kolla gärna yamaha bt 1100 bulldog. Den har en glidarmotor i en landsvägschassi.

Gillar den själv.

//Amir






Kommer nog köra "solo" 90% av tiden ,men bör finnas möjlighet för att ta med sig tanten nån helg å bränna iväg å ha lite mysigt utan ungar å hundar :) , lär åka till jobbet dagligen sommarhalvåret....nån mil E4 samt den omåttligt populära Essingeleden (vilket XT'n iofs passar ypperligt till)

Gillar att dra iväg nån solig lördag å åka ett par timmar och bara meditera på diverse småvägar , med XT'n kunde det bli väldigt små vägar ibland åxå (sånna med gräs i mitten typ ;) ) , men det passar nog inte nästa hoj till (har iofs dregglat lite på "stor KTM'erna" och Trajja Tigern...vem vet :)

Har väl inga ambitioner på att köra långtouring eller harva ett par timmar motorvägs fart ... möjligen om vi kanske drar ner till Sölvesborg och kollar på lite festival...men då vettefan om inte bilen är ett smartare val

Problemet är nog mest att gumman vägrar sätta sig på XT'n (eller något som ens liknar den :rolleyes: ) samt att jag å den lille Yamahan inte riktigt kommer överens , så nästa hojval tänkte jag försöka få till någon slags kompromiss , pappa behöver något med lite mera klubba i (och som är lite biffigare) å mamma vill att den ska vara "ball" (som i hennes ögon är en HD/cruiser och mullrar)

//Edit CB1300 såg rätt intressant ut den med :)
 
Last edited:

Pathfinder_5555

New member
Jag tycker att Triumph Thunderbird & Victory Hammer är skönast hittills...:D
På 3e plats kommer Mean Streak som inte är tillräckligt långt ifrån de två ovanstående för att motivera mellanskillnaden för min del.
Otroligt nöjd med min Mean Streak som jag köpte förra våren...saknar abs, men utöver det absolut ingenting :)
Dessutom är jag glad att jag slipper domningar i högernäven, rövont samt stanna "ofta" för att sträcka på mig vilket har varit fallet med de tidigare (Africa Twin samt Yamaha FJR)...men sånt varierar ju så klart från person till person beroende på längd etc.
Kör man väldigt aktivt kan man få problem med lite stötig fjädring speciellt när man har nån på bak har det sagts ...men det är det enda negativa jag hört än så länge & mig stör det inte.
Finns några bilder på pärlan i mitt galleri =)
 
Last edited:

Pisken

New member
Blidde en Suzuki 1600 -05'a ... samma som Meanstreaken fast i mitt tycke snyggare skärmar o lyse :) , tog en snabb provrunda med den och vart såld (dock rätt lungt , massa grus o skit på vägarna) , vart lite förvånad över att det inte var mera tryck i den...fast somsagt höll igen rätt bra , den får nog visa vad den går för senare i vår ;)

Rutan o sissyn plockas bort dock för montering vid behov ... lite bilder (från handlarns sida dock) http://data.bytbil.com/largepics.cg...6-1000.jpg&look=performancecentermc&allpics=1
 

Alfred

New member
Blidde en Suzuki 1600 -05'a ... samma som Meanstreaken fast i mitt tycke snyggare skärmar o lyse :) , tog en snabb provrunda med den och vart såld (dock rätt lungt , massa grus o skit på vägarna) , vart lite förvånad över att det inte var mera tryck i den...fast somsagt höll igen rätt bra , den får nog visa vad den går för senare i vår ;)

Rutan o sissyn plockas bort dock för montering vid behov ... lite bilder (från handlarns sida dock) http://data.bytbil.com/largepics.cg...6-1000.jpg&look=performancecentermc&allpics=1

Snygg:p Och Grattis till ny hoj.
 

SuperRetard

New member
Den enda av alternativen du tar upp som öht är körbar annat än rakt fram är ju GSX1400.. Men där håller jag med, cool retrohoj med rejält med motor och om inte modernt, så åtminstone inte stenålders-chassie.
 

powerglide

New member
Vill man köra fortare bör man satsa på en större glidare som tex dragstar 1100 classic.
Drag Star var den enda som föll mig i smaken när jag skulle överraska sambon.
Bra drag för en Custom och går att köra Knix med om man inte oroar sig för "pinnskrap" ;)

Min ligger dock på Blocket just nu. Har inte råd att ha mer än en hoj för tillfället.
 

MCpassion

New member
Triumph Thunderbird (den gamla 3-cylindriga 1995-2004) är klart underskattad. Finns ett fåtal att köpa oftast i bra skick för en spottstyver. Toppenmotor i ett bra chassi som klarar allt från glid till knixiga vägar. Billig att äga dessutom.
 

Gurra72

New member
Haft Meanstreak i 3år. Sålde den för några år sen.
Snygg och går bra på vägen. Går att köra den hyfsat sportigt aktivt. Mycket fina bromsar.
Motorn är alldeles för klen och tråkig tyckte jag. Saknar karaktär och känsla som jag upplever som väldigt viktigt på en glidare. I jämförelse med HD och Yamaha glidare (Dragstar) så har de mer av den viktiga varan.
 
Top